Supercapacitorii vor revoluţiona maşinile electrice: încărcare în câteva secunde şi autonomie similară cu cea a unei maşini clasice

de Daniel Popescu
Marti, 06.12.2016
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Un grup de cercetători va lansa în 2017 prototipul unui supercapacitor care va înlocui bateriile Li-Ion pentru ca maşinile electrice să se încarce în câteva secunde şi să ofere autonomii similare cu cele ale maşinilor tradiţionale.

Cercetătorii ne promit de ani de zile apariţia unor baterii revoluţionare care să ne scape de încărcarea zilnică a telefoanelor, tabletelor sau laptopurilor, însă până în prezent niciunul dintre aceste produse nu şi-a făcut apariţia pe piaţă.

Acum, mai mulţi cercetători de la compania Augmented Optics, împreună cu universităţile din Surrey şi Bristol, anunţă că sunt pe punctul de a lansa în 2017 prototipul unui dispozitiv care va putea fi utilizat atât pentru electronice, cât şi pentru maşinile electrice. Este vorba despre un supercapacitor care are principalul merit că se poate încărca în numai câteva secunde, interval de timp asemănător cu cel necesar pentru a efectua un plin de carburant tradiţional.

În acest stadiu de dezvoltare, densitatea de energie va fi însă mai mică decât în cazul bateriilor Li-Ion, ceea ce înseamnă că autonomia oferită va fi mai scăzută. "Mulţi oameni ar fi mult mai mulţumiţi cu o autonomie la jumătate, dar cu un timp de încărcare scurt", susţine Jim Heathcote, directorul executiv al Augmented Optics.

Urmareste Automarket
Totuşi, grupul de cercetători susţine că a descoperit deja o metodă prin care supercapacitorii să fie de până la 10.000 de ori mai puternici decât acumulatorii Li-Ion disponibili în prezent, ceea ce ar permite ca autonomia să fie similară cu cea oferită de o maşină cu motor cu combustie internă.

Tesla Motors este primul constructor care sprijină public această tehnologie, însă CEO-ul Elon Musk a avertizat că esenţial ca problema desntitatii de energie să fie rezolvată pentru că supercapacitorii să poată înlocui cu adevărat bateriile clasice.

Pentru moment, cercetătorii nu au anunţat însă când va fi disponibil pe piaţa supercapacitorul în versiunea finală. Alte avantaje ale tehnologiei sunt menţinerea performanţelor şi după încărcări repetate, impactul mai mic asupra mediului decât bateriile Li-Ion şi absenţa metalelor rare din compoziţie.

Via Autocar

Comentarii (9)

  • Chiar daca "capacitor" este acceptat in limba romana (din ce am gasit pe internet), denumirea corecta si universal acceptata este "condensator".
    Este o parere personala, dar capcitor cred ca a fost introdus in limba Romana de cei care nu au nici o legatura cu electronica si nu au putut fi deranjati sa caute traducerea corecta.
    26 0
  • Am facut terminat electronica nu de foarte mult timp si la facultate se folosea si termenul "capacitor". Eu zic ca ambele sunt corecte.
    Super condensatorii sunt folositi actualmente in F1 in sistemele ERS. Ramane de vazut cum vor putea inmagazina suficienta energie.
    15 0
  • intre timp apare unu de la Ford care spune ca nu este piata pentru electrice si ca ei o sa o tina pe dizel :)


    ... ca sa incarci in "cateva" secunde un supercondensator de 100kWh ai nevoie de un curent de .. surprizaaaa ... niste mii de amperi. De unde il iei? ca la asta departamentul de marketing a uitat sa comenteze
    18 1
  • Imposibil sa incarci masina in cateva secunde pentru simplul fapt ca nu furnizeaza reteaua atata curent.

    Dar nu timpul de incarcare e problema, ci autonomia. O masina electrica cu autonomie de 1000km ar fi perfecta. Ar dura in jur la 35 de ore o incarcare la 230V/25A in prezent, deci trei nopti. Daca ai trifazic acasa timpul de incarcare scade considerabil. Cand stiu ca plec la drum lung, as incarca-o in fiecare noapte incepand cu 3-4 nopti inainte de plecare cate putin (circa 10 ore pe noapte) astfel incat inainte sa pornesc sa am 100%. La distanta asta oricum trebuie o pauza, timp in care pot sa incarc cateva ore la un supercharger sa mai obtin 500km autonomie si sa imi continui drumul daca e nevoie. Apoi dorm oricum, timp in care o pot incarca din nou.

    Asta e pentru cei pretentiosi. Eu astept sa apara un sedan, hatchback clasa C sau un crossover cu 500km autonomie in conditii normale la un pret de maxim 30000 euro, pentru mine e suficient. Oricum, Europa e plina de chargere rapide si asta e doar inceputul.
    9 2
  • @Nicu - ne vedem aici peste fix trei ani si discutam despre masinile anuntate pentru 2020. Sunt convins ca ti se va implini dorinta :) si, bonus, o sa fie si autonoma 100%.
    5 1
  • @Nicu, pai poti sa-i incarci de la alti capacitori, nu direct din retea. Ai capacitori ficsi care se incarca de la retea "lent"; Vine unul cu electrica si zap i-a descarcat complet in 2 minute si tot asa...
    2 0
  • Unkle, niște mii de amperi poți obține simplu: ridici un zmeu la câteva sute de metri altitudine, captezi un trăznet și - voila!- încarci supercapacitorul :)
    Amu' nu știu cât de greu o fi "firul" cu care legi zmeul...
    1 0
  • cred ca s-a tradus gresit, probabil in cateva minute, ca nici rezervorul nu-l umpli in secunde.
    dar pe viitor e posibil si in secunde.
    0 0
  • Seat, un condesator se poate încărca, teoretic, instantaneu. În practică, cele două terminale prezintă o rezistență parazită, fapt ce limitează curentul de încărcare. Dacă terminalele sunt dimensionate corespunzător, rezistența electrică a acestora este negljabilă. Alta e, însă, adevărata problemă: un condensator ideal ar trebui să aibă un material dielectric cu o grosime cât mai mică (către zero) și cu o tensiune de străpungere cât mai mare (către infinit). Astfel se poate mări capacitatea unui condensator și densitatea energetică, implicit.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru