Toyota va redeveni lider mondial la vânzări în 2012

de Sebastian Toma
Luni, 17.12.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Toyota este pe cale să devină producătorul de automobil numărul unu în lume, în timp ce Volkswagen ar putea să obţină cea de-a doua poziţie în clasament.

Toyota Motor Corporation urmează să redevină cel mai mare producător de automobile din lume, informează AutomotiveNews. Lupta pentru primele trei poziţii a fost deosebit de strânsă în decursul anului curent, marca niponă având în faţă concernul General Motors şi fiind urmată îndeaproape de nemţii de la Volkswagen Group. Mai mult decât atât, cei de la Toyota au suferit în urma calamităţilor naturale care au lovit Japonia şi Thailanda, reducând semnificativ producţia modelelor sale pe fondul închiderii temporare a unor fabrici, respectiv din cauza problemelor întâmpinate de furnizorii săi. Toyota a fost la un pas de a lua titlul de numărul unu în 2011, când Japonia a fost lovită de un tsunami.

Analiştii din industrie citaţi de Automotive News spun că nu vor lua în considerare vânzările realizate de partenerii GM şi Toyota de pe piaţa din China, pentru a evita umflarea artificială a cifrelor de vânzări. În baza informaţiilor preliminare Toyota deţine prima poziţie la vânzări în primele trei sferturi ale anului, cu 7.4 milioane de unităţi, urmată de 6.95 milioane în curtea General Motors şi 6.9 milioane la Volkswagen Group. Piaţa auto din Statele Unite ale Americii a fost singura pe care au beneficiat constructorii din top trei la nivel mondial, aceasta aflându-se pentru cel de-al treilea an consecutiv de creşteri pe anumite segmente.

Până în prezent, niciun constructor de automobile nu a reuşit să vândă zece milioane de unităţi într-un singur an. Însă, Toyota şi Volkswagen au previziuni care anunţă atingerea acestui prag în următorii ani. Cei de la Volkswagen vor investi 50.2 miliarde de euro în următorii trei ani pentru a-şi extinde capacităţile de producţie pentru toate mărcile concernului, anul 2018 fiind programat pentru atingerea obiectivului dublu – zece milioane de unităţi vândute într-un an şi locul întâi la vânzări la nivel global.

Via AutomotiveNews (înreg.)

Comentarii (28)

  • Cinste lor. Un brand unic in lumea auto, care isi respecta traditia, filosofia si clientii. La cat mai multe masini "fiabile"...
    16 19
  • kumite
    Never argue with stupid people.They will drag you at their level and will beat with experience!
    23 5
  • LauCalin
    @Mafia, apreciez faptul ca ai o marca preferata si o "aperi". Dar chiar crezi cu ca VW nu stie sa faca masini cum stie sa faca Toyota? Poate ca nu vrea sa le faca la fel de fiabile si asta tine de politica marcii (si atata timp cat nu sunt singurii care procedeaza asa nu cred ca sunt atat de idioti). Pentru ca, daca ne referin la aproape orice in afara de fiabilitate, Toyota este in spatele nu doar al lui VW.
    Si da-mi voie sa te lamuresc de ce Toyota este si va fi in continuare pe primul loc in lume. Pentru ca la nivel mondial au in general cea mai buna imagine de marca, la nivelul "de masa" (apropo, ca imagine generala cel mai bine sta Mercedes, nu Lexus - oare de ce?). Vezi tu, sunt doar doua continente unde VW se pot impune puternic in fata lui Toyota: Europa si America de Sud. In comun pietele astea au faptul ca mai toate marcile Europene sunt prezente si in general dominante. Dar daca ne referim la restul pietelor, America de Nord, Asia, Australia sau Africa, marcile europene sunt prezente mult mai putin. Si important de stiut este ca tocmai aceste piete multe au ridicat mereu Toyota la vanzari. Pe aceste piete pe Toyota nu au doborat-o nici recall-urile si nici tsunami-ul. Cand Toyota se va apropia si in Europa sau in America de Sud de vanzarile din State de exemplu, mai vorbim. Pana atunci sa ii felicitam ca sunt pe primul loc (pe merit, pentru ca nu e marca slaba) si sa-i felicitam si pe ceilalti 2 si pentru ambitia lor.
    17 3
  • Cred ca exagerezi putin. Pana una, alta totusi cea mai buna masina din lume este considerata a fi una nemteasca. Ghici care. Ah, si nu o spun doar eu, o spune foaaarte multa lume din domeniul auto. Imi amintesc ce spuneau cei de la... banuiti voi... ca "aceasta masina poate ca imbatraneste, insa o face cu fler si si cu onoare maxima".

    Oricum vorbim de niste masini la care alegerea nu prea conteaza. Lupta intre ele e atat de stransa incat alegerea tine mai mult de gusturi. Nu prea poti spune ca la categoria asta poti lua teapa, ca ai luat o masina proasta. :)

    Si vreau sa mai adaug ceva referitor la Toyota, daca tot "mi-am dat drumul, macar sa continui" :)) Asa, vroiam sa spun ca, dpmdv, o Toyota este mult mai rentabila daca o cumperi cu 3-4 ani vechime. Pentru ca pana in acel moment cam orice masina merge fara probleme (majore) si in plus, e posibil sa o iei la jumatate de pret fata de cat era noua (deh, daca nu are pe capota un "W" argiuntiu...). Mai ales daca dai de cineva care are nevoie de bani. De la 5-6 ani in sus se vede adevarata fiabilitate a unei masini Toyota, care indiscutabil, fata de alte marci, exista. Deci o Toyota noua... sincer nu stiu daca mi-as cumpara.
    14 5
  • BaditzaEx
    @Mafia e de data asta ( cand ai incetat sa latri fara argumente ) cand vi cu o alta exprimare, e altceva , interesant si linkul cu toate ca n-ar trebui sa fie surprinzator ( mai ales ca explica f clar si logic ce pretentie de premium poti avea ( indiferent de cat de high-tech o fi motorul diesel ) de la un motor diesel )
    Sunt convins ca Toyota va domina topul multi ani, de acum incolo ( asta daca nu mai dau cate o calamitate naturala peste ei ), ar fi bine pt Toyota sa se gandeasca la locatia Japoniei ( cat de mult este predispusa la cutremure, tsunami, taifunuri... ) si sa vina repede in Romania sa traga vreo 2 fabrici < cu di toate > :)) ( aici e locatia excelenta , n-ai cutremure , n-ai nimic, doar oamenii sunt de rahat , tara e minunata ) - dar poate asa ne invata si pe noi cum sa muncim ( dupa cutremurul din 2011 constipatii au refacut o autostrada in 2 sapt )
    5 2
  • Chiar imi era dor sa discut despre fiabilitatea Toyota si despre aberatiile scrise de Mafia :D. Dar inainte zic sa dezvolt subiectul numarului de unitati vandute de japonezi. Este stiut ca cea mai pretentioasa si complicata piata pentru constructorii auto este cea europeana. Spun asta pentru ca in Europa vanzarile Toyota sunt neconvingatoare comparativ cu mult mai hulitii, de catre @mafia, constructori europeni si vreau ca piata europeana sa fie punctul de plecare in dezvoltarea opiniei mele. Deci pe cea mai competitiva piata mondiala Toyota nu se impune, dar la nivel global vinde cel mai mult. Care ar fi explicatia? Pai piata asiatica, dar mai ales piata din SUA unde Toyota vinde mult, foarte mult. Dar motivul principal nu este fiabilitatea sau nemaintalnita calitate de care nevorbeste @Mafia, ci pretul. Pt americani Toyota a fost si este un fel de Dacia pentru romani, adica o masina accesibila cu costuri de intretinere scazute. Pe aceeasi reteta merg si coreenii in USA, de aici si vanzarile bune ale acestora din ultima vreme.

    P.S.: In ceea ce priveste test drive-ul cu GS250... dupa primele fraze am avut impresia ca a fost facut chiar de @Mafia. Nu are nici o treaba cu realitatea ce spune baiatul ala acolo. Mai mult decat atat nici macar nu auzisem de "autolamest" pana acum. Irelevant!
    10 10
  • CGC da-mi voie sa afirm ca nu pare prea corect ce spui tu.

    Daca piata europeana era atat de sofisticata in raport cu cea americana insemna ca Renault nu trebuia decat sa puna motoare de la 2,5 litri in sus si vindea de rupea in SUA.

    Pe de alta parte daca stai sa analizezi financiar degeaba suntem noi sofisticati. Americanii sunt de 10 ori mai multi si mai bogati astfel ca cine vinde bine la ei poate fi usor numarul 1 mondial.

    Si la o adica chiar suntem noi atat de speciali? Sau in principiu suntem doar nationalisti si fitosi? Intreb asta din 2 motive:
    1. in Franta de exemplu marcile franceze fac legea per ansamblu. In Italia fiat e rege iar in Anglia Honda care are fabrica acolo + varialta lor de Opel vand mult mai bine decat in restul Europei
    si
    2. Oare cand aleg Insignia in loc de Avensis aleg pentru ca este mai bine finisata si are materiale mai bune in standard? Sau cumva pentru ca are motoare mai eficiente? Nici pomeneala. Cunosc cateva modele de la ei foarte bine ca sa pot argumenta.
    - aleg Insignia pur si simplu pentru ca asiaticii sunt nebuni si ne baga pe gat niste pachete standard. Nu poti alege alte optionale iar in unele cazuri pur si simplu nu exista nici in pachetele cele mai scumpe (vezi volan incalzit sau scaune ventilate - niste mofturi daca vrei - care nu exista nici pe Landcruiser)

    Asadar americanii nu cumpara Toyota pentru ca sunt ca Dacia la noi. Asta e ridicol. Mai sunt multe marci mai ieftine acolo. Unele chiar locale.
    Ei cumpara japoneze (probabil stii ca undeva pe la 7 din primele 10 locuri sunt ocupate de asiatici) pentru ca sunt pragmatici, pentru ca prefera un raport calitate,durabilitate-pret mai echilibrat si pentru ca ei folosesc masinile pentru treburile la care au nevoie de ele.

    Nu degeaba cel mai vandut model in SUA de ani de zile este un papuc monstruos, supramotorizat, slab dotat si execrabil finisat.
    7 9
  • @C-G-C
    in general faci comentarii pertinente, dar acuma esti partinotor rau. In state, Toyota are imaginea indestructibila pe care o are VW in Europa. Marcile autohtone sunt cumparate de cei mai nationalisti, restul cumpara ori masini fiabile (japoneze), ori premium... dupa buget. In schimb VW nu se incadreaza in niciuna din aceste categorii, desi ei s-ar vrea in 2 carute. Totusi se vand binisor datorita imaginii bune pe care o au in Europa. Marcile italiene, franceze si mai nou Saab n-au rezistat, tocmai din cauza problemelor de fiabilitate. Lui Volvo i-a trecut glontul pe la ureche.
    Ma surprinde ca tocmai din pozitia de fan Renault (declarat sau nu) sa compari Toyota cu Dacia...
    4 13
  • Puteti sa spuneti ce vreti,insa faceti voi un test drive cu orice model VW si cu modelul Toyota corespunzator si vedeti ca VW e net superior,la fel si la finisaje,fiabilitate,usurinta reparatiilor,sa nu mai spun de pretul de revanzare si as putea spune multe alte argumente
    8 5
  • @2-10 ,n-ai cu cine ,frustrarea doare chiar si atunci cand ii dai adevarul in fata.Dar totusi daca castiga Mertzul dadea petrecere. HA-HA-HA....ce simpatic este userasul @C-G-C
    3 6
  • Am comparat Toyota cu Dacia din punctul de vedere al accesabilitatii masinilor japoneze pe piata americana si in nici un caz din punctul de vedere al produsului in sine. Cred ca este clar pentru toata lumea ca Toyota joaca in cu totul alta liga decat producatorul roman. Tin minte ca am citit un articol mai demult in care se discuta despre succesul producatorilor asiatici in SUA cum s-au impus acestia de-a lungul timpului. Din acel articol amplu am retinut ca producatorii asiatici datorita paritatii favorabile a yenului comparativ cu dolarul si a altor facilitati fiscale si-au permis sa vina cu preturi atractive, toate acestea dublate (asa cum am spus si mai sus) de costuri de intretinere scazute (si aici discutam evident si de o buna fiabilitate). Poate ca politica preturilor scazute in SUA nu mai este de actualitate la producatorii japonezi, nu am avut timpul necesar sa fac comparatii, insa cu siguranta asa si-au castigat cota de piata si reputatia dea lungul timpului.

