STUDIU: Sistemele multimedia și cele de rulare autonomă pot crește riscul de accidente

de Tiberiu Safta
Joi, 27.01.2022
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Potrivit unor studii efectuate în Statele Unite și în Canada, complexitatea sistemelor multimedia și conținutul lor pot crește riscul de producere a unui accident. Astfel, se pune problema dacă aceste sisteme contribuie mai mult la distragerea șoferilor, decât la protejarea lor.

În ultimii ani, sistemul multimedia a devenit o componentă esențială a unei mașini noi. În afară de serviciile de navigație, Bluetooth sau conexiune smartphone prin Apple CarPlay sau Android Auto, în aceste sisteme au ajuns să fie încorporate și comenzi importante pentru confortul ocupanților. Astfel, comenzile pentru reglare a climei, a volumului radio, precum și accesarea unor moduri de conducere sunt integrate toate ecranul tactil.

Deși tehnologia de pe mașinile noi este concepută să îmbunătățească nivelul de siguranță pe șosele, mai mulți experți din domeniu sunt de părere că producătorii contribuie la creșterea numărului de șoferi distrași. Tocmai prin montarea acestor sisteme multimedia care sunt prea sofisticate în momente nepotrivite.

Șeful afacerilor publice din cadrul Asociației de Automobile din Canada, Ian Jack, a declarat că acest lucru reprezintă o "problemă majoră și în creștere". Asociația pe care acesta o conduce dorește să lanseze o campanie de informare asupra riscurilor de a fi distras la volan.

De-a lungul timpului, mai multe teste și cercetări independente au arătat că unele activități ca dialogul cu pasagerii sau chiar mâncatul în timpul condusului pot duce la incapacitatea șoferului de a recunoaște și a evita un pericol iminent.

Acum, consecințele pot fi și mai grave atunci când șoferul este distras de sistemul multimedia. De exemplu, Tesla a fost nevoit să blocheze accesul la jocuri video și la redarea filmelor în timpul condusului, după ce șoferii puteau să acceseze aceste funcții în mers.

Un studiu relizat de Universitatea din Utah și de Fundația pentru Siguranța Rutieră AAA arată că sistemele multimedia sunt atât de complexe, încât îi poate lua unui șofer mai mult de 48 de secunde să acceseze funcții importante.

De asemenea, tot în Canada, un alt studiu din 2018 arată că 1 din 4 accidente fatale au fost cauzate de șoferi distrași.

Pentru a simplifica accesarea unor funcții importante, unii producători oferă sisteme de comandă vocală sau posibilitatea de personaliza comenzile de pe ecranul multimedia. Problema este că producătorii de mașini nu pot să renunțe la aceste sisteme datorită cererii mari.

În final, una dintre problemele apărute în ultimii ani este promovarea unor sisteme de conducere autonomă, care pot induce în eroare mulți șoferi.

Spre exemplu, sistemul Autopilot de la Tesla îi face pe mulți să creadă că mașinile se pot conduce singure și pot recunoaște pericolele și schimbările de drum, fără să fie nevoie de intervenția șoferului.

Astfel, foarte mulți șoferi ajung să supraestimeze capacitățile oferite de sisteme autonome, precum Autopilot, ceea ce poate duce la accidente grave și chiar fatale.

via Carscoops

Comentarii (5)

  • De ce trebuie studii pt. asa ceva ? E ca si cum ai face studii sa vezi daca găinatul ciorii de campie e la fel de dăunător pt. vopseaua mașinii ca cel al ciorii de Cișmigiu.
    18 1
  • Mircea Badea
    la romani e mai simplu, striga salam sau manele mondiale 2023... rasuna la maxim si nu le mai trebuie nimic..
    3 6
  • Edikkk
    Presa idioată cu minciunile.

    Multe studii... arată.... care sunt acele studii, de cine sunt plătite?

    Tesla bla bla bla...

    Ca să ajungi să înţelegi un element îţi trebuie multă informaţie veridică.

    Tesla nu are marketing, nu face lobby, nu are dealeri, etc etc şi deci mulţi care NU MUNCESC şi primesc tona de bani - media, polticieni, lumea auto URĂSC Tesla la maxim.

    Recent, Tesla introdusese media pentru şofer doar în anumite condiţii!!! Dar NASHTA care este condusă de o femeie declarată clar împotriva Tesla, cu acţiuni la firma care produce LIDAR, la care Tesla renunţase, ei bine în mod "obiectiv" atacă Tesla pentru orice chestie neimportantă.

    Tesla binenţeles a renunţat a făcut rollback.

    Ce nu se spune sunt CIFRELE REALE maşinile Tesla i-au foc de sute de mii de ori mai puţin decât cele termice, clasice
    Accidentele Tesla conduse autonom (level 4 cât este) sunt de zeci de ori mai puţine decât la condusul uman (pe km parcurşi).

    Cifre reale.

    Dar studii în care nu se bazează decât pe bla bla bla... au trecere... că deh...
    2 13
  • inexorabil
    Măi damblagikkk la creierikkk, ce tot fabulezi despre “conspiraţii” anti-instrumentul de fasonat lemn/scos cuie mari? Eşti totalmente pe lângă subiect. Aici este vorba despre certitudinea INCONTESTABILĂ că orice comandă (executată fie prin butoane, fie prin touchscreen) te poate distrage la volan. Simplu ca vaca. Şi adevăr destul de vechi. Şi atunci toată acea responsabilitate atât de clamată în public rămâne la latitudinea şoferului. Producătorii (in extenso, orice “factor educativ”) n-au ce să facă în acest sens (al mentalităţii/deciziei şoferului). Eventual elimină anumite funcţii introduse iniţial, dar se cuvine să ia măsuri din proprie iniţiativă şi la timp (când deja apar semnale îngrijorătoare), nu în ultimă instanţă, la presiunea autorităţilor, sau după ce se petrec mai multe incidente fatale.

    În schimb, de ce nu sufli nici măcar o curbură de literă în următorul caz: “Tesla a fost nevoită să blocheze accesul la jocuri video şi la redarea filmelor în timpul condusului” ? Îţi spun eu de ce: fiindcă minciuna prin OMISIUNE (în legătură cu ceea ce nu-i convine sau o dezavantajează) coincide cu modus pensandi/operandi/vivendi al “triadei” Propaganda OSF-frankfurtiană – Mănăstirea Secu – “mainstream media”. Mai exact, “Nu ne place ceva, orice? Ne facem că n-are importanţă sau mai degrabă că nu există şi nu doar atât, dar forţăm şi prostimea planetară să creadă la fel!”.
    13 4
  • Asta de la 06:01 care ne tine mereu predici cu corectitudinea politica s-a dat din nou de gol. Ce relevanta are ca e condusa de o femeie? Adica o femeie e mai putin capabila, sau care e aluzia? Nu mai zic de gramatica, unii uita de cratima, el o foloseste in exces
    7 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru