TOP 10: Eşecuri comerciale din lumea auto

De Dragoș Băltățeanu
Publicat Joi, 29.03.2012
Nu toate modelele lansate de constructorii auto se dovedesc a fi un succes de piaţă. Unele au eşuat lamentabil, în ciuda aşteptărilor mari. Iată zece modele cu o istorie colorată.

1. Fiat Multipla

Ciudatul monovolum italian a uimit încă de la lansare. Aspectul său a fost contestat din prima clipă. Arăta atât de ciudat, încât a fost descris în toate felurile posibile. Unii au spus că arată ca produsul rezultat dintre încrucişarea unui delfin cu o cutie de pantofi. Lăsând răutăţile la o parte, Multipla vroia să învie un concept mai vechi din istoria Fiat, modelul 600 Multipla din 1956. Iar  designerii au vrut să facă acest lucru într-un mod neconvenţional. Multipla avea şase locuri aranjate pe două rânduri, iar în faţă uimea cu farurile pentru fază lungă amplasate în montanţi. Multipla este un automobil bun dacă lăsai prejudecăţile la o parte şi nu te interesa prea mult aspectul. A fost un succes doar în Italia, unde a fost apreciată mai ales de taximetrişti. Fiat Multipla a fost fabricat între 1998 şi 2010. În 2004, Multipla a trecut printr-un facelift major în urma partea frontală a fost cuminţită. Acest lucru nu a ajutat prea mult situaţia Multiplei pe pieţele din afara Italiei. 

2. Pontiac Aztek

Unul dintre cele mai celebre flopuri din Statele Unite este Pontiac Aztek. Acest SUV-crossover a fost lansat de General Motors începând cu anul 2001. Designul exterior a fost criticat dur încă de la început, presa de specialitate desfiinţând stilul angular. A fost descrisă ca cea mai urâtă maşină din lume. Era animată de un motor V6 de 3.4 litri, iar asamblarea se făcea la uzina General Motors Ramos Arizpe din Mexic. Aztek nu a rezistat prea mult în gama Pontiac. Din cauza vânzărilor slabe, General Motors a eliminat modelul în 2005. Vânzările au fost sub 30.000 unităţi pe an, din care peste 50% erau flote pentru companiile rent a car sau erau folosite de oficialii General Motors. În ultimul an de viaţă, Pontiac a mai vândut doar 5.000 de Aztek-uri.

3. Audi A2

Audi A2 a fost un model avansat tehnologic pentru vremea lui. Poate prea avansat. Audi a vrut să facă un model de oraş cu caroserie din aluminiu. A fost lansat în 1999 şi a rezistat în producţie până în 2005. Asamblarea modelului A2 se făcea la uzina Audi de la Neckarsulm, din Germania. Datorită construcţiei din aluminiu, Audi A2 era un automobil foarte uşor, greutatea totală fiind în jur de 1.000 kg. Audi a introdus şi primul motor cu un consum de carburant mai mic de trei litri. Acest lucru era valabil pentru motorizarea 1.2 TDI. Designul a fost însă considerat de public destul de banal şi acest lucru nu a încurajat vânzările unui automobil şi aşa destul de scump. Vânzările nu au fost spectaculoase, iar acest lucru i-a făcut pe oficialii Audi să scoată modelul din producţie în 2005.

4.
Volkswagen Phaeton

Volkswagen a decis în 2002 că trebuie să atace piaţa modelelor de lux. Nu a contat că marca premium şi soră Audi avea un model foarte competent în acest domeniu: A8. Modelul lansat de Volkswagen se numeşte Phaeton şi a vrut să rupă o felie din piaţa clienţilor de automobile premium. A reuşit doar să se canibalizeze cu vărul Audi A8, fiind un model destul de rar întânit pe străzi. Phaeton este un automobil reuşit, dar imaginea de marcă de care se bucură Volkswagen nu l-a ajutat prea mult. Acest model este în producţie şi astăzi, în ciuda cifrelor de vânzări dezamăgitoare. După patru ani de producţie, în septembrie 2006, doar 25.000 unităţi fuseseră produse. În Americaau fost vândute doar 1.433 unităţi în 2004 şi 820 în 2005. 

5. Smart Forfour

Smart a inventat un automobil de oraş aproape perfect. Doar că modelul lor reprezentativ este gândit pentru două persoane. Vrând să capitalizele sucesul modelului de oraş, Smart a lansat un model cu patru portiere, botezat Forfour şi construit pe o platformă comună cu modelul Mitsubishi Colt. A fost lansat în 2004 şi a rămas în producţie până în 2006. Asamblarea modelului se făcea în colaborare cu Mitsubishi Motors la uzina olandeză NedCar. Vânzările nu au fost atât de spectaculose pe cât se aştepta compania mama. Smart Forfour era la fel de mare ca orice alt model de segement B şi nu aducea nimic inovator, iar preţul era mult mai ridicat decât cel al concurenţilor. Iar clienţii Smart au ales tot modelul ForTwo.

6. Renault Kangoo Be Bop

Prezentat iniţial drept concept la Salonul Auto de la Frankfurt din 2007, Kangoo Be Bop a ajuns în producţia de serie în anul următor. Be Bop era un fel de utiliară coupe scurtă, disponibilă doar în varianta cu două portiere. Renault spunea că este perfectă pentru uzul citadin deoarece măsura doar 3.87 metri lungime. Modelul putea fi configurat şi personalizat în numeroase culori, dar publicul nu a apreciat că până la urmă de fapt este tot o utilitară. 

7. Renault Avantime

Un alt model Renault revoluţionar la vremea lui a fost complet refuzat de piaţă. Avantime, după cum îi spune şi numele, a fost un model interesant într-o eră greşită. Renault a vrut să revoluţioneze complet lumea auto în 2001. A inventat modelul Avantime, un monovolum coupe care punea accentul pe confort. A fost gândit şi realizat împreună cu Matra, dar nu a rezistat pe piaţă decât până în anul 2003. Caroseria lui Avantime nu avea montanţi centrali, iar portierele ample aveau balamale speciale pentru a permite deschiderea lor în spaţii strâmte.

Publicul a putut admira modelul la Salonul Auto de la Geneva din 1999, unde Renault a botezat acest tip de caroserie "Coupespace". Vâzările au fost însă extrem de slabe. Nici introducerea modelului VelSatis, un fel de versiune "normală" a Avantime-ului, nu a ajutat lucrurile modelul francez. Avantime avea să ducă la ieşirea Matra din domeniul auto, iar Renault a decis să oprească producţia după doar doi ani şi 8.557 unităţi produse. 

8. Mercedes-Benz Vaneo

Nici Mercedes nu a rezistat să nu încerce piaţa cu un model ciudat. Vaneo a fost o combinaţie între automobil utilitar şi monovolum. Putea fi recunoscut imediat datorită siluetei specifice. Avea cinci sau şapte locuri şi portiere culisante pentru locurile din spate. A fost fabricat între 2002 şi 2005 pe platforma modelul A-Klasse. Acest lucru a însemnat că a putut primi doar motoare cu patru cilindri şi tracţiune faţă. Deşi modelul a fost destul de bine primit în Germania, vânzările nu s-au ridicat la standardele Mercedes-Benz.

9. Lancia Thesis

Lancia a lansat modelul Thesis în 2001 la Salonul Auto de la Geneva. Era modelul ce înlocuia Lancia Kappa şi se dorea o alternativă la modele germane ca Mercedes-Benz E-Klasse sau BMW seria 5. Designul a fost controversat, dar a fost considerat topic italian şi total diferit de oferta concurenţei. Preţurile modelul Thesis erau mai mici decât cele ale rivalilor din Germania, dar chiar şi aşa nu a reuşit să convingă. Deşi a rămas în producţie până în 2009, Thesis a atras mai puţin clienţi decât modelul Kappa. Doar 16.000 unităţi au fost produse.

10. De Lorean DMC-12

Fanii trilogiei cinematografice"Back to the Future" vor recunoaşte instant acest model. De Lorean DMC 12 este un model produs de compania nord irlandeză De Lorean Motor Company pentru piaţa nord-americană. Modelul şi compania De Lorean au rezistat însă doar doi ani pe piaţa de peste Ocean: 1981-1982. Criza şi scăderea drastică a vânzărilor de automobile din această perioadă au dus la falimentul companiei. Automobiulul era desenat de Giorgetto Giugiaro şi avea portiere tip gullwing, asemănătoare cu cele ale modelului Mercedes 300 SL. Platforma tehnică şi suspensia proveneau de la modelul Lotus Esprit, iar motorul era un V6 de origine Ford ce dezvolta 150 CP.

