După ce scandalul Volkswagen a acaparat atenția presei în ultima lună, autoritățile și grupurile care susțin protecția mediului au început să fie foarte atente la subiectul emisiilor. Iar două studii paralele derulate în Marea Britanie și în Norvegia arată un fapt îngrijorător: deși soluțiile thnice pentru limitarea emisiilor există, mașinile reușesc "performanța" de a emite cantități masive de gaze poluante.
Astfel, conform unui studiu realizat de Centrul de Analiză a Transportului din Norvegia, o mașină diesel care circulă pe străzi emite de patru ori mai mult Oxid de Azot (NOx) față de un autobuz sau un camion în condiții de rulare urbană. Același rezultat și într-o analiză realizată la Londra, acolo unde asociația Transport for London a descoperit un fapt aproape incredibil: un autoturism emite o canitate mai mare de NOx decât mașinile utilitare, cifrele fiind identice cu cele emise de un vehicul de 40 de tone.
"E dizgrațios faptul că producătorii auto au eșuat în încercarea de a reduce emisiile letale în condițiile în care tehnologia care permite asta este abordabilă ca preț și disponibilă pe piață", spune Catherine Bearder, politician britanic.
Conform studiilor, 23.500 de oameni mor anual în Marea Britanie din cauza emisiilor ridicate de Oxid de Azot. Același politician declară că mașinile de mare tonaj s-au aliniat la cerințele de mediu în urma presiunilor Uniunii Europene: "Reducerea dramatică a emisiilor de Oxid de Azot este rezultatul testelor mai stricte ale Uniunii Europene, puse în practică începând cu anul 2011 și care reflectă condițiile reale de rulare. Dacă autobuzele și camioanele pot să se încadreze în limite, nu există niciun motiv pentru care autoturismele nu ar face asta". Motivul pentru care mașinile reușesc asemenea contraperformanțe la nivel de emisii în orașe se leagă mai ales de faptul că modul de testare al turismelor diferă de modul de testare al utilitarelor mari. Dacă mașinile sunt supuse la teste de omologare în laborator, deci mai degrabă teoretice decât practice, probele prin care trebuie să treacă autobuzele sau camioanele sunt cât se poate de reale.Explicația neoficială vine de la James Tate, expert în zona de emisii în cadrul Universității din Leeds, care a măsurat de pe margine, cu aparate speciale, emisiile mașinilor care trec pe șosele.
"Motivele pentru care producătorii auto nu implementează tehnologia reducerii de NOx sunt comoditatea și costurile", spune Tate, care consideră că soluția rezervoarelor AdBlue nu este rapid acceptată de constructori din cauza faptului că le dă o bătaie de cap în plus clienților. "Nu e chiar imaginea pe care o doresc producătorii: clienți în costum care-și umplu rezervoarele de AdBlue cu o soluție pe bază de uree", consideră expertul britanic, care susține că mașinile utilitare au adoptat mult mai ușor această soluție pentru că "prețul tehnologiei e mai ușor de asumat de constructorii de mașini de tonaj ridicat".
a inceput contra motorizarilor Diesel ... dar contra motoarelor mici !
deocamdata nu au inlocuitor pt motoarele de camioane !
iar transportul feroviar nu e la fel de flexibil!
cind s-or gasi solutii ... le-or scoate si pe alea ...
in ochii lor, un motor de 2.000 cmc e capabil sa le fel de multe noxe ca unul de 13.000 cmc !!!
adica ala mare de camion care e de mai bine de 6 ori mai mare, adica ala arde de tot atitea ori mai multa motorina si lor li se pare ca ... cel de 13.000 cmc merge cu echivalentul de carburant necesar pt un motor de 2.000 cmc !!! restul o fi ... aer comprimat ... atit de mult ca ia foc !!! ori in orase, in aer o fi atit de mult gaz nears ca ... pur si simplu nu mai e nevoie de carburant suplimentar !!! atunci ... ar fi bine sa-mi iau un camion, macar asa mai fac si bani si nici nu poluez atmosfera fara rost !!!
hm, totusi, consumul unui autoturism e pe la 5-7% pe cind la un camion de 40 t de min 32-40% ... cum au putut aia acelasi nivel de noxe din asa diferenta mare de motorina nefolosita?
alta stire ... nu cred c-o sa mai cetesc de pe-aci oarece, ca nu mai am ce !!!
totul e prea !!!
pina acuma erau deranjante doar anumite comentarii ale unor cititori ... acum ... au luat-o la vale si redactorii ... si asta e mult mai urit din partea lor !
cu alte cuvinte ... curind AM va disparea ... daca nu-si vor veni in fire inainte sa fie prea tirziu ...
Esential este faptul ca utilitarele s-au conformat utilizarii de aditivi pentru reducerea oxizilor de azot (NOx) pe cand autoturismele nu.
Motivul pentru care nu s-au conformat este modalitatea profund viciata de stabilire a noxelor si consumurilor pentru autoturisme.
Mai mult, diferentele intre "lumea"utilitarelor si cea a masinilor personale, sunt destul de mari plecand de la caroserii si terminand cu motorizarile.
Din punctul de vedere al motorizarilor, utilitarele folosesc motoare de putere mult mai mica dar care pot sa reziste mult mai mult in conditii de sarcini mari.
De exemplu, motoarele de camion sau autobuze au zona rosie de pe la 2000-2500 de ture si cele care folosesc turbina, au turbina de presiune foarte joasa.
Adblue-ul a aparut pentru prima data pentru utilitare pentru ca acolo testele de emisii aveau foarte mare legatura cu lumea reala.
Turismele personale au mai fentat sistemul mult si bine pana sa implementeze adblue.