Piața de car-sharing din România are începând de miercuri un nou jucător după lansarea serviciului Spark, care pentru început va activa în București.
Pentru moment, Spark mizează pe o flotă alcătuită din 50 de unități Nissan Leaf și Renault Zoe, însă obiectivul este ca la finalul anului clienții să aibă posibilitatea de a alege între peste 100 de mașini, inclusiv de la alte marci care produc vehicule electrice.
De altfel, noul serviciu folosește exclusiv mașini electrice care vor putea fi închiriate pe distanțe scurte. Potrivit oficialilor Spark, mașinile vor putea fi folosite și în afara Bucureștiului, însă este obligatoriu ca sesiunea să se încheie în Capitală.
"Singura problemă de a ieși cu mașina în afara orașului ține de nevoia de planificare a călătoriei, mașinile având nevoie de încărcare electrică. Dacă este lăsată în afara Bucureștiului, sesiunea de închiriere nu se închide", menționează oficialii Spark.
Tariful utilizării unei mașini electrice închiriate de la Spark este de 1.2 lei pe minut pentru Renault Zoe și 1.4 lei pe minut pentru Nissan Leaf. Tariful se aplică indiferent dacă mașina este sau nu în mișcare și nu exista posibilitatea de a întrerupe sesiunea în cazul staționarii.
Un șofer va putea conduce cel mult 150 de kilometri pe zi, iar la depășirea acestei distanțe se aplică o taxă de 0.75 lei pe kilometru pentru Zoe și 0.85 lei pe kilometru pentru Leaf.
Spark s-a înființat în 2017 în urma unei colaborări între compania bulgară EMobility International și o companie din Lituania.
Interesant este că EMobility International operează deja în România prin intermediul diviziei Eldrive, care a încheiat în 2018 un parteneriat cu serviciul de ride-hailing Uber pentru a furniza o flotă de mașini electrice Renault Zoe în cadrul serviciului Uber Green. Spark mai activează în prezent în Sofia și Vilnius.Pe piața din România există în prezent două servicii de car-sharing. Pony are o flotă formată din modelele Smart fortwo, Smart forfour, Mini One, BMW i3 și Mercedes-Benz A180, iar prețurile variază între 1.4 lei pe minut și 2.5 lei pe minut, în funcție de modelul ales.
Între timp, serviciul BCR e-Go folosește doar mașini electrice BMW i3, iar prețul este de 35 lei pentru primele 30 de minute și de 20 de lei pentru fiecare interval ulterior de câte 30 de minute.
De asemenea, în România ar trebui să se lanseze în perioada următoare și Perpetoo, primul serviciu de car-sharing între persoane fizice.
Via Start-up
Dupa parerea mea, acesta e scopul final. Altfel nu se explica isteria cu care sunt promovate aceste masini cu baterii + religia ecologista. Pentru ca atunci cand nu ai niciun temei stiintific dovedit de a demonstra niste credinte, aia nu mai e stiinta, e religie. S-a ajuns in punctul in care daca spui ca nu crezi balivernele incalziriste, poti sa ramai fara job, esti exclus si stigmatizat. Aici suntem. Vedem unde o sa ajungem in timp. :)
baaaaaa, mai plimba-te si tu pe afara, mai scoate capul din scorbura aia si poate o sa afli ca multi oameni prefera servicii din astea decat toate bataile de cap aduse de o masina personala. deci cu atat mai putin sa isi cumpere o alta masina, de orice fel ar fi ea. aia prin vest au mai evoluat, ca deh, nu se lupta cu statul paralel in fiecare zi, de au ajuns cu capul patrat.
PS: dupa cum am mai spus aici, cea mai exasperanta e harnicia prostului...
asa, ca aperitiv: demult scris in sensul scris de tine mai sus se scrie "de mult". asa ca ciocu mic si joc de glezne. daca incep sa iti iau posturile astea multe si lungi la puricat ma ingrozesc. deci as zice sa taci din gura cand vine vorba de scris in romana.
doi la mana, stirea era despre serviciul de car-sharing nu despre masini electrice si tehnologia bateriilor. dar tu se vede ca la cat de prost esti nu pricepi nimic. tu ramai la tractorul tau. ce m-as bucura sa vad in vreo 10 ani cum vrei sa il dai si nu ti-l mai cumpara nimeni.
p.s. asa prost esti si in tara in care esti? vorbesti pe langa subiect continuu? ca pe aici numai asta faci.
La o primă privire superficială deci, prețurile practicate mă șochează (poate doar pe mine, încă rezident p-acilea?!) -- fiindcă, la viteza medie de deplasare=târâire-n București de ex., 1,5-2 lei/minutul înseamnă cel puțin 7,5-10 lei/km (calcul relativ optimist cu o medie de 12 km/h.)
La o analiză mai profundă, dizălistul nostru acerb :-) @PMC nu-i chiar atât de offtopic totuși, invazia de car-share-companies fiind și ea o primă tentaculă a electro-autonomizării.
Schimbare de macaz ispititoare mai ales pt. generația Z, deși cu final previzibil d-acu: dispariția mobilității individuale -- în max. 2 generații zic eu. Și mai mult ca sigur a proprietății individuale pe termen lung.
...Dar stai, nu cumva ăsta era și idealul *ciumei roșii*...?! :-)))
Puteti oricand sa va pastrati masina actuala, sau sa cumparati una/alta daca vreti (asa ca mine).
Asocierea intre car sharing si electrice apare pentru ca se adreaseaza cam aceluias public. Adica cel care are setarile potrivite sa mearga cu o masina care nu e a lui, de obicei e interesat si de vehicule electrice. E vorba de cei numiti de marketing "early adopters", care de obicei au cel mai nou telefon/tableta/masina/dispozitiv/etc doar pentru ca e nou si lor asa le place.
nu vad pe nimeni sa renunte la deplasari. dar nu vad nici de ce ar fi mare problema sa renunti la masina personala daca ai acces la o masina. suntem noi mai speriati de bombe in tara asta. avem spaima ca ne ia cineva proprietatea. e o ditamai diferenta sa renunti din proprie initiativa si sa iti fie impusa. vor fi mereu milioane de proprietari de masini, nu cred ca asta e problema.
nu, idealul ciumei rosii (fara ghilimele) e hotia. prin LEGE.
Data viitoare incearca sa nu te faci si mai rau de ras. Iar de luat la puricat postarile mele: mai bine nu te apuca. Nu de altceva, dar problemele tale de educatie elementara nu intereseaza pe nimeni. :)
PS: enervarea ta masiva arata ca am dreptate si stiu... e profund neplacut sa constati ca esti prost... :))
Prezenta electricelor in schema mi se pare doar o prima faza data de profitabilitatea unui astfel de serviciu, dar in viitor vor aparea si masini mai interesante (cu combustie sau electrice). Si atunci in functie de dorinte si putinte fiecare poate alege sa foloseasca o masina pe gustul sau (diesel sau de orice natura).
Dar asta se va realiza doar cand parcarea in orase va fi platita la adevaratul ei cost, pana atunci intradevar e ieftin sa cumperi masini care sa putrezeasca pe trotuare/strazi si sa se miste 1 data pe saptamana/luna. Cunosc cazuri suficiente care fac asta.
@All: (fără surprindere)... Constat că nimeni nu cârâie neam apropo de COSTURILE car-sharing-ului mioritic.
Poate n-am fost prea clar, dar și dacă luâm în calcul varianta cea mai ieftină (BCR e-Go), o navetă de-o oră dus și una întors prin Buc. (adică aprox. 12 + 12 km) costă 110 lei !!!
...Ori (x) 22 zile lucrătoare, ar face 2.420 lei. :-P
Deduc d-aici că aveți salarii vestice cu toții. Ori pensii speciale?!
La modul mai general-anticipativ, ce scriam înainte (cam SF-distopic-pesimist, recunosc) trebuie luat, evident, sub rezerva ipoteticului posibil și nu neapărat probabil -- oricum nu în cursul vieții mele.
...Ipoteze cu șanse mari totuși de adeverire-ntru adevărăciune, :-) dacă direcția actuală de evo...involuție la nivel macro-social nu se schimbă.
Până atunci zic totuși să vă pregătiți de introducerea A.I.-sistemului chinezesc de *credite sociale* și-n UE. :-(
Cel putin la ora actuala eu nu cred ca e gandit pentru mersul zilnic la munca, ci pentru drumurile ocazionale pe care le au de facut cei care folosesc alte metode pentru mersul la munca (transport in comun, bicicleta, trotineta).
Oamenii astia poate merg si ei la hypermarket, sau cand au ceva de carat ce nu merge pe bicicleta, sau cand merg la o nunta...sunt multe cazuri din astea cand o masina din asta poate fi utila.
Asa le vad eu rostul deocamdata. Cand or fi multe si ieftine, atunci or sa inlocuiasca masinile personale.
1. De ce ar fi car-sharingul viitorul? Pentru ca asa s-au trezit niste unii? Asa li s-a casunat? De ce nu lasa piata sa decida? Despre asta e TOATA discutia de fapt. In momentul in care ar deveni cu adevarat mai profitabil sa folosesti doar un shared-car, piata s-ar conforma, clinetii la fel, economia s-ar reforma in intregime ca sa sustina noua tendinta. Problema mea si a tuturor celor care gandesc e ca tendinta asta e o pseudotendinta. Este IMPUSA. NE este impusa. Pe criterii politice, pe criterii ideologice, pe criterii financiare.
2. Cand spui ca masina personala stationeaza 90% din timp, aici ai dreptate. DAR, daca stai s-o judeci mai atent, acum si de zeci de ani are omul posibilitatea utilizarii transportului in comun. Nu te obliga nimeni sa-ti iei masina. In marile orase, sistemul de transport in comun e extrem-extrem de eficient. Impunerea de norme draconice de poluare are legatura cu ciuntirea treptata dar sigura a libertatii personale. A libertatii de alegere individuale. Are legatura cu proprietate cat mai putina si cat mai mult control de stat. Normele de poluare draconice din Europa duc la costuri tot mai mari pentru cumparatorul final. Intotdeauna, prostul de la capatul shirului plateste. Companiile nu pierd, statele nici ele. The everyday normal guy, ala plateste. Si intrebarea mea si a celor care au ceva in scafarlie e asta: De ce? De ce ne impune cineva "binele" cu fortza? Stii cine a mai impus binele cu fortza? Comunistii! Pentru ei trebuia sa fii fericit si implinit atat cat spunea partidul, nici mai mult, nici mai putin.
Stiu, poate parea o grozavie ce spun eu aici, dar tendintele se vad, mai ales daca nu te-ai nascut dupa ultima ploaie. Cititorilor mai tineri nu li se poate reprosa ca nu pricep lucrurile astea. E normal. E nevoie sa fii un pic de vulpoi mai batran ca sa pricepi.
Si n-am nimic cu tinereii. Sunt invidios pe entuziasmul lor. Cei obraznici sunt cei care ma irita.
In rest, liber la share-uit! Chiar si daca rupi finantza lu' mama et papa pentru asta. :)))
Cum ar fi ipoteza ieftinirii în timp a car-sharing-ului -- care ar trebui să fie normală-n logica liberalist-kapitalizdă, dar nu-i din păcate.
Ar trebui să realizăm asta fie și doar văzând modul de taxare... pe minut și nu pe kilometru, hehe. Într-un oraș unde mașinile mai mult stau (deși BEV-urile consumă zero stând, logic.)
Nu mai zic de perspectiva temporală = costurile deja în creștere ale orei / kWh de încărcare (v. știre pe Cacadisiac :-) despre creșterea de la 5 €/noapte la... 40€ practicată recent de o firmă populară-n Hexagon. Cu *doar* 800% mai mult așadar. :-P)
Și cu E-trotinetiștii ai dreptate-n principiu. Nu trebuie uitat însă că tot mai puțini dintre ei au și permis de conducere. E un trend general-european de fapt, urmând celui al respingerii treptate a motocicletelor de către ZZ-tineri (la nemți e acut trendul ăsta -- pot aduce și cifre, dar n-are rost.)
Ce rezultă însă d-aici? (la fel ca-n cazul E-nuntașilor care nu beau benzină la restaurant :-))
Aham -- ați ghicit pasul doi: autonomizarea deplasării fizicului nostru grațios au ba. Și nu neapărat aia cu *habitaclul tip business-class* propovăduit (și) de Technocentre. E-cubulețele tip carceră -- alea tot de hexagonali propuse -- vor căra plebeii docili cu max. 45 km/h.
(To be continued) -- fiindcă, înainte să-mi sfărșesc concediul, trebuie să termin ce i-am promis (nu doar lui) @zărne -- fie și doar în mai multe episoade.
Daca e sa intorc putin ce ai spus, nici nu are rost sa te casatoresti, ca sa iti foloseasca altii nevasta. Ramai necasatorit, si le folosesti pe cele din bloc...:))))
Fumez deci tot de banii ăia -- două țigări pe zi. :-P
@cineva: Ai totuși grijă ce-ți dorești. Știi doar politica pro-curcubee-ue, așa că sx-sharing-ul s-ar putea să fie... neo-libero-democratic, adică la grămadă. :-)
1.(pseudo)Tendinta de car sharing va fi viitorul pentru ca va fi cea mai ieftina optiune de a conduce masina....asta daca va mai fi permis. Nu pentru ca va fi impusa de cineva, ci pentru ca piata liberalist-capitalista se va duce acolo in mod (mai mult sau mai putin) natural. Pai de cand toata lumea vrea in oras, preturile spatiilor tot cresc si implicit pretul parcarilor din orase cresc si ele, pana vor ajunge la valori ridicole.
Si atunci fiecare se va intreba: ce rost are sa am masina daca o tin la marginea orasului (cand eu stau in oras)?. Sau ce rost are sa vin cu masina la munca daca nu am unde sa o las? Si uite asa ajungem la car sharing, sau la taxiuri autonome, ca si asta e alta previziune (mai mult sau mai putin) sumbra. Nu impune nimeni car-sharing-ul, fiecare il va alege atunci cand va avea sens (economic) pentru el.
Ca exemplu personal, eu merg la munca si nu numai cu motorul, si as renunta cu brio la a doua masina cu care fac sub 1000km pe an, dar momentan este varianta cea mai ieftina. Dar daca vor creste costurile in mod cert voi apela la car sharing.
2.@assur: de wifesharing exista platforme deja...trebuie doar sa cauti putin. Exista servicii de inchiriat si haine de ocazie. Conceptul e vechi, doar evolueaza si la masini si case (vezi airbnb). Si pentru cine functioneaza asta o face deja, fara sa fie obligat de nimeni.
Cred ca unii de pe aici vad prea multe conspiratii oculte acolo unde exista doar business si anticiparea pietei.
Daca tendinta NATURALA (a se citi "tendinta pietei" prin cerere si oferta) va fi cea de car-sharing, nimeni nu are nimic impotriva. Eu sunt primul care o sa ma dau numai cu masina inchiriata. Dar din ce se petrece acum sub ochii nostri, nici vorba de asa ceva. Furia cu care se baga pe gatul consumatorului masini cu baterii dupa care sunt momitzi cu prostiile astea electrice scumpe pt inchiriat, NU e in niciun caz in interesul utilizatorului final. In spate, niste baietzi cu ochi albastri, au calculat foarte atent toata ecuatia. Si a dat cu un plus mare. Pentru ei, evident.
Un exemplu la indemana sunt trotinetele lime sau cum se numesc, care s-au bagat acum si in Bucu, daca nu ma-nsel. Chiar si cu trotineta electrica, intr-un oras foarte spalat unde ai piste bune pe care le poti folosi, tot iesi foarte scump. In plus, americanii de la lime au marit acum a doua oara preturile de cand au introdus trotinetele. Pentru ca sunt scumpe ele de produs si de facut mentenanta, pentru ca bateriile sunt extrem de scumpe, pentru ca pentru ca. Si uite-asa, platesc fraierii.
In cele din urma, ce nu face omu' ca sa-i fie bine la planeta?! :)))
“Global warming ‘provides a marvelous excuse for worldwide, supra-national socialism.’” - M. Thatcher.
Mă repet: nu cred ca electrica este soluția, dar cred in serviciul car sharing
Că nu (prea) mai sunt motoretist, deși am scris ani buni o revistă moto româno-nemțească decedată mortal.
Nici chiar în Bv-ul de adopție nu (prea) mă mai dau pe doo roți, c-a devenit pericolozo de când cu inflația de sensuri giratorii aberante (cost efectiv 40K € fiecare, dar 400K € șmeno-facturați de ciumații locali... deloc roșii. :-))
Ca să fiu și ontopic, nu aștept totuși motocicletele șeăruite. Sau alte trocalete autonome. Prefer continuarea retragerii ascetice :-P din Buc-Bv în munți, probabil c-un 4x4 vechi (neapărat diesel, să poată hali ulei De-La-Bunica) și un motor ușor enduro, același leat.
Ambele neînmatriculate, să crape rânza finanțelor. :-)
...Dar stai, că pădurile pe unde vreau să hălădui s-au cam retrocedat. Cu acte false, dar ce mai contează?! Și multe drumuri forestiere-s private / barate de-atunci, hmm...
Tare mi-e c-o să fiu nevoit să fac operații estetice -- și eventual un transplant de creier -- ca să mă integrez în generația E-autonomo-Z-urbană. :-)