Comentarii (29)

  • Top facut cu picioarele, sunt o gramada de alte esecuri sau "esecee" ca sa inteleaga toti ghiorlanii.Trebuie sa mai adaugati si aici va dau cateva exemple : Honda Legend, Renault Vel Satis si mai sunt o gramada!!
    23 50
  • Da, mai adauga si Hyundai Sonata.
    41 10
  • Jupiter
    Bizaritati auto
    Majoritatea modelelor sunt niste veritabile bizaritati. Nu este de mirare ca au fost din start niste esecuri.
    Pacat totusi de Volkswagen Phaeton. Modelul asta chiar merita.
    42 21
  • ah si Kia Opirus sau Kia Rio... sa nu uit
    31 16
  • o mica precizare pt cei care inca nu stiau "DeLorean's father Zaharie was a Romanian immigrant who worked in a mill factory; Zaharie emigrated to the United States when he was twenty."
    26 5
  • Nu numai modelele de serie...
    Cel mai pocit model ramane Fiat Multipla, dar sa nu uitam de Vygor Opera. Daca in privinta Multiplei profilul meu estetic se simte jignit , in cazul Vygor ma cocosez de ras; nici pana astazi nu m-am dumirit cine a putut avea o imaginatie atat de caraghioasa. Subscriu la afirmatia lui @Jupiter - Phaeton a fost victima unei decizii manageriale pripite. Vorba aceea: daca ai o camera bine incalzita de calorifer, la ce sa mai introduci si un resou?
    26 19
  • Da, Phaeton nu arata deloc rau, mie nu-mi displace nici Thesis, n-o consider urata si are un lux clasic la interior. Cel mai urat cred ca este Pontiac-ul
    29 16
  • Phaeton e chiar un model foarte reusit, subapreciat din pacate din cauza imaginii de marca. Totusi VW insista......!
    Multipla e totusi NO. 1 !!!
    16 11
  • imi aduc aminte de "lansarile" cu mare fast de la renault .. "noua generatie" spuneau ei ... avantime si velsatis au fost dezastre din pacate

    .. la fel si Aztec :)
    17 7
  • Aveti dreptate!!!
    Daaaaaaaaaaaaa,ase! A2 e o ,,panarama,, de masina! De aceea poate una din 2001 costa 4500-5000 de euro. Cam cat 3 Meganuri la un loc. Phaeton-foarte naspa...strugurii acrii.Eu unul o prefer oricarui A8.Are mult stil,e altceva. Clasament facut de specialisti!Clar! ....in perdele!
    15 27
  • @unckle
    Avantime chiar arata bine
    Cred ca n-ai citit ce s-a scris de Avantime... cred ca-ti place mai mult sesiunea de comentarii, decat articolul propri-zis. Mda, cu siguranta!

    "Avantime, după cum îi spune şi numele, a fost un model interesant într-o eră greşită (...) Avantime, un monovolum coupe care punea accentul pe confort (...) Caroseria lui Avantime nu avea montanţi centrali, iar portierele ample aveau balamale speciale pentru a permite deschiderea lor în spaţii strâmte."
    27 2
  • am zis "din pacate" ... avantime nu mi-a placut in special dar velsatis era "ceva frumos", si cu 20 de ani mai devreme pe drumuri. Din pacate pt renault nici macar francezii nu au pus boticul la cei 44000Euro cat costa velsatis ... ce sa-i faci, isi luau mercedes :)
    16 8
  • @unckle
    VelSatis costa 35.000 euro. Nu pretul a fost problema, ci designul ciudat.
    16 2
  • cristi
    parerea mea
    mai baieti pana la urma nu conduci design-eul conduci tehnologie
    9 4
  • un oarecare
    @TIKA
    Sunt de acord cu Vel Satis si cu Sonata, dar phaeton nu e chiar urata!Da nu vad Dacia Logan, Sandero, Duster, etc in TOP! Cred ca meritau primele pozitii!
    10 30
  • DeLorean gresit
    Motorul nu era de provenienta FORD, era de un PRV un motor coproductie Peugeot - Renault - Volvo... WIKI please...
    3 0
  • Sa spunem lucrurilor pe nume
    Phaeton nu e urata, dar e banala, stearsa, lipsita de personalitate etc. Cum sa-ti cumperi un Volkswagen spalacit, cand in aceeasi segment exista adevarate opere de arta precum Mercedes S Class ? Asta-i adevarata ratiune pentru care Phaeton este un esec.
    18 4
  • Sonata
    Nu ca as avea eu, dar nu mi se pare un esec. Nu s-a vandut in Europa, dar s-a vandut bine in SUA.

    Nici Phaeton nu e un esec, e o masina care nu a fost gandita sa se vanda ca Golf-ul, a fost gandita sa se vanda in numere mici.

    @un oarecare - ca sa zici ca Logan, Sandero sau Duster sunt esecuri trebuie sa fii chiar prostovan ... scuze dar nu pot sa fiu mai bland.
    29 3
  • @
    Ati uitat Ssang Yong toata gama :))
    21 1
  • esecuri ?
    Honda Legend inca se vinde, iar Hyundai Sonata se vinde chiar cu mare succes. Daca unele masini nu se vand bine in Europa, asta nu inseamna ca sunt un esec. In cazul de mai sus, masinile au fost pur si simplu prea mari pentru Europa.

    Si totusi, cred ca lipseste de pe lista ultima generatie Ford Scorpio
    7 4
  • Opinie
    Mie unul imi plac Multipla (fiindca e diferita nu urata), Avantime, VelSatis si Thesis. Un VelSatis mi-as cumpara oricand.
    8 3
  • login irina si fuego renou
    dar ssang yong?
    Cea mai urata masina, din toate timpurile, pe care nu ati amintit-o deloc, este Ssangyong Korando.
    Sunteti nedrepti! Merita din plin locul 1 in acest top.
    11 0
  • daca tot e vorba de hidoshenii pe 4 roti sa adaugam si nissan cube , nissan juke , scion vB , chevy malibu , toyota avalon 2001 ,
    3 3
  • francezu
    pacat de Audi A2...
    Dar de Ssangyong Actyon nu pomeneste nimeni nimic? Dati un search pe Google si s-ar putea sa v-apuce rasul pe bune :))
    La cate Smart Fourfour am vazut prin oras, nu m-am gandit niciodata ca ar fi fost un esec! Dar probabil automarket trebuia sa-si faca norma de 10 automobile....pacat ca ati "uitat" de poza marelui Vel Satis :)) Atantime, in schimb, nu arata asa de rau!
    Banal sau nu, Audi A2 a fost chiar cel mai economic autoturism nemtesc la inceputul anilor 2000! Echipat cu motor 1.2Tdi si cutie automata tiptronic, a fost mai economic si decat Lupo! Problema lui a fost mai degraba pretul exagerat de mare pt clasa lui...
    9 1
  • francezu
    o mica rectificare
    adaugare: Audi A2 a fost cel mai economic autoturism nemtesc din clasa mica! Altfel, cel mai economic ar fi fost Smart fortwo 0.8CDi, numai ca asta e din clasa mini. Din pacate, pretul piperat si designul superficial (nu as zice neaparat urat) l-au lasat mult in urma concurentei...
    3 0
  • un alt articol de succes
    un alt articol de "succes" copiat din Time: http://www.time.com/time/specials/2007/0,28757,1658545,00.html
    4 0
  • LauCalin
    Pe langa spuse de francezu, A2 era singurul automobil de clasa mica a carui caroserie era din aluminiu, chestie care se cam simtea la condus si un motiv in plus sa fie economic. Inca un pretext pentru pretul ridicat.
    Stiti care e marele avantaj al acestor masini in zilelel noastre? Ca la mana a doua costa sub pretul pieteti. De exemplu un Phaeton sau un Thesis cu ceva atentie le poti gasi in stare perfecta la jumatate din pretul unui Clasa S sau Seria 5.
    5 0
  • observatorul
    cu riscul de a supara... Multipla 1 e dubios de stranie, DAR modelul 2 e chiar interesant... se mai fabrica ?
    1 1
  • Oltcit, Lastun ?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru