Proiectul autostrăzii A3 Transilvania, care leagă Bucureştiul de punctul vamal Borş de la graniţa cu Ungaria, prevedea un traseu prin Braşov, Făgăraş, Sighişoara, Târgu Mureş şi Cluj-Napoca, însă autorităţile au decis să schimbe o bună parte din rută.
La capătul unei analize a beneficiilor pentru această rută, autorităţile au considerat că un traseu prin Braşov, Sibiu, Sebeş şi Turda este mai benefic. Cel mai probabil, decizia a fost luată pentru a crea o legătură directă şi rapidă între Braşov şi Sibiu, însă efectul este că A3 se va suprapune cu autostrada A1 Bucureşti - Nădlac intre localităţile Sibiu şi Sebeş. Astfel, atunci când ambele rute vor fi finalizate, bucureştenii vor putea ajunge de la Bucureşti la Sibiu pe două autostrăzi.
"Analiza sustenabilităţii proiectelor s-a făcut pe modelul naţional de transport, sectorul menţionat înregistrând o valoare mică a performanţei în comparaţie cu varianta de legătură Sebeş - Turda care s-a calificat cu un punctaj mai mare", au precizat oficialii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fosta CNADNR.
Pe de altă parte, soarta rutei Făgăraş - Sighişoara - Târgu Mureş este acum necunoscută, însă cert este că nu mai este inclusă în proiect în acest moment.
"Obiectivul de investiţii autostrada Făgăraş - Sighişoara - Tg. Mureş nu a fost identificat de-a lungul acestui aliniament ca intervenţie în următoarele exerciţii financiare", au mai precizat oficialii CNAIR.În urma acestei decizii, tronsonul Sebeş - Turda, aflat deja în construcţie, va fi integrat în A3 şi nu va mai fi cunoscut drept autostrada A10. Pe de altă parte, interesant este că sectorul Târgu Mureş - Turda, care nu va mai face parte din austostrada A3, este în prezent în proces de construcţie.
Via Economica
Totusi si o bucata intre Fagaras-Sighisoara-Tg. Mures cred ca ar fi utila la un moment dat
A10 nu dispare ( e vorba despre Sebes-Turda, ACUM in constructie)... in T2 2018 se preda finalizata complet (Loturile 3 si 4 se vor preda anul viitor, celelalte doua loturi pe parcursul 2018). Finantarea e deja asigurata, mici probleme cu lotul 1 intrucat nu toata proiectarea e gata (e vorba de nodul cu A1 la Sebes si nodul la Alba Iulia Sud).
Revenind la A3... CE nu percepe A3-ul asa cum a visat Nastase si gasca din cateva motive... s-a incercat mutarea retelei TEN-T Core fix pe unde nu trebuia... Asa ca CE a spus clar: Coridor IV prin Nadlac-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti+A2 finantam, Coridor XII (Targu-Mures - Ungheni pana la Chisinau) finantam, Coridor IX finantam (Ploiesti-Buzau-Bacau-Pascani-Siret) finantam. Restul puteti sa va faceti orice alta autostrada visati, dar faceti pe banii vostri.
Partea din A3 de la Tg-Mures pana la Turda cat si A10 sunt defapt percepute de CE ca tronsoane din A8 (Ungheni-Ungheni).
Acu cu Sibiu-Brasov: Ca sa faca loc tronsonului Comarnic-Brasov, este nevoie sa creezi motivul mai intai ca sa poata inghiti si aia de la CE sa poata sa-ti deconteze. Sibiu-Brasov trebuie gandit ca parte din A13 (Sibiu-Brasov-Bacau), autostrada fazata pe 3 exercitii financiare (2014-2020, 2020-2027 si 2027-2034 - cand probabil vom avea si tunel pe sub Oituz). Odata construite A1 - Pitesti-Sibiu, A7 (Ploiesti-Buzau-Bacau-Pascani), restul de A1 finalizat si Brasovul conectat la nord la A13, atunci vei avea suficiente motive sa depui proiect pentru "missing link" pe Comarnic-Brasov. Missing link se finanteaza din TEN-T Comprehensive de la CE. Dar mai intai construiesti Core si dupa aia Comprehensive.
De asta A3 Cluj-Oradea se face de la buget, nu pe fonduri europene.
Cat despre acest tronson din A13: E mult mai ieftin de construit decat Fagaras-Tg Mures... cam de 2-3 ori mai ieftin.
Nu va disparea nici cu numele. Nu s-a schimbat niciun nume si nu se schimba traseul. Brasov-Sibiu nu va fi A3 ci A13. A3 va fi construit din fonduri bugetare, fara finantare europeana, iar tronsonul Fagaras-Sighisoara, va fi construit si el, insa pe urmatorul MPGT.
Lui A10 nu ai cum sa ii schimbi numele intrucat este deja in stadiu de finantare si contractare. Nu e asa simplu sa schimbi numele intrucat te lovesti de zidul juridic.
Actualul A10 va avea continuare pe urmatorul MPGT pana la Baia Mare. Inca nu se stie daca va avea continuare ca DX sau A.
Te gandesti ca din cauzele autostrazilor nu se finalizeaza nici aeroportul la Brasov , ca poate se termina vreo autostrada-n gard .
"Vreti autostrazi suspendate? Nicio problema!
Noi incepem sa construim una iar voi o suspendati cand vreti!"
Dincolo de gluma, asa stau lucrurile la noi.
Pe cand era ministru al transporturilor, T Basescu spunea ca nu este justificata constructia de autostrazi in Romania, pentru ca nu avem trafic.
Regele asfaltului, Umbrarescu, foloseste elicopterul ca sa ajunga la Bucuresti de la palatul lui de langa Adjud.
Cu alte cuvinte, nu trebuie sa ne asteptam ca cei care iau decizii sau trebuie sa construiasca ceva in tara asta chiar cred in proiectele anuntate.
Eu unul tin pumnii sa avem, in urmatorii zece ani, o autostrada completa, neintrerupta, de la granita de Vest la Constanta.
Cred ca sunt prea batran ca sa prind si o autostrada care sa lege Moldova de Transilvania.