    P.S.: @2-10 recunosc ca sunt subiectiv cand vine vorba de Toyota tocmai pentru ca este un producator supraapreciat care din punctul meu de vedere produce masini mediocre si pentru ca nu cred in ultramegafiabilitatea lor.

    Numai bine!
    7 4
  • Asta era valabil acum 30 de ani.
    Acum nu sunt incredibil de ieftine. Sunt multe marci americane inaintea multor marci asiatice de volum cum ar fi Nissan sau Toyota.
    Nici Hyundai nu mai sta atat de rau.

    Iar daca am face comparatia de care vorbeste VEN nu cred ca ar iesi cum crede el. Valoarea de revanzare nu este un criteriu obiectiv si oricum este valabil in Europa nu la nivel global. Eu pot recunoaste lipsurile Toyota si atuurile VW.
    Este aberant sa pretinzi ca o anumita marca este cea mai cea la toate capitolele. Nu suntem copii de 10 ani.

    In Canada de exemplu VW este vazuta ca o marca de saraci cu pretentii. In afara de Golf si poate Jetta nu sunt cine stie ce apreciate. Si la fel stau lucrurile si in SUA.

    Daca nu credem in clasamentele pentru vanzari putem sta oricand pe marginea unui drum si numara cate masini sunt asiatice si cate non-asiatice.

    Apoi mai exista si Africa. Si nu doar Africa de Sud unde Toyota se bate fix cu VW pentru locul 1 ci intreg continentul.
    3 7
  • AndreiRN
    O pozitie bine meritata si castigata prin munca serioasa.
    Felicitari Toyota.
    0 4
  • Daca ar fi adevarat ca VW la pretul si dotarile bune e vazuta in Canada ca o masina a saracilor cu pretentii atunci sigur Toyota e vazuta ca masina saracului,doar nu vorbim de Lexus
    8 1
  • IPN vorbesti ca sa te afli in treaba.
    Eu iti spun din ce se vede pe strazi. DUpa logica ta ar fi Canada plina de saraci. Probabil de saraci ce sunt au cate 2-3 masini.

    Pe de alta parte pentru cultura ta generala ar fi bine sa afli ca VW nu are in SUA aceleasi platforme ca aici. Sunt mai simple, mai slabe.
    Sau invers: ia arunca un ochi si vezi ce motoare sunt pe Toyote in SUA.

    In plus nu trebuie sa ma crezi pe mine cand iti spun. Cauta pe forumuri, vezi clasamente de fiabilitate, de incredere sau de vanzari in SUA si Canada.
    2 7
  • Majoritatea a ales si japonezii sunt foarte bine vazuti si in Germania, asta chiar daca le convine sau nu posesorilor de masini germane de pe la noi. Deci in conditiile in care Toyota, Honda si Mazda sunt destul de apreciate in Germania (mare producatoare de masini), asta spune destul de multe. Si multi germani isi iau marci germane doar pentru ca sunt nationalisti si nu vor sa accepte adevarul: raportul PRET/Calitate oferit de o masina japoneza este superior celui oferit de o masina germana. Asta in conditiile in care iti iei masina ca sa o conduci normal pe strada si nu una pe care sa o folosesti prin sate si orase ca pe circuit. Daca ne uitam la articolele de prin Automarket, nu prea am vazut multe Toyote tunate si "impopotonate" ca sa atinga peste 500 CP cum fac germanii cu ale lor masini de parca vor sa le transforme in avioane.
    Sa speram ca japonezii vor produce masini cu aceeasi fiabilitate ca pana acum.
    2 5
  • Eu spun deschis ca sunt un mare fan al marcilor germane si sa stii Calingura ca poti sa contrazici si sa ai dreptate in anumite privinte,clar nu in tot ce spui,fara sa arunci cu apelative gen"vorbesti ca sa te afli in treaba" sau alte expresii asemanatoare pe care le spui in alte mesaje.Sa stii ca si eu pot folosi un limbaj colorat,dar nu vreau.Fiecare are dreptul la o parere care trebuie exprimata civilizat.As dori daca se poate sa nu imi raspunzi la ce am scris acum pentru ca nu vreau sa intru in contradictie cu nimeni,dar iti spun sincer ca nu am suportat ca o marca pe care eu o apreciez enorm sa fie drept catalogata masina saracului,indiferent daca e adevarat sau nu.Iti spun sincer ca acum cativa ani am vrut sa iau un Auris,dar problema lor mare cu pedala la alt model mi-a facut sa-mi pierd increderea in ei.
    10 2
  • Si cand te gandeai sa-ti iei Auris, ti-a trecut vreodata prin minte ca asta cu pedala e o mare abureala inventata de americani pentru ca Toyota a devenit lider mondial la vanzari, luand fata GM ?
    Eu am o corolla din 2007 si in cei 80.000 de KM nu am provocat niciun accident si nici nu mi s-a blocat pedala de acceleratie sau frana. Si ca sa te lamuresti, uita-te in jurul tau si pe la TV si stiri si zi-mi cate Toyote ai vazut implicate in accidente si cate masini ale altor marci.
    Deschideti ochii oameni buni si numai puneti botul la toate aburelile americanilor si germanilor, ofticati ca altii sunt mai buni !
    0 7
  • maserati
    Toyota a avut problema dupa problema(vedeti deunazi amenda primita).In principiu sunt de acord ca e o marca buna,dar tocmai datorita problemelor reale,vazute la tv,net,presa cu dovezi clare multi oameni au ocolit-o .Increderea poate fi recastigata in momentul cand problemele se vor rari.Uitati-va la Top Gear,care e cea mai tare emisiune auto din lume(o spune o lume intreaga) la emisiunile cand prezinta masini Toyota si cred ca asta spune totul.Sustin aceasta marca,Toyota,dar sa nu vorbim ca si dealerii ei.Sunt de acord ca unele lucruri au fost exagerate de concurenta dar castigatorii in viata nu lupta intotdeauna cinstit si din pacate cei mai luptatori castiga aproape intotdeauna
    0 0
  • maserati
    Eu apreciez marca Toyota dar nu trebuie sa ne facem ca ploua la numeroasele probleme aparute in anii recenti(vedeti amenda recent primita de Toyota).Au aparut informatii despre problemele Toyota in mass media in multe tari ale lumii care au demonstrat real anumite probleme.Sa nu fim partinitori si sa vedem peste tot conspiratii mondiale.Si ca un mic exemplu:emisiunea auto din UK care e considerata la nivel mondial cea mai tare din lume descrie in cateva episoade unele lucruri edificatoare.Si cred ca asta spune totul.Trebuie sa treaca un timp si sa se rareasca problemele spre minim.Succes Toyota!
    0 0
  • andrei
    E clar ca esti fanul respectivei marci,dar eu spun sa nu pui tu botul la vrajelile altora.
    0 0
  • E clar ca esti un fan infocat al marcii,generalizezi enorm ,scrii fara substanta,contrazici lucruri stiute de o lume intreaga si vezi sa nu pui botul la vrajelile altora.Eu nu vreau sa critic marca japoneza dar nu e nici pe departe corect sa spui sigur ce spui,fiecare si japonezii si nemtii au plusurile si minusurile lor.Niciodata nu iese fum fara foc.La revedere,drum bun!
    0 0
  • andrei
    Esti fan foarte infocat al marcii si privesti lucrurile nerealist.Oricand daca esti corect si compari plusurile si minusurile Toyota cu VW,clar germanii castiga.Iar problemele japonezilor sunt cunoscute de o lume intreaga, nu sunt doar parerile nemtilor si americanilor.Nu te-ai informat suficient la momentul respectiv sau esti partinitor.Exemplul tau nu e relevant,E suficient o masina cu probleme mari si credibilitatea e pusa la indoiala
    0 0
  • dragos
    E clar ca esti un fan infocat al marcii si privesti nerealist lucrurile.Negi ceea ce stie o lume intreaga.Si au mai avut si alte probleme in acesti ani.Ori esti insuficient informat ori partinitor.Exemplul dat(problemele serioase au aparut mult dupa 2007) nu e relevant pentru ca e suficient sa fie doar cateva masini cu probleme si increderea subrezeste.Daca comparam plusurile si minusurile Toyota si VW germanii castiga,chiar neluand in seama eventualele probleme ale japonezilor.
    0 0
  • dragos
    E clar ca esti un fan infocat al marcii Toyota si privesti nerealist lucrurile.Negi ceea ce stie o lume intreaga.Si au mai avut si alte probleme in acesti ani.Ori esti insuficient informat ori partinitor.Exemplul dat(problemele serioase au aparut mult dupa 2007) nu e relevant pentru ca e suficient sa fie doar cateva masini cu probleme si increderea subrezeste( alta pozna recenta:vezi amenda recent primita de Toyota).Daca comparam plusurile si minusurile Toyota si VW germanii castiga,chiar neluand in seama eventualele probleme ale japonezilor.Doar faptul ca de exemplu pe Golf s-a pus esp standard de multi ani,exista si g4 cu esp spune multe,pe cand la Toyota nici macar Auris 2012 nu are esp la unele echipari,care e cel mai important la nivel de securitate astfel ca putem spune cu certitudine ca Toyota este masina saracului cu pretentii in destule tari.Vezi sa nu pui tu botul la influenta altora,uita-te doar la diferenta de dotari si multe alte diferente in favoarea VW.Tot spui de informari;cea mai tare emisiune din lume recunoscuta mondial a desfiintat in decursul timpului cateva modele Toyota,in schimb marca VW a fost cam laudata si cred ca asta spune totul.Prin felul in care pui problemele logica ta lasa de dorit,numai un copil ar da ce argumente dai tu,generalizezi fara sens,se vede ca nu ai nici o treaba cu calitatea adevarata a masinilor ci doar cu cantitatea ,vorbesti numai sa te afli in treaba.
    0 1
  • LauCalin
    @C-G-CL
    "P.S.: @2-10 recunosc ca sunt subiectiv cand vine vorba de Toyota tocmai pentru ca este un producator supraapreciat care din punctul meu de vedere produce masini mediocre si pentru ca nu cred in ultramegafiabilitatea lor."

