Shell Helix Ultra împreună cu Kantar TNS au derulat un studiu de piață care să conducă la o mai bună înțelegere a emoțiilor și nevoilor resimțite de șoferii români în timpul condusului.
Studiul a fost realizat cu ajutorul instrumentului de cercetare marca înregistrată Needscope pe un eșantion reprezentativ național de 1.000 respondenți. Aceștia dețin o mașină personală, sunt principalii șoferi ai acesteia și decid în privința schimbului de ulei.
Pe baza rezultatelor obținute, autorii studiului au determinat 6 tipuri de șoferi.
Șoferi competenți: 24.2%
Potrivit studiului, aproape un sfert dintre șoferii din România se încadrează în segmentul competent, care cuprinde șoferi care conduc în traficul urban cu respectarea tuturor regulilor de circulație și a unei distanțe sigure față de mașinile din față.
Șoferii din această categorie preferă in special mărcile Mercedes și Jaguar, întrucât au nevoie de o mașină puternică din segmentul de mijloc sau mai mare, iar scopul lor este să ajungă la destinație pe un traseu cât mai direct, indiferent că trebuie să lase copii la grădiniță și școală sau că trebuie să ajungă la locul de muncă.
Din punct de vedere al personalității, acești șoferi apreciază confortul oferit de viață într-un oraș mare, vor să aibă succes, sunt încrezători în propriile forțe și se simt protejați.
Șoferi prietenoși: 19.9%
Unul din 5 șoferi români se încadrează în segmentul șoferilor prietenoși, care utilizează mașina cu scopul de a ajunge de la punctul A la punctul B, cum ar fi la destinația de vacanță sau hypermarketul din apropierea locuinței.
Acești șoferi au un comportament predominant defensiv la volan și preferă mașini cu dotări de bază ale unor mărci de volum precum Volkswagen, Opel sau Kia, însă pe listă apare și o marcă premium: Land Rover.
Acest comportament la volan este determinat și de personalitatea relaxată și echilibrată, întrucât preferă compania prietenilor, sunt optimiști și calzi cu cei din jur.
Șoferi grijulii: 19.1%
Aproape la fel de mulți șoferi din România se încadrează în segmentul șoferilor grijulii, din care fac parte în special familiști.
Întrucât călătoresc frecvent cu copiii, aceștia mizează în special pe siguranță, simplitate și confort, au o atitudine defensivă și nu efectuează manevre în grabă.Din aceste motive, șoferii care se încadrează în această categorie preferă mașinile din gama mijlocie de la mărci de volum precum Skoda, Peugeot, Opel, Volkswagen sau Ford. În viața de zi cu zi sunt calmi, liniștiți și preferă să-și petreacă timpul liber acasă.
Șoferi fără griji: 15.2%
Aproximativ 15 șoferi din 100 din România se încadrează în segmentul șoferilor care conduc fără griji. Aceștia nu folosesc mașina în oraș cu un scop precis, ci numai în excursii de weekend sau pentru a beneficia de sentimentul de libertate.
Lejeritatea cu care tratează lucrurile îi determină însă să fie naivi și imprudenți la volan, mai ales că obișnuiesc să conducă cu viteze mari, întrucât vor să se simtă liberi să facă ce vor.
Implicit, nu îi interesează foarte mult performanțele mașinilor, astfel că aleg frecvent mașini mai vechi, dar funcționale, care să aibă un anumit statut în spate pentru a impresiona prietenii. Printre mărcile preferate se numără Porsche, Mini sau Citroen.
Șoferi hotărâți: 14.3%
De asemenea, aproximativ 14% dintre șoferii din România sunt integrați în segmentul șoferilor hotărâți, pentru care marca și performanțele mașinii sunt esențiale pentru obținerea unui statut social cât mai ridicat.
Acești șoferi vor să iasă în evidență, inclusiv în fața prietenilor, astfel că preferă să conducă în condiții dificile, inclusiv pe drumuri de munte sau pe o vreme nepotrivită.
Prin urmare, își aleg mașini de lux, cu motoare performante, cu numeroase opțiuni sportive sau dotări suplimentare cu care să stârnească admirația. Astfel, ei preferă mărci precum Mercedes sau Porsche, însă dacă nu au suficienți bani se îndreaptă spre modele de performanță de la branduri de volum precum Ford sau Honda.
Șoferi dinamici: 7.3%
Categoria reprezentată cel mai slab este cea a "șoferului dinamic", care include șoferii agresivi care conduc cu viteze mari și își asumă riscuri datorită adrenalinei.
Șoferii din acest segment au obiceiul să depășească mai multe mașini dintr-o singură manevră, întrucât nu vor să cedeze trecerea sau să aibă răbdare cu șoferii prudenți.Acești șoferi preferă mașini sport sau versiunile sportive ale unor modele obișnuite, iar printre mărcile preferate se numără Audi, BMW, Alfa Romeo, Ferrari, Bentley sau Aston Martin. Pe lista care reiese în urma acestui studiu apare și brandul de volum Toyota.
Comparație cu alte țări europene
Studiul Shell și Kantar a fost realizat și în alte 9 țări europene: Marea Britanie, Olanda, Belgia, Germania, Polonia, Italia, Franța, Spania și Turcia.
Ca medie la nivelul celor 10 țări participante la studiu, datele statistice pentru România sunt apropiate de cele înregistrate în celelalte state europene. Totuși, în țara noastră se remarcă un dezechilibru ceva mai mare la extreme: mai mulți șoferi competenți (24.2% comparativ cu media europeană de 22.4%), dar și mai puțini șoferi dinamici (7.3%, comparativ cu media de 10.1%).
Deloc surprinzător, 44% dintre germani călătoresc pe rute bine planificate în timpul vacanțelor, în timp ce 49% dintre britanici și 46% dintre olandezi și belgieni folosesc mașina pentru vacanțe de weekend. De asemenea, jumătate dintre spanioli se consideră prudenți la volan, în timp ce 44% dintre italieni și 32% dintre francezi încetinesc pentru a observa manevrele celorlalți șoferi implicați în trafic.
La polul opus, cei mai indisciplinați șoferi se regăsesc în două dintre cele mai mari țări din jumătatea estică a Europei: 25% dintre șoferii polonezi și turci obișnuiesc să conducă cu viteză mare și să depășească simultan mai multe mașini pentru a evita întârzierile.
Tip de șofer | România | Medie Europa |
Competent | 24.2% | 22.4% |
Prietenos | 19.9% | 19.6% |
Grijuliu | 19.1% | 17.6% |
Fără griji | 15.2% | 17% |
Hotărât | 14.3% | 13.3% |
Dinamic | 7.3% | 10.1% |
Via Shell, Kantar
Am condus destul de mult in Europa, POATE au existat exceptii in care, circuland cu viteza legala in localitate, am fost depasit de cineva; la noi, cand circul cu 50km/h in localitate, ma simt prostul satului... sunt si carute care ma depasesc....
Încercare de marketing a cui? :)) E un studiu european, iar în România au fost 1000 de persoane care au răspuns chestionarului. Deci platitudini sau nu, asta au răspund șoferii din România :)
Studiu făcut pe burtă.
pana si Coca cu BaMaWezi e extrem de amabil; trebuia facut un studiu de trafic sa ii vezi pa a mei romanii ce fain conduc,
Mai degraba e o extrapolare al altor studii sociale, plus o doza mare de presupuneri.
P.S. Imi vine greu sa cred ca intre cei 1000 soferi sunt de exemplu multi posesori de Jaguar, Bentley sau Aston Martin, ca sa spui ca pot defini un trend (desi Jaguar nu-i chiar ceva iesit din comun, dar totusi destul de rara), nu mai vorbim de Ferrari
http://www.automarket.ro/stiri/numarul-deceselor-pe-soselele-din-europa-s-a-injumatatit-fata-de-anul-2001-56229.html
Deci va rog, daca nu primiti bani cu caruta de la Shell, stergeti nonsensul asta pentru ca e o prostie. Un studiu despre comportamentul rutier nu se face prin a cere parerea celor evaluati. Si din moment ce multi s-au declarat posesori de marci exotice gen Jaguar si Aston Martin, probabil a fost un sondaj online completat de posesorii de bicicleta care viseaza la marci exotice.
mai bine puneau Seat.
pai soferii de toyota sunt cei mai inepti soferi din cati am vazut, astia franeaza cu un kilometru inainte de orice intersectie si le ia 10 minute sa accelereza dupa ce au trecut de intersectie
poate asa se viseaza ei, dnamici, dar in realitate sunt moartea pasiunii.