Pentru a onora momentul lansării noii game de lubrifianți Helix Ultra, Shell ne-a invitat în sudul Franței pentru o zi de vis pentru un pasionat de motorsport: copilot al lui Thierry Neuville în Hyundai i20 WRC și al lui Augusto Farfus într-un BMW M4.
Meseria de jurnalist auto are, ca orice altă meserie, părțile ei bune și părțile ei proaste. Dacă cele proaste nu se văd niciodată din exterior, cele bune nu au nevoie de prezentare specială: pare jobul ideal să călătorești în toată lumea și să testezi mașini care încă nu au fost văzute pe străzi la noi în locuri de poveste. Chiar și așa, există momente în care jobul ideal se multiplică.
De obicei, lansările de produse conexe auto sunt lucruri - s-o zicem pe-aia dreaptă - plictisitoare. De multe ori te simți ca la un curs interminabil atunci când un inginer îți explică în două ore, cu miliarde de cifre înghesuite în exceluri și slide-uri, care-s secretele amestecului dintr-o nouă anvelopă, misterele unei noi tehnologii de vopsire sau conceptele din spatele unui lichid de parbriz revoluționar. Așa că atunci când primești un mail din partea celor de la Elgeka Ferfelis, companie care aduce lubrifiantele Shell în România, în care ți se spune că ești invitat la Marseille pentru a asista la prezentarea campaniei de promovare a unui nou lubrifiant, strâmbi ușor din colțul gurii.
Doar că mailul continuă: "Bună, Mircea. Shell Helix Ultra te invită la o zi fantastică la Marseille, unde vei fi copilotul lui Dani Sordo și al lui Augusto Farfus și vei putea pilota niște exemplare BMW M4 pe circuitul de teste al celor de la Michelin. Te bagi?"
Pentru că au înțeles că de la prezentările plictisitoare nu iese nimeni foarte foarte fericit, evenimentul de lansare a campaniei Drive On, care promovează gama de lubrifianți premium Shell Helix Ultra, urma să fie unul ceva mai animat. De câte ori în viață ai ocazia de a discuta față în față în aceeași zi cu trei dintre cei mai cunoscuți piloți din generația actuală? Și de câte ori ai ocazia de a-i vedea la treabă de pe scaunul pasagerului din dreapta, în cazul lui Neuville chiar în mașina cu care a câștigat trei etape din WRC în acest sezon și conduce clasamentul general în ediția 2018 a Campionatului Mondial de Raliuri?
Ulei obținut din gaz, nu din petrol
Până la distracția de pe circuit, iată-mă însă în avion, în drum spre Marseille, cu o broșură în mână și alături de alți 50 de jurnaliști din toată Europa. Și pentru că încă n-au fost inventate teste efective pentru jurnaliști în care să poată fi evidențiate avantajele unui ulei de motor în comparație cu altul, trebuie să vorbim "la rece" despre Shell Helix Ultra, unul dintre puținii lubrifianți obținuți prin procedura GTL (Gas-To-Liquid). Spre deosebire de concurenții obținuți din distilarea petrolului, tehnologia GTL permite obținerea unui ulei de bază din gaz natural printr-un proces chimic complex. Conform celor de la Shell, această tehnologie permite obținerea unui ulei mult mai curat printr-o procesare mai scurtă, iar structura moleculară a uleiului poate fi controlată extrem de precis. Iar acest lucru înseamnă, în final, mai puține resturi rămase pe pereții cilindrilor motorului, pentru că uleiul care stă la baza compoziției unui lubrifiant reprezintă 90% din amestecul final.
"Altfel spus, nu aveți nicio grijă, de motoare ne-am ocupat noi, voi trebuie doar să vă distrați", ne spune unul dintre oficialii Shell prezenți la Marseille înainte de a ne împărți în "grupuri de lucru".
Unde "lucru" înseamnă orice, doar "muncă" nu.
Din acest "nu aveți nicio grijă" s-a născut, de altfel, și ideea campaniei pe care Shell o lansează la nivel european odată cu prezentarea noului Helix Ultra. "Drive On", adică "Condu, fă-ți treaba, noi ne ocupăm de lucrurile care nu se văd".
Parteneri de top: Ferrari în F1, Hyundai în WRC, BMW în DTM
Shell a reușit să "inventeze" această zi cu ajutorul celor trei mari parteneri pe care compania le are în cele mai importante competiții cu motor. Dacă parteneriatul dintre Shell și Ferrari în Formula 1 datează încă de pe vremea în care Michael Schumacher câștiga titluri la volanul monoposturilor Scuderiei, cele mai recente colaborări cu Hyundai Motorsport în Mondialul de Raliuri și cu BMW în DTM au făcut ca evenimentul să fie într-adevăr un regal de motorsport concentrat într-o zi fantastică. Și pentru că am scris deja destul, voi lăsa imaginile să vă lămurească în legătură cu ceea ce s-a înamplat la Marseille.
Bine ați venit la Shell Drive On Experience. Ziua începea să arate excelent încă de dimineață, în ciuda căldurilor sufocante din sudul Franței.
Line-up-ul de piloți care urmau să ne bucure pe tot parcursul zilei. De la dreapta la stânga, Dani Sordo și Thierry Neuville (Hyundai WRC) și Augusto Farfus (BMW DTM).
Până la experiențele de pe circuit, am avut ocazia de a discuta cu acești piloți imenși față în față, relaxat, așa cum nu se întâmplă niciodată atunci când participăm ca jurnaliști la etapele din campionatele în care sunt implicați aceștia.
Pentru că cei de la Ferrari erau ocupați cu o cursă de Formula 1 în acel weekend, italienii au fost reprezentați la eveniment de câteva "experiențe" adiacente mașinilor. Acest joc al reflexelor are nevoie de 3 jucători și e o evoluție a clasicului Batak, un exercițiu al reflexelor pe care piloții din motorsport reușesc scoruri fantastice.
Regula e simplă: apeși fiecare bec atunci când acesta se aprinde. Pare ușor și amuzant, dar după ce te concentrezi timp de un minut începe să te doară capul. mai ales că fiecare jurnalist prezent la eveniment a încercat să demonstreze că e cel mai bun.
În rest, experiența Ferrari a fost completată de câteva simulatoare. Așa că, între două experiențe live cu piloții din WRC și DTM, ne-am delectat cu niște tururi virtuale de încălzire pe Red Bull Ring.
Bonjour, Thierry!
Prima experiență la persoana întâi a zilei a fost în cortul celor de la Hyundai Motorsport. Sprijinit de un i20 WRC, Thierry Neuville își aștepta "oaspeții".
"Hai, Meștere, că avem treabă"
Hyundai i20 WRC conduce clasamentul în WRC în momentul în care scriu aceste rânduri, iar Thierry Neuville este lider la Piloți, cu șanse reale să câștige titlul mondial. Puține experiențe ar putea egala senzația pe care o ai când te așezi în această mașină.
Momentul de vârf al carierei mele în motorsport. Copilot al lui Thierry Neuville. Chiar și pentru doar două minute.
Nu-s fanul selfie-urilor, dar nu am rezistat tentației.
De câte ori te întâlnești, totuși, cu această ocazie?
Experiența Shell Drive On cu mașina de WRC a celor de la Hyundai a însemnat câteva tururi pe un circuit din asfalt stropit din belșug cu apă. Un exercițiu de curtea școlii pentru Neuville, dar senzații tari cu spate transpirat pentru oricine stă pe scaunul din dreapta.
Trecem la BMW. Știți cum te simți când te așteaptă o mână de exemplare M4 cu motoarele pornite la intrarea pe un circuit? Să vedeți cum e când știi că pace car îți este Augusto Farfus, care acum câteva săptămâni semna condica la Le Mans.
Primul pas: câteva exerciții de manevrabilitate cu M4. Frânări de urgență, evitarea obstacolelor, jaloane. Pare distracție, dar când ești singurul jurnalist din România prezent la eveniment încerci să te ridici la înălțimea mașinii. Chestie valabilă și pentru ceilalți jurnaliști. Așa că totul s-a transformat într-o competiție de pilotaj ad-hoc.
Ne-a calmat însă același Augusto Farfus. M-am așezat în dreapta unui M3 căruia pilotul BMW i-a scos sistemele care-l țin în lesă, iar tururile care au urmat au fost spectacol 100%. Imaginați-vă un circuit în care toate virajele sunt abordate exclusiv în
drifturi monstruoase.
Farfus: "Nu e deloc eficient ce facem acum aici, dar așa e mult, mult mai distractiv decât atunci când cineva stă cu cronometrul pe noi"
Pe la 210 km/h pe linia dreaptă, Farfus aruncă spatele mașinii scurt, din direcție, iar balansul se transformă într-un
drift prin care pilotul brazilian evită o barieră din plastic pusă în mijlocul circuitului. "Sunt șofer de Uber în timpul liber, nu știu să merg drept, îmi cer scuze". S-a râs.
Între timp, într-un "laborator" alăturat, Shell ne prezintă caracteristicile
lubrifiantului Helix Ultra.
Cea mai bună metodă de a testa lubrifiantul: un "cilindru" simulat dintr-un recipient în care în mod normal se face ceai. "Ridici și cobori acest piston din sârmă în uleiul nostru și în cafea solubilă. Simți diferența?"
Cei de la Shell sunt foarte mândri de noua tehnologie GTL (Gas-To-Liquid), prin care este produs un
lubrifiant cu mult mai puține impurități.
Workshop tehnologic live cu o ingineră care-ți explică totul despre
turbine pe înțelesul tuturor.
Shell: "Lucrăm cu producătorii auto la dezvoltarea unor lubrifianți pentru motoarele care vor fi lansate peste 5-6 ani". Am făcut ochii mari. "Ceva detalii despre ce motoare vom vedea la BMW în 2024?" "Ăăă... Nu".
În altă ordine de idei, un studiu realizat de Shell cu ajutorul Kantar în 9 țări demonstrează că există doar 6 tipuri de șoferi clasificați în funcție de comportamentul la volan. Augusto Farfus se încadrează la "Șoferi prietenoși". Revin cu un material dedicat pe tema asta, pentru că studiul are rezultate foarte, foarte interesante.
Comentarii (1)