Suntem vârf în clasamentul ruşinii: România, printre ţările Europei repetente la capitolul siguranţă pe şosele

de Mircea Meșter
Marti, 19.03.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Deşi media deceselor la nivel european a scăzut în 2012 cu 9%, România este printre puţinele ţări în care raportul a crescut faţă de anul precedent. Suntem pe locul al doilea la capitolul morţi pe şosele la milionul de locuitori şi ne depăşeşte doar Lituania.

Esential 96 de decese la milionul de locuitori s-au înregistrat în România în 2012.
2 este locul deţinut de ţara noastră la acest capitol. Doar Lituania ne depăşeşte, cu 100 de decese la milionul de locuitori.
55 de decese la milionul de locuitori este media întregii Uniuni Europene.
7% dintre decesele înregistrate în accidente în Uniunea Europeană se regăsesc în România.
3.7% din populaţia Uniunii Europene se află în România.
Decesele pe şoselele Uniunii Europene au scăzut în 2012 cu 9% faţă de anul precedent, ajungând la cel mai mic număr din istoria prelucrării acestui tip de date. 28.000 de persoane au murit în total anul trecut în urma accidentelor rutiere care au avut loc la nivel european, alte 250.000 de persoane fiind grav rănite în aceleaşi circumstanţe.

ROMÂNIA ŞI LITUANIA CONDUC CLASAMENTUL RUŞINII

Conform statisticilor oferite de Comisia Europeană, se păstrează diferenţe majore între ţările Uniunii Europene la capitolul morţi pe şosele, cele mai bune statistici înregistrându-se în Malta, Marea Britanie, Suedia, Olanda şi Danemarca, unde există în jur de 30 de decese per un milion de locuitori. România se află pe al doilea loc la acest capitol, cu 96 de decese la fiecare milion de locuitori (circa 7% din totalul Uniunii Europene), singura ţară care ne depăşeşte fiind Lituania, care a înregistrat anul  trecut 100 de decese la un milion de locuitori.

De altfel, România nu se poziţionează ruşinos în clasament doar la acest capitol.

Deşi numărul deceselor la nivelul Uniunii Europene a scăzut cu 9% anul trecut, România se află în "clubul ruşinii", format din statele în care decesele au crescut faţă de anul precedent. În ţara noastră au murit anul trecut cu 1% mai mulţi oameni faţă de 2011 în accidente rutiere, singurele state care au mai înregistrat creşteri la acest capitol fiind Austria (+4%), Luxemburg (+3%) şi Letonia (+2%). Suntem, astfel, departe de performanţele realizate de ţări precum Malta (-48%), Cipru (-28%), Danemarca (-18%) sau portugalia (-16%).

O altă statistică îngrijorătoare legată de numărul deceselor la nivel naţional în accidente auto este legată de faptul că România este singura ţară din Uniunea Europeană în care decesele pe şosele raportate la milionul de locuitori nu au scăzut între 2000 şi 2010. Scăderea medie anuală în aceşti ani a ajuns la 10% în Letonia, de exemplu, în timp ce România a rămas în medie la acelaşi nivel.

Decesele pe şosele sunt doar vârful aisbergului. Pentru fiecare mort există zece persoane rpnite grav, cu leziuni la nivelul creierului sau a coloanei vertebrale. Avem nevoie de o strategie care să coboare vizibil numărul de accidente grave în toată Uniunea Europeană

Siim Kallas
Comisar pe Probleme de Transport al CE

ZECE RĂNIŢI GRAV LA FIECARE DECES

"2012 a fost o bornă importantă pentru siguranţa pe şoselele europene, deoarece am înregistrat cel mai mic număr de decese din istoria măsurătorilor. Scăderea cu 9% a deceselor la nivel european a însemnat că au fost salvate 3000 de vieţi. E încurajator, însă trebuie să avem în vedere faptul că mor în continuare zilnic 75 de oameni pe şoselele Europei, deci nu avem voie să ne complacem în cifre.

Avem ţinte ambiţioase pentru anul 2020 şi trebuie să ne ajutăm de inerţie pentru a ajunge acolo", susţine Siim Salas, Comisarul pe probleme de Transport al Comisiei Europene.

Conform statisticilor actuale, pentru fiecare deces în accidente rutiere în Europa există 10 răniţi grav şi 40 de răniţi uşor. În timp ce numărul de decese a scăzut în ultimul deceniu cu 43%, cel al răniţilor grav a scăzut cu doar 36%, cel mai des întâlnite incidente fiind leziunile cerebrale, urmate de leziunile la nivelul picioarelor şi al coloanei vertebrale. Cele mai afectate categorii de acest tip de accidente sunt aşa-numitele "grupuri vulnerabile", compuse din pietoni, ciclişti, motociclişti şi din europenii de vârste înaintate. Cifrele arată că cele mai multe accidente grave au loc în zonele urbane.

Loc (2012) Stat membru UE Decese la milionul de locuitori
2012 2011 2010 1965
1 Lituania 100 97 90 250
2 România 96 94 111 98
3 Polonia 93 109 102 79
4 Grecia 92 101 111 89
5 Letonia 86 86 97 290
6 Bulgaria 82 89 103 91
7 Belgia 73 78 77 147
8 Cehia 71 74 76 150
9 Portugalia 71 84 79 117
10 Estonia 65 75 58 178
11 Luxemburg 65 64 64 250
12 Austria 64 62 66 252
13 Italia 62 64 68 186
14 Ungaria 60 64 74 86
15 Cipru 59 85 73 162
16 Slovenia 59 69 67 327
17 Franţa 56 61 62 249
18 Slovenia 55 60 68 128
19 MEDIE UE 55 60 62 171
20 Finlanda 48 54 51 230
21 Germania 44 49 45 234
22 Spania 41 45 54 114
23 Irlanda 36 41 47 124
24 Danemarca 32 40 46 212
25 Olanda 32 33 32 202
26 Suedia 31 34 28 170
27 Marea Britanie 28 31 31 146
28 Malta 26 51 36 36

via Comisia Europeană, Just Auto (înreg.)
foto Libertatea

Comentarii (57)

  • pentru ca in primul rand ceilalti au autostrazi pe care sa mearga si in al doilea la noi imbecilitatea e la rang inalt, depasirea in curba pe linie continua, pe dreapta, cand vezi ca nu ai loc, statul in fundul aluia din fata care nu se da nici el ca nu are chef, etc
    44 6
  • Batranu'
    Infrastructura proasta isi spune cuvantul!Multe accidente se petrec in sate,unde sunt o multime de betivi,animale si d-astea,iar limita de viteza este 50 la ora.Daca ai un drum lung de facut,la un moment dat,te saturi,si calci pedala.De acceleratie,nu alta,si te apuci de depasiri la limita,si si de acolo multe accidente.Daca ar fi autostrazi,ar fi mult mult mai fluent traficul,si nu am pierde atatia oameni.Dar daca cu conducerile astea ne-am pricopsit dupa comunism,asta e!
    36 6
  • Majoritatea accidentelo au loc la noi din cazua depasirilor, indiferent de viteza, o depasire aiurea poate omori oameni, pe drumuri cu o singura banda pe sens, evident, apoi din cauza vitezei excesive pe drumuri care nu suporta asa ceva, apoi alcool, oboseala la volan, etc. Dar Romania este la "varf" in orice domeniu, iar daca a mai ramas vreun domeniu in care nu suntem la coada se va rezolva in urmatorii ani.
    30 8
  • Las' ca avem 6 radare de 210.000 de euro in 25 km pe A2. Sa vezi ce creste siguranta :))))
    33 7
  • Nu va mai plangeti de infrastructura. Nu are absolut nicio legatura.
    Totul se datoreaza prostiei si nesimtirii noastre.

    Daca drumul trece prin localitate mergi legal sau stai acasa. Stii ca poti omora pe cineva sau lovi un animal si totusi mergi cu 100.

    Daca sunt gropi...injura si da primaria in judecata dar mergi legal sau stai acasa.

    Daca e aglomerat, daca e linie continue, daca esti in curba, daca nu vezi si asa mai departe pur si simplu stai cuminte.

    Daca e rosu nu trece.
    Daca e galben nu forta fara sa te asiguri bine sau nu forta deloc.

    Daca e verde dar e intersectie dubioasa nu trece ca superman prin nori.

    Din toate accidentele pe care le-am avut eu, prietenii si cunoscutii mei niciunul nu a avut legatura cu infrastructura. Toate au fost din neatentie sau bine cunoscuta "neadaptare la conditiile de trafic".
    53 11
  • Tot la "varful" negativ stam si cu infrastructura.Daca am avea autostrazi nu ar mai fi asa aglomerate satele, soferii ar fi mai putin obositi dupa un drum de 300 km, nu am mai gasi animale cu 2 sau picioare care sa traverseze strada fara sa se asigure.....+ carute+animale+un parc auto f invechit fara ABS,ESP,Airbaguri etc, cu 1-2 stele la testele NCAP.....
    Sunt multe motive care duc la acel loc in clasament, iar faptul ca in ultimii 10 ani nr victimelor nu scade se datoreaza exploziei de masini inmatriculate in acesti ani> se circula de 10X mai mult ca si in anul 2000.
    17 3
  • inexorabil
    Paradoxal, nu? Inasprirea legislatiei rutiere nu va exercita neaparat efectul scontat. Aceasta natie scapata de sub control nu poate fi disciplinata cu amenda sau cu inchisoarea. Asa vom perpetua pana la sfarsit......Salbatici, perversi si uraciosi.
    18 11
  • De fapt stam si mai rau,suntem clar loc 1, aceste cifre sunt raportate la 22 mil loc , in realitate fiind vreo 17-18 mil .
    12 1
  • e interesant cum romanului ii place sa arunce pisica in curtea celuilalt. Din nefericire niciunul nu incepe cu "hai sa mergem mai responsabil" Toata lumea este nemultumita de sosele (corect) nemultumita de boile si vacile de prin sate (corect) nemultumita de limitele de viteza (corect) nemultumita ca trebuie sa ne grabim ca asa cere serviciul (corect) dar NICI UNUL nu incepe propozitia: hai sa merg mai cu grija pentru ca:
    - drumurile sunt proaste si imi fac masina pulbere sau pot provoca un accident
    - sunt betivi pe sosele si ii pot face piftie
    - ma grabeste serviciul dar culmea castigul de timp este insignifiant pentru ca distantele nu sunt atat de mari si oricum ne place sa o ardem la o cafelutza pana la 10
    - sunt smecher cu masina noua cu toate ca sunt un imbecil si nu cunosc regulile elementare de circulatie si buna cuviinta in trafic
    - sunt radare asa cum sunt oriunde in lumea civilizata da' eu sunt roman cu doua perechi de boase si ma simt constrans de vesnicul si atotputernicul stat

    dar da...paiul din ochiul celuilalt este mai aproape decat barna din ochii nostrii.

    si da, autostrazi din parti...imi aduc aminte ca un marinar chior ajuns mai sus decat i s-ar permite unui rahat uman a hotarat ca Romania nu are nevoie decat de sosele rapide. Iar autostrazile incepute (intr-o perioada de boom economic) si NETERMINATE ne-au costat mai mult decat pe tarile cu geografie mult mai dificila.

    PS..ba uite ca o lingura are alta parere da e impotriva curentului naos romanesc
    25 4
  • @Calingura

    Si soselele sunt adaptate la "conditiile de trafic"? Dar daca acolo unde este linie continua si vizibilitate proasta si aglomerat ar fi fost macar 2 benzi, nu autostrada, cine ar mai depasi-o, pentru ce? Aici e vorba de victime, nu doar de accidente, in afara probabil ca sunt mai multe accidente cu pagube raportate la numarul de locuitori, dar cand nu prea ai in ce sa intri, adica stalpi, copaci, case, etc clar mor mai putini oameni, daca luam cazul lui Huidu, daca era autostrada acolo ce se intampla? Intra in parapet, mai acrosa o alta masina, dar nu mureau 3 oameni, conteaza si educatia si mentalitatea, dar nu poti sa spui ca nu conteaza infrastructura.
    11 10
  • DAN: mie mi se pare simplu. E logic ca infrastructura mai buna ar prinde bine unora dar nu asta e ideea.

    Ce e atat de greu de inteles? Sunt in oras, in centru. Fizic nu e loc de 2 benzi sau de locuri de parcare. Ce fac? Fac crize si parchez pe spatiul verde si merg cu 80? Sau ocolesc zona? Ce ai face daca zona ar fi pietonala? Nu ai mai avea de ales si nu te-ai mai plange.

