Salonul Auto de la Munchen se află în plină desfășurare, iar Mercedes-Benz este unul dintre producătorii cu cele mai multe lansări în cadrul acestui eveniment. Germanii au prezentat lumii întregi noul EQS în versiune AMG, EQE și GT 63 S E Performance.
Electrificarea este, fără îndoială, direcția pe care o ia industria auto, inclusiv marca germană. Și acest lucru va influența chiar și designul mașinilor cu celebra emblemă în stea.
Potrivit lui Gorden Wagener, șeful de design al celor de la Daimler, electrificarea va duce la dispariția sedanului tradițional. Iar acest lucru se vede deja la noile EQE și EQS, care îmbină forma unui sedan cu cea a unui hatchback.
"Electrificarea va duce la dispariția sedanului tradițional din mai multe motive. Aerodinamica este unul dintre ele. În al doilea rând, echipat cu un pachet mare de baterii, un sedan tradițional pur și simplu nu arată bine. Trebuie să faci ceva care digeră vizual înălțimea," a declarat Wagener pentru publicația Top Gear.
via Top Gear
Ce-i drept, nici ”fastback” n-ar fi chiar atributul potrivit noilor EQ-uri, pentru care tartorul-șef-de-fermă (pardon, formă :-)) Gorden Wagener a ales direcția ”one-curve-design”.
Ce-i drept, omu (talentat, nici vorbă) a fost primul care a ”pleoștit” și efilat linia sedanurilor, inventând cumva sedanul-coupe (CLS-ul mai exact).
Noua direcție nu-i rea în sine, mai ales din pdv aerodinamic-eficient. E dificil de individualizat în schimb - nu că Merțanele actuale ar diferi prea mult între ele.
În fine, mai pe scurt, îmi place că neamțu-i măcar onest și recunoaște că noile e-dihănii nu le vor face pentru iubitorii mașinilor cu stil, ci vor avea aspect de ”computer pe roți” taman pentru cei care NU iubesc mașinile. :-P
Cine a stat prost la motoare si fiabilitate, are o sansa unica sa scape de vechile metehne si sa inceapa dezvoltarea unei tehnologii noi, net superioare arderii interne, asa cum o stim astazi.
Da, tehnologia electrica e departe de performantele arderii interne la anumite capitole. La altele insa nu are egal. Absolut toti in ziua de astazi se bazeaza tot mai mult pe electricitate pentru a imbunatati performantele masinilor cu motoare clasice. Iar ponderea asta va creste odata cu trecerea timpului.
@kiro, deocamdata forma masinilor este dictata de eficienta. Cand energia din spatele mobilitatii (indiferent de natura ei) va putea fi stocata in volume decente, cu o densitate peste ceea ce este la ora actuala, o sa vedem din nou arta si frumusete in design.
Cati dintre noi realizeaza ca automobilul este de fapt, intre altele, si un mijloc (sic) de tranzitie spre noi tehnologii? Mai curate, mai eficiente, samd. Masina asa cum o vedem astazi e doar un mijloc de locomotie nascut din nevoia de mobilitate a omului. Daca maine se descopera teleportarea, masina devine inutila :):):). La fel ca multe din discutiile de pe-aici care dintr-o data nu-si vor mai avea rostul :) Pana atunci insa, defilam cu ce avem.
Lumineaza-ne si vei fi.
Da, soluţiile de design sunt noi, denumirile noi.
Practic, având bateria în podea, iar motoarele electrice mult în jos, şi mici ca profil, volum, ai spaţiu de joacă mare, de aici apare şi frunk (front trunk) şi sedanul electric e un fel de sedan stepway / city suv...
Dar să fie oricum, ce aduc nou, este un mini van suv de 7 locuri, care este foarte apreciat în noul segment din multe motive.
Deși mai bine mi-aș trage un blog auto-moto-velo, :-P în care să aiurez și pe teme de design, că_cam lipsesc din peisajul web-botulismului tot mai invaziv al presei.
Aștept totuși pensia, ca să nu mai zic de finalul mega-deranjului actual.
Care ar putea, doamne-feri, să mă lase fără cititori-clicuitori.
Deeci, G. Wagener ne spune - fără s-o vrea - că nu cererea clienților creează trendurile (formale+tehnologice), ci ei-creatorii, la rândul lor ghidonați de normele politrucilor-legiuitori.
...Care, la rândul lor... dar aici se rupe filmul, :-) fiindcă lesa-i lungă și mai ales invizibilă.
Back ontopic mai focusat, eu cel puțin nu pot adera la filosofia strict funcționalistă ”adusă inevitabil de electrificare” - mai clar, ca pt 20-30 km de autonomie-n plus să scoți niște săpuniere pe roți.
...La care nici nu prea știi care-i fața sau spatele, dincolo de alte grade de confuzie (EQS / EQE de ex. sunt practic aceeași mașină - pardon, electrocasnică premium. :-))
Mă opresc însă aici, c-aș fi altfel tentat să intru în alte e-analize prea abisale pt un site de auto-chibiți.
Acum coboara din stratosfera cunostintelor si competentei si lumineaza-ne totusi la ce nu are egal, ca uite cam ramai in drum cu tehnologia asta daca nu esti cu ochii pe baterie mai ceva ca pe butelie pe vremuri.
Legat de design, ultimele generatii de la Mercedes, desi exceptionale tehnic, stilistic sunt prea Matrioshka si, cel putin E Class-ul mi se pare lipsit de personalitate. Tot din cauza asta, monotonia pe toata linia in materie de design devine obositoare.
Eu tot sper ca celor din marketing-design sa le vina mintea la cap si sa inteleaga ca nu toti suntem robotei mecanici care punem botul la uniformizarea comunistoida a masinilor.
Mi-ar place sa lucrez cu tine la un site auto, asa ca side job. Dar pentru ca mai am ceva pana la pensie, n-as astepta atata. Cred ca ar putea iesi o treaba grozava :)
Arată ca o masina fătată, nu construita din piese intr-o fabrica.
Un un bun exemplu de sedan traditional este Audi A4, chiar prima generatie este cred eu cel mai bun exemplu. Unghiul de inclinare al suprafetei capotei este destul de simetric cu cel al capacului / capotei de portbagaj. Masina din profil este foarte echilibrata ca proportii insa si dpv al unghiurilor capota fata(foarte orizontala) parbri & luneta cam la aceeasi inclinare si plafon aproape orizontal. Cand treci de la aproape orizontal la inclinare parbriz / luneta este deficitar dpv aerodinamic. CLA si inclusiv acest EQS are unghiurile capotei fata si spate foarte similare cu unghiurile parbrizului/lunetei, pana si forma capotelor este similara ca incovoiere cu a plafonului. Aceasta constanta unghi/ incovoiere capota fata/parbriz/plafon/luneta/capota spate "tinde" spre forma de strop de lacrima taiata pe din doua. Stropul de lacrima este cea mai eficienta forma aerodinamica existenta.
felicitari @Testarossa pentru explicatie.