Secretele celor mai buni fotografi auto din lume (12): Andrei Toboşaru

de Dragoș Băltățeanu
Vineri, 07.02.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
După o lungă serie de fotografi din ţări străine, revenim în România pentru a îl cunoaşte pe Andrei Toboşaru, unul dintre cei mai celebri fotografi auto din ţara noastră.

Andrei Toboşaru este unul dintre cele mai cunoscute nume în domeniul fotografiei auto din România. Cei mai mulţi prieteni îi spun chiar "Foto", o poreclă pe care a primit-o la prima revistă auto la care a lucrat pentru că şeful lui de atunci nu reuşea să îi reţină numele de familie. Şi aşa i-a rămas numele. Andrei Toboşaru este autorul celor mai multe imagini dintre cele pe care mulţi dintre voi le-aţi admirat în revista Top Gear România, dar şi cel care a semnat multe dintre imaginile oficiale produse la lansările naţionale de modele noi. Iată povestea lui.

Andrei Toboşaru

Serialul nostru a ajuns la episodul 11, iar celelalte episoade pot fi revăzute dând click pe numele fotografului preferat: Nate HasslerJohn ZhangPepper YandellDaniele FontaninDragoş SavuDerek WalkerDennis NotenSean KlingelhoeferPatrick GoslingDean Smith şi Paul Barshon.

Debut ca fotoreporter

Copyright: Andrei Toboşaru

Cred cel mai mult într-o imagine statică cu peisaj superb şi ACEA lumină!

Andrei Toboşaru
Andrei Toboşaru s-a născut în 1981, iar debutul în fotografie avea să vină 18 ani mai târziu. A început ca fotoreporter la un ziar cotidian, la un an după ce s-a înscris la Şcoala Populară de Arte, secţia fotografie, unde l-a avut profesor pe celebrul Paul Agarici. Prin intermediul acestuia, Andrei ajungea la ziarul Curentul, unde a început să meargă la diverse evenimente politice.

Prima experienţă cu aparatul foto pentru ziar avea să fie o conferinţă de presă la palatul Cotroceni. Preşedintele de atunci, Emil Constantinescu primea vizita omologului său din Azerbaijan. Andrei nu era obişnuit cu protocolul de la Cotroceni şi nu înţelegea prea bine nici rolul SPP-ului, astfel că, fiind dotat doar cu un obiectiv de 50mm, insuficient pentru distanţă, a decis să se apropie de masa celor doi preşedinţi. S-a aşezat în primul rând alături de oficiali şi a început să facă fotografii. "Când primul SPP-ist s-a apropiat să îmi spună să plec de acolo, mi-am adus brusc aminte ce îmi spunea profesorul de la şcoala de fotografie: Eşti fotoreporter, nu te interesează nimic, trebuie să produci imaginile necesare!". Andrei s-a ţinut tare pe poziţie şi ceea ce a urmat este uşor de imaginat: biroul de presă de la Cotroceni a interzis pentru o vreme accesul pentru ziarul Curentul la evenimentele oficiale, dar Andrei s-a întors victorios cu imaginile pe care i le ceruse redactorul şef.

Andrei a fost unul dintre primii fotoreporteri ajunşi la tragedia de la Mihăileşti şi, deşi nu este un om slab de înger, priveliştea care l-a întâmpinat acolo l-a marcat profund.


De altfel, experienţa Curentul a fost ca o şcoală pentru Andrei.
Alături de colegii săi mai experimentaţi a învăţat ce înseamnă fotografie de fotoreportaj într-o perioadă în care aparatele pe film erau încă la putere. Andrei avea să experimenteze pe viu trecerea de la analogic la digital, astăzi amintindu-şi nostalgic de perioada când pe lângă aparatul cu film făcea poze şi cu un Sony Mavica cu dischetă de 3.5 inch pe care intrau trei cadre.

Tot la ziarul Curentul, Andrei a avut prima experienţă în domeniul fotografiei auto: o Skoda Felicia fotografiată alături de Mihai Sorin Popescu în pădurea Băneasa. 

După jobul de la Curentul, Andrei a trecut pe la Cronica Română, Ziarul, Lumea Magazin, pentru ca apoi să ajungă în redacţia unui ziar local: Telegraful de Prahova. A fost ultima experienţă în domeniul fotojurnalismului pentru Andrei Toboşaru. Ceea ce a pus capac a fost tragedia de la Mihăileşti, când un autotren plin cu azotat de amoniu a explodat în dimineaţa zilei de 24 mai 2004 omorând 18 oameni. Andrei a fost unul dintre primii fotoreporteri ajunşi la faţa locului şi, deşi nu este un om slab de înger, priveliştea care l-a întâmpinat acolo l-a marcat profund. A decis să renunţe la fotoreportaj şi să caute noi oportunităţi.

Copyright: Andrei Toboşaru

Trei luni mai târziu, în România se lansa revista MotorXtrem, care ulterior avea să devină Top Gear România. Andrei făcea parte din redacţie şi a trebuit să se transforme rapid din fotoreporter în fotograf auto. Şi a reuşit să facă acest lucru extrem de bine. Prima maşină pusă în faţa obiectivului lui Toboşaru avea să fie un Volkswagen Passat negru.

Creator de imagini pentru Top Gear România

Copyright: Andrei Toboşaru

Stilul nu e influenţat de valoarea maşinii, dar cu siguranţă un Lamborghini te va motiva mai mult faţă de un Golf branduit cu numele dealerului.

Andrei Toboşaru
Andrei Toboşaru avea să creeze aproape toate imaginile care au văzut lumina tiparului în revista Top Gear România. O parte dintre ele, cele mai reprezentative, sunt adunate în galeria foto a acestui material. Pe lângă imaginile cu maşini la teste, Toboşaru a ilustrat fiecare roadtrip sau eveniment creat de ziariştii de la Top Gear România. Andrei a experimentat şi zona imaginilor create cu ajutorul rigului şi a reuşit rezultate spectaculoase, dar nu se declară un fan al acestui sistem: "Sunt senzaţionale, dar oricine le poate face dacă poate închiria un rig profesional, o maşină de asistenţă şi o locaţie spectaculoasă."

Copyright: Andrei Toboşaru

L-am întrebat pe Andrei care a fost cea impresioantă maşină pe care a fotografiat-o şi ne-a răspuns sec: "911." 

Copyright: Andrei Toboşaru

Din timpul colaborării cu Top Gear vine şi un moment memorabil.

Alături de Tudor Bratu, colegul nostru co-prezentator al emisiunii Maşini cu Giurgea şi Bratu, fotograful nostru avea să plece într-un roadtrip cu un Volkswagen Golf R32. Ideea era să deseneze litera R pe hartă, iar prima etapă a acestui proiect i-a dus la Sighetul Marmaţiei. Pe o ploaie infernală, Toboşaru lasă geamul jos şi întrebă un lucrători de la drumuri care asfalta şoseaua: "Nu vă supăraţi, mai e mult până la Constanţa? Nu voi uita niciodată figura mirată a acelui om", ne spune Andrei.

Însă dacă ducem discuţia către imaginea de care este cel mai mândru, Andrei ne spună că, în domeniul fotografiilor cu maşini, imaginile sale i se par banale la a doua privire. Aşă ca a ales o imagine care nu are legătură cu lumea auto, un superb colaj de lumini, umbre şi siluete.

O imagine specială pentru Andrei Toboşaru

Pe lângă colaborarea de lungă durată cu Top Gear, Andrei Toboşaru a lucrat direct cu o serie de clienţi din industria auto. Cele mai importante mărci pentru care a produs imagini oficiale sunt Mercedes-Benz, Renault, Citroen şi Toyota. Pentru aceştia a creat imagini oficiale folosite la lansările naţionale de modele noi. 

Copyright Andrei Toboşaru

Imaginile făcute de mine îmi plac cinci minute după care mi se par nişte eşecuri.

Andrei Toboşaru
Astăzi, Andrei Toboşaru este freelancer şi momentan nu mai colaborează cu nici o publicaţie auto. "În acest moment, dacă mă întrebi ce imi place să pozez, o să îţi spun că îmi place să fac poze la câini! Am un proiect nou care se numeşte DogStudio şi facem fotografii profesioniste pentru animale de companie. Dar nu aş ezita să revin în lumea auto, dacă mi s-ar oferi o ocazie bună!", completează Toboşaru.

Tehnică

Andrei Toboşaru a ales Canon şi foloseşte această marcă de când se ştie. "A alege între Canon şi Nikon e ca şi cum ai alege între BMW şi Mercedes. Ambele mărci fac cam acelaşi lucru şi este mai mult o chestiune de obişnuinţă. În cazul meu, m-am obişnuit mai mult cu Canon. În ceea ce priveşte obiectivele cele mai folosite, din geanta mea nu lipsesc niciodată un 85mm fix f1.2 şi zoom-ul 24-70mm f2.8."

Copyright: Andrei Toboşaru

Andrei Toboşaru îşi face meseria cu pasiune şi nu ar face nimic altceva: "În general meseria de fotograf este senzaţională, nu trebuie să faci mereu acelaşi lucru, indiferent dacă vorbim de fotografia auto sau cea de studio. Iar satisfacţia unui client mulţumit îţi dă o senzaţie incredibilă!"

Andrei Toboşaru pe Internet

Facebook

Comentarii (1)

  • Paula O
    Like Foto! Like!
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru