Automarket a înțeles preocuparea societății moderne pentru mașinile care presupun un buget redus la orice deplasare. Am tot căutat acele pipete care îți pot oferi satisfacția unui consum extrem de mic și, implicit, un buget minim pentru alimentarea mașinii.
Așa s-a născut un serial pe care subsemnatul, un refractar al acestui trend TV din ultimii ani, a început să îl îndrăgească. Un serial care presupune teste de consum realizate pe traseul București-Brașov-București și, mai nou, pe ruta București-Sinaia-București.
Dacă privim în urmă, am reușit să adunăm o colecție generoasă de teste de consum în trafic real, unele care doboară recorduri, altele care demonstrează contrariul cifrelor înscrise în fișa tehnică a mașinii:
Anul testului de consum |
Mașina testată |
2008 | Volkswagen Polo BlueMotion |
2009 | Opel Insignia EcoFlex |
2010 | Toyota Prius |
2011 | BMW Seria 1 |
2013 | Ford Fiesta |
2013 | BMW 520d xDrive |
2014 | Mazda3 |
2014 | Renault Clio |
2014 | Porsche Cayenne |
2015 | Honda CR-V |
2015 | Opel Ampera |
Serialul testelor de consum a continuat cu un nou model Honda și o nouă provocare ambițioasă. Honda Civic facelift se laudă cu unul dintre cele mai economice motoare diesel din segment: 1.6 i-CDTI de 120 de cai putere, cu un consum mediu de numai 3.6 litri/100 de kilometri. Pe noi ne-a interesat însă valoarea extra-urbană de 3.3 litri/100 de kilometri, aproape imposibil de atins în condiții normale de trafic.
Imposibil pentru cei care nu cred în provocări, dar cât se poate de posibilă pentru cei doi ingineri Honda care au reușit un consum incredibil cu același motor, dar instalat pe un Civic Tourer.
Honda Civic Tourer a stabilit un record mondial de consum: doar 2.8 litri/100 de kilometri
Poezia cifrelor înlocuiește poezia emoțiilor unui test de consum
Ambiționat de performanța celor doi temerari Honda, și dornic să probez măcar cei 3.3 litri/100 de kilometri înscriși în cartea tehnică, am ”furat” un Civic testat în trecut de colegul Sebastian și m-am înscris pe lista celor care folosesc DN1 pe ruta București-Sinaia și retur.
Cei familiarizați cu testele mele de consum anterioare știu că de obicei scriam o poezie în care încercam să împachetez frumos stările pe care le traversezi în timpul unui test de consum. Frustrare, extaz, epuizare, cedare nervoasă, toate au fost acolo și de această dată, pe parcursul celor 220 de kilometri de traseu.
De această dată însă, poezia stărilor de agregare ale temperamentului va fi înlocuită de o poezie a cifrelor, a datelor exact, a numerelor. Asta pentru că Honda Civic este prima mașină care trece de un prag psihologic. Dar să o luăm cu începutul.
București-Ploiești bate mereu cifrele oficiale
Am pornit, ca de fiecare dată, de la aeroportul Otopeni. Încet, ocupând cât mai discret prima bandă. Am pronit de la 7 litri/100 de km, atât cât indica computerul în momentul resetării.
Când lăsam în urmă pasarela smulsă de la Tâncăbești deja scăzusem sub 4 litri/100 de kilometri și ne apropiam de acel imposibil 3.3 l/100 km.Care este drumul Golgotei?
Greul abia acum urmează. Dacă pe centura Găzarilor reușesc să sar la 3.1litri/100 de km, bucata de asfalt a Drumului Național 1 până la Bănești este cruntă pentru mine. Acolo se năruie tot ce am construit până atunci, pentru că valoarea consumului instant afișat de computerul de bord oscilează precum acul unei busole atunci când apropii un magnet.
Urmează apoi o urcare dificilă către Sinaia, cu multe serpentine și de cele mai multe ori o coloană nesfârșită de mașini care frânează fix atunci când răsuflai ușurat pe singura coborâre care ți-ar mai fi reglat conturile. Te simți precum un Sisif, obligat să urce Muntele Athos. Totul se desfășoară lent, însă primul indicator al orașului Sinaia parcă injectează adrenalină în venele tale și ale mașinii. Un 3.5 litri din care speri să tai nemilos la coborâre.
Coborârea din Orașul Regal și plictiseala
După o scurtă pauză de dezmorțire și câteva fotografii furate pe străzile orașului reședință regală, ne înscriem pe centură cu greu, într-un trafic la care nu ne-am fi așteptat în cursul săptămânii. Coborârea se fluidizează însă, iar cei 3.5 litri încep să scadă. Greu. Dar constant.
Cu butonul Econ, apăsat încă de la plecare, Civic încearcă să îți sugereze momentul oportun pentru schimbarea treptelor de viteză. Îl ascult cu sfințenie, ba câteodată fac și exces de zel. Dungile verzi afișate de computerul de bord îmi spun că sunt cât se poate de eco. Dacă se albăstresc înseamnă că forțez prea tare pedala de accelerație sau nu sunt în treapta de viteză corespunzătoare.
Acul rezervorului începe să se miște
Te relaxezi puțin, își trosnești oasele, viteza scade undeva la 75 de km/h. Mai caști gura la viața satului românesc, mai butonezi radio-u ul care îți transmite reclama unui service auto din Buzău. De parcă ai avea nevoie. Constați apoi cu stupoare că acul rezervorului abia acum începe să se miște iar autonomia, după aproape 200 de kilometri parcurși, este de 900 de kilometri.
Pierdut în calcule și autonomii fantasmagorice, un 2.9 litri/100 de km te readuce în simțiri ca o pereche zdravănă de palme. Se poate! Se poate să scazi sub acel prag blestemat de 3.0 litri/100 de kilometri. performanța inginerilor Honda este, parcă, mai aproape. Nu mai pare imposibil. Sunt extaziat că am descoperit mașina care îți poate afișa un consum extraurban care să înceapă cu cifra 2.
2.9 litri/100 de kilometri. Atât.
Puțină încordare, o atenție mai mare la apăsarea pedalelor și intrăm în Otopeni cu acest nesperat 2.9. Trag pe dreapta, facem poza doveditoare și răsuflu ușurat. Timpul traseului este de aproape trei ore și 30 de minute, iar viteza medie indică 63 de km/h pe ultimii 220 de kilometri.
2.9. E acel gust dulce al victoriei în minutul 90, acel gol care vine de nicăieri și tranșează soarta partidei. Honda Civic facelift a dovedit că se poate. Și sunt sigur că mai avem pe aici, pe undeva, pe piața mașinilor noi din România, și alți eroi anonimi care pot înscrie un consum mai mic de 3.0 litri/100 de kilometri. Trebuie doar să avem răbdarea de a-i descoperi.
@dany Estimăm că turația la care a stat cel mai mult acul a fost undeva la 1300 rpm. Schimbările de treaptă s-au făcut undeva între 1500 și 1700 rpm.
Mulțumim pentru interes
Dar pe termen lung eu zic ca e daunator sa mergi cu max 1700rpm...
vad ca acest motor dezvolta 120 CP la 4000 rpm si 300 Nm la 2000 rpm... stiu ca a fost test de consum, dar puneti totusi in articol un post scriptum, o erata ceva in care sa specificati ca asa ceva nu se face pe perioade lungi de timp pt ca se risca stricarea injectoarelor si implicit a motorului... la masina asta se merge in majoritatea timpului la 2000 rpm sau putin peste (adica la turatia de cuplu maxim) iar treptele de viteza se schimba undeva pe la 2600-2800 rpm pt ca atunci cand reintra in sarcina acul turometrului sa cada exact pe turatia de cuplu maxim... cel putin asa ar fi ideal!
Pa.
Trebuie specificat in general pentru toti prostii care nu stiu sa conduca totusi masinile cu turbo ca un mers sub turatia de cuplu / turbina poate deteriora motorul in timp mult mai scump decat economia de combustibil facuta .
Am vw Polo 1.4 TDi, 70 cai, model 2007 - mers in limitele legale Bucuresti - Brasov fara sa tin motorul sub 2000 rot/min am scos consum de 3.8l/100km .
Nu stie ca injectoarele de pe Honda sunt facute de o companie care produce pentru o multime de constructori. In cazul Hondei Accord 2.2 Diesel, este vorba despre Bosch.
Deci da Ivanoane, injectoarele de pe Honde, sunt facute de nemti, alaturi de electronica si sistem de injectie, pompe, samd.
Deci, daca pica injectoarele pe masinile nemtesti, pica si pe japoneze.
Asta asa... doar pentru cunoscatori.
asa cum zicea cineva mai sus, diferenta intre 2,9/100 km ( condus subturat ) si 3,5/100 km ( condus in regim norma )l nu e mare, dar pe termen lung aceasta diferenta mica in buzunar nu va acoperi reparatia la motor, turbina si curatarea de depuneri peste tot.
@ bogdanm...ai citit toate comentariile care s-au facut la acest articol? daca DA, ti se par ca toate au legatura cu tema articolului, cu pretentiile de calitate ale site-uluisi cu cultura pe care vreti sa o promovati? Merci
Sau se deconecteaza si reconecteaza la net pentru un nou IP.
Ba, cultura automobilistica care esti, nu exista suficiente calculatoare pe lumea asta de pe care te poti loga sa ma faci sa tac.
Zi mai bine din enciclopedia automobilistica ce o ai intre urechi, zi-ne domn' injiner, cum ii cu injectoarele alea facute de nemti si puse pe Honde ? Hai cu argumente, hai sa ma contrazici cu chestii concrete, nu atacuri din astea de doi lei, cum primeam la gradinita pe terenul de football.
Bai ia asculta incoa : Eu dau comanda de A/C la magazinul N. In ziua in care ajunge la adresa mea, baietii mi-l si monteaza . Mie daca nu imi convine calitatea pot sa-l refuz cinstit din prima. Altul mai putin cinstit ar suna peste 2-3 luni cand s-a dus canicula verii sa le zica ca vrea sa-l returneze, acesta neconvenindu-i calitatea A/C-ului . Magazin X ( desi nevinovat ), dar fiind constient ca are si alte ''neajunsuri'' , de teama unei inspectii OPC, ii accepta proprietarului respectiv propunerea de a-i da banii inapoi . Asa si cu injectoarele Bosch. Aferix !
Asa si cu Honda.
Tot asa, daca-mi comand un compresor AC la masina mea nemteasca si merge cand vrea el, daca-l montez pe o Toyota, sigur n-o sa se repare singur... o sa fie acelasi compresor de 2 bani.
Sper sa pricepi macar comparatia asta simpla.
Asta cu "de teama OPC-ului" nu-i o scuza, nu de alta dar mor oameni. Mai ales la Honda.
http://money.cnn.com/2014/11/24/news/companies/honda-underreport-deaths-injuries/
Asta evident pt inculti !
Marsadas Bantz, pune unitatea 1.5 Dci care se gaseste si pe Logan pe A class, crezi ca-i la fel ? Mai simplu nici ca se poate. Asa-i si cu injectoarele si alte componente.
E foarte posibil ca Civicul condus corect sa scoata un consum de 3 litri.
Inainte am avut 9 ani Accord - benzina. Cu accordul nu am putut sa merg sub 7 litri la 100 km niciodata. E drept ca se tura altfel si nu prea iti venea sa mergi incet cu el.
Btw in legatura cu comment-urile de mai de sus. Injectoarele alea sunt nemtesti pentru ca sunt facute de un furnizor german....logic nu?
Dar ce este cu calculatoarele, electromotoarele, compresoarele de AC, alternatoare, facute de Mitsubishi Electrics....sunt japoneze da, si exista pe autovehicule nemtesti,frantuzesti etc pentru ca este vorba de un furnizor japonez si asa mai departe. Cred ca ati inteles unde bat.
Acum sa va spun si de unde diferenta de fiabilitate. Acelasi furnizor poate face o piesa pentru X la pretul Y pentru clientul Z si aceiasi piesa X la pretul Y1>Y pentru clientul Z1. Deci scoti banutul din buzunar primesti ceva bun, in caz contrat primesti ceva mai putin bun calitativ sau prost. Bineinteles pot exista cazuri in care furnizorul o da de gard si face ceva contrar asteptarilor clientului.
Referitor la Honda, va spun ca nu degeaba sunt in top in ceea ce priveste fiabilitatea. Va pot spune din surse sigure ca sunt cei mai exigenti clienti pentru furnizorul lor si asta datorita testelor foarte riguroase si de lunga durata pe care le fac. In traducere asta costa bani.Si nemtii fac, dar nu la nivelul acesta, ba chiar in ultimii ani Hyundai Kia a uimit multa lume si continua sa o faca din punct de vedere al calitatii. Chiar au investit si inca investesc la greu si se vede.
Ce este trist este ca toate automobilele lansate in ultimii ani devin tot mai ECO(nu ma refer la economice ci la faptul ca se face economie pe ele scazand foarte mult calitatea si asta e valabila de la cel mai mic la cel mai mare)
Honda totusi produce peste 15 mil de motoare anual iar experienta lor este incontestabila. Motorul de 1.6 i-dtec l am vazut bucati piesulica cu piesulica si va spun ca nu se compara cu nimic in clasa. As zice ca la gama 1.6 undeva pe locul ar fi doi ar fi dci-ul de la Renault(fara supare pentru fanii VAG pentru ca sunt total obiectiv si nu am nimic cu ei, dar 1.6 TDi este sub asteptarile mele aproape la toate capitolele, ca si sfat luati va 2.0TDi pentru ca e altceva) dar departe de ce a facut Honda. Best in class, iar consumul nu ma surprinde, dar nu as merge in veci cu masina in ritmul asta daca vreau o las mostenire:))))
Bafta multa si cumparati-va automobilul care va place si pe care vi-l puteti permite. Acela e cel mai bun:P:)
Nu vezi ca nu te suporta nimeni ? Ai comentariile ascunse de la atatea manute rosii.
Pe viitor va sugerez sa nu va incredeti in ce arata computerul de bord. La masinile pe care le-am testat computerul e intotdeauna mai 'optimist' decat realitatea cu 6-10%. Faceti plinul, conduceti cei 220,3 km si faceti iar plinul. Impartiti cantitatea de combustibil alimentata (sa zicem 6,21 litri la cele 2,203 sute de km) si afisati rezultatul cu 2 zecimale. Pentru a fi si mai rigurosi masurati distanta parcursa cu un GPS care va arata - si el- o valoare diferita fata de kilometrajul masinii. Si pentru a elimina si ultima posibilitate de eroare verificati etalonarea pompei de alimentare. Cele trei valori combinate pot da o eroare de peste 20% :-(
Astept ivanoane
Ar fi multe de adaugat dar ca sa-ti dau un retur asupra benchmarking-ului : " Un motor destul de scump pentru un vehicul care nu lupta in clasa premium".
Perere personala : Daca avea si arbori de echilibrare(asta ii mai ridica putin masa ca si inconvenient) si injectoare piezo era de nota 20. Dar daca stau sa ma gandesc mai bine, nici nu are nevoie.
Asta este asa ca si info....
Bravo prietene. In sfarsit vad si eu un comentariu care preaca de la o realitate de bun simt.
Nu conteaza ce turatie are motorul atat timp cat turatia e potrivita pentru ce vrei sa faci.
Celor care cred ca turatia este totul, le recomand sa conduca o automata si sa observe cum fluctueaza turatia.
Personal, conduc o masina cu transmisie automata de generatie relativ noua cu 6 trepte si convertor de cuplu. 95% din timp masina nu depaseste 2000 de ture si este diesel 2 litri cu 4 cilindri. Motivul principal este ca nu are nevoie. La un stil mai linistit de condus schimba totdeauna la 1700-2000 de ture. si revine de obicei in 1400-1500 de ture. Uneori mai coboara si in 1200-1300.
Daca o calc un pic mai energic, creste turatia peste 2000 eventual mai si retrogradeaza ca si-mi dea resursele pe care i le cer.
Modul sport insa foarte rar scade sub 2000 de ture.
Intreb fiindca mie sincer nu mi se pare relevant un test in care s-a rulat mult sub viteza legala, practic tarand masina catre destinatie. Corect ar fi ca pe sectiunile de drum cu limitare de x km/h sa mergeti cu acea viteza (evident, daca traficul o permite), asta se apropie cat de cat de un test real life. Ca asa, sa stai cu 70 km/h pe autostrada e pacat si de masina si de timpul vostru.
Nimeni nu spune că nu ai dreptate privind acest principiu. Noi spunem altceva. O turație scăzută nu înseamnă că motorul e subturat decât în anumite condiții. Sunt lucruri diferite. Iar motivul pentru care iese fum pe țeava de eșapament e, de obicei, proasta funcționare. O mașină care funcționează bine nu prea scoate fum, oricât ai accelera-o. Fie ea și diesel.
Oricum, nu înțeleg mentalitatea asta de victimă a conspirației a multor șoferi români: nu utilizez mașina cum spune producătorul că sigur minte și mă face să o stric. Mai bine o folosesc cum mă taie pe mine capul și comentează unii pe forum. Iar producătorii te îndeamnă să schimbi vitezele la turație cât mai mică.
De ce le gandesti pe toate in mod pesimist? Ai spus ca diferenta dintre consumul pe CB si real e 6-10%, dar diferenta dintre ce arata pompa si ce bagi real in rezervor sigur nu e cu +, deci se scade, iar ce arata kilometrajul masini si ce e real chiar nu m-am gandit ca pate fi diferit, dar oricum pate fi cu + sau - rezulta ca per total nu se aduma toate, mai sunt si minusuri si acum ce mi-e 2.9 se mi-e 3.1, tot in jur de 3 e!
Consumul pe atostrada ,cruisse control,este la 120 km/h in jur de 4,5 iar la 130km/h in jur de 5,restul sunt povetis