SUA: un nou tip de test de siguranţă le creează probleme SUV-urilor populare europene

de Mircea Meșter
Luni, 20.05.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Testul de siguranţă Frontal Small Overlap, care simulează un impact cu un copac, lasă repetente nume mari din lista de SUV-uri compacte europene. X1, CR-V, CX-5, Tiguan, Sportage şi ix35 s-au prezentat slab, în timp ce Subaru Forester şi Mitsubishi ASX au trecut testul.

Esential 25% dintre accidentele care se soldează cu victime în SUA au la bază un impact de tipul celui simulat de testele SOT.
Instituţia americană IIHS, echivalentul de peste Ocean al organizaţiei europene EuroNCAP, a făcut ceva vâlvă în lumea auto în toamna anului trecut, după ce un test de siguranţă complet nou a reuşit să le aducă unor modele premiante la capitolul siguranţă, precum Audi A4, Mercedes C-Klasse sau Lexus IS, rezultate foarte slabe. Era vorba de aşa-numitul Small Overlap Test (SOT), prin care se simulează un impact la 64 km/h cu o barieră rigidă care suprapune doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii, pe partea şoferului. Acest test simulează un impact cu un pom, un alt vehicul sau cu un stâlp, un scenariu responsabil pentru un sfert dintre morţile şi rănirile grave de pe şoselele americane.

IIHS recidivează în această primăvară şi anunţă rezultatele unei noi serii de teste SOT, de această dată în prim-planul organizaţiei americane fiind SUV-urile considerate mici peste Ocean. Iar rezultatele nu sunt deloc îmbucurătoare, modele cu rezultate excelente la testele EuroNCAP primind calificative modeste şi slabe la noul test. 

Subaru Forester ŞI MITSUBISHI ASX, PREMIANŢI

Subaru Forester a primit note bune la rezistenţa structurală, centuri şi kinetică, la fel ca şi în ceea ce priveşte senzorii manechinului. Airbag-urile au funcţionat corect, iar spaţiul din jurul manechinului a fost menţinut în condiţii bune.

Mitsubishi ASX a fost considerat acceptabil la capitolul rezistenţă structurală şi kentică şi a primit note bune la celelalte capitole.

IIHS
Comunicat oficial
De altfel, singurul model care a reuşit să primească calificativul maxim (Good, Bun) este cea mai recentă generaţie a lui Subaru Forester, care reuşise acelaşi rezultat şi la testele anterioare "clasice". Modelul japonez a fost urmat de Mitsubishi Outlander Sport, echivalentul american al europeanului ASX, care a primit calificativul Acceptable (Acceptabil) la testul SOT. Cele două modele japoneze devin începând de astăzi singurele din acest segment care se pot lăuda cu distincţia Top Safety Pick+, pe care IIHS le-o acordă modelelor care se prezintă foarte bine la toate cele cinci categorii de testare: Impact Frontal, Impact lateral, Răsturnare, Impact Posterior şi SOT.

DEZAMĂGIRILE

În continuarea clasamentului au venit patru modele pe care le regăsim şi pe piaţa europeană. Este vorba de BMW X1, Honda CR-V, Mazda CX-5 şi VW Tiguan, acestea reuşind să primească însă abia calificativul Marginal (Modest), al doilea cel mai slab oferit de IIHS. 

În sfârşit,  cinci alte modele - dintre care două se regăsesc şi în Europa - nu au reuşit să treacă testul SOT al celor de la IIHS. Este vorba de Buick Encore, de Jeep Patriot, de Ford Escape şi de "fraţii" Kia Sportage şi Hyundai Tucson, acesta din urmă fiind vândut în Europa sub denumirea Hyundai ix35. Cele cinci modele au primit cel mai mic calificativ acordat de IIHS la testul SOT (Poor-Slab), chiar dacă excelaseră la toate celelalte teste ale sesiunii.

DE UNDE VIN PROBLEMELE?

Cele mai multe maşini de astăzi sunt construite astfel încât să primească rezultate bune în crash-testele frontale, însă acest lucru nu garantează o performanţă foarte bună la testul SOT.

IIHS
Comunicat oficial

Conform inginerilor IIHS, problemele semnalate în cazul maşinilor care altfel trec cu brio celelalte teste au la bază faptul că testul SOT simulează impactul frontal cu un obiect (copac, barieră, maşină) pe doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii testate.

"În multe vehicule, impactul pe doar 25% din suprafaţa maşinii ratează pur şi simplu structura primară de siguranţă proiectată pentru a prelua din energie. Acest lucru stă la baza unui risc foarte ridicat de avariere sau chiar distrugere a structurii de siguranţă care înconjoară pasagerii", anunţă IIHS în comunicatul asociat ultimelor rezultate oficiale.

O altă problemă sesizată de inginerii americani este faptul că, în cazul testului SOT, maşina are tendinţa de a aluneca şi a se roti în lateral după impact, ceea ce face ca pasagerii să preia inerţia şi să "rateze" întâlnirea cu airbag-ul. "Două treimi dintre maşinile testate până acum au primit note slabe la capitolul Rezistenţă Structurală şi Kinetică", specifică IIHS. 

Comentarii (22)

  • Subaru era oricum considerata una dintre cele mai sigure masini de pe piata americana. Asta este doar confirmarea.
    33 9
  • razvanis
    Nissan e la pamant, impreuna cu Jeep, adevarul e ca in realitate ai mai multe sanse sa suferi genul asta de impact si nu cel stil EuroNcap
    37 7
  • MuresMures
    mda, parca incep sa am mai mare incredere in americanii astia decat in EuroNcap
    29 2
  • @Misha,nu doar piata Americana...Peste tot in lume. De ce crezi ca si-a bagat manuta si Toyota in curtea lor? Gt86 pe dedesupt este un Subaru 100%.Sasiu,motor....
    14 2
  • razvan, sper ca ai si un link spre un studiu stiintific a carui concluzie este afirmatia ta de mai sus
    6 2
  • Pai sa fie supuse la teste si XC60-ul si Q5 si GLK, daca tot se fac testele.
    Si sa nu mai zica nimeni nimic de rau despre modelele ghermane, ca oricum testele sunt falsificate cand ele obtin rezultate dezamagitoare.
    Haideti BMW-isti, degetelele in jos.
    11 15
  • http://www.youtube.com/watch?v=gSdQyVNUvTc

    Crash testul lui XC60 in Frontal Small Overlap + povestea testului
    8 0
  • inexorabil
    @Andy.ro, ai dreptate, XC60 pare sa performeze chiar mai bine decat Forester la cel mai dur si totodata cel mai necesar test de siguranta din lume! Dar eu n-am impresia ca Encore poate fi considerat mai slab decat masinile incadrate la "Marginal", mai ales ca la fratele "mai bland" al lui SOT - si anume MOT (moderate overlap test) - se comporta foarte bine. Insa observati care este tendinta globala de astazi in materie de calitate, ca notiune de ansamblu? S-a terminat cu mitul (certitudinea?) care promova si proslavea segregarea conceptiilor auto pe criteriul apartenentei continentale: "europene", "americane", "asiatice"......Acum fiecare constructor isi cultiva propriile viziuni, isi urmareste propriile scopuri si isi aplica propriile standarde, chiar daca exista un set universal de referinte obligatorii. Altfel nu se explica de ce, la acest test extrem de exigent, Subaru se situeaza mult peste alti colegi japonezi. Apropo, intotdeauna am vazut Subaru ca un fel de Saab al japonezilor, datorita unor similitudini interesante: apetenta pentru motorul de 2 litri supraalimentat, valentele aeronautice, ergonomia tratata cu prioritate si pedanta. Dar japonezii inca mai au de exersat paradigma fiabilitatii, ca si pe cea a sigurantei, pentru a excela precum Volvo si Saab.
    8 11
  • inexorabil: tin sa te contrazic intr`un singur lucru, fiabilitatea subaru. aici sunt convins ca sunt aproape de nivelul volvo/saab. si iti dau un exemplu simplu: cate impreza wrx sti din anii 2000 (chiar si sub) sunt pe strazi si functioneaza perfect, multe fara modificari tuning.
    daca nu eram convins de asta nici nu mi`as fi luat un subaru sh din 2008, recent.
    9 5
  • @Mihai
    Vezi sa nu-ti pocneasca vreo vena, n-ai citit bine stirea, X1 a iesit totusi ceva mai bine decat coreenele si decat Nissan, anul trecut cel mai prost a iesit Lexus, deci de unde Bmw este cel mai prost la aceste teste? Adica stiu de unde, din capul vostru de hateri, dar asta este o alta discutie.
    11 9
  • @Lache
    Duetul GT86 - Subaru BRZ este destul de vechi ca si participatia Toyota la Subaru. Ar mai trebui spus ca injectia directa este de provenienta Toyota. Una peste alta se poate spune ca GT86 este un BRZ intr-o masura mai mare decat ca BRZ este un GT 86. Pe de alta parte sa nu uitam nici de motorizarile Toyota pe care cei de la Subaru le folosesc pe modelele lor mici, Trezia si Justy. Asa ca, desi la o scara ceva mai redusa globalizarea tot globalizare ramane.
    2 4
  • Ca si la primul crash test, si in cazul de fata americanii :) au publicat listele masinilor care au trecut si care au picat exact cum le vine lor cel mai bine.

    Masinile care au picat sunt exact concurenta de care se tem cel mai mult. Mercedes, BMW si cate-o asiatica ratacita.

    Masinile care au trecut sunt cele de care ii doare in cot si fata de care nu sunt amenintati. acura, subaru, Volvo, mitsubishi ...

    Nici prima data si nici acum in teste n-au aparut masini americane. De ce?

    Oricum, stiu o singura persoana care a "virat" spre Volvo la momentul achizitionarii din cauza testelor de mai sus. In rest liniste si pace. Iar generatiile urmatoare de autovehicule, in mod sigur vor lua in considerare si SOT. Intre timp, asa cum s-a mers si pana acum, asa vom merge si de azi inainte cu masinile noastre "nesigure" in care ne simtitm dintr-o data inspaimantati :) pentru ca cineva a avut o alta idee stralucitoare de a pune in lumina reflectoarelor pe cine trebuie.
    5 12
  • misha,injectia directa,da,este de la Toyota.cea cu doua injectoare.Unul pentru turatii joase si celalt pentru turatii mari.Oricum Subaru isi va pune propria lor injectie cu un singur injector,care este mult mai efficient si mai ieftin.Chiar ai nevoie de 2 injectoare,cand unul singur functioneaza perfect?Si va mai fi si un motor turbo pe BRZ.Atata timp cat Gt86 are un motor boxer de proveninta Subaru,nu poti sa spui ca brz este mai mult Toyota.si sa fim realisti;tu ti-ai lua un trezia sau un justy?
    Scuza-mi ortografia(e tarziu,si-s oboist).
    8 2
  • @zarnesteanu

    Jeep Patriot,Buick Encore si Ford Escape nu sunt masini americane??
    8 1
  • @Lache
    Pai nici n-am spus ca BRZ e mai mult Toyota, dimpotriva am afirmat contrariu... Nu mi-as lua Justy ci noul Forester xt -:))))
    2 2
  • @zarnasteanu

    datele publicate sunt... publice si doar un orbete ca tine nu va avea bunul simt sa se documenteze inainte de a manca rahat. Uite, iti dau mu...ra'n gura ( http://www.iihs.org/ratings/tsp_current.aspx) si daca stii sa citesti niste simboluri si cunosti fix cinci cuvinte in engleza astept cu nerabdare inca o portie de analiza tipica ca la zarnesti.

    au publicat rezultatele cum le pica lor mai bine....my ass

    PS 1 tare as fi vrut sa nu iti mai replic vreodata pe forum dar esti de o impertinenta monumentala.
    4 5
  • inexorabil
    @mog, nu m-am referit la toate companiile japoneze. Subaru chiar merita elogiat! Ramane cea mai "sportiva" din Tara Soarelui Rasare, chiar peste Mitsu. Oricum, pana la urma va deveni 100 % proprietatea Toyotei. Nu vad alta evolutie mai fireasca.
    Revenind la ce ma doare, dupa cate am observat, Encore se prezinta ca modelul mai vulnerabil la siguranta din gama Buick! Dar nu inteleg cum este posibil, tinand cont ca "taticul" din care se trage, Opel Mokka, a iesit excelent la EuroNCAP! Cu aceasta ocazie nefericita, poate se vor lumina si zabaucii din colivia de sticla, astfel incat sa sesizeze diferentele de abordare dintre Enclave (cel mai elegant si cel mai sigur SUV american al momentului) si Encore (oaia neagra si...urata - mie, unul, chiar nu-mi place!).
    4 5
  • inexorabil
    @Lache, esti oboist? Adica stii sa canti la oboi? Asta-i o abilitate rara. Ma bucur ca ai inclinatii muzicale. Dintre toti instrumentistii, cel mai mult imi plac cei cu suflatul. Din ce orchestra faci parte? Poate voi veni sa te aud la vreun concert.
    Bine, glumesc, dar ar fi fost nostim sa fie adevarat. De fapt, ne preocupa si vorbim despre prea multe fleacuri zi de zi, numai sensibilitatile autentice le-am uitat sau ne doare fix in pix de ele...Mai sintetic spus, am uitat ce inseamna sa fim OAMENI. Ceea ce si-a propus cu prevalenta Noua (Dez)Ordine Mondiala, care pare tot mai aproape de indeplinirea scopului.
    1 1
  • Asa este.Era tarziu .
    2 0
  • INCA un articol incomplet

    http://www.iihs.org/ratings/ratingsbyseries.aspx?id=686

    Subaru Forester NU este SINGURUL, cum spuneti voi in articol
    VOLVO XC60 care a fost testat inaintea celorlalte SUV-uri a fost primul care a obtinut calificativul BUN la small overlap ( primul dintre suv-uri )
    8 0
  • inexorabil
    Aici este vorba despre crossover-e, dar cine isi doreste in acest moment o masina extrem de sigura din clasa mid-size ar trebui sa se orienteze spre......Suzuki Kizashi. Se comporta incredibil de bine la acest test "criminal" de relevant.
    0 1
  • Rezultatele slabe se datoreaza in primul rand faptului ca testul este nou.Corigentii isi vor face temele si la toamna vor obtine rezultate mai bune.Asa s-a intamplat si la primele teste NCAP.Bineinteles ca vor fi si unii care vor copia la examen...vor gasi o smecherie ca sa treaca testul-au mai fost cazuri - sau vor copia dupa subaru...
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru