Discuțiile din ce în ce mai aprinse pe tema mașinilor electrice se învârt mai ales în jurul celor de la Tesla Motors, care au reușit să atragă de partea lor 300.000 de potențiali clienți care au depus un avans rambursabil de 1000 de dolari pentru viitorul Model 3, mașină care va fi lansată cel mai devreme la finalul lui 2017. În condițiile în care în industria auto există opinii divergente în ceea ce privește capacitatea celor de la Tesla să se ridice la nivelul celor 300.000 de potențiale comenzi, Tesla intră în discuții noi legate de alternativa la mașinile electrice pe baterii: mașinile electrice pe pile de hidrogen, despre care Mark Tarpenning, unul dintre co-fondatorii Tesla, susține că sunt "o păcăleală".
Considerată de mulți viitorul mașinilor electrice, tehnologia pilelor de hidrogen (Hydrogen Fuel Cell) utilizează hidrogen în stare lichidă care poate fi alimentat într-un rezervor special. Printr-o reacție care are loc în interiorul unor așa numite pile de combustie, hidrogenul și oxigenul produc energie electrică și apă pură.
"În industria auto se spune că hidrogenul este viitorul transportului.
Dar asta e o mare păcăleală, pentru că ecuația energetică a acestui tip de mașini este teribilă", spune Mark Tarpenning. Conform acestuia, hidrogenul este foarte dificil de captat, de compresat și de utilizat ca sursă de energie, chiar dacă moleculele de hidrogen abundă în jurul nostru."Pentru a utiliza hidrogenul ca sursă de energie, trebuie să consumi în primul rând foarte multă energie. Primul pas este ca moleculele de apă să fie separate în molecule de hidrogen și oxigen prin electroliză, deci prin utilizarea energiei electrice. Dar, odată separat de oxigen, hidrogenul trebuie compresat. Iar aici e nevoie de mai multă energie. Bateriile electrice utilizează energia mult mai eficient decât acest sistem", declară același Tarpenning.
Constructorii japonezi sunt primii care au scos pe piață mașini electrice care-și produc energia cu ajutorul hidrogenului, iar Toyota Mirai este primul astfel de model produs în serie largă.
BMW plănuiește la rândul său un astfel de model pentru începutul deceniului următor. Printre avantajele majore ale acestui tip de sursă de energie se numără timpii de alimentare - hidrogenul comprimat este disponibil la pompe asemănătoare celor clasice de benzină sau motorină - și autonomia ridicată. La nivelul dezavantajelor amintim costurile mari de producție și o serie de întrebări legate de siguranța rezervoarelor dedicate hidrogenului, material extrem de reactiv.
Cand isi spun altii parerea despre Tesla inseamna ca "strugurii sunt acri", cand Tesla arunca cu noroi se spune ca-i "vizionarism".
Cascadorii rasului, nu alta!
Asa s-a spus si la inventarea automobilului: omul nu poate depasi o anumita viteza... Parca 100km, nu?
Tehnologiile alternative sunt un lucru bun. De acord. Dar nu prea se compara gradul de complexitate al unei masini alimentate cu GPL, cu pilele de combustie care functioneaza cu hidrogen. E diferenta de la cer la pamant. In primul rand, sa scoti o masina pe hidrogen e de cateva ori mai scump decat tehnologia pur-electric, daramite GPL.
GPL-ul e o tehnologie ieftina ce pana si o marca de buget precum Dacia o poate implementa. Exista in continuare riscuri de explozie daca nu sunt montate corespunzator in centre autorizate.
Ramane de vazut ce tehnologie va fi dominanta in viitor. Nimeni nu stie. Bine, o sa vina acum copii disperati cu Tesla si o sa ne spuna ca Elon Musk stie intregul adevar. El si numai el.
"nu ai altă soluție pentru stocarea energiei" zici? Da' ce sta in butoaie?
Esti intr-o mare eroare. Hidrogenul produce curentul electric, iar hidrogenul e obtinut la randul sau din hidrocarburi (majoritatea).
Cica:
"Cât despre hidrogen, merită atenție doar dacă dispui de multă energie electrică și nu ai altă soluție pentru stocarea ei"
HAHAHAHAHHAHAHA
Când te operezi?