Sistemele GPL, alternativa la combustibilii clasici
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Costurile în creştere ale carburanţilor i-au făcut pe mulţi să aleagă o instalaţie GPL. Automarket vine în ajutorul tău şi îţi explică dacă îţi este utilă o instalaţie GPL, ce îţi trebuie ca să o foloseşti în siguranţă şi care sunt criteriile după care trebuie să o alegi. În unele ţări, cum este Italia, mai mulţi constructori oferă o instalaţie GPL montată în fabrică drept echipament opţional, pe când în ţara noastră pot fi număraţi pe degetele de la o mână producătorii care oferă această opţiune din fabrică. De data aceasta, vom vorbi despre conversiile GPL aftermarket, care au loc din considerente economice. În primul rând, ai nevoie de o instalaţie de alimentare cu Gaz Petrolier Lichefiat. Fără această instalaţie nu îţi poţi alimenta automobilul cu GPL.
CE ÎNSEAMNĂ O ÎNSTALAŢIE GPL?
O instalaţie GPL reprezintă un ansamblu de echipamente care ajută la depozitarea şi alimentarea cu GPL eficient şi în siguranţă. Elementul comun al tuturor instalaţiilor este rezervorul. Acesta poate să fie cilindric (se montează în portbagaj) sau toroidal (se montează în locul roţii de rezervă). Rezervoarele sunt realizate dintr-un aliaj de aluminiu şi sunt extrem de rezistente - neexistând până un prezent un accident în urma căruia să fi explodat o asemenea instalaţie. Practic, ai mai multe şanse ca rezervorul de benzină să ia foc înainte ca rezervorul GPL să prezinte urme de avarie.
Apoi, instalaţiile GPL se împart în mai multe categorii: pentru automobilele alimentate prin carburaţie, pentru automobilele cu injecţie monopunct şi instalaţiile secvenţiale care au mai multe injectoare. În timp ce prima categorie reprezintă cea mai ieftină şi cea mai simplă instalaţie, cea din urmă reprezintă cea mai performantă, eficientă şi scumpă instalaţie. Din fericire, "scumpă" este un termen relativ în cazul acesta, ceea ce înseamnă că "muritorii de rând" pot să cumpere o asemenea instalaţie cu o investiţie destul de mică.
CE TREBUIE SĂ FACI CA SĂ O FOLOSEŞTI?
Odată ce aţi montat instalaţia GPL într-un service autorizat (preferabil locul din care aţi cumparat-o) veţi alimenta de la cea mai apropiată staţie şi vă întoarceţi la service pentru reglaje mai precise. Deoarece ne vom concentra pe instalaţiile secvenţiale, pe care le şi recomandăm, vă spunem că reglajele respective se fac cu ajutorul unui laptop conectat la unitatea ECU a instalaţiei GPL. Instalaţia GPL secvenţială are propriul său calculator de injecţie, care comandă injectoarele şi poate să fie programată în funcţie de necesităţile şoferului.
După ce aţi montat şi reglat instalaţia, trebuie să o omologaţi la RAR.
Fără această omologare, nu veţi trece de inspecţia ITP şi nu veţi avea voie să folosiţi legal instalaţia GPL. În cazul în care circulaţi cu o instalaţie GPL neomologată, riscaţi să primiţi o amendă şi să rămâneţi fără certificatul de înmatriculate (n.r. talon). În plus, există riscul ca instalaţia să nu funcţioneze corespunzător sau să aveţi nevoie de un reglaj, caz în care se recomandă o instalaţie a cărei provenienţă o cunoaşteţi şi care a fost montată de profesionişti.AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
Primul avantaj este legat, în mod evident, de costul carburantului. Mai precis, un litru de GPL este cu 50% mai ieftin decât un litru de benzină C.O. 95. Această proporţie s-a păstrat mai bine de zece ani, iar acest lucru este în favoarea şoferilor. De asemenea, GPL-ul este un combustibil mai ecologic şi mai sigur decât benzina. După cum vă spuneam mai sus, rezervoarele de GPL sunt extrem de sigure şi au trei măsuri de protecţie împotriva scurgerilor. Chiar şi la flacără deschisă şi supus temperaturilor ridicate, rezervorul de GPL nu va avea scurgeri. Chiar dacă furtunele de alimentare cu GPL prezintă scurgeri, instalaţia va detecta diferenţa de presiune şi va închide fluxul de gaz direct de la rezervor. Un alt avantaj ar fi creşterea autonomiei vehiculului - graţie faptului că se pot folosi două rezervoare de carburant.
Principalul dezavantaj al instalării unei instalaţii GPL este pierderea spaţiului din portbagaj sau renunţarea la roata de rezervă. În cazul break-urilor, se recomandă folosirea unui rezervor toroidal, pentru a permite plierea banchetei din spate în cazul în care este nevoie de spaţiul suplimentar oferit de această manevră. De asemenea, masa modelului creşte cu aproximativ 50 de kilograme şi motorul nu mai dezvoltă în toate cazurile acelaşi nivel de putere pe care l-ar fi furnizat la mersul pe benzină. În plus, instalaţiile GPL trebuie să primească şi ele revizii, iar intervalele variază între 10.000 şi 20.000 de kilometri. Din fericire, costul unei revizii variază între 50 şi 150 ron pentru instalaţiile uzuale.
PREŢ
Cea mai ieftină instalaţie GPL de pe piaţă costă 900 de lei. Respectiva instalaţie este însă bună doar pentru automobilele alimentate cu carburator. Pentru automobile pe injecţie se poate monta fie o instalaţie cu injecţie monopunct, fie o instalaţie secvenţială. În cazul instalaţiei monopunct, se oferă un plus de siguranţă faţă de instalaţiile destinate motoarelor cu carburator, iar preţul de pornire al unei asemenea instalaţie este de 1.400 de lei.
Dacă automobilul are o galerie de admisie din plastic sau respectă normele Euro 3, este necesară o instalaţie secvenţială. Respectiva instalaţie este atât cea mai performantă disponibilă în acest moment pe piaţă, cât şi cea mai ecologică din gama instalaţiilor de alimentare cu GPL.O instalaţie GPL secvenţială are preţul de pornire de 2.000 de lei - dacă vorbim de o instalaţie Milano, sau de 2.100 de lei dacă vorbim de o instalaţie Tomasetto. Instalaţiile Milano au nevoie de o revizie la fiecare 10.000 de kilometri, pe când instalaţiile Tomasetto au intervalele de revizie la 15.000 de kilometri. O instalaţie marca Landi Renzo costă 3.000 de lei şi are intervalele de revizie tot la 15.000 de kilometri. Instalaţiile Landi Renzo au şi filtrele mai scumpe, o revizie la un service care instalează şi comercializează această marcă de instalaţii GPL costând aproape 300 de lei după spusele acestora.
Preţurile de mai sus includ TVA şi costurile aferente montajului şi reglării. Vă recomandăm să acordaţi o perioadă de timp mai lungă pentru reglajul instalaţiei şi să încercaţi rularea în mai multe condiţii pe care le întâlniţi frecvent pentru a asigura funcţionarea corectă a motorului. De asemenea, vă reamintim că nu trebuie să înlăturaţi bateria autovehiculului după montarea instalaţiei GPL, deoarece unitatea ECU a acesteia va trebui reprogramată, setările făcute de specialiştii de la service-ul GPL fiind şterse. Deşi unitatea ECU originală a motorului va păstra câteva erori în urma cuplării şi a decuplării instalaţiei GPL, aceasta nu va fi modificată în niciun fel şi nu poate fi avariată de utilizarea unei instalaţii GPL.
În funcţie de numărul de kilometri pe care îl parcurge şoferul în fiecare an, o instalaţie GPL poate deveni rentabilă chiar şi în 3-4 luni, dar în majoritatea cazurilor rentabilitatea apare în 6-10 luni. O instalaţie GPL secvenţială de 2.100 lei se va amortiza după 10.000-15.000 de kilometri, în funcţie de consumul de carburant al autoveihiculului în cauză. Dacă tot am vorbit de consumul de carburant al autovehicului, instalaţia de GPL "merită" montată pe modelele care consumă peste 9 litri de benzină la suta de kilometri. Adesea, orice automobil mai mare de segmentul C poate să "găzduiască" o instalaţie GPL fără mari pierderi la capitolul volum portbagaj.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Sfaturi si idei auto
-
Pe lângă kilometrajele date înapoi sau accidente neraportate de câtre vânzători, cei care intenționează să cumpere o mașină second-hand trebuie să se ferească acum și de mașinile care au suferit avarii de la inundații sau apă. (23.06)
-
Vi s-a întâmplat să faceţi mai multe pene într-un an? Anvelopele automobilului pe care îl conduci se uzează prea rapid sau inegal? Automarket îţi prezintă cinci greşeli de întreţinere care ar putea cauza această problemă. (21.11)
-
Din moment ce sezonul rece se apropie cu paşi repezi şi inevitabili, Automarket vă prezintă o listă de zece sfaturi pentru menţinerea siguranţei rutiere în condiţii de iarnă. (15.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
E normal ca automobilul să consume ceva mai mult pe gaz, dar nu mai mult de 20% în plus faţă de consumul pe benzină.
Dacă, să zicem, automobilul în cauză ar avea un consum de 10 % pe benzină, nu ar trebui să îţi consume mai mult de 12% pe GPL.
În ceea ce priveşte problemele pe termen lung, n-ar trebui să se întâmple nimic cu condiţia să întreţii atât automobilul, cât şi instalaţia GPL aşa cum trebuie.
După cum spuneam mai sus, pe piaţa din Italia sunt foarte multe modele oferite din fabrică cu o instalaţie GPL.
Din câte ştiu eu, în ţara noastră doar Dacia şi Subaru oferă instalaţii GPL pentru automobilele noi. S-ar putea să fie disponibile şi pentru alte mărci şi să fiu eu informat greşit, caz în care îmi cer scuze. Oricum, acceptăm cu mare drag completări pertinente pe subiect.
Cât despre performantele motorului, ideea principală e că totul ţine de reglaje. Treaba asta era problematică la instalaţiile pentru carburaţie, unde aveai Lambda=1 la o singură turaţie ( din moment ce mixerul nu permitea mai multe setări).
Problema a continuat prin instalarea respectivelor sisteme pe automobile cu injecţie mecanică sau cu primele generaţii de sisteme de injecţie asistată electronic (L-Jetronic, K-Jetronic, KE-Jetronic şi chiar Motronic).
În urma problemelor întâmpinate, s-au răspândit diverse zvonuri, în maniera tipic românească.
O instalaţie modernă, secvenţială, poate fi reglată foarte bine în mers pentru toate situaţiile întâlnite pe şosea. În Bucureşti există mai multe ateliere de tuning care oferă reglaje GPL pentru performanţă, iar rezultatele sunt probate pe dinamometru, nu doar după cum se simte maşina - deşi asta contează la final.
Setările orientate spre performanţă vor duce la un consum mai mare de GPL, dar acest lucru era de la sine înţeles.
Evident, se poate regla motorul să consume şi mai puţin, caz în care se va merge pe un amestec periculos de sărac, lucru care aduce de la sine alte probleme. Puterea redusă a motorului este strâns legată de aceste probleme.
Cred ca ar fi o investitie buna.
Multumesc inca o data
Mi se pare cam ambigua treaba cu deconectatul bateriei si resetarea calculatorului de la instalatia gpl...
Ce face un posesor daca ramane fara baterie peste noapte ca a uitat pozitiile pornite sau daca i se lucreaza in service la electromotor/alternator/altceva pe partea electrica ce necesita deconectarea bateriei?
Mi-e cam greu sa cred ca de fiecare data trebuie sa mergi sa iti refaca setarile, ceea ce sigur doar la montare e gratuit :|
Cam greu de crezut ca producatorul nu a implementat o memorie permanenta in ECU asa cum e in cel de injectie care vine in mod normal pe orice masina...
Şi eu m-am mirat, dar se pare că aşa stă treaba. Cei mai îndemânatici în ale electronicii îşi pot face singuri kit-uri de diagnoză cu ajutorul cărora pot diagnostica şi modifica parametrii de funcţionare ai instalaţiei GPL. Valabil doar pentru instalaţiile secvenţiale, desigur.
Cât timp eşti în garanţie la ei, ar trebui să fie gratis.
@Octavian
Poate că ai fi avut o viaţă mai uşoară cu un rezervor cilindric, dar trebuia să renunţi la ceva mai mult din portbagaj. Oricum, mare mirare că îţi lua doar 12 în oras pe benzină.
@gigilica
Se poate monta GPL şi pe motoare diesel, dar nu-i o chestie tocmai comună. La fel, scad emisiile de CO2, scad costurile legate de carburanţi.
Recomandarea mea ar fi să suni la un service care montează GPL şi pe diesel-uri şi să te interesezi ce avantaje ai.
Abraziv este praful din atmosferă, iar acesta este periculos la amestecul cu produsele petroliere de orice fel.
Sunt multe mituri despre GPL, cum sunt şi despre benzinării, anumite modele, anumite mărci, motorizări, etc.
Numai mituri ştim să creem şi prea mulţi cred în ele, ca apoi să acţioneze în baza a aceea ce au auzit ei de la cineva.
sunt pro gpl.
felicitari sebastian.
hm, uite ca laud si eu un jurnalist de la voi.
dar hai sa complic putin discutia.
......
in urma scandalului cu pretul benzinaei (care se pare ca s-a fumat si nu s-a rezolvat nimic concret) s-a confirmat oficial de autoritati ca accizele reprezinta ~52% din pretul de la pompa (anul trecut a fost ~49%, (aici este o crestere directa a profitului vanzatorilor de benzina)
bun revenind.
1. deci rezulta ca 1l benzina 95 fara accize costa 2.5 lei/litru
2. GPL nu este incarcat de accize, deci pretul la "pompa" este direct al vanzatorului (lasam tva)
3. GPL este un by-product din extractia petrolului, sau mai pe inteles un rest, un ceva pe langa, obtinut in procesul obtinerii benzinei, sau din surse naturale directe. deci obtinerea acestuia nu necesita cheltuieli suplimentare.
4. pretul de vanzare GPL este 2.8 lei/litru
din 1.2.3.4 rezulta ca litrul de GPL este vandut insutit mai scump decat benzina efectiv. care oricum facand un calcul simplu are un adaos comercial de genul 1.000%. hotia din sistemul petrolier este grotesc de uriasa.
desi litrul de gpl este mai ieftin este datorita faptului ca statul nu gastiga mai nimic, si ca mafiotii din petrol pot sa castige neoneros de aici. este o piata monopolistica, unde clientii cererea nu va putea sa fie atat de flexibila pe cat ar trebui la modificarile de pret ale ofertei. clientii "sunt captivi"
.....
Ca tot spunea "specialistul" de Italia.
1.Masinile echipate din fabrica cu GPL au supapele si scaunele lor realizate din aliaje speciale pentru a face fata temperaturilor mai inalte de ardere
2. De preferat ca jocul la supape sa nu fie cu reglaj mecanic, ci hirdaulic
3 In Ro GPL e foarte slab calitativ, la fel ca si carburantii.
O buna investitie daca se cumpara masina din fabrica cu instalatie GPL, altfel surprize ! :))
De aici rezulta spun ei performate asemanatoare benzinei si un consum mai mic fata de celelalte instalatii. In Romania monteaza cineva asa ceva? si aceasta instalatie difera multa fata de una secventiala?
eu personal cunosc destule cazuri care merg fara probleme pe gpl fara surprize. la randul meu am zeci de mii de km la activ pe gpl, fara sa am "probleme", cu instalatie BRC secventiala.
daca ingrijesti motorul nu vei avea probleme notabile decat dupa sute de mii de km. pana atunci se va fi facut o economie substantiala la buget. cat de "cioban" sa fii sa ai pretentii dupa atata economia sa ai si motorul perfect. cate dieseluri praf aduse de afara circula la noi in tara (ca doar sunt vw tedei) si nu are nici un ghertoi jena, nu vad cum sa critici o instalatie aftermarket care iti scuteste bani.
tomaseto are un fel de renume la noi in tara din vorba in vorba de pe vremea lui euro 2, dar acum nu mi-am montat si nici nu o voi face datorita unor mici / mari aspecte constructive.
numai bine
creste consumul cu 10-15%, si puterea scade cu 10-15%, nu se uzeaza motoru ca nu se "unge" cu benzina...
Sal ,frumos raspuns la subiect
Am o Honda Civic Sedan 1,8 i-VTEC 140CP din 2009 ,28000km, fac cam 1400km pe luna ,nu mai vreau sa incarc buzunarele benzinarilor.
La 7000km un cunsum mediu de 6,6 % deci ,,calm,,
Pe Google parerile sunt pro si contra .
petricagirip@yahoo.com daca vrei sa-mi dai si mie mai multe relatii
O zi buna!!
am de azi o instalatie GPL Tomasetto pe o Vitara Euro 1 ,injectie monopunct.
Mi-au aratat la service butoanele de reglaj -debit si presiune si mi-au spus ca mai pot da eu debit daca e cazul,sa nu mai fac drumuri pana la ei doar pt atat.(sunt la 40 km de mine,nu ca nu m-ar servi).
Intrebarea mea este cum umblu la butonul de debit in tandem cu cel de presiune? Acum imi dau seama ca nu prea am inteles cum mi-au explicat.
De exemplu daca reduc debitul ,reduc si presiunea?
Dacă insişti să modifici setările, marchează măcar poziţiile iniţiale pentru a putea reveni cu uşurinţă la ele.
Dar, repet, ar fi ideal să nu modifici setările instalaţiei fără aparatură dedicată. Chestiile astea nu se fac ”după ureche”, deoarece vei deregla amestecul şi motorul tău nu va mai funcţiona la fel de eficient.
GPL merita, investiitia merita !
sant afara as vrea sa cumpar instalatia gpl din romania ,pt o honda civic din 2006 motor 1800 103 kw
stie cineva daca in zona iasi-pascani ,pot gasi o astfel de instalatie ca de montat o montez aici adica in italia .
aici una ma ajunge 1350euro fata de romania o iau cu max 30 mil cea mai buna adica LANDI RENZO,cine poate da o relatie multumesc!
in privinta instalatiei.
Eu am un opel astra h caravan 1.4 am montat un gpl de doi ani si sunt foarte multumit diferente insesizabile in mers,diferente foarte sesizabile in buzunar la bani 450km cu 37l gpl
Recomand montaj in service de speciatitate si gaz din statii peco cu renume