SECRETELE AUTOMARKET: Povestea fotografiilor din testele noastre

De Bogdan Mirică
Publicat Miercuri, 28.03.2012
Automarket vă invită astăzi în spatele aparatului de fotografiat care imortalizează maşinile noastre de test. Îndrumător ne va fi Ciprian Mihai, cel care a "produs" peste 35.000 de cadre dedicate maşinilor pe care le-am testat pentru voi.

Le vedeţi la fiecare test. Le răsfoiţi. Sunt fotografiile testelor noastre, fereastra prin care urcaţi la bordul maşinilor de test alături de noi. În spatele fiecărei imagini se ascunde însă o poveste, un cadru studiat sau improvizat, care ajunge în faţa voastră după ore bune de muncă. Astăzi ne-am propus să vă arătăm ce se ascunde în spatele cortinei şi să vă oferim o scurtă vizită în camera obscură a Canon-ului cu care fotograful nostru imortalizează maşinile de test într-un fundal ales cu grijă. În rolul principal: Ciprian Mihai, fotograful nostru. Îi găsiţi întregul portofoliu pe ciprianmihai.com sau pe pagina sa de Facebook.

Cum am început

L-am cunoscut pe Ciprian într-o vară, acum trei ani. Aparatul nu era atât de performant, bliţurile aproape că lipseau, iar pozele se făceau prin câteva locuri bine ştiute din Bucureşti. Eu m-am întâlnit cu el pe când testam un Nissan Qashqai+2 pe străzile de lângă Stadionul Naţional, pe atunci un uriaş morman de moloz. Era o provocare şi pentru mine, foarte curios să văd ce minuni poate face aparatul unui puşti care nu împlinise nici 20 de ani.

Nu am văzut însă minuni, atunci, pe loc. Nimic spectaculos. Nu era şedinţa foto pe care mi-o imaginam. Cu o pădure de umbrele, o ploaie de bliţuri şi un aparat cocoţat pe trepied. Am fost puţin temător, ce-i drept. Asta până când am deschis arhiva cu pozele finale. Era altceva. Complet diferit de ceea ce văzusem eu prin micul ecran al aparatului.

Aveam să aflu mai târziu că imaginile trec printr-un proces complex. La fel de complex ca acum 10 ani, când aruncai hârtia fotografică în tăviţele cu revelator şi fixator. Soluţiile chimice sunt înlocuite acum de un program de editare performant, care dă strălucire pozelor şi scoate în valoare unghiul perfect.

Ciprian lucrează mult pe teren, însă adevărata bătălie, cu pixelii, cu lumina şi uneori cu fundalul neîngrijit, se dă în spatele laptopului pe care editează fotografiile. Nu au fost puţine situaţiile în care o fotografie compromisă, ştearsă, fadă, fără nimic spectaculos, a ajuns să stârnească reacţii de uimire şi apreciere.

Pe teren: de la -20 la +30 de grade

Nici pe teren lucrurile nu sunt uşoare. Ne luptăm cu timpul şi spaţiul. Ambele coordonate ne sunt potrivnice. Fie ne este greu să găsim locuri potrivite şi încercăm să ne repetăm cât mai puţin, fie ne aflăm într-o luptă contracronometru pentru că perioada de test este una extrem de scurtă.

Nu trebuie să uităm nici de iernile în care extremităţile degeră la -20 de grade, cu tot cu trei rânduri de mânuşi şi şosete, dar nici de verile în care canicula te loveşte în ceafă şi ţi se pare că te topeşti pe asfaltul încins. Primăvara este de departe cea mai plăcută. Temperatura te lasă să lucrezi. E o plăcere să întinzi toate bliţurile, să desfaci umbrelele, să cauţi trepiedul, să asamblezi toate stativele.

După cum v-aţi dat seama, lista aparaturii a crescut. Ciprian a trecut de la micul aparat pe care îl avea atunci când ne-am cunoscut, la un arsenal căruia trebuie să-i facem loc de fiecare dată în portbagaj sau pe bancheta din spate. Chiar şi aşa, lista nu e completă. Apar mereu noi baterii, noi stative, umbrele mai mari. "Abia cu aparatură de 10.000 de euro poti face treabă adevărată în domeniul ăsta", spune Ciprian.

Gardieni, poliţişti, administratori. Piedici curente

Toate şedinţele foto pe care le digeraţi pe site s-au consumat printre ziduri părăsite din Bucureşti, pe şosele unde maşinile trec foarte rar sau în faţa unor monumente, încurcând traficul, înghiţind claxoane şi înjurături.

Au fost şi experienţe în afara Bucureştiului, pe şosele de munte, unde nu am deranjat şi încurcat pe nimeni. Ideal. Pentru că trebuie să vă spun ceva: liniştea e cea care asigură reuşita unei şedinţe foto. Şi de liniştea asta nu ne bucurăm decât în 50% din cazuri. De ce? Pentru că de fiecare dată există un paznic răuvoitor, un administrator ţâfnos, un poliţist care face exces de zel sau un trecător curios. Toţi sunt piedica pe care trebuie să o tragi înainte de a apăsa pe buton.

Cât durează o şedinţă foto? În medie, cam o oră şi jumătate. Procesul este urmat însă de faza prelucrării fotografiilor, de care Ciprian are grijă în liniştea biroului propriu. "Am unele poze la care am stat să buchisesc câte 5-6 ore. Dar merită, pentru că se vede rezultatul la final", zice omul cu aparatul.

Am trecut şi prin situaţii fără ieşire. Am fost alergaţi de paznici pe un drum de lângă Şoseaua Fundeni atunci când am încercat să facem poze cu Honda Accord. Am fost înconjuraţi de bodyguarzi la complexul Flora la şedinţa foto cu Hyundai Elantra. Ni s-a cerut atunci să ştergem imaginile. Ne-am certat cu un administrator care pretindea că a construit Palatul Bragadiru când am imortalizat Audi A7. Am cumpărat cu greu iertarea unor poliţişti în parcarea de la kilometrul 19 al autostrăzii A2 pentru că nu aveam autorizaţie să facem fotografii cu Infiniti M30d. Am învăţat de-a lungul timpului că vorba bună te scapă de belele.

Lista şedinţelor foto pe care nu le vom putea recrea niciodată

Sunt şi câteva şedinţe foto ce nu vor mai putea fi posibile niciodată. Decorul şi accesul s-au schimbat. Să luăm spre exemplu testul cu Volkswagen Passat Variant. Pozele au fost făcute în interiorul Stadionului Naţional, lângă ruina vechii arene. A urmat apoi şedinţa cu Citroen C5 Tourer, consumată la baza Pasajului Basarab, încă în construcţie atunci. Citroen C3 Picasso, o iarnă grea în 2010 şi un drum forestier la marginea pădurii Pustnicu pe care nu l-am mai găsit deschis de atunci.

Nu poate fi uitată nici celebra poză cu BMW X6 ActiveHybrid ascuns în lanul de grâu, dar nici facelitul lui Toyota RAV4, pentru care am găsit, în mijlocul pustiului, aproape de localitatea Brăneşti, un peisaj selenar. Una dintre sesiunile foto pe care nu o vom uita prea curând? Cea în care am reuşit să aşezăm la picioarele statuii din Piaţa Revoluţiei un Infiniti G37 facelift. Şi, nu în ultimul rând, sesiunea foto pentru Chevrolet Aveo sedan şi Citroen DS4 din această iarnă: lângă Brăneşti într-un tunel croit prin tone de zăpadă.

