Cea mai cunoscută cursă de anduranță din lume pleacă la drum din nou în acest weekend, fanii motorsportului în cea mai pură formă a sa fiind invitați să urmărească timp de 24 de ore luptele care se anunță extrem de echilibrate la toate categoriile competiției găzduite de circuitul La Sarthe din Le Mans.
Porsche, în pole la categoria-regină
Va fi a 84-a ediție a unuia dintre cele mai dure încercări de circuit prin care pot să treacă mașinile de competiție. Desfășurată pe un circuit de lungime mare - La Sarthe se întinde pe 13.6 kilometri, cursa va fi pentru al treilea an consecutiv gazda luptei dintre Porsche, Audi, Toyota și privații de la Rebellion la categoria supremă a prototipurilor LMP1. Mașini cu cockpit închis construite de la zero pentru performanță pe circuit și care oferă sisteme de propulsie hibride (benzină-electric pentru Porsche și Toyota și diesel-electric pentru Audi) ce ajung la 1000 de cai putere în condițiile în care greutatea unui astfel de prototip este de maxim 875 de kilograme.
După ce anul trecut a câștigat la Le Mans, reînnodând șirul victoriilor după aproape 20 de ani de pauză, Porsche revine în acest an la Le Mans cu speranțe mari la cea de-a 18-a victorie în cursa din Franța. Brandul care deține cele mai multe victorii din istorie în cursa de anduranță de la Le Mans va pleca de altfel din pole position cu prototipul 919 Hybrid cu numărul 2, pilotat în calificări de Nael Jani și care îi va mai avea la volan de-a lungul celor 24 de ore pe Romain Dumas și Marc Lieb. Tot un prototip Porshe se află pe poziția a doua la start, Timo Bernhard, Mark Webber și Brendon Hartley urmărind din prototipul Porsche cu numărul 1 să se lupte de la egal la egal cu colegii lor de echipă.
"Acest rezultat dovedește că echipa s-a concentrat în direcția corectă când am dezvoltat prototipul 919 Hybrid pentru 2016.
Echipajele noastre au făcut o treabă senzațională, dar pole position-ul nu înseamnă mult într-o astfel de cursă și mai ales la Le Mans", a spus Andreas Siedl, directorul echipei de uzină Porsche.Mașinile Porsche vor fi urmate la start de cele două prototipuri TS050 aruncate în luptă de Toyota Gazoo Racing. Ordinea rezultată în urma calificărilor așează în față mașina cu numărul 6 (Sarrazin, Conway, Kobayashi), în timp ce imediat în spate vine prototipul Toyota #5 (Davidson, Buemi, Nakajima).
Audi, echipă care și-a adjudecat 10 dintre ultimele 12 curse la Le Mans, va pleca de pe a treia linie a grilei de start, Andre Lotterer și Loic Duval fiind cei cei doi piloți care se vor afla la volanul prototipurilor cu numerele 7, respectiv 8 la debutul celor 24 de ore de competiție.
Ford a dominat masiv calificările la categoria GT la revenirea în Le Mans
Marea surpriză a calificărilor a venit la categoria LMGTE Pro, acolo unde fanii curselor clasice Le Mans vor putea urmări la treabă noile mașini Ford GT cu care americanii ne asigură de un duel pasionant cu cei de la Ferrari. Lupta dintre cele două mărci este o reeditare a duelurilor istorice care au avut loc între cei doi constructori la Le Mans în anii '60, atunci când mașinile Ford GT40 dezvoltate de Henry Ford II, Carroll Shelby și Lee Iacocca au reușit să întrerupă dominația italienilor la Le Mans. Ford a devenit atunci primul constructor american care își adjudeca legendara cursa de 24 de ore de la Le Mans, un succes care a cântărit greu în povestea istoriei din motorsport a mărcii din Detroit.
Iar premisele sunt pozitive.
La revenirea în cea mai tare cursă de anduranță din lume, Ford GT va ocupa patru dintre primele cinci poziții pe grila de start a acestei categorii, cu un ferrari infliltrat pe a doua linie a grilei de start. Mașinile celor de la Ford sunt numerotate de la 66 la 69 și promit o cursă pasionantă după ce la Cursa de 6 ore de la Spa Francorchamps au reușit să se apropie amenințător de Ferrari.24 de ore în direct pe Eurosport
Vor fi 60 de mașini în total pe circuit la cursa de la Le Mans din 2016, mai multe decât anul trecut. "Responsabili" pentru acest lucru sunt categoriile GT-urilor, în timp ce echipele de la categoria LMP1 au rămas fiecare fără un prototip. Asta înseamnă, spun participanții, un trafic mai mare pe circuit, acolo unde mașinile "mari" vor avea de înfruntat un val de mașini întârziate care vor avea astfel un cuvânt greu de spus în desfășurarea acțiunii.
Condițiile meteo vor juca și ele un rol important în desfășurarea acțiunii. Prognoza meteo arată că vremea va fi capricioasă pe perioada celor 24 de ore ale cursei, fapt dovedit de faptul că averslee puternice de ploaie apărute la 30 de minute înainte de start au schimbatstrategia inițială a echipelor.
În România, cursa poate fi urmărită pe Eurosport începând cu sâmbătă, 18 iunie, ora 16.
#AUDIPOWER/PORSCHEPOWER/VAGPOWER