Un accident aviatic a captat toată atenţia presei în această săptămână. Un avion utilitar care efectua un zbor medical în cederea prelevării unui organ pentru transplantare a aterizat forțat într-o pădure din munţii Apuseni. Deşi iniţial cei şapte pasageri ai avionului au supravieţuit impactului, doi dintre ei şi-au pierdut viaţa până la sosierea echipajelor de salvare. Mai mult, identificarea locului accidentului a fost reuşită de localnici, iar cei care au ajuns primii la locul impactului cu mijloace de transport au fost membrii unui club de pasionaţi ai off-road-ului extrem.
Filmul accidentului aviatic
S-a întâmplat luni, 20 ianuarie. Un avion BN-2 a decolat de pe aeroportul Bucureşti Băneasa cu destinaţia Oradea pentru a efectua un transport medical. La bord se aflau doi piloţi şi cinci pasageri, toţi cadre medicale. La manşă era pilotul Adrian Iovan, un nume cunoscut în lumea aviaţiei româneşti. Deşi pensionat, Adrian Iovan mai efectua zboruri pentru Şcoala Superioară de Aviaţie. Avionul bimotor Britten Norman Islander BN-2A-27 cu înmatricularea YR-BNP avea să se prăbuşească în jurul orei în munţii Apuseni, la o altitudine de 1.400 metri, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba, într-o zonă împădurită. Chiar înainte de accident, pilotul solicitase o altitudine de zbor mai mică pentru că avionul era afectat de givraj (o peliculă de gheaţă se forma pe aripi). Toţi cei şapte ocupanţi ai avionului au supravieţuit iniţial impactului, dar în urma rănilor suferite şi a hipotermiei care s-a instalat până la sosirea salvatorilor, pilotul Adrian Iovan şi Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, au decedat.
Acest accident a atras atenţia asupra faptului că autorităţile au ajuns foarte greu la locul accidentului. Timp de ore bune, nu s-a ştiut clar unde a căzut avionul, iar în cele din urmă primii la locul accidentului au fost doi voluntari din cadrul clubului Off-Road Transsylvania. Aceştia au dispus de propriile maşini pregătite special pentru accesul pe teren dificil şi au reuşit să ajungă înaintea autorităţilor la locul impactului.
Am vrut să îi cunoaştem mai bine pe aceşti eroi şi pentru asta am luat legătura cu clubul Transsylvania Offroad, unul dintre cele mai mari cluburi de pasionaţi ai acestui sport. Transsylvania Off Road Club are sediul la Cluj, dar membrii săi sunt din toată zona Transilvaniei şi nu numai. Am stat de vorbă cu Pedro Pinto, cel care se ocupă de comunicare, un portughez adoptat de România, la rândul său sportiv pasionat de off-road.
Am vrut să ştim cine sunt aceşti oameni şi cum au reuşit să găsească locul accidentul înaintea autorităţiilor.
Nu multă lume ştie că aceşti oameni participă în mod constant la operaţiuni de salvare sau intervenţii umanitare.Ce este Transsylvania Off-Road Club?
Portughezul care conduce departamentul de comunicare al clujenilor ia avânt când e vorba să descrie ce înseamnă această activitate pentru pasionați: "Off-road-ul, o ramură sportivă aparent necunoscută în ţară, a avut parte de o evoluţie fantastică în ultimii ani. Off-road-ul înseamnă, pe scurt, maşina şi omul împreună, în lupta cu Mama Natură. Este vorba despre un sport care împinge echipajul şi maşinile la limită în încercarea de a învinge obstacolele de pe traseu".
Care e legătura dintre expedițiile umanitare și off-road? Explică același Pedro Pinto, care practică acest sport din 2000 şi a participat la majoritatea concursurilor de gen organizate în România, dar şi în Campionatul Ungariei şi cel al Portugaliei.
Cel mai important rezultat este titlul de Campion Naţional obşinut în 2008, dar şi locul 1 la clasa Hobby în cadrul TAT 2010, cel mai dur şi cunoscut concurs off-road din Europa: "Pe lângă aceste activităţi, clubul participă ca echipă de intervenţie rapidă pentru salvarea de vieţi omeneşti şi bunuri materiale. Membrii clubului au format o echipă de intervenţie rapidă, capabilă să se mobilizeze în mai puţin de o oră în situaţii de calamitate naturală sau urgenţă pentru a ajunge în locuri care în mod normal sunt inaccesibile automobilelor normale".Mai mult, în paralel cu această echipă de intervenţie rapidă, clubul mai participă la activităţi de colectare a deşeurilor din zone de agrement sau din rezervaţiile naturale. Iar de două ori pe an, de Crăciun şi Paşti, clubul Trassylvania organizează împreună cu CERT Transilvania acţiuni umanitare. Membrii clubului se organizează şi vizitează familii nevoiaşe din Munţii Apuseni.
Accidentul aviatic
În ceea ce priveşte accidentul aviatic de luni, reprezentatul Clubului Transsylvania spune că este cea mai dificilă acţiune de salvare la care au participat membrii clubului până în acest moment. "Am avut în alertă toţi membri clubului, 6-7 maşini pregătite de competiţie au fost mobilizate, iar cel puţin 15 membri erau în teren pentru a căuta avionul prăbuşit şi pasagerii acestuia. Pentru a ajunge la locul accidentului s-au folosit automobil 4x4 special pregătite pentru off-road extrem. Sunt maşini care pot trece peste obstacole imposibil de negociat de un automobil 4x4 de serie."
Membrii clubului Transsylvania au fost alertaţi la ora 19.00 de către ISU, iar la 19.20 deja primii dintre ei plecau din Cluj către zona accidentului. "Într-o oră s-a ajuns la punctul de întâlnire, dar au fost trimişi în alte parte, coordonatele primite fiind greşite. Deşi s-au împărţit în echipe, au pierdut timpul căutând în direcţii greşite. Primii ajunşi au fost Lucian Neag, Marius Pop, Valentin Capota, Paul Cioban şi Răzvan Sonea", încheie același oficial.
Mi-as dori (si am mai tot spus asta) ca pe viitor sa vedem mai multe astfel de povesti, intamplari, aventuri si realizari din motorsportul romanesc, fie la nivel de ramura, club, federatie sau individ.
Pe langa ca s-ar promova niste oameni exceptionali la care ne putem uita cu mandrie si sa aspiram si noi sa fim ca ei, s-ar promova si sportul in sine si prin asta avem toti de castigat.
Felicitari inca o data pentru stire, pacat insa ca doar dupa astfel de evenimente tragice ii cunostem.
Cum spune si Cristi, jos palaria si toata stima pentru acesti bravi aventurieri care dau dovada de mai multa empatie decat cei care sunt platiti sa salveze vieti si sa ajute oameni.
Pe mine de exemplu acest sport m-a invatat ca la nevoie esti ajutat daca si tu la randul tau ajuti la nevoie.
mowgli da si mie mi-ar placea sa se scrie mai multe de acest sport si e facem noi in acest sport, nu numai de raliu sau de bianca dragusanu :)
dar as prefera sa fie cu povesti de la etapele de campionat si nu cu astfel de evenimente neplacute.
Cat despre accident, zborul acesta nu trebuia aprobat. D-l Iovan i-a bagat inutil in aceasta belea.
Istoria e plină de astfel de situații și ca întotdeauna puțini cred că lor li se poate întămpla așa ceva (au suficienta experiență, chiar mândrie).
Dacă ajungi și la mâna unui sistem de salvare pe alocuri putred și fără experiență în astfel de situații, treaba e și mai complicată.
Acum toți suntem după ,,război,, însă nu ar strica să învățăm câte ceva din aceasta tragedie.