Oameni cu vocaţie: Sergio Marchionne, magicianul care a construit mariajul Fiat-Chrysler
Tot la Salonul Auto de la Geneva, Sergio Marchionne a declarat într-un alt interviu că marca Fiat nu va mai atinge niciodată volumele de vânzări obţinute înainte de criza financiară. Planul lui Marchionne pentru Fiat se concentrează acum pe o strategie care să obţină profit şi să stabilească o disciplină a mărcii.
Tocmai de aceeea, Marchionne doreşte ca Fiat să nu mai fie o marcă generalistă şi să se concentreze doar pe produsele pe care le vinde cu succes şi alături de care obţine profit pe toate pieţele. Aşadar, în loc să aibă modele de toate dimensiunile şi în cât mai multe segmente, Fiat se va concentra pe modelele de clasă mică şi derivatele acestora. Cel mai mare model din ofertă va fi înlocuitorul lui Bravo, model programat să debuteze în 2016.Giugiaro: "Marchionne este un bun om de finanţe, nu un producător"
În baza noului plan, Fiat nu va încerca să recupereze cota de piaţă de odinioară prin volume de vânzări, cel puţin nu pe piaţa din Europa. Noua ”claritate de brand” planificată de Marchionne pe piaţa din Europa şi pe alte pieţe de pe Glob va aduce succesul mărcii Fiat în următorul deceniu, în urma unei reconfigurări a poziţiei pe piaţă şi a întregii game a producătorului italian. Revenirea Fiat la profit va fi completată de globalizarea mărcii Jeep, care este derulată conform planului şi de împrospătarea gamei Alfa Romeo.Sergio Marchionne: "FCA va supravieţui chiar dacă nu va atinge obiectivele de vânzări"
Via Automotive News (înreg.) | Sursă foto
Nu este nevoie doar de intinerirea gamei de modele, ci si de cresterea imaginii de marca. Fiat in acest moment traieste doar din Fiat 500. VW traieste cam din toate modelele.
Domnu' zice ca Fiat nu va mai avea niciodata vanzarile dinainte de criza, VW le-a depasit. No, uite un exemplu de marketing sanatos si profitabil chiar si pe timp de criza.
Dar intr-un fel e de inteles de ce nu se doreste o alinata cu VW, sa nu uitam ca VW inca mai vrea sa puna mana pe Alfa Romeo.
Si Mazda sa se alieze cu Fiat? Nu prea vad de ce. In acest moment Fiat nu este cu nimic mai presus fata de Mazda.
Fiat, tinand cont ca detine si Chrysler nu va face alianta cu GM sau cu Ford, asta e clar. Nici cu VW dupa cum zice el. Candidatii plauzibili Toyota, Mazda, Hyundai-Kia sau Renault-Nissan. Cu oricare ar face alianta, FCA ar ajunge pe primul loc ca producator ceea ce ar cam fi o palma grea peste obrazul VW si GM care se tot casnesc sa ajunga respectiv sa revina pe primul loc.
Parerea mea este ca la Fiat de mai bine de 10 ani este haos. Daca Doamne fereste peste 5 ani mai apare o criza, Fiat cred ca va fi terminat.
Si poate sa zica nenea asta ce vrea, dar este aberant sa spui oa o alianta cu VW ar fi fara rost. Eu cred ca singurul motiv pentru care VW ar fi de acord sa faca o alianta cu Fiat, ar fi Alfa Romeo. In rest... eu nu vad de ce ar face-o. Dpdv tehnologic, daca e sa fim obiectivi, VW este cu mult peste Fiat. Asa cum sunt si Mazda, si Renault, si Toyota. Ah, si sa nu uitam totusi ca Fiat traieste SI din vanzarile lui Ferrari care niciodata nu au fost slabe.
Deci eu cred ca sunt constructori cu care, asa cum spui tu, printr-o posibila alianta FCA ar ajunge pe primul loc. Dar intrebarea este cine ar vrea sa faca asta si mai ales de ce.
Si de ce ar avea nevoie Mazda de alinta FCA? Ca se descurca destul de bine pentru un producator de dimensiunea lor!
Poate FCA ar trebui sa mai umble un pic la calitate, cateva modele, dar foarte bune si dezirabile ca pret.
In primul rand, din 2004 , de cand s-a lansat Panda , pana in 2009 , lucrurile au mers f bine pentru fostul grup Fiat , atat dpdv al vanzarilor , cat si dpdv financiar ; nu numai Panda i-a scos din rahat , dupa cum spui tu , ci si Grande Punto , Bravo (care la inceput s-a vandut f bine , e adevarat , nu la nivelul concurentei ,dar mult mai bine decat Stilo ) , Doblo , Fiat 500 , chiar si Giulietta in primii doi ani de la lansare .
In al doilea rand , Fiat nu a investit miliarde in SUA , Fiat a cumparat Chrysler pe un pret de nimic raportat la ce a avut si are de castigat ; am mai spus-o si o repet , ca sa intri pe piata nord americana cu fabrici proprii , cu o retea de dealeri proprie , cu dezvoltari de parteneriate incheiate cu furnizori , cu finantare , etc ,ai nevoie de o suma situata undeva la peste 30 mld. Aici , Fiat a facut marea afacere in industria auto si tocmai din acest motiv investitiile in propriile marci au fost spre zero . Vezi cu ce s-au ales si vezi ce au de gand sa faca in continuare , acum ca intreg procesul de preluare s-a incheiat ; personal, eu nu mizez pe Fiat ( ca brand ) ,ci pe Alfa ( tinand cont de investitiile care se vehiculeaza ).
In al treilea rand , chiar daca divizia de autoturisme Fiat se bazeaza , momentan , doar pe Fiat 500 , o face destul de bine , respectiv anul trecut , Fiat 500 ( No 1 ) si Panda ( No 2 ) au ocupat primele doua locuri la vanzari in Europa , la clasa lor , clasa in care Fiat face legea de ani de zile . Fiat este lider la vanzari in Europa atat la vanzari auto cu combustibili alternativi ( GPL / Metan ) , cu cota de piata de peste 30% ; trebuie sa tinem cont si de divizia de utilitare usoare si nu numai ( Fiat Professional + Iveco ) , acolo unde e in top de ani buni ; de exemplu , Fiat Ducato ( sasiu ) are cota de piata de peste 30% in Europa pe segmentul camper ( 70% in Germania ) . Apoi , vezi ca Fiat mai are cateva divizii legate de domeniul asta , divizii care nu sunt deloc de neglijat ; apropo, vezi ca vanzarile Ferrari au fost mult mai slabe de-a lungul timpului decat in momentul de fata , marja de profit era mult mai mica , produsele nu erau atat de apreciate ; valabil si pentru Maserati.
Nu in ultimul rand, sa spui ca Mazda , Renault si altii pe care i-ai insiruit tu sunt cu mult peste Fiat dpdv tehnologic , este pur si simplu o aberatie . Plecand de la tehnologiile in sine aplicate functionarii motoarelor ( atat benzina , cat si diesel -unde au fost , in epoca moderna, pionieri ) , la tehnologiile de productie din unitatile proprii, la 'exportul ' acestora catre alti producatori ,etc si ajungand la elementele care nu se prea vad sau care nu par atat de importante la prima vedere ( sisteme electronice, sisteme de iluminare , transmisii , sisteme de suspensie , de evacuare , etc ).
Daca tot vorbesti de tehnologie, si aici nu vorbim de Fiat doar ca si producator auto , vezi cu ce ocupa celelalte divizii ale concernului si o sa intelegi ; o sa vezi ca se investeste masiv, se dezvolta si se produce masiv si nu numai in tehnologie . Daca vorbim de companie la nivel de grup , la nivel de domenii si lasam la o parte aspectul financiar , pai pana si VW AG pare o joaca pe langa Fiat.
E la moda sa ai in gama macar un crossover de clasa compacta. Hai sa ne uitam cum au reusit cei de la Nissan, Toyota sau VW si sa facem si noi.
La naiba! VW a inceput sa scoata bani si din piatra seaca cu noul Leon care se vinde din ce in ce mai bine.
Marchionne vorbeste de aliante, iar la Geneva, FCA a prezentat o singura premiera: Fiat Doblo Trekking. Nu este cam putin? E salonul de la Geneva unde toti producatorii mari sunt OBLIGATI sa vina cu bunatati. Poate la Paris sa vedem ceva mai mult din partea celor de la FCA.
Prefer oricand MX-5 decat 124.
Facand insa paralela cu italienii , este mult mai usor sa manageriezi un grup care se axeaza doar pe productie/vanzare de autovehicule ( VW) decat sa conduci un grup industrial masiv (Fiat) , un urias cu picioare de lut , unde nu stii de unde sa iei si unde sa dai bani , unde un stii unde sa investesti mai intai si ramai agatat doar in istorie . Aici a fost problema majora a Fiat-ului , incepand cu sfarsitul anilor 90 si chiar si mai inainte , la inceputul anilor 70 ( odata cu criza petrolului) , managementul defectuos la toate nivelurile .
Recomand chiar si o carte , ' Istoria unei epoci ' , scrisa de Giorgio Garuzzo , director general Fiat Group la inceputul anilor 90 , sub conducerea lui Gianni Agnelli .
.
Pentru ca din doua firme manageriate prost, nu poate iesi un conern bine manageriat batand din palme. Pana a explicat magistral situatia de la Fiat! Gadeste-te ca o firma cu asemenea probleme a fost considerata salvatorul lui Chrysler. E ca si cum ai crede ca, in cazul in care Grecia se va uni cu Albania, economia statului nou rezultat va functiona perfect.
@Andy
Ai dreptate legat de ceea ce au reprezentat Fiat si Opel pana in anii '80. Fiat insa a pierdut pariul cu tehnologia... Cat timp a fost acel producator de masini simple si fiabile lucrurile au mers perfect. Sa nu uitam ca Fiat este singurul producator mondial care are doua masini in top 5 al celor mai produse vehicule din lume (ma vad nevoit sa fac a doua oara in doua zile referire la aceasta statistica as zice pe nedrept neglijata de unii...). Sa nu uitam ca Fiat a fost una dintre marcile preferate de tarile deficitare la capitolul infrastructura rutiera care, dupa al doilea razboi mondial au decis sa-si imbunatateasca industria auto producand masini sub licenta, Rusia, Spania, Polonia, Yugoslavia, Turcia, Polonia, fiind doar cateva exemple care-mi vin in minte si care nu fac altceva decat sa dovedeasca fiabilitatea modelelor Fiat. Insa in ciuda acestui lucru, atunci cand piata a cerut dotari si tehnologii noi, Fiat, nu stiu din ce motive, nu a mai putut tine pasul. Ceva parca s-a rupt la mijlocul anilor 80 parca in mod inexplicabil... singurele care nu au facut de ras NICIODATA istoria uriasa a acestui producator ramanand motoarele care s-au folosit pe masini ale altor producatori renumiti ei insisi prin fiabilitate si care, daca nu ar fi fost bune, nu le-ar fi ales niciodata . Tocmai de aceea cred ca Marchione a apelat la politica aceasta de a face masini putine, alegand insa cele mai fiabile platforme. Progresul se vede. Nici 500, nici 500 L, nici Panda, nici chiar ultima generatie a lui Punto nu au mai avut probleme iesite din comun. Imaginea insa e greu de reparat odata ce a avut de suferit, insa nu Marchione trebuie condamnat.
P.S. Vad insa ca Jeep au evoluat enorm si au vanzari record de cand sunt sub aripa lor.
Dar pe de alta parte eu totusi raman la parerea ca Fiat arunca f multi bani... aiurea. Aducerea si promovarea lui Crysler 300C in Europa sub numele de Lancia, la fel si cu Fiat Freemont... cred ca aici s-au pierdut cateva milioane de euro aiurea. Poate ca era mai bine sa se vanda cu denumirile Crysler si Dodge si promovate in reteaua Fiat.
Plus ca oricum o dai, o mare parte din gama de automobile actuale Fiat este imbatranita. Faptul ca unele modele inca sunt in productie si au vanzari slabe, gen Albea, din nou inseamna niste bani cheltuiti.
Iar in privinta motoarelor... eu cred ca si Renault si VW si Opel au evoluat incat sa nu se puna problema ca la Fiat ai avea un avantaj clar in privinta asta. Ah, ce se intampla acum 10 ani este alta mancare de peste. Nu este vorba ca de exemplu Multijeturile nu sunt motoare bune. Dar motoare bune nu face acum doar Fiat, asa cum se intampla in trecut.
Si apropo, esti a treia persoana care imi spune de acea carte. Trebuie sa o caut.
PS: ma bucur ca ai revenit. :)
Esti sigur ca e vorba de Fiat ??!! Din contra , din anii 80' grupul Fiat nu numai ca tine pasul cu tehnologia , dar a fost mereu printre primii sau chiar pionieri pe anumite paliere tehnologice . Sa-ti reamintesc cateva :
- common rail - anii 90 ' ( JTD urmata de Multijet )
- multiair - anii 2000
- injectia directa JTS - anii 2000
- Fiat Seicento electric ( sf anilor 90 ' ) - serie limitata/la comanda
- Fiat Seicento / Panda hidrogen - prototipuri ( sf anilor 90 )
- tetra- fuel ( anii 2000 )
- synaptic damping control -suspensie adaptiva ( 2008)
- ecodrive software ( prin sistemul Blue&Me in parteneriat cu Microsoft)
- Iveco Daily electric - anii 90 (prototip ) , anii 2000 (serie)
- Iveco Defense Vehicles -gama de vehicule militare / multirol
Acestea sunt doar cateva dintre tehnologiile proiectate, dezvoltate si produse de catre Fiat si adaptate modelelor proprii .
Urmeaza cele care au fost dezvoltate , produse si/sau vandute catre alti producatori :
- primul sistem de iluminare full LED , dezvoltat de MM pentru Audi (R8);
- sistem de iluminare all-LED cu faruri adaptive dezvoltat pentru Mercedes ( CLS) - 2010 ;
- sisteme de iluminare ( halogen/LED/xenon ) pentru alti mari producatori auto ;
- idem sisteme infotainment , componente sisteme de injectie, calculatoare de bord ( ECU ) , elemente de suspensie, evacuare , etc
- aport tehnologic pt Ferrari in F1 ( proiectare/dezvoltare KERS) , etc , etc
Dupa cum vezi , italienii investesc, dezvolta, produc, aplica, vand (in) tehnologie fara oprire ...ca nu le pun/aplica pe toate produsele proprii , este alta poveste ...care tine doar de bani/profit/ . Exemplele de mai sus sunt doar cateva ...mai sunt destule si in alte domenii mai mult sau mai putin legate de cel auto ( autospecializate , agricultura - tractoare , naval , etc ).
Dar , de aici si pana la tehnologie , pana la investitii in aceasta , in cercetare , in dezvoltare , in sustenabilitate si multe altele , e cale lunga. Eu nu pun un semn de egalitate intre divizia de autoturisme ( marca Fiat ) si intreg grupul Fiat ...sau cum s-o mai numi acum :)