    Hai, mai! totusi. In State VW este vazuta ca o marca mai scumpa. Si asta mi-a fost confirmat de multi care locuiesc acolo. In plus e suficient sa-ti arunci un ochi pe site-urile oficiale ale lui Toyota, VW sau Ford sa zicem, din State si vei vedea ca VW e ceva mai scump.
    Toyota nu ofera chestii revolutionare, nu te da pe spate cand o conduci, insa dpdv al fiabilitatii eu zic ca stau foarte bine. Si asta o spune un posesor de VW. Sunt multumit de masina mea, zau ca sunt, dar hai sa nu aruncam cu noroi cand nu e cazul. Imi place sa conduc masina mea decat un Toyota echivalenta. Dar fiabilitatea celor de la Toyota este recunoscuta si apreciata cam in toata lumea iar cei mai in masura sa-ti confirme asta sunt posesorii. :)
    Si mai ganditi-va la un lucru: indiferent de rechemari, de amezile pe care Toyota le primeste, vanzarile merg in continuare bine. Oare chiar atat de idioti sa fie cei care le cumpara in continuare? Si nu vorbim doar de masini ieftine... sa nu uitam ca Toyota produce in America de la Yaris pana la Camry si LandCruiser, adica de la vreo 10000 de dolari pana la peste 50000.
    Eu cinsider ca daca vrei in primul rand fiabilitate, alegi o japoneza. daca vrei sa te simti bine intr-o masina care nu e la fel de fiabila, alegi o europeana.
    0 0
  • dragos
    In principiu sunt de acord cu tine LauCalin,comentariul meu a fost un raspuns pentru Calingura si @IPN care nu vor sa recunoasca niste lucruri evidente.Dar totusi masinile germane iti ofera mult mai multe atuuri care eclipseaza asa-zisa fiabilitate Toyota.poate totusi cel putin VW e mai fiabil insa cu noua platforma garantez ca va lasa Toyota la ani-lumina in urma din toate punctele de vedere
    0 0
  • @ipn nu sunt eu.
    Doi la mana "masina saracului" vine ca raspuns la atitudinea celor ca isi iau VW si nu mai au loc la bord de aere. De unde pana unde?

    Puteti sa ma injurati cat vreti. Ca sa fie mai neutre comentariile mele o sa renunti la expresii de genul "ca sa te alfi in treaba".
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru