Noua serie de camere accesibile de bord MiVue C310, MiVue C320, MiVue 330 şi MiVue C335 reprezintă alternativa entry-level pe care compania taiwaneză o oferă pe piața noastră în versiuni care au capacitatea de a înregistra video la rezoluție FullHD (1920x1080 pixeli) în framerate de 30 de cadre pe secundă. Diferențele dintre aparate sunt date de unghiul câmpului vizual (110 grade pentru C310, 130 de grade pentru restul) și de faptul că cele două variante de top vin cu receptor GPS încorporat, înregistrând simultan cu secvențele video coordonatele geografice, direcția, viteza de rulare, dar și data și ora înregistrării.
Pentru a vedea cum se comportă noile camere, am testat versiunea Mio MiVue C330, una dintre cele mai interesante alternative de pe piață în ceea ce privește camerele entry level dedicate șoferilor care nu vor să aibă mari bătăi de cap cu instalarea, pornirea și utilizarea acesteia.
Prezentare
Camera vine ambalată într-o cutie compactă de culoare neagră care îți oferă încă din fotografia de prezentare o imagine a produsului și a capacităților sale. Afli că este MiVue C330 este capabilă să înregistreze imagini la rezoluție 1080p, că dispune de receptor GPS, că vine cu ecran fronal de 2 inch, că are lentile din sticlă cu diafragmă F2.0 și că are un unghi de filmare larg, de 130 de grade. Mio nu complică lucrurile nici la interior, acolo unde găsești la deschidere camera, mecanismul de susținere cu ventuză și cablul cu adaptor pentru priza de 12V. De notat că vorbim de un cablu cu lungime mare, astfel că cei interesați au posibilitatea de a-l ascunde prin bord și montanți pentru ca acesta să nu deranjeze la rulare.
Camera în sine este ultracompactă. Are 6.2 centimetri în lățime și 5.1 centimetri în înălțime, iar greutatea este de doar 60 de grame, fiind una dintre cele mai ușoare și compacte camere de pe piață. Ecranul de 2.0 inch nu este sensibil la atingere, comenzile meniului putând fi acționate exclusiv de la butoanele amplasate pe latura din dreapta a aparatului. În stânga se află două sloturi: cel pentru micro-USB care conectează camera la mașină în timpul rulării și unul pentru cardul de memorie microSD pe care trebuie să-l achiziționați separat. Calitatea plasticului mat utilizat de Mio este medie, dar aparatul în sine nu dă senzația de fragilitate, chiar dacă dimensiunile sale sunt reduse.
Montaj și utilizare
Aparatul se conectează ușor la suportul de parbriz printr-un braț cu articulație de tip bilă. Acesta necesită ceva mai multă forță pentru a mișca aparatul la fixarea orizontală pe poziție, însă acest inconvenient este unul necesar în condițiile în care camera trebuie să stea fixă atunci când funcționează pentru a evita modificări nedorite de cadru. Lipirea de parbriz se face ușor, printr-o ventuză din silicon cu levier, ceea ce vă oferă o soluție perfectă pentru ca aparatul să nu cadă în timpul funcționării.
Mi s-am părut nefericită poziția mufei MicroUSB de alimentare, care te obligă să aduci cablul în partea șoferului.
Ideal ar fi fost ca aceasta să fie montată central sau în partea opusă, acolo unde Mio a montat butoanele de navigare prin meniu.După cum v-am spus, este foarte ușor să utilizezi camera produsă de Mio, un avantaj pentru șoferii care nu vor să aibă multe bătăi de cap la instalare și pornire. De fapt, camera nici măcar nu trebuie pornită. Ea începe să înregistreze automat în momentul în care este alimentată, adică atunci când cablul este conectat la priza de 12V sau atunci când motorul pornește. camera dispune și de o baterie de dimensiuni mici care poate fi utilizată exclusiv ca soluție de avarie (maximum 5 minute de filmare) sau pentru stabilirea setărilor atunci când aparatul nu e conectat la o sursă de curent.
Mi-a plăcut faptul că, la câteva secunde după fixarea pe parbriz și pornirea filmării, pe ecranul lui Mio MiVue C330 apare un "screensaver" care afișează ora și viteza de rulare, astfel că miniona cameră montată pe parbriz nu e deloc intruzivă și le oferă celor din mașină un ceas digital alternativ și viteza mașinii, o soluție alternativă inteligentă. Viteza este însă afișată la rulare cu cifre de culoare roșie pe fundal negru, deci lizibilitatea sa e mediocră.
Meniu
După cum vă spuneam meniul lui MiVue C330 este accesat cu ajutorul a patru butoane așezate în dreapta aparatului, adică într-o zonă ferită de șofer. Cu toate acestea, te adaptezi foarte ușor la navigare: două dintre butoane te mișcă sus-jos prin meniu, celelalte îndeplinesc funcțiile OK (Enter) și Cancel (Back). Nimic foarte complicat. Chiar și meniul în sine este unul simplu, pentru că nu există foarte multe setări pe care să le adaptezi la propriile nevoi.
Poți stabili caracteristicile clipurilor înregistrate (camera va înregistra clipuri consecutive de 1, 3 sau 5 minute), poți înregistra sau nu sunetul din habitaclu, poți seta ștampile care să apară în colțul din dreapta jos al clipului (text personalizat, viteza de rulare, data, ora, coordonatele GPS) și poți, evident, să stabilești data, ora și să setezi volumul tastelor (sau eliminarea sunetului). Vă recomand limba engleză pentru meniu pentru că unele setări sunt mult mai ușor de înțeles astfel decât traduse ciudat în românește.
Unul dintre cele mai interesante aspecte ale aparatului este faptul că acesta își folosește receptorul GPS pentru a te anunța atunci când treci pe lângă o cameră radar fixă, fiind deja populat cu o bază de date cu informații legate de poziționarea radarelor de acest tip. Dacă există camere pe care nu le acoperă, ai posibilitatea de a le introduce tu în baza de date a aparatului: pur și simplu apeși pe al doilea buton în timp ce treci cu mașina prin dreptul camerei și aceasta este înregistrată. baza de date cu camere GPS poate fi actualizată gratuit pe toată durata de viață a aparatului prin simpla conectare a camerei la internet prin software-ul oferit de asemenea gratuit de Mio. Evident, în setări îți poți alege sunetul de notificare și distanța de la care aparatul te notifică în legătură cu radarul fix care urmează.
Caracteristici video
Dar să revenim la clipurile video, care reprezintă coloana vertebrală și principalul punct de interes atunci când vine vorba de un astfel de aparat. Așa cum am aflat deja, MiVue C330 poate înregistra clipuri de 1, 3 sau 5 minute în format 1080p MP4. Pe lângă asta, îți oferă posibilitatea de filma în WDR (Wide Dynamic Range), opțiune care în esență are rolul de a clarifica imaginea atunci când pixelii sunt afectați de lumina prea puternică sau de contrast.
De asemenea, îți poți alege framerate-ul (50 sau 60 Hz) și poți seta nivelul de sensibilitate al senzorului G integrat și care recunoaște momentul unui accident și-l transformă într-un clip care nu poate fi șters din memoria aparatului decât ulterior, la cererea utilizatorului.Camera produsă de Mio îți oferă și posibilitatea de a prelua cadre statice, fotografiile 1920x1080 fiind însă de calitate mediocră. Vă recomand să utilizați pur și simplu screenshot-uri din film dacă aveți nevoie de statice.
În testul nostru, un clip de 5 minute a adunat între 270 și 330 MB, iar o imagine între 200 și 300 kB.
Calitatea clipurilor este una reușită mai ales la nivelul fluidității, pentru că framerate-ul de 30 de cadre pe secundă ajută extrem de mult din acest punct de vedere. Calitatea imaginii este una medie/superioară (6-7/10), chiar dacă raportată la prețul de achiziție al aparatului reușește să te satisfacă. Am notat o sensibilitate la soare frontal puternic, moment în care camera încearcă să stabilizeze calitatea imaginii utilizaând funcțiile WDR.
MIO MiVue C330: filmare de șosea
MIO MiVue C330: filmare de oraș
Descărcarea clipurilor se poate face prin simpla conectare a unui cablu USB la aparat sau printr-un cititor de carduri. Dacă doriți o abordare ceva mai profesionistă a situației, încercați MiVue Manager, un soft gratuit disponibil pe site-ul oficial al producătorului. Acesta este disponibil pentru Mac sau Windows și îți oferă o serie de facilități suplimentare, precum stabilirea traseului urmat prin Google Maps, urcarea rapidă a clipurilor pe Facebook sau Youtube și chiar analiza forțelor G care au apăsat asupra mașinii în fiecare moment al rulării cu ajutorul accelerometrului integrat în aparat.
Prețuri
Camerele din seria entry-level a celor de la Mio pot fi achiziționate la prețuri care încep de la 320 de lei. În cazul camerei testate de noi, Mio MiVue C330, prețurile de achiziție ajung la 500-550 de lei.
MIO MiVue C330 - Specificații tehnice
PRO | CONTRA |
Dimensiuni compacte | Calitate medie a imaginii |
Raport excelent calitate/preț | Poziționarea mufei de alimentare |
Foarte ușor de utilizat | Butoane meniu ascunse de șofer |
Bază de date cu camere radar fixe | Plastic constructiv de calitate mediocră |
Fluiditate bună a imaginii |
filmarea pare cam pixelata, in oras galbuie, parbrizul nu e antireflexiv. :/
Am fost la Raliul Iașului. Și era un Ecosport :)
@Seat
Evident că folosești un card MicroSD dacă ai o cameră de genul ăsta, e de la sine înțeles. Eu am avut unul de 64GB care pe drumul București-Iași nu s-a umplut.
inteleg ca au fost zgarciti cei de la Cotnari....
camera nu e foarte-foarte...exista alternative mai rezonabile (mai ales in privinta reactiei la soare puternic ori prezenta mai discreta). Cred ca nici YT-ul nu ajuta sa ne facem o idee despre calitatea imaginii filmate pentru ca nu vad sa puncteze nici la claritate.
Prețul lui C330 n-a fost niciodată sub 500 de lei, iar imaginile preluate sunt ca-n filmele de mai sus, deci numai sacadate nu. Aș paria că e vorba de cu totul altă cameră în cazul tău, totuși.
Tipic si pacat
Din păcate am fost foarte neplăcut impresionat de calitatea filmărilor în condiții de lumină slabă, inclusiv noaptea.
Așa ceva aș fi inclus obligatoriu la un test, poate și pe precipitații, nu filmări în condiții optime ca să bănuim reclamă mascată.
O să completăm articolul cu o filmare de noapte și una pe ploaie, eventual tot noaptea. Suntem și noi curioși de rezultat. Deocamdată, nu prea poți comanda ploi de noapte care să cadă fix pe timing-ul publicării testului :)
Ai vrea tu reclame mascate cu plusuri și minusuri asumate. Am avea o lume mai bună :)