Guvernul a adoptat în această săptămână o Ordonanță de Urgență prin care activitatea serviciilor de ride-hailing pe piața din România este reglementată pe baza unor reguli stricte pentru companii, mașini și șoferi.
Astfel, serviciile de ride-hailing precum Uber, Bolt și Clever Go vor putea funcționa pe piața din România după obținerea anuală a unui aviz tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor și plata unei taxe de 50.000 de lei.
Ulterior, șoferii care doresc să lucreze pentru serviciile de ride-hailing trebuie să obțină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și să aibă permis de conducere categoria B de cel puțin 2 ani. În plus, șoferii trebuie să aibă vârsta minimă de 21 de ani.
Atunci când își desfășoară activitatea, șoferii trebuie să aibă asupra lor asigurarea RCA, o asigurare pentru persoane și bunurile acestora, o copie a contractului încheiat între operator și operatorul de transport alternativ și copia conformă a autorizației pentru transport alternativ.
Pe de altă parte, mașinile cu care șoferii practică servicii de ride-hailing trebuie să aibă o vechime de cel mult 15 ani, să aibă Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) efectuată la fiecare 6 luni și să aibă cel mult 5 locuri. Mașinile pot fi în proprietatea șoferilor, achiziționate în leasing sau închiriate.
De asemenea, mașinile utilizate în cadrul serviciilor de ride-hailing trebuie să aibă afișate în partea dreapta-jos a parbrizului și a lunetei câte un ecuson rotund cu diametrul de 10 centimetri care va include numărul de înmatriculare al mașinii și denumirea platformei digitale utilizată de șofer.
Șoferii care nu respectă aceste reguli vor fi amendați cu sume de până la 5.000 de lei.Practic, noile reguli impuse serviciilor de ride-hailing sunt foarte asemănătoare cu regulile care se aplică și companiilor clasice de taximetrie.
Uber a fost primul serviciu de ride-hailing care s-a lansat în România, în februarie 2015, și a fost urmat ulterior de Taxify, care între timp și-a schimbat numele în Bolt, și Clever Go. În ultimele două luni, utilizarea acestor servicii a devenit însă problematică după o schimbare a legislației care permite Poliției Rutiere să aplice amenzi șoferilor care nu dețin atestat de la prima abatere.
Comentarii (1)