În 14 septembrie 1999, Skoda a dezvăluit lumii întregi noua Fabia, în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din Germania. Noul model a fost creat pentru a înlocui vechea Felicia. Inițial, Skoda Fabia a fost lansată în varianta hatchback cu 5 uși. În anul 2000 a venit varianta Combi, iar în 2001 a fost lansată și varianta Sedan. De altfel, prima generație Fabia este singura care a primit o variantă berlină.
PRIMA GENERAȚIE (1999 – 2007)
Noul model subcompact din urmă cu un sfert de veac a fost desenat de către o echipă de 20 de designeri sub îndrumarea lui Dirk van Braeckel. Motorizările au fost diverse, fiind disponibile motoare proiectate integral de Skoda, cât și propulsoare dezvoltate de Volkswagen. Prima generație Fabia primea motoare cu puteri cuprinse între 50 și 131 de cai putere.
Cea mai puternică versiune, Fabia RS, a fost lansată în martie 2003, fiind un hot hatch cu motor diesel. Unitatea de 1.9 litri TDI dezvolta 131 de cai putere. Tot în același an, Skoda Fabia a fost transformată în mașină de concurs pentru Campionatul Mondial de Raliuri (WRC). În 2004, prima Fabia a primit un facelift subtil, care aducea lumini de ceață noi, lumini de semnalizare unite cu cele de marșarier în forma literei C pentru stopuri și un instrumentar nou. Prima generație Fabia a fost produsă până în 2007.
A DOUA GENERAȚIE (2007 – 2014)
A doua generație a venit în luna martie a aceluiași an. Noul model a fost prezentat la Salonul Auto de la Geneva și a adus un design complet nou.
Cu toate acestea, a doua Fabia a fost bazată pe aceeași platformă cu prima generație, însă noul model era mai lung cu 22 de milimetri și mai înalt cu 47 de milimetri. În toamna lui 2007 a fost lansată varianta Combi.Doi ani mai târziu, în 2009, Skoda Fabia a primit și versiunea Scout. În 2010, modelul a primit un facelift, care aducea faruri noi. Tot în același an a fost lansată și versiunea de performanță RS, care primea un motor pe benzină de 1.4 litri de 179 de cai putere. A doua generație Fabia a fost și prima oferită în versiunea specială Monte Carlo.
A TREIA GENERAȚIE (2014 – 2021)
Generația a treia a apărut în octombrie 2014, cu premiera la Salonul Auto de la Paris. De această dată, noul model era bazat pe noua platformă PQ26, iar design-ul era acum mai ascuțit și mai dinamic. Față de a doua generație, noua Fabia din 2014 era mai lată cu 90 de milimetri și avea o gardă la sol mai joasă cu 30 de milimetri.
Pentru prima dată, Fabia venea echipată cu numeroase sisteme de asistență avansate, precum Front Assist, cruise control adaptiv și un sistem de monitorizare a oboselii șoferului. În 2018 a venit și un facelift, care a adus faruri full LED și monitorizare a unghiului mort. Această generație a fost ultima disponibilă în varianta Combi.
A PATRA GENERAȚIE (DIN 2021)
Cea de-a patra și actuala generație a Fabiei a debutat în primăvara lui 2021, exclusiv ca un hatchback cu 5 uși. Noul model este bazat pe platforma MQB A0 și primește o caroserie desenată de Oliver Stefani.
Actuala Fabia are o lungime care depășește 4.1 metri, iar volumul portbagajului este mai mare cu 50 de litri față de generația precedentă. Bineînțeles, avem și aici numeroase sisteme de asistență avansate, precum: Travel Assist 2.0, parcare automată, asistent pentru bandă, recunoașterea semnelor de circulație, asistent lateral pentru schimbarea benzilor și Front Assist cu protecție predictivă pentru pietoni și bicicliști.În prezent, actuala Skoda Fabia pornește de la 15.940 de euro în România. În cei 25 de ani de producție, Skoda Fabia a fost vândută în peste 5 milioane de exemplare. Modelul subcompact este un succes și în lumea raliurilor. În 2009 a fost lansată versiunea Fabia Super 2000, care a dominat lumea raliurilor la această categorie în prima jumătate a anilor 2010.
Apoi, în 2015, Skoda a lansat Fabia WRC2, care a continuat să obțină victorii și titluri mondiale în principala categorie suport din Campionatul Mondial de Raliuri. Același model a fost un succes și în campionatele internaționale, cum ar fi cel european, precum și în cele naționale. Pe lângă succesele obținute pe probele speciale, Skoda Fabia Rally2 este și una din cele mai vândute mașini de concurs din istorie, cu peste 470 de exemplare cumpărate de echipe din întreaga lume.
via Skoda
Skoda e Dacia cehilor, și e din 94 a VW.
Skoda Felicia e corespondentul Dacia Nova / SuperNova, e rezultatul dorinței de aducere la zi din partea locală. În ciuda eforturilor, diferențele Felicia - Fabia și Nova - Logan arată ecartul dintre ce putea industria locală și nivelul marilor producători.
Pentru mulți care n-au înțeles acest lucru încă sunt valabile glumele despre daciile vechi, colportate și de unii mai tineri dar la fel de ignoranți.
E adevărat, Skoda are și istorie pre-comunistă, dar are motive să sărbătorească Fabia, primul model prin care a ieșit la lumină (din nou).
Ce spui tu e fix ce am spus și eu. Skoda a făcut cu Fabia fix ce a făcut Dacia cu Nova și apoi Renault cu Sandero. Și da, ambele aveau o istorie comunista și imagine ponosită și ambele au încercat și reușit să își schimbe imaginea cu modelele astea.
De acord și că Fabia a fost un succes mult mai mare decât Nova, dar Sandero a rezolvat asta.
Și apropo, atât Fabia cat și Sandero au aparut după preluarea producatorilor de către VW, respectiv Renault.
De fapt lor le-a iesit clar mai bine, fiindca inca de la prima generatie, Fabia arata si se conducea ca o masina adevarata, era inchegata ca un tanc, bine finisata la interior, nu te rupea deloc de spate si se simtea la drum trenul de rulare de VW, pe cand la noi, Logan 1 desi era la ani lumina de Nova, tot nu era ce trebuie. Abia cu generatiile actuale Logan/Sandero si Duster arata bine si se tin pe drum cum ar trebui, fara sa se verse la fiecare curba.
Felicitari ca ati muncit atat pentru un articol despre Fabia la 25 de ani. Loganul la 20 de ani l-ati marcat cu un articol in mare parte preluat din comunicatul de presa despre editia Logan XX si-atata tot. Asta cu toate ca Dacia este o poveste de succes la fel de mare precum Skoda.
Nu mai zic ca in ultima vreme Sandero prinde constant top 3 vanzari la nivel european in timp ce Fabia prinde top 10 in mod exceptional.
Dar na, Dacia sub Renault ne pute, Skoda sub VW e minune dumnezeiasca.
Subscriu la tot ce ai zis.
Nu știu ce au cerut cehii pentru Fabia dar pe designerii Logan a fost mare presiune din multe părți, iar primul model a fost un compromis.
Mie mi se pare c-au renunțat prea ușor la Solenza, iar Logan a fost modelul principal, care a înlocuit 1310, Sandero venind prea târziu și degeaba, cel puțin în România nefiind cerere suficientă pentru acest Logan fără portbagaj.