Andrei Toboşaru este unul dintre cele mai cunoscute nume în domeniul fotografiei auto din România. Cei mai mulţi prieteni îi spun chiar "Foto", o poreclă pe care a primit-o la prima revistă auto la care a lucrat pentru că şeful lui de atunci nu reuşea să îi reţină numele de familie. Şi aşa i-a rămas numele. Andrei Toboşaru este autorul celor mai multe imagini dintre cele pe care mulţi dintre voi le-aţi admirat în revista Top Gear România, dar şi cel care a semnat multe dintre imaginile oficiale produse la lansările naţionale de modele noi. Iată povestea lui.
Serialul nostru a ajuns la episodul 11, iar celelalte episoade pot fi revăzute dând click pe numele fotografului preferat: Nate Hassler, John Zhang, Pepper Yandell, Daniele Fontanin, Dragoş Savu, Derek Walker, Dennis Noten, Sean Klingelhoefer, Patrick Gosling, Dean Smith şi Paul Barshon.
Debut ca fotoreporter
Prima experienţă cu aparatul foto pentru ziar avea să fie o conferinţă de presă la palatul Cotroceni. Preşedintele de atunci, Emil Constantinescu primea vizita omologului său din Azerbaijan. Andrei nu era obişnuit cu protocolul de la Cotroceni şi nu înţelegea prea bine nici rolul SPP-ului, astfel că, fiind dotat doar cu un obiectiv de 50mm, insuficient pentru distanţă, a decis să se apropie de masa celor doi preşedinţi. S-a aşezat în primul rând alături de oficiali şi a început să facă fotografii. "Când primul SPP-ist s-a apropiat să îmi spună să plec de acolo, mi-am adus brusc aminte ce îmi spunea profesorul de la şcoala de fotografie: Eşti fotoreporter, nu te interesează nimic, trebuie să produci imaginile necesare!". Andrei s-a ţinut tare pe poziţie şi ceea ce a urmat este uşor de imaginat: biroul de presă de la Cotroceni a interzis pentru o vreme accesul pentru ziarul Curentul la evenimentele oficiale, dar Andrei s-a întors victorios cu imaginile pe care i le ceruse redactorul şef.
De altfel, experienţa Curentul a fost ca o şcoală pentru Andrei. Alături de colegii săi mai experimentaţi a învăţat ce înseamnă fotografie de fotoreportaj într-o perioadă în care aparatele pe film erau încă la putere. Andrei avea să experimenteze pe viu trecerea de la analogic la digital, astăzi amintindu-şi nostalgic de perioada când pe lângă aparatul cu film făcea poze şi cu un Sony Mavica cu dischetă de 3.5 inch pe care intrau trei cadre.Tot la ziarul Curentul, Andrei a avut prima experienţă în domeniul fotografiei auto: o Skoda Felicia fotografiată alături de Mihai Sorin Popescu în pădurea Băneasa.
După jobul de la Curentul, Andrei a trecut pe la Cronica Română, Ziarul, Lumea Magazin, pentru ca apoi să ajungă în redacţia unui ziar local: Telegraful de Prahova. A fost ultima experienţă în domeniul fotojurnalismului pentru Andrei Toboşaru. Ceea ce a pus capac a fost tragedia de la Mihăileşti, când un autotren plin cu azotat de amoniu a explodat în dimineaţa zilei de 24 mai 2004 omorând 18 oameni. Andrei a fost unul dintre primii fotoreporteri ajunşi la faţa locului şi, deşi nu este un om slab de înger, priveliştea care l-a întâmpinat acolo l-a marcat profund. A decis să renunţe la fotoreportaj şi să caute noi oportunităţi.
Trei luni mai târziu, în România se lansa revista MotorXtrem, care ulterior avea să devină Top Gear România. Andrei făcea parte din redacţie şi a trebuit să se transforme rapid din fotoreporter în fotograf auto. Şi a reuşit să facă acest lucru extrem de bine. Prima maşină pusă în faţa obiectivului lui Toboşaru avea să fie un Volkswagen Passat negru.
Creator de imagini pentru Top Gear România
L-am întrebat pe Andrei care a fost cea impresioantă maşină pe care a fotografiat-o şi ne-a răspuns sec: "911."
Din timpul colaborării cu Top Gear vine şi un moment memorabil.
Alături de Tudor Bratu, colegul nostru co-prezentator al emisiunii Maşini cu Giurgea şi Bratu, fotograful nostru avea să plece într-un roadtrip cu un Volkswagen Golf R32. Ideea era să deseneze litera R pe hartă, iar prima etapă a acestui proiect i-a dus la Sighetul Marmaţiei. Pe o ploaie infernală, Toboşaru lasă geamul jos şi întrebă un lucrători de la drumuri care asfalta şoseaua: "Nu vă supăraţi, mai e mult până la Constanţa? Nu voi uita niciodată figura mirată a acelui om", ne spune Andrei.Însă dacă ducem discuţia către imaginea de care este cel mai mândru, Andrei ne spună că, în domeniul fotografiilor cu maşini, imaginile sale i se par banale la a doua privire. Aşă ca a ales o imagine care nu are legătură cu lumea auto, un superb colaj de lumini, umbre şi siluete.
Pe lângă colaborarea de lungă durată cu Top Gear, Andrei Toboşaru a lucrat direct cu o serie de clienţi din industria auto. Cele mai importante mărci pentru care a produs imagini oficiale sunt Mercedes-Benz, Renault, Citroen şi Toyota. Pentru aceştia a creat imagini oficiale folosite la lansările naţionale de modele noi.
Tehnică
Andrei Toboşaru a ales Canon şi foloseşte această marcă de când se ştie. "A alege între Canon şi Nikon e ca şi cum ai alege între BMW şi Mercedes. Ambele mărci fac cam acelaşi lucru şi este mai mult o chestiune de obişnuinţă. În cazul meu, m-am obişnuit mai mult cu Canon. În ceea ce priveşte obiectivele cele mai folosite, din geanta mea nu lipsesc niciodată un 85mm fix f1.2 şi zoom-ul 24-70mm f2.8."
Andrei Toboşaru îşi face meseria cu pasiune şi nu ar face nimic altceva: "În general meseria de fotograf este senzaţională, nu trebuie să faci mereu acelaşi lucru, indiferent dacă vorbim de fotografia auto sau cea de studio. Iar satisfacţia unui client mulţumit îţi dă o senzaţie incredibilă!"
Comentarii (1)