    Si la o adica uita-te pe A2. Sunt zeci de urme de franare care duc in boscheti. Zi-mi de ce? A2 nu e o autostrada congestionata. De ce mama naibii tre sa stau lipit de ala din fata si de ce trebuie sa fac slalom ca un cretin printre alti cretini?
    27 1
  • Pai duc in boscheti, ai raspuns bine, aici e vorba de victime, asta poate sa faca o autostrada, daca tot sunt multi cretini, ies de pe autostrada in camp, nu intra in copaci, si repet, s-ar elimina multe depasiri care provoaca majoritatea victimelor, restul cauzelor de viteza excesiva, neatentie, oboseala nu tin de infrastructura, asa este, nici n-am spus asta.
    9 6
  • Hunter
    @gelu

    Sa stii ca ai pus punctul pe "i". Total de acord cu toate enumerarile tale, mai ales cu descrierea spiritului romanesc de a gasi mereu scuze si a da vina pe orice altceva decat propria persoana.
    Pana la urma, oricat ne-am plange de toate neajunsurile, nu autoritatile sunt de vina ca nu fac autostrazi, nu autoritatile sunt de vina ca si drumurile pe care INCA le avem sunt in starea care sunt etc etc.
    Acele autoritati SUNT REZULTATUL DECIZIILOR PE CARE LE LUAM DIN 4 IN 4 ANI. Toti care au fost si sunt la putere au ajuns acolo datorita alegerilor cretine facute de acest popor. Toti au ajuns acolo pentru ca din 4 in 4 ani, chiar daca nu s-a facut nimic, lumea a uitat si a ales din aceeasi cloaca de ordinari. Intotdeauna de la cap se va imputii pestele, si atata vreme cat nu vom avea sange-n "4 litere" si vom avea curaj sa ne exprimam frustrarile sau sa sanctionam promisiunile neindeplinite la fel va fi in tara asta.
    Degeaba constatam multe nereguli, si ne plangem pe forumuri si ne dam cu parerea, si practic realizam cu buna stiinta de anormalitatile din tara asta, dar nu facem nimic in mod concret. Bine ca platim atatea taxe, bine ca inghitim atata rahat dar nu stim sa spunem PANA AICI. Suntem un popor de mamaligari, nu avem coloana vertebrala, nu vrem sa ne civilizam, ne place sa ne plangem dar mereu la final adaugam acel vesnic "asta e, ce sa facem". In mod clar ne meritam soarta si in mod clar meritam sa isi bata altii joc de noi si sa traga pana si pielea de pe noi, pentru ca nici atunci nu am avea curajul sa fim uniti si sa luptam pentru normalitate. Pentru ca pana acum, ceea ce ar trebui sa fie normal si altii deja beneficiaza de ani de zile, pentru noi este un lux si visam la autostrazi, visam la curatenie, la respect, la ordine, dar nimic din toatea acestea nu este un lux, ci doar normalitate. Insa noi nu suntem un popor normal, ci unul masochist.
    11 0
  • Da dar nu s-ar elimina asta e problema. S-ar amana.
    Iti dai seama ca nu vor face 3 benzi pentru ca ar sta goale.
    Vor face 2

    Si ce se va intampla cand se umplu? Urcam la loc in clasament.

    Solutia la noi e biciul. Si desigur educatia.

    De fapt nu stiu de ce comentam noi aici. Eu sunt convins ca nu vom recupera niciodata sau nu in timpul vietii mele distanta negativa ce ne separa de lumea civilizata la niciun capitol. Inexorabil are dreptate.

    O eternitate de indaratnicie si netrebnicie ne asteapta.

    (apropo de Huidu. Nu de 10 benzi era nevoie ci de parapeti sau chiar ziduri de separare intre sensuri cum sunt in anumite zone in anumite tari sau pe anumite segmente de DN-uri.)
    11 2
  • Voi stiati ca in Romania, daca nu vezi cu un ochi, poti lua permisul de conducere fara probleme si perfect legal?
    16 7
  • adm@laucalin
    sincer acum nu vad care e problema daca cineva vede cu un ochi....corpul uman se adapteaza, ochiul bun preia din "puterea" ochiului care nu mai vede. In cele mai multe cazuri acest "defect" intervine pe parcursul vietii. Stiu pe cineva care conduce de ani buni cu aceasta problema si nu a avut niciodata nici un accident, are familie si copii si el e soferul. Dar viata i-a dat problema asta si s-a adaptat. Daca nu ar conduce i-ar fi foarte greu sa se descurce.

    Eu cred ca soferii problema sunt altii.
    7 7
  • adm@laucalin
    cred ca mai problema sunt eu care am aproape -1 la distanta si nu reusesc sa ajung la doctor sa-i fac ochelari :) Oricum incerc sa evit condusul noaptea pana o sa-mi iau "bicicletele" :)
    6 2
  • :))) Hai ADM sa nu exageram.

    Taica-miu nu vedea cu un ochi. Nu mi-a povestit pentru ca nu stiu..nu venise vorba. Stii cum am aflat?
    Stateam la cativa metri usor in staga lui si ii faceam semne. Ma amuza teribil ca nu raspundea si vroiam sa vad cand se enerveaza. Pur si simplu nu vedea in stanga.

    Poate ochiul ramas sa preia 3 puteri, sa isi dubleze acuitatea si sa vada in frecvente noi. Dar campul vizual e cat e. Nu are ce sa ii mai faca.

    Ca sofer daca nu vezi cu stangul devine mult mai greu de condus. Desigur ca poti dar e periculos si nerecomandat. La fel cum epilepticii pot conduce minunat pana ii apuca o criza si se taie filmul.

    De altfel nici analfabetii nu au ce cauta la volan. Nu cred ca trebuie sa explicam de ce.
    13 1
  • Si eu am ochelari. Asta e. Mai sunt si chiori :)
    Mi-am luat unii cu rama mai inalta sa nu ma incurce la condus.