Ciprian pe scurt

AUTOMARKET: Îţi mai amintesti de primul aparat foto? Când ai luat contact cu lumea asta?
CIPRIAN MIHAI:
Primul a fost un Zenith cu film. Îmi aduc aminte şi acum zgomotul derulatorului. A urmat apoi un HP Photosmart pe vremea când 2.1 megapixeli era o rezoluţie de invidiat. Pe acesta din urmă am început să-l folosesc atunci când mai mulţi prieteni m-au luat cu ei la cursele legale şi ilegale din jurul Bucureştiului. Din joacă am început să fac poze maşinilor.

Să înţeleg că atunci a apărut şi primul contact cu un program de editare?
Da. Atunci am făcut cunoştinţă cu Adobe Photoshop. Mă captivase ideea de Virtual Tuning. Puteai să iei o maşină oarecare şi să-i pui jante, extensii, spoilere, eleroane. Bucuriile vârstei de 13 ani.

Când ai inceput sa faci primii bani din fotografie si ce ai facut cu ei?
Fotografia a apărut ca un hobby. Nu ma gandeam atunci ca voi ajunge sa traiesc din asta. Cred că primii bani din şedinţe foto i-am câştigat prin 2007-2008. Ca şi acum, mare parte din ei i-am investit imediat într-un aparat nou şi într-un bliţ.

Cum a fost prima întâlnire cu echipa Automarket?
Am făcut poze cu Chevrolet Cruze şi Citroen C3 Picasso.

Ţin minte că am pierdut aproape toate pozele cu franţuzoaica. Am luat unele de presă şi le-am pus numere de Bucureşti. Cât ne-au mai înjurat cititorii!...

Care este parcursul unei fotografii din momentul în care apesi pe declanşator şi până apare pe site?
Înainte de a apăsa butonul magic trebuie să pregateşti cadrul. De la alegerea locului potrivit pentru tipul de masină pe care o testăm, până la cântărirea cantităţii de lumină. Trebuie să ţii cont şi de ideile pe care le vei aplica apoi în programul de editare. Practic, trebuie să vezi deja poza în faza ei finală, înainte de a apăsa pe buton.
 
Deci fiecare maşină are nevoie de o abordare diferită?
Bineînţeles. Dacă vreau o şedinţă foto cu caracter comercial, folosesc spaţii de birouri, clădiri cu arhitectură contemporană, străzi cu un anume tipar. Dacă vreau o abordare artistică aleg un cadru natural. De obicei caut lacuri, malul mării, păduri cu o paletă de culorie vie sau chiar monumente mai vechi.

Şi totuşi, până la a apăsa pe buton mai e mult?
Da. După ce am ales locul, urmează încadrarea fotografiei. Avem mai multe tipare pe care trebuie să le aplicăm: faţă, spate, profil. După ce am aşezat maşina vin bliţurile, stativele şi trepiedul. Apoi, pe obiectiv se fixează filtrul de polarizare. În unele situaţii mai folosesc şi un filtru gradual, portocaliu sau albastru. Asta se vede cel mai bine la nivelul cerului, care capătă o altă nuanţă.

Ce se întâmplă însă după ce ai făcut fotografia? 
Vine partea cea mai grea. Editarea fotografiilor. Multe cadre pe care le vedeţi azi sunt rezultatul unei suprapuneri a fotografiilor, făcute cu diferite tipuri de lumină.

Descrie şedinţa foto perfectă. 
O maşină sport, exclusivistă. Un cadru natural de poveste şi, bineînţeles, linişte. Să nu am parte de gardieni recalcitranţi sau de spectatori curioşi. A. Era să uit. Condiţia esenţială: maşina nu trebuie să fie neagră.

Ai o problemă cu maşinile negre?
În primul rând, se murdăresc foarte repede. Când ajungem la locul ales se întâmplă de multe ori să luăm din nou maşina la şters, deşi a fost proaspăt spălată. Un alt aspect foarte important este faptul că negrul nu reflectă lumina, iar bliţul apare ca un punct pe întreaga caroserie.

Şi ce faci în situaţiile în care ai o maşină neagră? Şi mai e şi noapte?
Cel mai bun mod de a lumina maşina în astfel de situaţii este folosirea unei lămpi. Eu îi spun “light paint“. Pot să îţi dau drept exemplu poza cu Audi A8, din faţa Casei Poporului.

Ai vreo şedinţă foto care ţi-a rămas în memorie?
Este una care le întrece pe toate. Am fost la Palatul Micul Trianon pentru a face poze cu BMW Seria 6 Cabrio. După o pană pe DN1 şi o vulcanizare pustie din Floreşti, poliţia a căutat să ne izgonească din localitate, pe motiv că am venit să ne întâlnim cu fete agăţate pe Facebook. Noroc cu vărul primarului, care ne-a ajutat să facem poze la Palat.

Câte fotografii ai realizat pentru Automarket de-a lungul celor trei ani de colaborare?
După o evaluare succintă cred că sunt peste 35.000 de cadre şi aproximativ 900 GB de poze. Bineînţeles, e vorba despre material brut, neprelucrat.

Unde te vezi peste 5 ani?
Nu ştiu dacă tot în România. Ştiu sigur că mă văd făcând acelaşi lucru. Fără îndoială nu voi renunţa la fotografie. 

 

 

Comentarii (18)

  • Cosmin19
    Pe viitor
    Pe viitor ar fi bine sa pozezi si bancheza din spate a masinilor. Eu unul nu imi amintesc sa fi vazut o astfel de poza la vreun test de-al vostru.
    In rest faci o treaba excelenta pentru privitorul de rand.
    19 0
  • mircea
    @Cosmin19
    Ultimul test publicat, cel cu Audi Q3.

    http://www.automarket.ro/image_zoom.php?id=289640
    9 0
  • foto
    Unghiurile sunt ok. Prelucrarea ne omoara... LOMO in fotografia de drive-test este moartea pasiunii. Ah, si ce e cu blitul ala la interior? Este unicul site unde gasesc fotografii cu interiorul luminat cu blitul incat nu iti dai seama de nimic.
    Oricum se observa ca a evoluat in timp Ciprian dar mai e mult pana departe. Este vorba doar de concept, sunt convins ca se pricepe. Nu vreau sa fac reclama altcuiva dar s-a vazut o mare diferenta cand ati facut drive-test-ul cu Citroen C4.
    Cred ca ar trebui sa se apropie mult mai mult de acel stil. Curat. Adica adevarata fotografie de drive-test.

    Bafta in continuare!
    12 2
  • Jupiter
    Ideea a fost a mea
    Am postat in trecut pe automarket.ro. Am ramas client fidel al siteului, dar nu am mai revenit cu diverse comentarii pentru ca "atmosfera discutiilor" a devenit in genul celei de bazar.
    Eu insa am insistat intr-un topic sa-mi spuneti ce model de camera foto folositi pentru fotografierea masinilor. Clar este o scula profesionala, iar cine face fotografiile e maestru in devenire. Keep going.
    6 0
  • Opinie
    Eu ii dau nota 8.
    5 1
  • Ciprian Mihai
    Foto
    @xxx Mersi pentru complimente si pentru critici , dar sunt de parere ca fiecare fotograf trebuie sa aiba stilul sau altfel cum s-ar mai diferentia lucrarile unuia fata de altul?

    Iar fiind vorba ca se discuta de o arta aceeasta este interpretabila si fiecare o intelege cum vrea la fel cum si eu care o creez o fac dupa cunostiintele mele si dupa cum percep eu o fotografie .

    Se vede pana in momentul de fata ca fotografiile mele merg spre domeniu comercial nu asa zisa " adevarata fotografie de drive-test".

    Eu si colegii mei de la Automarket vrem sa facem ceva.....ALTCEVA . asta este principiul pe care merg.

    Sper ca acest comentariu sa nu fie interpretat ca unul rautacios ci doar vreau sa explic si in cateva cuvinte cam ce fac eu pe acolo .
    14 2
  • Bravo Ciprian
    Felicitari pentru munca depusa, Ciprian.
    Dar sa nu uiti sa cauti sa-ti imbunatatesti constant si stilul de fotografiere ca incadrare, compozitie etc. Ca in ceea ce priveste post-procesarea e clar ca o stapanesti foarte bine. Bafta in continuare!
    4 0
  • @Ciprian Mihai
    Multumesc pentru raspuns!

    Este foarte bine ca vreti sa faceti ALTCEVA si cred ca orice om cu capul pe umeri apreciaza lucrul acesta. Problema este cu totul alta:

    Fotografia de drive-test trebuie sa reflecte realitatea... ori in fotografiile tale, care sunt bune de altfel, nu se intampla acest lucru. Voi uitati tocmai esentialul: SCOPUL FOTOGRAFIILOR.

    Stiu ca e cam aiurea dar, daca nu va puteti desprinde de fotografiile "spre comerial", puteti incerca doua seturi de fotografii. Unele ca tine, altele ca restul lumii. E mai mult de munca, e adevarat, dar poate vor exista si avantaje ;)

    Bafta!
    7 1
  • AndreiRN
    Lume pestrita
    Oameni reali au nume reale si opini rationale si de respectat.
    Mascarici continua sa arunce cu noroi si e timpul sa primeasca si ei o portie.
    Bat campii si latra fara sa adauge nimica constructiv.
    E munca sa faci poze si e arta sa alegi ce crezi ca te defineste.
    3 5
  • Eu sunt de parere ca o sa mai abordati 1 an, cel mult 2 acest stil de fotografii artistice dupa care veti realiza ca un site auto de top nu trebuie sa abordeze acest stil, ci poze clare de test-drive care sa scoata in evidenta orice calitate sau defect al autoturismului imortalizat. Desigur, pana acolo, din lipsa de experienta si poate profesionalism o sa fie cativa din staff-ul dvs. care o sa fie gica-contra si o sa sustina sus si tare "Domne´, noi trebuie sa fim diferiti, noi abordam ce stil vrem, noi noi..." dar intr-un final tot la nivelul de top o sa vreti sa ajungeti, iar pozele astea care sunt bune cel mult pentru publicul lui Basescu (oo ce misto frate) sau pentru copii de clasa a 2-a care le vor pune ca wallpaper pe desktop o sa dispara incet incet... pentru ca e si logic, cand cauti un test-drive cu un autoturism care te intereseaza vrei sa vezi ce spatiu ofera in fata, in spate, ce linii are, cum se prezinta ea cat mai aproape de realitate, nu caut poze care sa imi ++++ retina cu intensitatea lor sau poze de efect ca sa le pun pe desktop. E frumos sa vezi un peisaj frumos pe fundal dar editarea aia uneori exagerata cam strica farmecul pozei.
    E doar parerea mea, oricum unele poze chiar sunt foarte reusite si per total faceti o treaba buna la acest capitol.
    Bafta in continuare
    9 1
  • Cristi
    @Criprian
    Te felicit pentru munca depusa atat pe teren cat si in spatele reglajelor digitale de postprocesare. Imi place ce faci pentru ca partajam pasiunea.
    Unele efecte create sunt foarte necesare, (exemplu ascunderea detaliilor sa le zicem "urate", care nu puteau fi scoase din cadru). Alteori exagerezi. Imi pastrez parerea expusa si la primele fotografii facute cu cerul exagerat, nu mediul auto e locul. Sa fi "altfel" e alegerea ta si poti sa te mandresti cu astfel de fotografii care le ai pe site. Doar ca am alte asteptari cand intru pe siteul unui fotograf si altele cand intru pe AM...fiecare trebuie tratate cu profesionalismul meseriei principale. Asa cum spunea si wtw, nu dai atat de multa arta in fotografiile de pe AM cat trebuie sa dai informatie. Daca vrei sa publici si una doua artistice, fa-o...dar lasa-le pe restu sa ramana doar mai mult la nivel de informatie. Rolul tau nu este sa faci un calendar cu masini sau cum spunea un cititor, fundale de ecran, tu trebuie sa ne arati noua, cititorilor ceea ce noi nu am vazut, masina testata. Arta o intelegem cu precadere fata de subiecte cunoscute (un monument arhicunoscut) care iti pun in valoare dibagia post procesare etaland un rezultat net diferit de realitatea cunoscuta de noi...
    Iti urez mult succes in continuare! Si inchei prin a-ti aprecia cu precadere fotografiile de pe site-ul personal (domeniul artistic, unde ai mult potential de extindere, mai ales ca iti place). Sa auzim de bine.
    5 0
  • Cristi
    Ciprian, scuza-ma te rog, pentru eroarea din numele de mai sus
    2 1
  • Adrian M.
    autorizatie
    Felicitari pentru evolutie, e din ce in ce mai greu sa tii pasul cu voi :)

    Intrebare totusi: cum adica v-au cerut autorizatie de facut poze pe A2?? Fac poze in parcarea aia de trei ani de zile si ma am foarte bine cu politistii respectivi. Nu mi-au cerut niciodata asa ceva.

    Si pe bune ca nu am pus o vorba rea la ei! :p
    5 0
  • claudiu
    Felicitari
    Imi aduc aminte cand la inceput aveati niste poze nereusite si cum toata lumea comenta despre calitatea lor.
    Acum sunt unele dintre cele mai bune poze din site-urilor de profil auto.
    Tot asa !
    2 0
  • Ciprian Mihai
    Multumesc
    Multumesc pentru complimente si critici sunt oricand bine venite intr-un mod constructiv.

    Urmariti maine pe Automarket urmatorul test.
    3 0
  • Catalin
    lumini
    Pozele imi plac in general si nu mi se pare ca sunt prelucrate intr-un mod care schimba "realitatea" si da o perceptie falsa asupra masinii.

    Ce nu inteleg eu e de ce nu sunt aprinse farurile si stopurile masinilor. La faruri, pentru anumite unghiuri, pot sa inteleg problema, dar la stopuri (si de multe ori la instrumentele de bord) ar putea sa fie aprinse. Sa nu mai para "moarta" masina.... parerea mea.
    1 0
  • Ciprian Mihai
    Lumini
    @Catalin - Stopurile si farurile nu sunt mereu inchise , principala problema la ext cat si la interior este ca lumina blitului este mai puternica decat cea a bordului si se estompeaza pt a se vedea si lumina din bord trebuie tras in ISO putin mai mare sau cu timpu de expunere mai mare. Iar in unele poze se vede asta
    2 0
  • Opinie (a la Bethurbazal)
    Unul dintre punctele forte ale lui Automarket: fotografiile, in general ilustratiile! Chiar si cele preluate din alte surse, care sunt concordante intotdeauna cu semnificatia textelor la care se ataseaza. Eu apreciez, in general, orice fel de imagini postate de AM, nu numai cele de la teste, chiar daca doar acestea din urma sunt dezbatute aici. Dupa parerea mea, cea mai delicioasa poza ramane cea cu figura de autentic prusac a lui Dieter Zetsche si cu eticheta Daimler pe fundal. Atunci am avut senzatia ca istoria automobilului, care incepe intr-adevar cu Daimler-Benz, s-a debarasat de notiunea timpului, de parca nu mai puteai deosebi trecutul de prezent. Per ansamblu, Automarket este cel mai profesionist site auto din tara! Nici macar Top Gear Romania nu l-ar putea intrece...Cel putin eu, unul, nu servesc niciunul dintre site-urile concurente, caci n-am de ce. Principiul meu calauzitor in materie de mass-media automobilistica este: cu AM pana la capat!
    2 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru