Ultimul exemplar Skoda 966 Supersport a fost restaurat de către specialiștii mărcii din Cehia și va fi expus în muzeul mărcii. Acest model sportiv face parte dintr-o serie selectă de doar trei exemplare construite în 1950. Modelul 966 a fost dedicat curselor și ultima apariție oficială a avut loc pe circuit în 1962. Ultimul exemplar care a supraviețuit s-a aflat pentru multă vreme în proprietatea pilotului slovac Ivan Mičík. În 2007, Skoda a achiziționat acest model de la Mičík și a început procesul de restaurare. Restaurarea s-a făcut minuțios, folosindu-se documentele originale, iar la finalizarea procesului, Skoda 966 Supersport a fost readusă la stadiul în care arăta în sezonul 1953.
Skoda 966 Supersport folosește o caroserie din aluminiu și s-a făcut remarcată în lumea curselor din anii '50 datorită versatilității sale. A debutat în luna mai 1950, trei exemplare fiind construite de către echipa de uzină. Două dintre ele au fost folosite constant pentru curse, în timp ce al treilea exemplar era păstrat ca rezervă. Acest al treilea exemplar a supraviețuit pentru a fi restaurat astăzi.
motor aspirat avea 90 CP, în timp ce în versiunea supraalimentată cu compresor putea atinge și 180 CP. Asta i-a permis pilotului Václav Bobek să atingă viteza maximă de 197.8 km/oră în toamna anului 1953, un record al vremii. Skoda 966 Supersport era atunci cea mai rapidă mașină din Cehoslovacia. Debutul competițional a avut loc în 24 septembrie 1950 în cadrul Marelui Premiu al Cehoslovaciei. Pilotul Miroslav Fousek obținea locul doi la categoria 1100 cmc. Inițial, modelul 966 a folosit motorul de 1.089 cmc preluat de la modelul Skoda Tudor. Motorul a fost însă modificat și au existat două variante montate pe modelele de curse. Un motor a fost păstrat în varianta atmosferica alimentat prin intermediul a două carburatoare, iar al doilea a fost supraalimentat cu ajutorul a două compresoare mecanice. Astfel, modelul putea concura fie în clasa 1100 cmc, fie în clasa 1500 cmc (în varianta cu compresor mecanic). Ulterior, Skoda a folosit și un motor mai mare de 1.221 cmc și chiar un motor prototip de 1.500 cmc cu patru carburatoare. În ceea ce privește puterea, Skoda 966 cu
Via carscoops
Din pacate, Skoda n-ar fi putut ajunge la dezvoltarea de acum fara VAG, asa cum nici Dacia nu putea sa fie ceea ce este fara Renault. Si acum, sinceri fiind, autoritatea VAG este una destul de laxa, celor de la Mlada Boreslav fiindu-le permis sa dezvolte modele, care chiar le concureaza pe ale celor de la VW. Eu am avut de ales intre un Golf si o Octavia si trebuie sa recunosc faptul ca mi-a fost destul de greu sa iau o decizie. Mi-as dori sa vad si la Dacia un model atat de apropiat de standardele de calitate ale masinilor Renault cum sunt modelele Skoda fata de cele ale VW. In rest, in lumea corporatista in care traim, este foarte greu sa te dezvolti daca nu apartii unui mare concern. Spre doesebire de perioada anterioara lui '89, cand firmele producatoare de masini din statele socialiste aveau asigurata oarecum vanzarea macar pe piata interna din tarile de origine, acum lucrul acesta nu se mai intampla. Si exemplul graitor in acest sens il reprezinta un alt mare producator de automobile ceh, poate prea pe nedrept uitat, care si-a inchis portile in lipsa includerii intr-un mare concern, desi din punctul de vedere al calitatii produselor sale, ale ingeniozitatii inginerilor, nu i se putea reprosa nimic. Ma refer la Tatra, firma ale carei limuzine rivalizau cu cele produse de cele mai renumite branduri occidentale. Cu toate acestea, cand comenzile de la stat au disparut, Tatra nu a mai putut sa reziste concurentei externe in ceea ce priveste productia de automobile. O face insa cu succes, spre cinstea ei si a intregii natiuni cehe, producand unele dintre cele mai fiabile si puternice camioane din lume.
Legat de Skoda sunt de acord cu tine ca probabil nu ar fi supravietuit, dar mi-as fi dorit asta, mi-as fi dorit sa vad acelasi constructor nebun care a fost odata. Tu spui ca are mana libera sa dezvolte si sa faca modele concurente cu VW ? cum asa ? pai platforma de VW, tren de rulare de VW, suspensie de VW (din cate stiu), interiorul la fel, foarte multe sunt tehnologie VW, cum e si Dacia cu Renault asa ca eu nu vad mana libera si cu atat mai putin concurenta. Cand o sa faca un design complet diferit de Vw, cu motoare facute in house o sa zic "da ma, uite, companie Ceheasca".
La fel simt si fata de Dacia, stiu ca multi sunt orbiti de patriotism dar eu n-am cum sa recunosc Dacia ca masina Romaneasca, sau ma rog, nu una conceputa de Romani. Cand ei cam 70-80% din componentele principale de la alt constructor, nu cred ca-i mare filozofie sa faci o masina... iti trebuie o caruta de bani, in rest... totul vine de la sine.
Da, ai dreptate. Si eu iubesc mult, Skoda si mai ales perioada aceea nebuna de care spui tu. Spuneam totusi ca dominatia VW e un pic mai laxa si as avea si cateva motive sa sustin asta. Designerul sef este ceh. Skoda superb per ansamblu nu putem spune ca are un echivalent in grupul VAG. Numele masinilor fabricate azi reprezinta reevocari ale unor modele celebre din trecut care au facut cinste marcii. E adevarat, se folosec platforme si componente VAG, dar, n-as spune totusi ca marca Skoda nu are propria sa identitate si chiar ..originalitate (berlina cu haion mai rar vezi in alte parti).
Legat de fabricarea ARO in Cehia, trebuie spus ca vorbim mai mult de o ansamblare, motoare poloneze, sasiuri romanesti fabricate la Bucuresti... Oricum asta nu scade cu nimic din meritele tehnice pe care le are aceasta natiune in general. Nu intamplator celebrul general german Rommel, folosea o masina de comandament produsa de Skoda si una de strada produsa de Tatra, pe vremea cand cele doua companii erau exclusiv cehesti si nu cred ca o facea exclusiv din modestie.
De altfel este de nu pot sa nu admir un popor care are tenacitatea de a-si dezvolta propria industrie, fara sa apeleze la licente. Trebuie spus ca, din blocul socialist Cehia a fost singura tara care a avut doua branduri exclusiv nationale de o importanta as zice egala in acest domeniu. In rest, noi cu francezii, polonezii cu rusii si italienii, sarbii cu italienii, bulgarii cu rusii, rusii cu italienii oficial si cu restul lumii neoficial -::))).
Legat de Republica Ceha, sunt mult mai multe lucruri aici care te-ar impresiona, sunt multe de zis :) In primul rand apreciez ca se dezvolta nu doar in industria auto dar ca natie, fara prea mult pupat in fundul European al natiilor occidentale, imi place independenta asta de stat, nationalism-ul asta e unul pozitiv zic eu, dezavantajul e ca nu pupa in fund nici turistii, dar eu admir chiar si treaba asta.