Autonomia reală a mașinilor electrice reprezintă una dintre principalele dileme ale șoferilor care analizează oportunitatea de a renunța la mașinile cu motoare cu combustie internă, mai ales că datele oficiale sunt obținute în cadrul unor teste specifice.
Pentru a afla cât de realiste sunt datele oficiale de autonomie, organizația Autobest și publicația spaniolă Coches au realizat un studiu pe 10 modele electrice comercializate în Europa prin care au analizat autonomia reală în condiții normale de utilizare.
Astfel, testele au fost realizat pe un traseu din Barcelona cu o lungime totală de 180 de kilometri, inclusiv pe autostrăzi, drumuri naționale și străzi urbane, iar mașinile au fost conduse pe modul Normal, fără accesarea modurilor Eco sau Sport.
De asemenea, sistemul de climatizare a fost activ, presiunea în pneuri a fost cea recomandată de producător, iar în fiecare mașină s-a aflat doar șoferul, care a fost schimbat la fiecare 30-40 de kilometri pentru ca stilul de condus să nu influențeze rezultatele.
Testul a fost efectuat de două ori, iar rezultatele finale au luat în calcul media autonomiilor obținute raportate la datele oficiale ale testelor WLTP, care au intrat în vigoare în 1 septembrie pentru toate modelele aflate pe piață.
Datele statistice arată că 4 dintre cele 10 modele au obținut autonomii reale mai mari decât cele stabilite oficial în urma testelor WLTP.
Astfel, Kia Soul EV a obținut cel mai bun scor datorită unei autonomii de 218 km, cu 18% mai mare decât cea WLTP. Alte trei modele au obținut autonomii cu 3% sau 5% mai mari decât cele oficiale, și anume Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq și BMW i3.Pe de altă parte, alte 4 modele au fost foarte aproape de datele oficiale de autonomie: Opel Ampera-e, model care în prezent nu se mai comercializează în Europa, a atins o autonomie reală de 377 de kilometri, cu numai 3 kilometri sub cea oficială, în timp ce Renault Zoe, Tesla Model X și Tesla Model S au fost de asemenea la numai câțiva zeci de kilometri de datele WLTP.
În schimb, cele mai slabe rezultate au fost obținute de Jaguar I-Pace și Nissan Leaf. Jaguar I-Pace a obținut o autonomie reală de numai 313 kilometri, comparativ cu cea oficială de 480 de kilometri, însă autorii studiului menționează că au avut la dispoziție o versiune de pre-producție care nu a inclus cea mai nouă și stabilă versiune de software.
La rândul său, Leaf, cea mai vândută mașină electrică din Europa, s-a oprit la o autonomie de 228 de kilometri, sub pragul de 285 de kilometri conform WLTP.
Model |
Autonomie reală |
Autonomie WLTP |
Raport auton. reală / WLTP |
Kia Soul | 218 | 185 | 118% |
Volkswagen e-Golf | 232 | 219 | 106% |
Hyundai Ioniq EV | 212 | 204 | 104% |
BMW i3 | 232 | 225 | 103% |
Opel Ampera-e | 377 | 380 | 99% |
Renault Zoe | 284 | 300 | 95% |
Tesla Model S | 423 | 461 | 93% |
Tesla Model X | 400 | 430 | 92% |
Nissan Leaf | 228 | 285 | 80% |
Jaguar I-Pace | 314 | 480 | 65% |
Principala concluzie a testului este însă că 8 dintre cele 10 modele electrice au obținut în teste reale valori aproapiate de cele oficiale, ceea ce demonstrează că datele oficiale WLTP sunt semnificativ mai realiste decât precedentele teste NEDC.
De asemenea, o altă concluzie generală este că modelele cu autonomie oficială redusă, de până în 225 de kilometri, au reușit să obțină autonomii mai mari în testele reale, în timp ce modelele cu autonomii oficiale de peste 300 de kilometri au înregistrat valori reale ușor mai scăzute.
Via Autobest
Cine a pedalat puțin vreo electrică știe cât de repede se consumă bateria dacă viteza depășește 110 km/oră.
specialistu' lu' peste
Intr-adevar ai dreptate, cu cat viteza este mai mare, bateria se consuma mai repede... Este ceva logic! INSA asa se intampla si la motoarele cu ardere interna, cu cat viteza este mai mare, si rezervorul se goleste mai repede... adica consumul de combustibil devine mai mare.
Ai avea surpriza sa constati ca in Bucuresti autonomia e mai mare decat media declarata. Electricele consuma mai putin in oras decat pe sosea pentru ca motorul nu merge in gol la semafor, sta si nu consuma, la decelerare si franare se recupereaza o parte din energia pierduta la accelerare si spre deosebire de mersul pe sosea , pierderile cauzate de frecarea cu aerul sunt nesimnificative in oras datorita vitezelor reduse de deplasare. Aceste pierderi cresc cu cubul vitezei adica o crestere cu 25% a vitezei duce la dublarea cantitatii de energie pierduta prin frecarea cu aerul.
Cine merge cu o electrică exact așa cum merge cu o mașină obișnuită va descoperi că autonomia dată de producător n-are legătură cu realitatea.
Aici e marea gogoriță pe care unii se încăpățânează să nu o înțeleagă: producătorii îți spun ce autonomie are o electrică, dar nu-ți spun și cu ce (mică) viteză trebuie să mergi pentru a beneficia de autonomia prezentată.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=g4yZu637kL8
(mi-a plăcut faza în care Buhnici zice „nu porni avariile că se consumă bateria!” :))
In afara de minciuna cu autonomia, ce nu se spune si in mare parte nu se stie e durabilitatea bateriilor in timp. Dupa orice logica si in conformitate cu orice baterii exista acum in diverse aplicatii, dupa vreo 5 ani de folosire, randamentul bateriilor o sa scada puternic, deci vei avea o autonomie SI MAI REDUSA.
Stiu teoria conform careia "o masina nu inseamna doar autonomie". Asa e. Dar pentru o masina cu o utilizare asa de redusa, cu probleme reale de alimentare si probleme cu bateriile, pretul cerut ar trebui sa fie mult mai mic decat in cazul unei masini conventionale cu o utilizare mult mai flexibila/facila.
Nu mi-as face mari probleme legate de durata de viata a bateriilor. Tesla ofera garantie de 160.000km/8 ani avand min 70% din capacitatea initiala. Costul bateriilor e mare cand trebuie sa le schimbi dar pe de alta parte mentenanta e aproape 0 la masinile electrice. Imi doresc mult o masina electrica gen Ioniq dar nu imi pot permite momentan.