Suedezii anunță o baterie revoluționară, alcătuită din celule de sodiu-ion. Va fi mai accesibilă

de Tiberiu Safta
Joi, 23.11.2023
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Compania suedeză Northvolt a anunțat că a dezvoltat un nou tip de baterie pentru mașini electrice, care promite să fie revoluționară. Noua baterie conține celule din sodiu-ion în loc de litiu-ion, ceea ce va duce la reducerea costurilor de producție și la micșorarea dependenței de metale rare.

Suedezii de la Northvolt tocmai au anunțat că au lucrat la un nou tip de baterie pentru mașinile electrice. Această baterie se anunță a fi una revoluționară, potrivit companiei scandinave. Asta pentru că noua baterie este alcătuită din celule din sodiu-ion, care le vor înlocui pe cele din litiu-ion.

Northvolt spune despre noul tip de acumulator că va fi mai accesibil față de o baterie litiu-ion, deoarece noile celule sunt mai sigure și mai rentabile decât bateriile pe bază de nichel, mangan și cobalt sau acumulatorii pe bază de fosfat de fier. Pe lângă faptul că noua baterie sodiu-ion nu conține litiu, aceasta nu va avea în compoziție nici metale rare, deoarece bateria va folosi materii prime care se găsesc „din abundență”, așa cum spune Northvolt.

Unul din avantajele bateriei de tip sodiu-ion este un nivel de stocare mai mare al energiei, potrivit spuselor companiei. Alături de asta, Northvolt dorește ca viitoarele generații de baterii sodiu-ion să ofere și o densitate de energie mai mare pentru viitoarele mașini electrice.

De altfel, noua baterie dezvoltată de Northvolt are o densitate energetică de 160 Wh/kg.

„Lumea și-a pus mari speranțe în ionul de sodiu și sunt foarte încântat să spun că am dezvoltat o tehnologie care va permite implementarea sa pe scară largă pentru a accelera tranziția de energie”, a declarat Peter Carlsson, CEO-ul și co-fondatorul Northvolt.

„Tehnologia noastră cu ioni de sodiu oferă performanța necesară de a permite stocarea energiei cu o durată mai lungă decât chimiile alternative ale bateriilor, la un cost mai mic, deschizând astfel noi căi de implementare a generării de energie regenerabilă. Numai potențialul ionului de sodiu pe această piață va avea un impact semnificativ în demersul către electrificarea globală”, a mai adăugat acesta.

via Northvolt

Comentarii (11)

  • Cătălin
    . For example, in 2021, CATL rolled out the first generation of sodium-ion battery with an energy density of 160 Wh/kg, which has been launched on Chery Automobile
    6 2
  • in ultima vreme se tot aude crapand din diverse puncte, acum vine si volvo si da o lovitura serioasa cu ciocanul lui thor, cat de curand se sparge deci gheata.

    cand ma gandesc cu cata rezistenta futila se opun schimbarii guralivii astia pro-petrol...pff, n-ai cum frate, n-ai cum sa te opui avansului tehnologic folosind justificari din vechea paradigma, la un moment dat, ele vor cadea ca popicele, asa a fost mereu si asa va fi mereu.

    dar pana la urma e firesc ca, atunci cand esti familiarizat cu vechiul mod de a face lucrurile, care ti-a devenit cunoscut si confortabil, sa manifesti teama de schimbare si respingere, pentru ca putini sunt cei care sunt deschisi la nou (cu variatii in functie de specificul cultural).
    13 13
  • Ai dreptate. bateriile actuale sunt de tot rahatul. Sa-ti iei acum o masina electrica nu doar ca te face sa pari ridicol pe autostrada, la mol sau in orice parcare, statie de incarcare whatever, ci si iresponsabil cu propriile finante, avand in vedere performantele actuale ale bateriilor. Situatia se va schimba insa in viitor. De cativa ani se anunta o gramada de solutii revolutionare care vor face sa crape de pizma si pe cei mai infocati avocati ai fumegatoarelor.
    Asadar mai astept putin, cred ca un an doi pana cand voi avea o oferta demna de luat in seama.
    6 9
  • Deci, cam 600 de kg. pentru o baterie de 96 Kw. Pare ok. în raport cu ce este acum pe vehiculele comercializate, dar cred că e loc și de mai bine. Dacă ne gândim, e cam de zece ori mai grea decât un rezervor plin cu 60 de litri de combustibil, care ar asigura aproximativ aceeași autonomie. Însă chiar și așa, drumul este cel corect. Nepoții noștri se vor uita la fumegătoare cum ne uităm noi acum la trenurile cu aburi.
    13 4
  • Trebuie să fii tare mândru că tu n-ai nici o problemă cu schimbarea. În consecință mă gândesc că deja ai auto electric, doar electric că altfel este de porc…
    Serios vorbind este o abureală și ce spui n-are de a face cu evoluția, electricele nu pot înlocui pe moment clasicele… cu doar câteva mici excepții aproape irelevante dacă nu se achiziționează cu subvenții nesimțite.
    În plus, nu sunt fan “fumegatori” cum zice în comentariul următor, electricele de astăzi nu sunt avans “tehnologic”, sunt în curs de dezvoltare.
    În momentul în care vor fi suficient dezvoltate se vor vinde natural și o să scăpăm de voi ca și propovăduitori și pionieri ai evoluției… abia aștept, deșii cred ca va mai dura.
    Mai ales că nu aveți nici o contribuție în așa zisa evoluție… doar spectatori a tot știutori care ne spun nouă cum să ne trăim viața.
    Așa ceva….
    12 9
  • Trilulilu
    Intre timp in lumea reală:

    https://www.gizmochina.com/2023/11/24/stellantis-global-recall-jeep-wrangler-4xe-battery/
    3 3
  • Saturat
    Apai.. mereu mai avem de asteptat 2-3 ani si dupa ce trec astia inca 2-3 si uite asa staaam si doar lecturam stiri si promisiuni.
    6 1
  • de vreo juma de secol se spune ca mai avem petrol numai pentru 40 de ani. s-a schimbat oare ceva?
    6 3
  • Electricele cu baterii de pe piață au în jur de 260-270 Wh/kg. Cu bateria asta ”revoluționară” densitatea de energie s-ar întoarce la 160 Wh/kg.
    Poate că ar merita la mașinuțe mici, dacă prețul bateriei va permite apropierea de scorul unei mașini clasice de aceeași mărime.

    Ar mai fi multe de lămurit, de la nr. de cicluri, cum rezistă în timp, ce rată de descărcare au stând (și la ce temperaturi) sau cât de greu se încarcă rapid, numai că multe din întrebările acestea nu au răspuns satisfăcător nici din partea bateriilor cu litiu, deci răbdare și tutun, că așa la vorbe stăm bine, ”crapă gheața” cu promisiuni inclusiv chinezii ăia de la universitatea din Beijing, care clamau peste 700 Wh / kg.
    Dar mi-e că-ngheață la loc după ce dispar sau scad subvențiile...
    2 2
  • Mircea Badea
    pare ca tarile mai bogate si mai "educate" se chinuie sa nu progreseze bateriile. o tara micuta bate MIT etc... cum asa ceva?!
    3 2
  • Banditos
    @quest

    De la inceputul omenirii este aceasta teama. Inca de cand a fost folosit intaiul opait. Scria si pe FB despre asta.
    3 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru