Taxa Oxigen a fost aprobată: mașinile sub Euro 4 vor plăti o taxă din 2020 și vor fi interzise complet în București până în 2024

de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com
Joi, 24.10.2019
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Mașinile cu motoare sub Euro 4 vor plăti o taxă pentru a circula în București începând din 1 ianuarie 2020, iar până în 2024 vor fi interzise complet în oraș. Taxa pentru mașinile Euro 4 va fi introdusă începând din 1 ianuarie 2021.

Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat joi proiectul taxei Oxigen, care va intra astfel în vigoare începând din 1 ianuarie 2020.

Comparativ cu proiectul anunțat anterior, consilierii Primăriei Capitalei au adoptat câteva amendamente suplimentare, care se referă inclusiv la interzicerea completă a circulației mașinilor vechi în oraș. Iată principalele caracteristici ale taxei Oxigen:

De la 1 ianuarie 2020:

Toate mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1, Euro 2 și Euro 3 vor plăti taxa Oxigen pentru a putea circula în continuare în București.

Mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu mai au voie să circule în centrul orașului, în perimetrul Zonei de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), chiar dacă plătesc taxa Oxigen pentru a circula în restul orașului.

Zona ZACA în care accesul mașinilor non-Euro, Euro 1 și Euro 2 va fi interzis este delimitată de P-ța Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - sos. Ştefan cel Mare str.

Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Şincai - str. Lânăriei - Calea Şerban Vodă - bd. Mărăşeşti - str. Mitropolit Nifon - bd. Libertății - Calea 13 Septembrie sos.Pandurilor - sos. Cotroceni - spl. Independenței - str. Știrbei Vodă - str. Berzei - str. Buzeşti - P-ta Victoriei.

Zona va fi semnalizată prin indicatoare, iar restricționarea traficului în centrul Capitalei se va aplica doar în zilele de luni până vineri în intervalul 07:00 - 22:00.

De la 1 ianuarie 2021:

Toate mașinile cu normă de poluare Euro 4 vor plăti de asemenea taxa Oxigen pentru a putea circula în București. Proiectul inițial prevedea ca regulă pentru mașinile Euro 4 să se aplice de asemenea din 1 ianuarie 2020. 

Valorile taxei Oxigen

Taxa Oxigen poate fi plătită pentru o zi, o lună, 6 luni sau 12 luni, iar valoarea anuală a acesteia variază de la 500 de lei pentru mașinile Euro 4 până la 1.900 de lei pentru mașinile non-Euro.

Mașinile sub Euro 3, interzise treptat din București

De asemenea, Primăria Capitalei a decis ca circulația mașinilor non-Euro, Euro 1 și Euro 2 să fie interzisă complet în București începând din 2022, în timp ce circulația mașinilor Euro 3 va fi interzisă complet începând din 2024.

Cum vor fi verificați șoferii

Primăria va implementa un sistem de monitorizare prin camere video prin care va identifica automat mașinile care au motoare cu normă de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, întrucât acestea nu vor avea dreptul să circule în această parte a orașului. Sistemul va identifica mașinile după numărul de înmatriculare.

În restul orașului, cel puțin în faza inițială de implementare, verificarea platii taxei Oxigen va fi făcută fizic în mod aleatoriu de polițiștii rutieri, polițiștii locali sau "împuterniciții" primarului, fără să fie clar cum vor fi desemnați aceștia din urmă.

Via Hotnews

Comentarii (32)

  • Pentru Bucurestenii care s-au mutat in camp in zona Buftea,Chitila,Corbeanca si au masini sub euro4 le dedic inca de pe acum pentru anul 2023 melodia Trenule masina mica de Maria Tanase!
    23 22
  • Interziceri totale!!!!!!
    Deci sa inteleg ca daca am un E36 M3 Lightweight (masina de 30k euro sa zicem) nu mai pot circula cu ea din 2024 in Bucuresti??
    Adio democratie....Totalitarismul isi arata coltii...
    Ne asteapta vremuri sumbre cu siguranta.
    30 39
  • Desi nu rezolva toate problemele legate de poluare, este o masura buna. Totusi, sa vedem cum se va aplica, cum se va plati aceasta taxa si cum vor fi depistati cei care nu o platesc.
    Cred ca in scurt timp vom vedea masuri similare si in alte orase mari din Romania.
    20 19
  • Ce legatura are regimul politic cu poluarea si cu minunata masina de 30k EUR?
    Mai nasol e ca si altii au apreciat...
    23 5
  • @tzenu_bmw. Ai inteles bine,oricum Bucurestiul nu e oras sa mergi cu masina aia prin el.
    22 8
  • ACE - Craiova
    Multi bani pentru implementare...dar despre EFICIENTA masurii dpdv al reducerii poluarii EFECTIVE?!

    Chiar se vor duce TOATE sumele incasate PENTRU MEDIU ?!

    Sau vorba unui celebru personaj Micky Spaga de acum vreo 10 ani intrebat de ziaristi daca TOTI banii (MULTI) incasati pentru fondul de SANATATE se vor consuma exact in acel domeniu:

    - "Banii vor ajunge la bugetul de stat si vor fi distribuiti in functie de necesitati, nu e treaba jurnalistilor ce facem noi cu acei bani" (sic?!)

    Vezi cazul - RECENT - privind toaleta scolara de 80.000 EURO care nu este functionala, undeva pe la tara in Romania anului 2019.......
    31 2
  • someone
    in aceste categorii de masini verificate si supuse taxelor intra si autobuzele companiei de transport in comun, intra si basculele , intra si dubele de aprovizionare ale localurilor din centru? jusat saying.....
    23 5
  • un cetățean onest
    Râuri nesfârșite de w*** pentru Gabi Firea, toată clica ei și toți cei care au votat favorabil această măsură.
    Sper să folosiți banii ăia pentru lumânări la morți pentru toți membrii familiilor voastre.
    31 12
  • @ tzenu_bmw
    Pai masina aia trebuia demult casata pentru un voucher rabla.
    16 10
  • In sfarsit mai scapam de rable. Hai, sa curga cu dislike-uri. Asa facem sondajul sa vedem cine e cazanagiu. :))
    28 31
  • andrei
    o masura la misto. ori o faci cum trebuie, ori nu o mai faci. daca o facea cum trebuie nu o mai vota nimeni si stia asta. dar ori ai balls ori nu ai.
    8 9
  • Bulgaroaicele de exemplu vor fi si ele verificate ?! Sau din SUA????
    28 3
  • O masura buna.Sper sa se extinda si in alte orase
    12 21
  • @tzenu_bmw democratie inseamna si sa respir aer mai curat, nu poluat de vechitura ta de masina din anii 90... Fara suparare dar am si eu libertatea si dreptul de a respira un aer mai curat. Mi se pare o masura foarte buna, ba chiar as fi fost de parere sa bage si euro3 la interzise in centru iar euro 4 sa se taxeze din 2020 si nu 2021, dar na, sunt prea multi cu astfel de masini si s-ar face scandal. Ideea e ca noi ca popor suntem si fuduli, romanul prefera sa impinga un bmw decat sa conduca un logan nou euro 6. Romanul prefera sa dea 8 000 de euro pe un rahat adus de prin nu stiu ce locuri cu 200 000 de km in bord (si 500 000 reali), decat sa ii dea pe o masina nou nouta, economica si mai putin poluanta. Suntem un popor care cauta doar sa fenteze legislatia si regulile de bun simt si nu sa se conformeze... Ar trebui si sa se restrictioneze accesul masinilor sub euro 5 diesel si sa se faca dosar penal pentru cei cu masini diesel cu dpf anulat...
    17 16
  • Eu as pune o taxa de 15-20 lei pe zi pentru orice masina, fara reducere daca se plateste pe o perioada mai lunga, si o suprataxa pentru euro 4 (cum e a mea) sau mai vechi, ceva gen 5 lei Euro 4, 10 lei Euro 3, si 20 restul. Doar ca aceasta taxa are nevoie de niste angajamente bine definite ale primariei. Doua exemple - metroul din Dr. Taberei sa circule pana in Pantelimon cel tarziu in 2023 si suplimetarea numarului de autobuze. Iar banii pe aceasta taxa sa fie folositi pentru dezvoltarea infrastructurii, nu furati.

    Sunt sigur ca voi primi injuraturi pentru ideea mea, dar momentan transportul cu metroul nu acopera mare parte din Bucuresti, iar atata timp cat drumurile sunt pline de masini oamenii vor dori sa stea in trafic intr-o masina si nu un autobuz plin de oameni transpirati. E nevoie de o taxa care sa descurajeze cu adevarat utilizarea masinii personale si oferirea unor alternative viabile.

    Cum este momentan implementata taxa se urmareste un singur lucru - mai multi bani pe care ii poate fura Firea. E suficient de mica cat sa nu descurajeze cu adevarat utilizarea masinii personale, si suficient de mare cat sa se stranga multi bani.
    28 4
  • @stefanbadea Dar de ce sa bage si euro3 la interzise doar in centru?De ce sa fie discriminati cei care locuiesc un pic la periferie , ei de ce sa nu poata sa respire un aer mai curat?
    6 6
  • Ce vina am eu ca m-am nascut in Bucureasti si au navalit taranii in oras?
    10 9
  • Dar masinile inmatriculate in tari straine (ex. Bulgaria) platesc? Nu vad nimic scris de acest aspect
    6 1
  • Gabriel
    Nu mai aberati ca este o masura buna, banii se vor fura si nu in asta sta poluarea. Sa fie curatate strazile, sa fie facut metroul care daca era pe vremea comunistilor ar fi fost impanzit orasul de magistrale de metrou, sa fie amenajate spatii verzi fraierilor, oxigen nu este si pentru faptul ca s-au distru zonele limitrofe, vezi padurea Baneasa.
    Va dati cu presupusul ca si prostii care ne conduc, in toate domeniile.
    11 3
  • Taxa e discriminatorie! Avocatul poporului ar trebui sa se sesizeze.
    Trebuie pornit de la un etalon adica masinile electrice care au poluare 0. Si masinile euro 5 si 6 polueaza!!! Si ele trebuie sa fie taxate cu o anumita suma!!!
    7 4
  • @sorin Te-ai nascut in Bucuresti din parinti olteni,ardeleni sau moldoveni,n-o mai arde elitist ca bucurestean devii de la a doua -treia generatie in sus.
    9 5
  • vlad tepes
    Aceasta este o taxa prohibitiva si discriminatorie pe proprietatea bucuresteanului, care se adauga la multele taxe auto existente! Ma intreb: oare ce comisioane exorbitante o fi incasat FiRea de la dealerii auto, pt interzicerea practic a majoritatii autoturismelor bucurestenilor, astfel incat sa le faciliteze dealerilor vanzarea rablelor noi si scumpe ale acestora? Intocmai ca si mosierii de altadata, scorpia asta pune biruri peste biruri pt cetatenii saraci, scuipand practic pe proprietatea auto a acestora, nevrand sa inteleaga ca acestia nu isi pot achizitiona masini de lux nepoluante, asa cum face ea din spagile si comisioanele obtinute ca primar! Oare, o fi cunoscand ceva istorie, ca sa stie ce au patit unii dintre mosierii si arendasii de la 1907, ca o consecinta a birurilor aberante prin care puneau povara mare pe taranime? Poate va veni vremea ca si bucurestenii sa puna o taxa pe viata curvei moldovence, dar si a familiei ei imputite! Sa vedem atunci, daca poate sa o plateasca!
    8 7
  • vlad tepes
    Se pare ca scorpia asta moldoveanca vrea sa devina un fel de GRETA THUNBERG a Romaniei!!
    4 7
  • @vlad tepes Poate nu stiai, insa existe si masini nepoluante care nu sunt lux. Iti iei euro 5/6 sh si de la 3000 de euro. Asta nu e o taxa prohibitiva. Sunt sume modice pt euro 4. Iar daca ai masina mai veche, de la euro 3 in jos, unde suma devine cat de cat relevanta, aia trebuia schimbata demult deja si iti aminteste taxa in caz ca nu te-ai simtit. Deci poti sa te adaptezi la civilizatie (transport in comun, mers pe jos, masina non-cazan) sau sa te muti in alt oras unde sa fii liber sa te inconjori de fum, cum iti place tie.
    4 4
  • sa bage o lege prin care sa se interzica masinile mai vechi de 20 ani in toata tara.
    ITP-ul sa fie facut la sange, nu cum se face acum.
    4 5
  • vlad tepes
    @Liviu: Taticule, o spune reputatul analist economic Bogdan Glavan ca e o taxa discriminatorie pe proprietate si nu pe mediu, motivand numarul mare de exceptii de la plata pt toate rablele vechi din institutiile statului, asa ca nu veni tu aici sa-mi tii teoria chibritului. Nu vrei cumva sa platesti taxa lui Firea in numele altcuiva, ca tot spui ca e modica?
    5 3
  • @vlad tepes Am citit si eu articolul lui in care vorbeste doar despre cum e in Singapore. Acolo e facut mai cu cap, intr-adevar. Insa discriminare poti sa zici si acolo, ca e taxa discriminatoare pentru cei care merg la serviciu de dimineata (ii avantajeaza pe cei care muncesc in tura 2 sau 3), sau pentru cei care au nevoie sa tranziteze anumite zone, deci discriminare in functie de cartierul in care locuiesti. De ce ar fi discriminarile astea mai acceptabile fata de cele in functie de clasa de poluare a masinii?

    Hai sa nu ne mai invartim in jurul cozii. Daca macar 10% din cei cu sub euro 4 incep sa mearga cu transportul in comun din cauza/datorita acestei taxe, o sa se simta si in aer, si in timpii de deplasare cum se imbunatateste viata tuturor. Si pana la urma e acelasi rezultat ca in Singapore, doar ca pe alte criterii, care nici macar nu pot fi considerate nedrepte.

    Incearca sa gandesti in perspectiva. Sa zicem ca n-ai avea cazan.
    4 4
  • @vlad tepes Am citit si eu articolul lui in care vorbeste doar despre cum e in Singapore. Acolo e facut mai cu cap, intr-adevar. Insa discriminare poti sa zici si acolo, ca e taxa discriminatoare pentru cei care merg la serviciu de dimineata (ii avantajeaza pe cei care muncesc in tura 2 sau 3), sau pentru cei care au nevoie sa tranziteze anumite zone, deci discriminare in functie de cartierul in care locuiesti. De ce ar fi discriminarile astea mai acceptabile fata de cele in functie de clasa de poluare a masinii?

    Hai sa nu ne mai invartim in jurul cozii. Daca macar 10% din cei cu sub euro 4 incep sa mearga cu transportul in comun din cauza/datorita acestei taxe, o sa se simta si in aer, si in timpii de deplasare cum se imbunatateste viata tuturor. Si pana la urma e acelasi rezultat ca in Singapore, doar ca pe alte criterii, care nici macar nu pot fi considerate nedrepte.

    Incearca sa gandesti in perspectiva. Daca n-ai avea cazan?
    3 5
  • X-zibit
    @tepes retardu

    Suntem in UE si este norma europeana calitatea aerului. Ghinion, daca nu ati vrut comunism.....
    3 6
  • X-zibit
    @tzenu_bmw

    Gunoiul tau de BMW era 30.000 acum 25 de ani poate.
    Acuma nu face nici cat o bicicleta mid level.
    Condoleante si bafta la angajare, poate iti permiti macar un Euro 5 din salariu.

    P.S. Da, peste tot in Europa e totalitarism, la aia sunt interzise de mult cazanele de la remat.
    4 5
  • Clique
    Am citit toate comentariile și observ că unii susțin ideea.
    Băi oameni buni, voi când o să înțelegeți că este doar o manevră ?
    Ea trebuie să scoată niște bani de undeva
    Băi chiar atât de spălați pe creier sunteți ? Mă îngrozesc în ultima vreme cum gândesc mulți români

    Și terminați cu prostiile astea că cei de conducere se gândesc la binele cetățenilor, nici o conducere din orice țară vreți voi, nu vrea binele cetățenilor, este vorba de bani și atât.
    Ăștia care susțineți trendul electricelor, voi dormiți în papuci, habar nu aveți ce-i cu voi.
    Producerea unei singure mașini electrice emană mai multă poluare ca a unei cu ardere interne, tot citesc și ascult fraze de genul da, dar uzina este într-un loc depărtat de oraș.
    Bun acum, întreb și eu, băi nebunilor, tot fumul ăla și toxinele ce ies pe coșurile de fum a fabricii, unde se duc mă, nu tot la noi ajung ?

    Târfa asta de Firea, câ altfel nu pot să-i zic, a declarat că până în 2024 mașinle sub E4 vor fi interzise în capitală, bun.

    Să zicem că prin absurd, majoritatea posesorilor afectați de această taxă își dau mașinile la dezmembrari, le scot din circulație etc.
    Primăria capitalei de unde o să mai scoată bani, impozite, asigurări etc?
    Vai de capul lor și a celor ce susțin porcăriile astea.

    Ah, pentru susținătorii electricelor, vedeți că Toyota ar avea răspunsul la o alternativă mult mai ECO decât porcăriile voastre pe baterii.
    12 3
  • marian
    Sigur ca nu se gandeste decat sa scoata bani de undeva.In plus e nasol ca se loveste in oamenii saraci ,care nu isi permit masini mai noi.Pentru a le schimba e nevoie de 4 sau 5 mii de euro (second hand).Noi nu suntem elvetieni sau nemti sa putem implementa masuri drastice fara a afecta populatia.Sunt 350000 de masini sub euro 3,si te forteaza sa le arunci la gunoi fara sa le pese ,sau sa te sprijine intr-un fel.
    10 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru