Nu sunt puține situațiile în care relatarea unui accident auto se încheie cu o concluzie simpă, dar extrem de îngrijorătoare: ”Accidentul s-a produs pe fondul acumulării de oboseală. Șoferul a adormit la volan”. Asta în condițiile în care România este printre țările fruntașe când vine vorba despre statisticile negre ale accidentelor rutiere.
România, oaia neagră a statisticilor rutiere
Potrivit datelor publicate de Uniunea Europeană, în România sunt consemnate 91 de persoane decedate în accidente rutiere la un milion de locuitori. Cu mult peste media europeană de 51 de persoane. Multe dintre aceste decese sunt cauzate de un factor pe care mulți îl consideră inofensiv sau de a cărui influență nu sunt conștienți: oboseala la volan.
Pe lângă problemele pe care le-am mai abordat în trecut, cum sunt infrastructura precară, viteza excesivă sau consumul de alcool, trebuie să luăm în calcul și oboseala la volan, un factor tot mai des întâlnit în accidentele din ultimii ani.Micro-somnul, o greșeală fatală la volan
Un prim proiect de responsabilizare a șoferilor demarează la inițiativa Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ , care avertizează despre pericolele instalării unui fenomen de existența căruia puțini au auzit, dar pe care mulți l-au experimentat: micro-somnul.
Specialiștii au constatat că există mai multe faze ale oboselii la volan: de la oboseala ușoară, la ațipire și apoi adormire.
În această fază poate fi încadrat și micro-somnul. De cele mai multe ori, oboseala la volan este asemănată cu o altă cauză foarte gravă de producere a accidentelor rutiere, și anume neatenția.În ultimii ani, constructorii auto au dezvoltat sisteme care își propun să estompeze toți acești factori care pot conduce la accident. Așa au luat naștere senzorii de avertizare la depășirea benzii de mers, pilotul automat adaptiv, care păstrează o distanță constantă față de vehiculul din față și senzorii de detectare a oboselii. Însă, cel puțin în țara noastră, astfel de sisteme sunt încă o raritate, chiar și pe mașinile foarte noi. Motiv pentru care este necesară o campanie de sensibilizare a populației.
Prima campanie de informare a șoferilor despre oboseala la volan
Primele demersuri vor fi luate în această vară, când peste 10.000 de șoferi care vor petrece vacanța la mare vor fi informați cu privire la pericolele amintite mai sus.
”Derulăm această campanie în Constanța și Mamaia întrucât publicul nostru țintă este format din persoanele care tranzitează România pentru a ajunge pe litoralul românesc, și care sunt predispuse la oboseală cauzată de drumul lung pe care îl au de parcurs”, a declarat Mihaela Rus, coordonatorul proiectului.Orele periculoase la volan
Potrivit specialiștilor, persoanelor care parcurg distanțe mari sau pleacă în concedii, le este recomandat să nu conducă pe timpul nopții și după-amiază, deoarece oboseala la volan se instalează cu precădere în aceste momente din zi.
Astfel, psihologii ne sfătuiesc să evităm să conducem între orele 2.00 și 2.59, când bioritmul și vizibilitatea sunt reduse și între 15.00 și 15.59, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influență asupra capacității de conducere.
In Romania apare oboseala la volan noaptea si majoritatea accidentelor rutiere fiindca:
-drumurile sunt cu dropi
-drumurile sunt denivelate
-drumurile nu sunt marcate
-drumurile nu sunt semnalizate, iar ce s-a semnalizat romanii au furat indicatoarele si au facut lopeti pentru zapada din ele.
-e plin de carute pe unele drumuri publice fara semnalizare si noaptea la ora 3.
-sunt multi melteni cu xenoane pe faruri normale.
-sunt multi melteni cu proiectoare de ceata aprinse noaptea cand e senin.
-drumurile sunt inguste.
Deci acuma vi se par multe accidente dupa statisticile voastre ?
Daca se doarme in Guvern, in Parlament, in tot fel de alte institutii publice si nu numai...de ce nu ar dormi un pic lumea si la volan ? Plus ca..dupa saorme, intervine boala porcului, cum zic...
Starea drumurilor este doar o scuza prin care ne etalam ipocrizia
Mergi in munte negru...faci 10 ore pe 400 Km (serpentine, limitari de viteza etc, prapastii etc...ca ei n-au 10 cm de autostrada). Cum se face ca au 1/3 din accidentele din RO?. Poate pentru ca acolo se respecta legea? Pentru ca daca nu-ti platesti amenda faci inchisoare?
Cauzele acidentelor in RO sunt urmatoarele:
1. Romanul este d-zeu pe pamant...prin urmare, legile nu se aplica si pt el
2. Scirbili alea de la FIA nu recurteaza romani...chiar daca ei sunt d-zeu pe pamant...iar competitia de F1 nu recunoastea valoarea lor...scirbi ce sunt.
3. Romanul nu trebuie sa respecte nimic...el stie cel mai bine (de asta-i si d-zeu pe pamant).
4. Putem continua asa pana se eupizeaza tot spatiul de pe internet
P.S. Stiai ca romanii sunt responsabili pentru 10% din accidentele din ungaria? Aici ma refer la accidentele grave. Acum imi dau seama...asta inseamna un lucru bine facut...nu ca fraierii aia din tarile bananiere...unde doar se sifoneaza...sa vina in botuana europei (aka romania)...aici se face treaba calumea.
La noi romanii au super puteri si pot conduce din bucuresti pana in Italia fara sa doarma o ora. Se umplu de cafele si redbull si sunt zmei.
Daca mai conduc vreun Audi sau BMW, deja nimeni nu-i poate opri si nimic nu li se poate intampla cu aceste super capodopere ale germanilor.
Deci lasati glumele cu accidentele cauzate de oboseala si faceti un raport cu accidentele cauzate de smechereala. Ia sa vedeti voi cam cum sta proportia intre cei ce adorm la volan si cei ce depasesc ca boii crezand ca au destui cai putere ca sa zboare.
Daca toti banii soacrelor din romania i-am aduna, am depasi bugetul SUA.
Se fura pe rupte, iar km de autostrada e cel mai scump la noi. Nu ca nu putem, se poate si se pot face enorm de multe, dar SE FURA !
Deci sunt de acord cu tine. Într-o țară plină de șoferi retardați e greu să conduci. Nu mai zic ca dacă circuli cu 50 km/h în sate te umplu de claxoane toți fraierii și tirurile te depășesc și încearcă să te trimită în șanț.
Știați ca în țările civilizate claxonatul fără motiv se amendează?
Puteți face o altă statistică: chiar când ajung pe autostrăzi în Ungaria, Italia, Spania românii fac accidente.
Dacă România ar fi plină de autostrăzi, ar fi raiul smecherilor care s-ar întrece :
https://youtu.be/RZZjpWhvxjI
https://youtu.be/z8uyzNkGe6w
https://youtu.be/A_q0gFDP6Iw
Deci ce vorbim noi de drumuri proaste când suntem plini de astfel de șmecheri care se mai și filmează.
Vorbim de Muntenegru, ok... cate masini sunt in Muntenegru, si cate in Romania. tare as fi curios...Cate masini tranziteaza Muntenegru si cate Romania ?
De scolile de soferi nu vorbim ? de betivii la volan ? De starea tehnica a masinilor ?
Nu, noi o dam cu aceeasi poveste: cocalarii smecheri din Audi si BMW.
Pe legi si pe Politie cand dam vina ? Politia e neajutorata, is ca niste copii mici care atrag atentia adultilor ca nu fac bine, timizi, umili, respectuosi... pai cu astfel de abordare din partea Politiei, sigur n-o sa inceteze accidentele in care sunt implicati oameni benti, fara permis, fara acte samd...
noi discutam aici de procente. Iar noi avem aprox 40 morti la 100.000 locuitori...iar ei la jumatate. Numarul de masini este aprox mai mare (tot in raport de populatie).
Nu spun ca nu este o problema calitatea drumurilor...este o uriasa problema...dar nu este cauza accidentelor. Cauza accidentelor este faptul ca ne credem d-zeu pe pamant si nu suntem suficient de constienti incat sa mergem cum ne permite drumul. Tu de ce crezi ca citesc aproape saptamanal cate un accident spectaculos facut de romani pe autostrazi. Ah...si ca o mica paranteza...din cate am citit eu...pe aia 20 cm de autostrata pe care-i avem...avem un numar de accidente aprox identic cu cel din ungaria.
Si ca sa intaresc (am mai povestit pe aici). Mergeam spre austria, ploua torential...toti mergeam cu 50-60 km/ora (pe autostrada)...doar romanii mergeau cu 120 km ora.
Intr-o iarna ma intorceam din austria...si la intoarcere...ninsoare (era chiar inainte de craciun)...cine crezi ca mergea cu 100-120 km ora?
Ah...si in munte negru...citi romani crezi ca am vazut opriti de radare?
Adevarul este, chiar daca nu vrem sa recunoastem, inca nu suntem pregatiti sa coboram din copac.
Cu a doua parte ai perfecta dreptate
Ceea ce spuneam eu este ca, asa piloti cum suntem, daca am avea autostrazi, ne-am izbi de parapet daca am pierde controlul masinii, dar asa, cand majoritatea drumurilor sunt cu o banda pe sens, intrii pe sensul celalalt si mai iei cu tine pe lumea cealalta si pe ala ce vine din sens invers, cu 3 copii si o nevasta in masina, de exemplu.
De aici si argumentul meu cu drumurile. Consider ca autostrazile sunt mult mai sigure decat drumurile cu o banda pe sens, mai ales daca majoritatea circula peste limita legala.
Sa nu mai vorbim ca o buna parte din atitudinea soferilor, se datoreaza stresului creat de lipsa conditiilor si durata infernala petrecuta pe drumurile patriei.
Daca zici ca esti om umblat afara, poate ai observat ca e mai obositor sa conduci 4 ore in RO, decat 8 pe autostrada prin UE.
Cu stresul la fel. Am venit 600 de km pe autostrada, rapid, relaxat, fara probleme. In RO am facut 400 de km, nu doar ca a durat de doua ori mai mult, dar injuram cel putin o data la fiecare 10km pe cate un idiot care imi punea viata mea, sau a altora in pericol.
Cand ma duc la socrii, conduc 4 ore fara oprire. Cand plec prin tarile calde...trebuie sa opresc din ora in ora.
Da...ai perfecta dreptate cu autostrada, dar din nefericire nu s-au mai calmat romanii. Acum vo 4 luni, eram spre Budapesta, si la un moment dat a fost un dop (aglomeratie la iesirea de pe autostrada). Si un romanas nu a observat coloana oprita (probabil schimba CD-ul cu manele)...a ajuns la aprox jumatate de prima masina oprita...dar a si lasat jumatate din cauciucuri pe asfalt.
Probabil in cazul tau sunt de vina scaunele, eu am venit 8-9 ore pe autostrada fara oprire si nu ma simteam incomod.
Pacat ca s-a inteles prea putin .
Un drum Bucuresti - Baia Mare iti ia minim 8 ore de condus (plus toate pauzele aferente), in conditiile in care nu prea respecti 50km/h in localitati. La care se adauga si depasirile de tiruri de pe Dealul Negru, valea Oltului, Mesteacan si altele la fel... Asa ca ajungi la destinatie obosit rupt.
Fa in schimb acelasi drum pe autostrada in 5 ore, respectand limita legala. Evident ca esti mult mai odihnit cand ajungi la destinatie, indiferent de orele la care faci respectiva deplasare.
Ca sa citez din articol, "oboseală cauzată de drumul lung pe care îl au de parcurs".
Oricum, mi se pare amuzant ca intervalele cu probleme sunt de exact 59 de minute...