TOP 10 performanţe româneşti în motorsport
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
România este un nume mai cunoscut în motorsport decât se crede. Chiar dacă ultimii ani şi, anterior, perioada comunismului par că ne-au izolat din acest punct de vedere de elita sporturilor cu motor, steagul României se poate lăuda cu performanţe foarte interesante în competiţii cu nume răsunător din toată lumea. Evident, nu ne putem compara cu ţări cu tradiţie în motorsport, însă unii dintre piloţii născuţi în România au reuşit să câştige curse sau să se claseze între primii pe circuite pe care astăzi le privim ca te temple ale acestei discipline sportive. Inspiraţi de victoria superbă de la Monza a lui Mihai Marinescu în Formula 2, am pornit la drum şi am alcătuit un top 10 al celor mai frumoase performanţe româneşti în istoria sporturilor cu motor. Din 1927 până în 2011, avem 84 de ani de rezultate care merită cunoscute. Mai mult, trei dintre cele mai răsunătoare performanţe au fost obţinute de piloţii români în ultimii 3 ani!
1. 1927 - George Fernic, Indianapolis 500, locul 11
Nu multă lume ştie că România a avut un reprezentant în celebra cursă de la Indianpolis din Statele Unite ale Amercii. În 1927, Geroge Fernic, un celebru pilot de avioane şi inventator român, a participat la Indy 500. În echipă cu Fred Frame şi George Abell, Fernic a reuşit să termine cursa pe locul 11, el fiind cel care a petrecut cel mai mult timp la volanul automobilului Miller. El a pilotat pentru 182 de tururi din totalul de 199, câte a avut ediţia cu numărul 15 a cursei de la Indianapolis. George Fernic s-a născut la Galaţi, în 5 august 1900, şi a decedat într-un accident aviatic petrecut lângă Chicago, Illinois pe 22 octombrie 1930.
2. 1928 - Ghica Cantacuzino, Le Mans 24h, locul 4
La cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1928 a participat şi un echipaj românesc format din prinţul Jean Ghica Cantacuzino şi fratele său G. Ghica Cantacuzino. Cei doi au concurat cu un Chrysler 72 ”Six” şi au terminat cursa pe locul patru. Performanţa celor doi membri ai familiei regale nu a fost egalată de niciun român până acum în cursele de anduranţă ale lumii.
3. 1928 şi 1929 - Ernest Urdarianu, Raliul San Remo, LOCUL 1
În 1928 şi 1929, Ernest Urdărianu reuşeşte să câştige una dintre cele mai importante competiţii italiene, Raliul San Remo. Urdărianu a concurat în 1928 la volanul unui Fiat 520, iar în 1929 pe un Fiat 521.
(sursa foto)4. 1929 George Bouriano, Marele Premiu de la Monte Carlo, Bugatti 35C, LOCUL 2
Marele Premiu din Monte Carlo s-a desfăşurat cu mulţi ani înainte de inventarea Formulei 1. Traseul era foarte asemănător cu cel folosit astăzi în ”Marele Circ”. Printre cei înscrişi la start în anul 1929 a fost şi românul George Burianu. Stabilit ulterior în Belgia, el a intrat în istorie sub steagul Belgiei, cărţile de istorie scriind că pilotul belgian Georges Bouriano a terminat pe locul doi în cursa de la Monte Carlo din 1929. Burianu a participat la Marele Premiu de la Monte Carlo la volanul unui Bugatti 35C.
5. 1936 - Petre Cristea şi Ionel Zamfirescu, Raliul Monte Carlo, LOCUL 1
Probabil cea mai mare performanţă românească din istoria sportului cu motor este victoria obţinută de Petre Cristea şi Ion Zamfirescu în Raliul Monte Carlo din 1936. La volanul unui Ford V8 de 65 CP, cei doi au luat startul de la Atena pe vremea când raliurile era competiţii de anduranţă ce se întindeau pe mii de kilometri. Raliul se încheia cu celebra probă de îndemânare desfăşurată pe cheiul portului din Monte Carlo. Cei doi s-au antrenat intens timp de zece luni pentru acest raliu. Performanţa lui Petre Cristea din 1936 este de departe cel mai mare rezultat românesc din motorsport. (foto via LAT)
6. 1939 - Petre Cristea, Finnish Grand Prix, LOCUL 2
Petre Cristea a avut o carieră impresionantă în lumea motorsportului interbelic. Pe lângă participările la Raliul Monte Carlo, Cristea a participat şi la curse pe circuit unde concura în principal cu roadsterul BMW 328. Unul dintre cele mai bune rezultate le-a înregistrat îm 1939 în Marele Premiu al Finlandei unde a terminat pe locul doi. (foto via Automobilia)
7. 1973 - Eugen Ionescu-Cristea, Raliul Dunării, locul 4
Cel mai celebru pilot român din perioada comunistă, Eugen Ionescu-Cristea are un palmares bogat. Pe plan internaţional cel mai bun rezultat obţinut a fost locul patru în Raliul Dunării din 1974. Concurând pe un Renault 8 Gordini, Genu Cristea s-a clasat pe patru în urma unor monştrii sacri ai motorsportului de atunci: Walter Röhrl (Opel Ascona 400), Sergio Barbasio (Fiat 124 Abarth) şi Sandro Munari (Lancia Fulvia HF).
Nea Genu, aşa cum era cunoscut marele pilot român, s-a stins din viaţă recent, în 23 aprilie 2011.8. 2008 - Doru Sechelariu, Formula BMW Pacific, cursa din Singapore, LOCUL 1
În istoria modernă a sportului cu motor românesc, Doru Sechelariu a obţinut o dublă victorie la Singapore în Formula BMW Pacific. Automarket a relatat atunci pe larg cursa şi victoria lui Sechelariu.
9. 2011 - Mani Gyenes, Raliul Dakar, categoria moto - LOCUL 1, clasa maraton
La începutul acestui an, Mani Gyenes a obţinut cel mai bun rezultat din carieră, câştigând clasa maraton din competiţia moto la Raliul Dakar. Conform regulamentului Dakar, piloții au voie să schimbe până la trei motoare pe parcursul celor două săptămâni și jumătate de competiție, clasa Maraton fiind însă rezervată pentru cei care riscă și hotărăsc să parcurgă traseul cu un singur motor. Sătmareanul a parcurs 9500 km în Chile şi Argentina, terminând cel mai celebru rally-raid din lume pe locul 17 în clasamentul general.
10. 2011 - Mihai Marinescu, Formula 2, cursa de la Monza, LOCUL 1
Mihai Marinescu a spart gheaţa în acest weekend la Monza şi a reuşit să obţină prima sa victorie din Formula 2. Este cea mai bună performanţă din cariera pilotului braşovean, care până sâmbătă reuşise să câştige cursa din Macao (2008) din Formula BMW Pacific. Marinescu se clasează pe locul al cincilea în clasamentul general al Formulei 2 în 2011, cu şanse matematice de a termina sezonul pe podium. Ultimele două curse din acest an vor avea loc pe Circuit de Catalunya (Barcelona), în 29-30 octombrie.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Eugen Ionescu-Cristea, Aurel Puiu, Stefan Iancovici, Petre Vezeanu, Dorin Motoc,
Ludovic Balint, Nicu Grigoras, Constantin Aur etc. etc. etc. cinste lor!
si mai ales pentru pilotii romani
http://www.youtube.com/watch?v=8GC0TNoOm5Q