    Eu de exemplu evit sa conduc noaptea pentru ca sunt sensibil la lumina. Mereu le dau semnale sa lase faza lunga mai subtire si cand chiar o aprind tipii mi se topesc ochii :)
    8 1
  • Pentru cei care sustin ca trebuie sa mergem mai responsabil
    Ia sa va vad eu pe voi cum mergeti responsabil cand:
    -stai dupa o caruta,tractor,unu care merge ca melcu
    -apar tot felul de animale pe drum
    -strazi pline de gropi/valuri
    -drumuri inguste si facute aiurea
    -trebuie sa faci 50 km in 2 ore
    -parc auto vechi si POLUANT!(stai dupa unu cu o dacie sau cu probleme la motor,si incepe sa ti se faca rau)
    Toate cele enumerate mai sus au directa legatura cu lipsa de drumuri,oricat de calm ai fi si cat de responsabil vrei sa mergi,tot ajungi sa te enervezi si incepi sa faci depasiri riscante si sa ii injuri pe alti ca s-au bagat in fata ta,ba ca se grabesc,ba ca evitat alt un ''bou'' sau o groapa,sau ca au nevoie de andrenalinta(lipsa de piste,circuite,locuri special amenajate pentru cei care le ''curge benzina'' prin vene).
    Nu o mai trageti cu responsabilitatea,ca aceasta vine de la sine,daca ar fi drumuri,nu vom mai fi asa de nervorsi/stresati si vom merge responsabil
    3 15
  • Uite ca nu sunt de accord ca trebuie sa conduc linistit ca un rumegator, in spatele altui rumegator, daca exista alte posibilitati in limita bunului simt. Zilnic vin pe DN1 spre casa, 3 benzi pe sens, limita de viteza 70km/h (50 pe podurile de la Ikea). Ghici ce? Nimeni nu merge cu 70km/h. Toti merg cu aproape 100. Da ghici ce in continuare, nu-I nimeni pe banda I. Toti ghiolbanii tin mortis sa mearga pe banda a II-a si a III-a, in principiu mai incet pe banda a III-a decat pe a doua. Eu I-as amenda pe toti care merg pe banda superioara mai incet decat pe celelalte. O sa-mi pun si un abtipild pe masina "daca te-am depasit prin dreapta esti un bou".
    Mai am o bucata de drum pana acasa, cu o banda pe sens. Limita de viteza 60km/h. Se circula de cele mai multe ori in coloana pentru ca exista idioti care merg cu 40km/h. Astia incurca circulatia si ar trebui executati. Sigur ca te enervezi in spatele cretinului care merge ca melcu, incerci sa depasesti sa scapi de paricopitata si de aici apare si riscul de accidente.. Si in codul rutier zice ca se sanctioneaza circulatul cu viteza prea mica. Din acelasi motiv. Ii provoci pe altii saproduca accidente, incurcand circulatia. Esti bou si nu stii sa conduci - STAI ACASA.
    12 5
  • Adevarul e ca exista niste specimen de moscaiti pe drumurile patriei ca te intrebi cum si-or fi luat carnetul.
    7 1
  • Dragi admini poate gasiti o statistica referitoare la cauzele accidentelor (cate din betie, cate din neatentie, cate din cauza pietonilor aventurosi sau imbecili, cate din oboseala, cate din defectiunti tehnice neprevazute, cate din neintretinerea automobilului, cate din gropi pe drumuri de viteza, cate din animale nesupravegheate, cate din ocupanti care distrag soferii, cate din cauza unor crize, cate sinucideri, cate crime, cate din cauza unor intersectii care acordau prioritate simultana pentru 2 sau mai multe directii, cate cauzate de distragerea antetiei din cauza unor evenimente bizare sau intentionate din afara automobilului si cate din cauza diverselor fenomene paranormale)

    Cred ca relavante ar fi doar 2-4 cauze: viteza, pietonii, betia si neatentia. Gropile ar fi sub 1/1000.
    6 1
  • Vlad31
    Viteza singura in general nu poate conduce la accident. Este cauza de accident cand se intampla ceva neprevazut: iese un dobitoc din drumul lateral si nu da prioritate (ai viteza, nu poti sa-l eviti si il pocnesti); sare pietonul sa traverseze aiurea strada (ce misto sar toti tuciurii gardurile la Obor desi au pasaj subteran); se sparge cuciucul si nu mai poti controla masina; se baga unul in depasire fara sa se asigure, etc.
    Pe primul loc cred ca avem neacordarea de prioritate, apoi pietonii nedisciplinati; depasirea neregulamentara (s-ar rezolva cu autostrazi). Astea ar fi primele 3.
    4 2
  • Pai avand in vedere ca drumurile noastre sunt destul de proaste si majoritatea cu sens dublu, este normal. Peste asta se adauga lipsa de bun simt cumulata cu incultura. La astea se mai adauga si faptul ca unii si-au luat permisul cu bani, ca asa se practica la noi in tara. Nu esti in stare sa iei Bac-ul da conduci super bolid. Si daca va uitati si voi cine depaseste aiurea sau pe cine opreste politia pentru depasiri de viteza veti intelege de ce se intampla atatea. Mai nou nu-i mai opreste politia ca au statii emisie receptie si antene smechere, asa ca se anunta unde ii asteapta politia si sunt cuminti doar 5 km din 500 pe care ii parcurg, in rest liber la depasiri si mers cu 200 km/h. Deci de ce va agitati voi atat ? Credeti ca veti schimba ceva ? Credeti ca daca ii faci prostului autostrada cu limita de 130 km/h, el va fi in stare sa respecte limita sau va merge cu 250 km/h ca ii permite masina lui smechera ?
    Si cand importi jafuri din Germania, le inmatriculezi in Bulgaria si dai spaga ca sa treaca de ITP si sa ai o stamplia valabila 2 ani, ce pretentii sa ai ? Mai copii, treziti-va la realitate si nu mai dati vina doar pe strazi. Se vor construi si la noi autostrazi si veti vedea ca se vor inmulti accidentele, proportional cu inmultirea smecherilor.
    5 1
  • adm@caligula
    dar tatal tau putea sa miste capul din gat inaintea oricarei manevre care implica si cea mai mica schimbare de traiectorie a masinii in asa fel incat sa suplineasca campul vizual ?
    1 0
  • inexorabil
    Fratilor, voi stiti ca, pe vremea "impuscatului" cu "independenta economica" in cap (de acuma am fi trait realmente pe vatrai, fara ca bau-bau FMI sa ne poata strange cu usa), la scoala se preda educatie rutiera?......Sa dea faliment Buick daca va mint, caci am inca in biblioteca manualul scolar de educatie rutiera. Plus celebrul ghid "Drum cu prioritate" al lui Haralambie Vlasceanu. Ma rog, nu parea grozava infrastructura nationala nici atunci, dar sa-l fi ferit Preasfantu' si maica Precista pe imprudentul de prim-secretar care ar fi insotit limuzina prezidentiala pe vreun drum judetean cu gropi, neasfaltat sau nemodernizat (asta in cazul in care seful statului nu venea direct cu elicopterul), cand nea Nicu isi efectua nelipsitele descinderi in campurile agriculturii socialiste; tovu' al mare nu-i reprosa nimic pe moment, dar, odata revenit in Capitala, urma invariabil perdaful din partea CC, care se spargea in teasta dilimaca a boului din teritoriu. Sau cine mai tine minte drastica alternanta duminicala (cand exista o singura zi de odihna, cea lasata de Bunul Dumnezeu, nu porcaria de "week-end" de acum, care incepe inca de joi - spiritualmente vorbind - la majoritatea dintre noi, pregatit de miercuri, asteptat de marti si visat de luni) a dreptului de circulatie: o data "numerele cu sot", o data "numerele fara sot" si tot asa.
    "De-asa vremi se-nvrednicira cronicarii si rapsozii"......Eu sunt ferm convins ca dictatura fricii de tip stalinist este mai eficienta in viata publica decat democratia cheremului fiecarui cetatean, in frunte cu onorabilul sau "presedinte-jucator". Ce alegeti dintre cele doua rele? Va recomand mai intai sa haliti o shaorma "cu de toate" si sa-mi raspundeti pe urma :D
    8 5
  • inexorabil
    O precizare: observ incantat ca, in general si de regula, nivelul intelectual al "postacilor" de pe AM este unul ridicat, de foarte buna factura, pe care nu stiu cate alte site-uri de profil l-ar mai presta.
    Acum o sa procedez ca nea Nelu cand a citit componenta FSN in seara de 22: "cu voia dvs., ultimul pe lista"......inexorabil :)
    9 4
  • ADM: putea sa miste capul dar pune mana la ochi sa vezi ca pierzi enorm din campul vizual.

    una e sa te uiti in onglinzi doar cu ochii si alta e sa misti capul si sa pierzi comple ce se intampla in cealalta parte.

    Cum spuneam: sigur poti conduce si cu jumatate de ochi. Dar e mai periculos.

    O astfel de situatie este cand iesi perpendicular dintr-o benzinarie sau o straduta si trebuie sa faci stanga. Ti-ai dori sa vezi in ambele parti. Desigur poti sta pana se elibereaza dar esti om si incepe sa te deranjeze cand in spatele tau mai sunt 4 masini si unul te si claxoneaza. Si de...fortezi.
    Cand o faci prea din scurt si fara sa vezi prea multe ai sanse mari sa faci o boacana :)
    1 0
  • Incepand cu marlania unor soferi, infrastructura invechita si insuficienta, modele ieftine si nesigure (dacia) sau cu prea multi cai putere pe mainile unor pustani teribilisti ( BMW ), cauzele sunt mult prea multe pt a putea fi dezbatute in cateva comentarii.
    Cel mai grav e ca nu exista remedii rapide pt nici una din probleme.
    11 1
  • sunt mai multe cauze pentru accidentele multe de la noi. prima ar fi prostia la volan. majoritatea nu stiu regulile de baza, adica: pe autostrada si in general se merge pe prima banda(adica banda de langa trotuar, imbecilule, daca nu stiai care e); daca ai o dunga in stanga ta, de culoare alba, fara intreruperi, inseamna ca nu ai voie sa treci peste ea, indiferent de situatie(adica stai draq in spatele tractorului); daca vezi 2 semafoare si te intrebi de ce draq au pus astia 2 semafoare aici, inseamna ca unul e pentru mers inainte, si ala din stanga e pentru stanga, asa ca nu mai sta pe banda din stanga sa o iei inainte si nici pe celelalte benzi ca sa faci stanga(de asta se blocheaza intersectiile si sunt cozi la semafoare); cand vezi un triunghi alb, cu o dunga rosie pe margine, nu inseamna ca tu ai prioritate ca porti ceva rosu pe tine, ci ca tre sa intorci capul sa te uiti dupa alte masini si sa le acorzi prioritate, si culmea! nu tre sa opresti..si multe altele.

    si ar mai fi ceva: europa nu vrea ca noi sa ne facem autostrazi. de ce? pentru ca atunci toti si-ar muta fabricile la noi pentru ca am avea mana de lucru ieftina si ne-am dezvolta prea mult. si pentru ca e bine ca noi sa ne mai "subtiem" ca numar, si ca sa scape de noi ne lasa sa ne omoram pe autostrazi...
    6 0
  • ma intreb, daca am circula toti, dar toti, macar o ora, corect. cum ar fi? toata lumea sa conduca corect. ce ar fi? dar cu o conditie: nu corect cum vrea fiecare, si cum considera, ci cum scrie la carte.
    5 0
  • @Calingura

    Nu intelegi de ce este infrastructura de vina???? pei inafara de multitudinea de comentarii care au subliniat vina infrastructurii hai sa-ti mai dau si eu:

    -drumuri proaste inseamna masini adaptate la aceste drumuri -
    cu suspensii moi [masina nationala], jante mici cu cauciucuri cu talon mare si de regula inguste, garda la sol mai mare etc....... ADICA elemente care inrautatesc drastic performanta vehiculului indiferent de marca sau pretul masinii DAR elemente care te ajuta sa nu-ti faci muci masina prin gropane.

    Sunt prea multe de zis dar observ ca majoritatea dintre cei care am comentat la acest articol am punctat foarte multe din adevaratele probleme si cauze ale accidentelor.

    Si in ca ceva Calingura, daca nu-mi convine ceva eu "nu o sa stau acasa" cum ne sfatuesti tu. Atitudinea asta de a sta cu capul plecat este unul din principalele dovezi ale lipsei de civilizatie a romanilor comparativ cu EU.

    @DN1 - in sfarsit cineva care a citit acel articol din codul rutier care prevede sanctionarea participantilor la trafic care circula nejustificat cu mai mult de 10 km/h sub limita de viteza. Credeam ca sunt singurul care stie asta :)

    A mentionat cineva de o statistica - Exista la nivel european dar din pacate nu mai stiu linkul :( In principal statistica spunea ca cei mai predispusi la provocare accidentelor sunt cei mai in varsta, cei care conduc prea prudent si soferii incepatori. Imi pare rau ca nu va pot spune mai multe dar nu mai am materialul respectiv. Poate cei de la AUTOMARKET vor realiza un articol in acest sens.
    1 6
  • inexorabil
    Mafia, si totusi, nu BMW ti-a julit masina......Ntz, ntz, ntz, nu ratezi ocazia de a-i mai repezi o copita "de la distanta" lui Dan-grc, nu? Asculta aici: daca eu voi reusi sa va impac pana la urma pe voi doi, ar fi o izbanda demna de nick-ul meu.
    6 6
  • @cei care dau vina pe viteza prea mica a unora (yok spre exemplu):
    Oameni buni, carosabilul este al tuturor. Fie ca ai masina buna, stii sigur unde trebuie sa ajungi, esti odihnit si grabit, fie ca esti un amarat care nu isi permite decat un junghi, ai doar o vaga idee despre locul in care trebuie sa ajungi (nu toata lumea e din localitate sau are bani de gps), esti obosit sau pur si simplu nu te grabesti. Fiecare isi stie masina si nu cred ca intalnim la tot pasul oameni care circula foarte incet numai asa, sa ne faca in ciuda. Cel mai probabil au motive intemeiate. Si nu, daca omul vorbeste la telefon si merge cu 60 km/h intr-o zona cu limita de 50 km/h, nu viteza lui (mai mica decat a altor bizoni, e drept) incurca, ci nesimtirea si incapacitatea de a mai repsecta regulile nescrise de bun simt in trafic.
    Esti grabit pentru ca intarzii la munca? Data viitoare pleaca mai devreme.
    Exista viteza minima pe anumite tronsoane de drum, dar ea este semnalizata, si se aplica doar anumitor benzi. Aici se adauga si autostrada, unde limita minima e de 50 km/h.
    Legea e lege, dar cati dintre bizonii care se plang de altii ca circula prea incet o respecta?
    Art. 157. - (1) Se interzice conducatorilor de vehicule sa circule cu viteza sub limita minima admisa, sa reduca brusc viteza ori sa efectueze o oprire neasteptata, fara motiv întemeiat.

    (2) Conducatorul de vehicul este obligat, în functie de viteza cu care circula, sa pastreze o distanta de siguranta fata de vehiculul ce-l preceda, pentru a putea evita o coliziune în cazul când conducatorul acestuia reduce brusc viteza sau opreste în mod neasteptat.

    Art. 158. - Conducatorul de vehicul este obligat sa reduca viteza, daca prevede un pericol, în urmatoarele situatii:

    a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;

    b) pe poduri, sub poduri sau în tuneluri;

    c) în curbe periculoase sau lipsite de vizibilitate;

    d) la trecerile la nivel cu calea ferata;

    e) la trecerea pe lânga grupuri si coloane, indiferent daca acestea se afla în mers sau stationeaza;

    f) la trecerea pe lânga animale;

    g) în perimetrul pietelor aglomerate;

    h) atunci când circula din directie opusa tramvaielor, troleibuzelor sau autobuzelor oprite în statii, pe drumurile cu o singura banda pe sens;

    i) la depasirea troleibuzelor si autobuzelor oprite în statii, precum si a tramvaielor aflate în statii prevazute cu refugiu;

    j) pe timp de ceata, ploaie torentiala sau ninsoare abundenta;

    k) pe drumuri cu denivelari, semnalizate ca atare, precum si pe cele acoperite cu polei, zapada, mâzga sau piatra cubica umeda;

    l) în zona de actiune a indicatoarelor de avertizare "Copii" sau "Animale";

    m) la trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare sau marcaje;

    n) la schimbarea directiei de mers prin viraje;

    o) atunci când autovehiculul care circula înaintea sa semnalizeaza intentia de a schimba banda de circulatie sau directia de deplasare.
    6 1
  • @jorje

    Cred ca marea majoritatea a soferilor respecta voluntar sau involuntar toate punctele de la articolul 158, si chiar daca doar cativa le-ar respecta, automat i-ar incetini si pe ceilalti deci i-ar forta sa respecte acele prevederi mai mult sau mai putin.
    Problema o reprezinta altii, cum ai mentionat si tu in exemplul tau cu soferul care vb la tel mobil - cu mica exceptie ca in loc sa fie limita de 50km/h aceasta este 100 km/h si el merge cu 60 in timp ce vb la tel. Daca ma apuc acum sa dau si alte exemple pe care toti le-am intalnit in trafic atunci cred ca o sa scriu referate.
    1 1
  • @RRR: "in sfarsit cineva care a citit acel articol din codul rutier care prevede sanctionarea participantilor la trafic care circula nejustificat cu mai mult de 10 km/h sub limita de viteza. Credeam ca sunt singurul care stie asta :)" Este vorba despre limita MINIMA, care se aplica doar pe drumurile semnalizate ca atare. Adica cerculetul ala albastru cu scris alb pe el. Si ala e deasupra unor anumite benzi.
    Cand vezi cerculetul alb cu exterior rosu pe care scrie cu negru 50, nu te obliga nimeni sa mergi cu minim 40. Poate spui articolul, si eventual un citat din regulament sa discutam mai detaliat :).
    Iar la faza cu masini cu garda la sol mai ridicata, cu suspensii mai moi ca fiind cauza principala, e putin exagerat, nu crezi? Un sofer cu respect atat pentru viata si bunurile lui cat si pentru ale altora nu va conduce masina la limita. Da, este o mare diferenta intre manevrabilitatea unui focus spre exemplu si a unui logan. Dar chiar si loganul face fata fara probleme unui stil de condus in limitele legii. Limitele masinii nu se testeaza pe drumuri publice!!!
    Daca 50 de km inseamna 2h respectand legea, atunci planuieste calatoria in asa fel incat sa nu conteze asa de mult alea doua ore. Ca ajungi vineri seara la pensiune cu 2h mai tarziu nu este un capat de tara! Este capacitatea curenta a drumurilor noastre. Putem sa cerem mai mult, dar cat timp nu exista posibilitatea, nu trebuie sa o fortam noi si sa punem in pericol viata/bunurile altora.
    4 0
  • nu trebuie sa ne miram,intr-o tara unde permisul auto se ia pe spaga mai ales traseul la ce sa te astepti.politia e primul si cel mai mare vinovat in lacomia unor idioti de acolo uita ca pot pune viata unor nevinovati in pericol,sau chiar a familiilor lor.Cine e curios sa-i intrebe pe cei mai in varsta de Col Albu de la rutiera de pe vremea lui CEAUSESCU SI TRAGEDIA ACESTIUI OFITER DE MILITIE.
    2 0
  • N-are aproape nici o legatura infrastructura slab dezvoltata cu nr de accidente grave.
    Dovada e chiar clasamentul: in afara Romaniei si a Bulgariei, restul de tari din top 10 au o infrastructura destul de bine pusa la punct, sau oricum, mult peste a noastra.
    Problema e ca in mai toate aceste tari se merge haosist. In Belgia, Polonia, Bulgaria, Cehia sau Portugalia, daca te duci, vei fi uimit de cat de prost de merge, cam in acelasi stil ca la noi: bara la bara la viteze mari, depasiri la risc maxim, taieri de benzi in prostie, neacordari de prioritate. Cel putin, in Polonia si Portugalia, eu am fost terifiat de cata lume trece pe rosu.
    Problema e, deci, educatia si dorinta poporului respectiv de a fi educat in trafic.
    Cand esti genul de neam care nu constientizeaza pericolele la care te poti expune sofand agresiv, poti sa ai tu mii de km de autostrazi.
    Eu n-am vazut pana acum in Romania accident grav datorat ingustimii drumurilor sau lipsei autostrazilor, in schimb cele survenite in urma depasirilor riscante, a vitezei excesiv de mari si a neadaptarii la conditii de vreme, cu duiumul.
    Degeaba ne dam noi rotunzi, ca nu stim sa conducem.
    Noi nu constientizam traficul, nu ne adaptam lui, nu ne inegram in el, ci pur si simplu mergem dupa cum avem chef si dupa cum ne duce capul.
    Daca unu' vrea sa mearga pe banda 2 cu viteza mult sub a celor ce merg pe banda 1, nu-l intereseaza, sa il depaseasca lumea pe banda 1. Daca unu' vrea sa intre de pe o straduta laterala cu 20 km/h si sa accelereze la 40 km/h in 5 minute pe un drum principal, asa vrea muschiu lui si gata.
    Culmea e ca in Bucurestiul mult hulit si sufocat am inceput sa vad mai multe dovezi de sofat inteligent decat in orase considerate mai civilizate, precum Brasov sau Cluj.
    Cel mai civilizat de conduce in tarile nordice, fara nici un fel de dubiu, cel putin pt mine. Au aia in sange ceva, nu stiu, care ii face parca ordonati din natura.
    6 0
  • RRR: cine a zis sa plecam capul?
    - sa facem scandal sa ne faca autostrazi.
    Eu si multi altii au spus ca pana se vor face acele autostrazi este interesul nostru personal si obligatia creata de lege si de bun simt sa conducem prudent, sa nu facem excese de niciun fel.

    Autostrada vreau si eu. Sa nu mai fac 7 ore pana la Suceava asta in conditiile in care nu reusesc sa respect viteza in localitati. Daca as merge fix legal as face 10 ore ca popa.
    2 0
  • Daca as face un clasament al cauzelor:
    1. permise luate cu spaga
    2. La doctor nu ne ducem sa ne controlom si preferem spaga pentru fisa medicala
    3. masini cu probleme tehnice grave
    4. Lipsa bunului simt
    5. masini cu multi cai putere
    si dupa aceea vin starea proasta a drumurilor
    Imi pare rau nu te obliga nimeni sa mergi cu 140h cand maxim este 60h
    4 0
  • andrei
    Dacă amenzile sunt prea mici, se aplică doar rar și nu se plătesc e evident că sunt multe accidente.
    2 0
  • Stiu ca e multa lume care o sa ma injure, insa mi se pare ca ar mai trebui spuse cateva chestiuni. Vad ca subiectul principal este - nu avem drumuri. Corect, nu avem decat pe ici pe colo si asta da, e o mare problema, insa accidentele despre care este vorba in propozitie nu se fac doar datorita drumurilor. In mare procent se fac datorita soferilor care habar nu au de condiuta de drum, care habar nu au ca nu drumul se pliaza pe nevoile soferilor ci soferii la conditiile de trafic, indiferent ce ar insemna asta. Ati fost careva pe drumurile adiacente autostrazilor in UK ? Daca nu, am sa va povesc eu - sunt drumuri unde pur si simplu nu incap doua masini, de inguste ce sunt. De-aia din 30 in 30 de metri sunt facute refugii pentru ca in cazul in care din sens opus vine o masina sa ii poti face loc sa treaca. Daca s-ar intampla ca si la noi sa fie la fel nu cred ca ar exista o scala care sa poate masura cu acuratete numarul de accidente. Soferul roman in proportie ucigatoare este badaran. Fara maniere. Nu stie ca, de pilda, ala care iese din parcare sau de pe straduta ar fi bine sa intre si el in coloana. Nu stie ca pe banda care se face stanga ar trebui sa mearga masinile care fac stanga. Prototipul soferului roman este pe stilul "te-am facut fraiere" sau "iti dau praf fraiere" sau "nu imi vezi decat stopurile fraiere". Daca se intampla bunaoara ca in trafic sa mai fie si persoane care ii lasa pe altii sa treaca chit ca nu au prioritate, jmecherasii despre care povestim se infig cu mana in claxon, de unde nu o iau pana nu te repui in miscare. Asta stimatii mei participanti la aceasta discutie, nu tine de drumurile proaste pe care le tot incrimineaza lumea. Si nici carnetele luate pe spagi nu tin de drumurile proaste. Si nici lipsa de bun simt a celor mai multi nu tine de drumurile proaste. Mentalitatea pitiponcilor de dorobanti si a fanilor lor (cu titlu general, ca pot de oriunde) este "paaaai ceeeee mancatzash ? Mi-am luat bemveu sa merg cu 60 la ora ?". Surpriza - nici asta nu tine de drumurile proaste. Aia putini care au bun simt, de regula, sunt cei mai agresati in trafic. Acustic, verbal si din cand in cand si fizic. Pentru toti limbriicii din spatele volanului, in adanca lor frustrare au in permanenta ceva de demonstrat. Orice. De la faptul ca orice semafor in creierul lor mucificat, reprezinta o noua liniuta, pana la condusul pe drumuri cu o singura banda pe sens ca la Monza. Pentru ca in sine fiecare astfel de pulifrici se crede in mintea lui viitorul Senna, chit ca luat la bani marunti conduce efectiv ca o cizma. Autostrazi spuneti ? Vara trecuta am fost de doua ori pe autostrada soarelui. De fiecare data am simtit nevoia sa folosesc drumul vechi. Nu din cauza calitatii autostrazii, ci din cauza calitatii deplorabile a celor mai multi dintre participantii la trafic. Asa ca inainte sa acuzati drumurile, intrebati-va daca nu cumva si soferii de pe la noi au o problema la cap. Iar in incheieri, nu pot sa nu imi aduc aminte de un reportaj facut de nu mai tin minte ce televiziune cu ocazia majorarii amenzilor pentru consumul de alcool la volan, pana la nivelul salariului mediu pe economie. Era un sofer de tir care urla cat il tineau bojocii :"pai ce baaaa, noi suntem in germania ? De unde sa platim amenzi asa de mari ?".
    9 0
  • @Calingura - am inteles eu gresit atunci, mea culpa.

    @jorje - Nu am acces la computerul de acasa asa ca nu pot da detalii referitor la acel articol :( .
    Referitor la ce am zis in legatura cu caracteristicile unor masini - imi sustin in continuare parerea si nimeni nu mi-o va schimba mai ales ca am condus ambele tipuri [nu marci] de masini. Atentie la un detaliu te rog - eu m-am referit la situatii de urgenta in care esti obligat de circumstante sa faci manevre evazive indiferent daca e vina ta sau a altuia!!! La mers normal evident ca nu e o problema atata timp cat nu fortezi limita....prea mult :)
    1 1
  • sadsad
    Atata timp cat noi avem o mentalitate de stapani pe orice, inclusiv drumuri, autostrazi, benzi de rulare etc, aceste lucruri sunt normale in 2015 vom fii sigur primii.
    Pestele la cap se impute.
    4 0
  • Acum pe bune, cine ati vrea sa fie pe ultimul loc in Europa ?

    Avand in vedere ca suntem printre cele mai prapadite tari (din europa), e de asteptat sa fim intre ultimii la orice.

    Ia compara cu India sa vezi ce bine stam.
    1 0
  • am mai uitat o chestie cred ca este pe locul 3.
    Nu am vazut tara in Europa cu atat de multi copaci pe marginea drumului
    1 0
  • Problema pe care o uita toata lumea si o evita este aceea ca suntem soferi PROSTI ! Nu suntem formati asa cum trebuie, scoala de soferi la noi este o joaca de copil. Sistemul de examinare este mega corupt, isi poate lua orice tampit un carnet de conducere.

    Era unul suparat pe aici ca el merge incet si-l hulesc altii. Ma baiete, asa cum eu nu mi-am cumparat strada sa zbor pe ea, nici tu nu ti-ai cumparat strada sa DORMI pe ea. Traficul trebuie sa fie cursiv, fluent, sa se mearga suficient de tare incat sa nu se creeze ambuteiaje, insa fara a afecta siguranta.

    Pana nu constientizam ca ceea ce facem la volan este periculos pentru ceilalti si pentru noi insine, vom avea in continuare statistici sangeroase.

    Ne dam soferi prea buni, fiecare conducator este un mic Titit Aur imediat ce are sub c*r un jeg de masina de peste 90 cai.
    2 2
  • Andrei
    Ma scuzati, dar............ pe ce sosele? Eu le caut de 20 de ani, dar nu gasesc sosele in Romania, doar ulita si poteca!
    3 0
  • Am avut rabdare si am lecturat toate articolele (a se citi capetele de acuzare pentru aceasta stare de lucruri) dar nici unul nu arata spre ipocrita industrie auto care iti pune la dispozitie masini din ce in ce mai performante/rapide/comfortabile/sigure si care iti trezesc instinctul animalic de a conduce de placere.
    Oare aceasta industrie auto nu poate sau nu vrea sa inteleaga ca exista o tara fermecatoare, parca nedesprinsa de Evul Mediu in care linistea ancestrala a satelor este distrusa de sosele nationale, expres sau mai rau europene?
    De ce or fi inventat niste ciurucuri de ABS, ESP sau AFU total nefolositoare la viteza maxima legala de 50 km/h in localitati cand poti conduce foarte bine o masina de tipul Daciei 1310, o masina excelenta pentru a merge legal si in siguranta?
    De ce or fi renuntat la standardele acestui autoturism?
    Oare nu vreti sa intelegeti ce ne transmit agentii de circulatie intervievati de catre televiziuni despre cauzele producerii diverselor accidente si anume viteza excesiva si neadaptarea la conditiile de drum? Daca avem conditii de 50 km/h ar trebui sa mergem preventiv cu 40 km/h. Cu Dacia 1310 am putea respecta aceste recomandari.
    Nu pot intelege de ce ne-am luat masini moderne rapide si confortabile.
    Celor care imi recomanda sa merg legal mai ales in sate le-as recomanda Urziceni-Slobozia si Bacau-Piatra Neamt. Celor care cred ca infrastructura rutiera nu e chiar asa de hulit le recomand Oltenita-Bucuresti (P-ta Sudului) dimineata si Bucuresti-Oltenita dupa-amiaza.
    Si in al doilea rand stiti doar ca Romania nu are nevoie de autostrazi pentru ca turistii straini vin cu avionul pana in zona de interes.
    Noi ramanem pe plantatie.
    0 1
  • Salut @Inexorabil !

    Era bine daca doar mi-o '' julea '' ,insa din nefericire '' i-a sifonat uniforma '' dupa cum bine am zis .

    Si DA , dar nu cu Dan am ceva si nu port dusmanie , am ceva cu altcineva '' stii tu cine '' :D .Hai sa iti dau un indiciu : Este un tip care noaptea are cosmaruri neplacute ,iar ziua viseaza numai '' delegati si manageri '' ,si cand se apuca sa scrie pe AM , incepe o fraza cu '' lighiane '' ,desi se scrie ligheane ..........dar marog , asa se intampla cand esti nemultumit de viata pe care o duci . Vi si protestezi sa te auda si altii :D
    1 2
  • Data viitoare o sa dau 2 ENTER-uri dupa fiecare idee (pentru lizibilitate)
    1 0
  • inexorabil
    Aaaaa, scuze ;) Am imbatranit, manca-ti-as, de! ma scuz si eu cum pot, nu-mi mai merg "piulitele" neuro :D Tin la Dan in aceeasi masura in care tin la tine si nu mi-am dat seama ca ti-ai intrat deja in "rol". OK, nu-ti mai pun bete in roate, asa ca de la mine dezlegareeeee :)
    2 1
  • Sa vedem partea pozitiva, suntem si noi varf la ceva !! Frumoasa tara , pacat ca este locuita !!
    0 0
  • Gerula
    In Romania se moare pe carosabil (ca sa nu zic sosele, strazi, autostrazi ca o sa ma certe unii cum ca nu avem asa ceva) din prostie, imbecilitate, aroganta, cretinism.
    Nu are nicio legatura asfaltul, pentru ca la fel de bine se poate muri si pe vreun lac inghetat unde se aventureaza cretinul ca sa dea la copca sau face manevre idioate sa se dea el mare off-roader.
    Nu are legatura nici legislatia, pentru ca unul care-si permite sa conduca un autovehicul fara permis nu da doi bani pe nu-s ce prevederi legale.
    Aroganta la volanul unui SUV ucide mai mult decat lipsa de asfalt.
    Prostia si imbecilitatea la volanul unui nustiuce "bolid" cu sute de mii de kilometri adus din vest pe post de "avion" ucide.
    Daca pe cele de mai sus idiotul le mai si asezoneaza cu o zi petrecuta la birt combinatia devine fatala.
    "Gibonul" nu are dubii, nu are remuscari, nu are regrete. Intrebat de reporter daca-i pare rau ca a ucis, raspunsul lui vine ca o flegma-n ochi pentru ca stie ca fapta sa va fi "pedepsita" cu suspendare.
    5 0
  • raduku
    Din articolele pe care le-am citit pe Automarket si din experienta proprie sunt cateva cauze de arat:
    1. Ridicarea pretului carburantului - duce la cresterea de viteza pe orice fel de tronson ( in oras, pe distante scurte cu limita de viteza )
    2. Oboseala la volan.
    3. Indicatoare ptr. trecerea la calea ferata care nu functioneaza.
    4. Intoleranta la volan fata de alti parteneri din trafic ( consecinta a pretului carburantului ).
    5. Dezorganizarea activitatii de service.

    Masuri pe care le-as propune:
    1. Relaxarea pretului carburantului - cel mai important.
    2. Organizarea activitatii de service - As vede o programare , minim 1 data pe luna pentru o inspectie sumara , pretul nu ar depasi 50 RON. Se verifica cota minima a placutelor de frana , sist de incarcare (si bateria) . In acest mod , ar fi ca la doctor si oamenii din service ar ramane si nu ar mai pleca. Util ar fi ca periodic sa se faca scolarizari si instruiri pe diferite modele in service. Chir si pentruu ceilalti automobilisti - ar fi util un curs din seria "sa ne cunoastem masina ".

    Sunt numai niste propuneri .. :)
    0 0
  • LACRIMA RUTIERA
    'LACRIMA RUTIERA ' - Proiectul unei victime victime a unui accident rutier, infirma in carje, comemoreaza victimele tragediilor rutiere din Romania anual inca din 2001. Evenimentul are loc in luna noiembrie (a treia duminica) in Piata Universitatii din Bucuresti.
    Datele statistice sunt importante dar sunt relative fata de alte criterii cum ar fii victimele accidentelor de circulatie in raport cu numarul de autovehicole sau de lungimea utostrazilor si calitatea acestora.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru