Nu mai este un secret că industria auto se află în cea mai mare perioadă de tranziție din istorie, de la motoare termice la cele electrice și pe bază de hidrogen. Cei mai mulți constructori s-au angajat să treacă în faza următoare și să lanseze modele electrice în numere mari, pentru ca, mai apoi, să devină companii pur electrice.
Știm deja că, începând din 2035, vânzarea de mașini noi cu motoare termice va fi interzisă în Uniunea Europeană. Însă, până atunci, există țări de pe continentul nostru care au făcut demersuri pentru a facilita tranziția către un viitor electric. Asta înseamnă instalarea stațiilor de încărcare rapidă în orașe și pe autostrăzi, precum și oferirea unor subvenții celor care își doresc să cumpere o mașină electrică.
Acum, un studiu realizat de compania britanică Uswitch arată care sunt cele mai bine pregătite țări pentru a încuraja mașinile electrice. Studiul a fost realizat în mai 2022 și a luat în calcul 33 de țări din Europa, printre care și România.
Pentru realizarea studiului au fost luate în calcul următoarele criterii: numărul de stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați; numărul stațiilor pentru fiecare vehicul electric; procentul de stații de încărcare rapidă și, cel mai important, costurile anuale de încărcare.
Rezultatele sunt marcate cu o notă finală de la 1 la 10.Așadar, studiul relevă faptul că Olanda este cea mai bună țară europeană pentru mașini electrice, cu nota finală 8.23. Aici, numărul de stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați este de 24.15, în timp ce numărul stațiilor pentru fiecare vehicul este de 2.80. Procentul stațiilor de încărcare rapidă este de 0.02%, iar costurile anuale de încărcare sunt de 184.59 de euro.
Pe locul al doilea se află Croația, cu nota finală 7.66. Aici sunt prezente doar 0.31 stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați și 1.47 de stații pentru fiecare vehicul electric. Procentul de stații rapide este de 0.05%, iar costurile anuale sunt de 231.75 de euro.
Podiumul este completat de Letonia și Slovacia, ambele cu nota finală 7.26. Topul 10 este completat de Ungaria (nota finală 6.61), Estonia (6.45), Cehia (6.29), Polonia (5.89), Turcia (5.65), Italia (5.57), Luxemburg și Elveția (ambele pe locul 10, cu nota finală 5.32).
În mod surprinzător, prima țară din afara primilor 10 este chiar România, cu nota finală 5.16. Potrivit studiului, în țara noastră sunt 0.05 stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați și 10.33 stații de încărcare pentru fiecare vehicul.
Procentul stațiilor de încărcare rapidă este de 0.04%, iar costurile de încărcare anuale sunt printre cele mai mici, de numai 170.25 de euro. Din tot tabelul, doar Turcia are costuri mai mici, de 164.49 de euro.Țara noastră se situează în fața Portugaliei, Marii Britanii și Sloveniei, care au primit nota 5.08. În spatele lor se află Belgia și Bulgaria cu nota 5.00. Alte țări importante care se situează sub România la acest capitol sunt: Austria (4.76), Franța (4.36) și Germania (4.19).
La polul opus, cea mai nefavorabilă țară europeană pentru mașinile electrice este Irlanda, cu nota finală 1.45. O altă surpriză este Norvegia, una dintre cele mai importante piețe pentru mașinile electrice. Țara scandinavă a primit nota 4.03. Asta din cauza numărului mare de stații pentru fiecare vehicul electric (24.03).
Alături de Irlanda, cele mai nefavorabile țări pentru mașinile electrice sunt: Cipru (2.58), Grecia (2.82), Islanda (3.15) și Danemarca (3.47).
via Uswitch
In Norvegia nu e deloc aglomeratie la statiile electrice intrucat rezidentii isi permit sa cumpere masini pur electrice (BEV) cu autonomie destul de mare...si incarca autovehicule acasa/in deplasare exact cand e nevoie ....
La noi rupe Spring-ul datorita pretului - in primul rand.... Avem in Romania cca. 17 masini electrice / 1 statie electrica cand optimul ar fi de cca. 10 masini / 1 statie.
O fi fost tot Boris Johnson la conducerea studiului:)
Un studiu mai realist ar arata ca romanii curata germanii si vest europenii de jafuri diesel, nicidecum nu sunt mari fani electrice. Olandezii, norvegienii da, tot respectul. Si asta in conditiile in care ambele tari au ceva petrol si rafinarii, dar prefera sa il vanda la saraci si ei sa mearga pe curent electric.
Deci studiul e varza: realitatea e ca romanii importa de 3 ori mai multe sh-uri decat cumpara masini noi.
Să nu uităm că România a fost nr 1 la viteza de internet multă vreme în lume şi încă mai multe este în top 3
dacă nu ştiaţi se instalează în România panouri solare şi pompe de căldură pe bandă rulantă !!
Chiar şi fără programul casa verde.
nu conteaza nr de statii ci sa fie de mare putere, la fel si bateriile de pe masini. si parc de baterii uzate langa statii pe post de buffer. e simplu, in cativa ani poate fi ceva banal asta. putea fi deja..
Raportul de 1:3 masini noi vs sh este unul absolut normal. La fel este si in SUA care este op iata relativ inchisa adica majoritatea masinilor noi sunt de productie indigena si majoritatea SH-urilor raman pe piata interna.
Si nu prea vad cum e studiul varza din cauza faptului ca romanii cumpara de 3 ori mai multe masini sh decat noi.