SECRETELE AUTOMARKET: Povestea fotografiilor din testele noastre
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Le vedeţi la fiecare test. Le răsfoiţi. Sunt fotografiile testelor noastre, fereastra prin care urcaţi la bordul maşinilor de test alături de noi. În spatele fiecărei imagini se ascunde însă o poveste, un cadru studiat sau improvizat, care ajunge în faţa voastră după ore bune de muncă. Astăzi ne-am propus să vă arătăm ce se ascunde în spatele cortinei şi să vă oferim o scurtă vizită în camera obscură a Canon-ului cu care fotograful nostru imortalizează maşinile de test într-un fundal ales cu grijă. În rolul principal: Ciprian Mihai, fotograful nostru. Îi găsiţi întregul portofoliu pe ciprianmihai.com sau pe pagina sa de Facebook.
Cum am început
L-am cunoscut pe Ciprian într-o vară, acum trei ani. Aparatul nu era atât de performant, bliţurile aproape că lipseau, iar pozele se făceau prin câteva locuri bine ştiute din Bucureşti. Eu m-am întâlnit cu el pe când testam un Nissan Qashqai+2 pe străzile de lângă Stadionul Naţional, pe atunci un uriaş morman de moloz. Era o provocare şi pentru mine, foarte curios să văd ce minuni poate face aparatul unui puşti care nu împlinise nici 20 de ani.
Nu am văzut însă minuni, atunci, pe loc. Nimic spectaculos. Nu era şedinţa foto pe care mi-o imaginam. Cu o pădure de umbrele, o ploaie de bliţuri şi un aparat cocoţat pe trepied. Am fost puţin temător, ce-i drept. Asta până când am deschis arhiva cu pozele finale. Era altceva. Complet diferit de ceea ce văzusem eu prin micul ecran al aparatului.
Aveam să aflu mai târziu că imaginile trec printr-un proces complex. La fel de complex ca acum 10 ani, când aruncai hârtia fotografică în tăviţele cu revelator şi fixator. Soluţiile chimice sunt înlocuite acum de un program de editare performant, care dă strălucire pozelor şi scoate în valoare unghiul perfect.
Ciprian lucrează mult pe teren, însă adevărata bătălie, cu pixelii, cu lumina şi uneori cu fundalul neîngrijit, se dă în spatele laptopului pe care editează fotografiile. Nu au fost puţine situaţiile în care o fotografie compromisă, ştearsă, fadă, fără nimic spectaculos, a ajuns să stârnească reacţii de uimire şi apreciere.
Pe teren: de la -20 la +30 de grade
Nici pe teren lucrurile nu sunt uşoare. Ne luptăm cu timpul şi spaţiul. Ambele coordonate ne sunt potrivnice. Fie ne este greu să găsim locuri potrivite şi încercăm să ne repetăm cât mai puţin, fie ne aflăm într-o luptă contracronometru pentru că perioada de test este una extrem de scurtă.
Nu trebuie să uităm nici de iernile în care extremităţile degeră la -20 de grade, cu tot cu trei rânduri de mânuşi şi şosete, dar nici de verile în care canicula te loveşte în ceafă şi ţi se pare că te topeşti pe asfaltul încins. Primăvara este de departe cea mai plăcută. Temperatura te lasă să lucrezi. E o plăcere să întinzi toate bliţurile, să desfaci umbrelele, să cauţi trepiedul, să asamblezi toate stativele.
După cum v-aţi dat seama, lista aparaturii a crescut. Ciprian a trecut de la micul aparat pe care îl avea atunci când ne-am cunoscut, la un arsenal căruia trebuie să-i facem loc de fiecare dată în portbagaj sau pe bancheta din spate. Chiar şi aşa, lista nu e completă. Apar mereu noi baterii, noi stative, umbrele mai mari. "Abia cu aparatură de 10.000 de euro poti face treabă adevărată în domeniul ăsta", spune Ciprian.
Gardieni, poliţişti, administratori. Piedici curente
Toate şedinţele foto pe care le digeraţi pe site s-au consumat printre ziduri părăsite din Bucureşti, pe şosele unde maşinile trec foarte rar sau în faţa unor monumente, încurcând traficul, înghiţind claxoane şi înjurături.
Au fost şi experienţe în afara Bucureştiului, pe şosele de munte, unde nu am deranjat şi încurcat pe nimeni. Ideal. Pentru că trebuie să vă spun ceva: liniştea e cea care asigură reuşita unei şedinţe foto. Şi de liniştea asta nu ne bucurăm decât în 50% din cazuri. De ce? Pentru că de fiecare dată există un paznic răuvoitor, un administrator ţâfnos, un poliţist care face exces de zel sau un trecător curios. Toţi sunt piedica pe care trebuie să o tragi înainte de a apăsa pe buton.Cât durează o şedinţă foto? În medie, cam o oră şi jumătate. Procesul este urmat însă de faza prelucrării fotografiilor, de care Ciprian are grijă în liniştea biroului propriu. "Am unele poze la care am stat să buchisesc câte 5-6 ore. Dar merită, pentru că se vede rezultatul la final", zice omul cu aparatul.
Am trecut şi prin situaţii fără ieşire. Am fost alergaţi de paznici pe un drum de lângă Şoseaua Fundeni atunci când am încercat să facem poze cu Honda Accord. Am fost înconjuraţi de bodyguarzi la complexul Flora la şedinţa foto cu Hyundai Elantra. Ni s-a cerut atunci să ştergem imaginile. Ne-am certat cu un administrator care pretindea că a construit Palatul Bragadiru când am imortalizat Audi A7. Am cumpărat cu greu iertarea unor poliţişti în parcarea de la kilometrul 19 al autostrăzii A2 pentru că nu aveam autorizaţie să facem fotografii cu Infiniti M30d. Am învăţat de-a lungul timpului că vorba bună te scapă de belele.
Lista şedinţelor foto pe care nu le vom putea recrea niciodată
Sunt şi câteva şedinţe foto ce nu vor mai putea fi posibile niciodată. Decorul şi accesul s-au schimbat. Să luăm spre exemplu testul cu Volkswagen Passat Variant. Pozele au fost făcute în interiorul Stadionului Naţional, lângă ruina vechii arene. A urmat apoi şedinţa cu Citroen C5 Tourer, consumată la baza Pasajului Basarab, încă în construcţie atunci. Citroen C3 Picasso, o iarnă grea în 2010 şi un drum forestier la marginea pădurii Pustnicu pe care nu l-am mai găsit deschis de atunci.
Nu poate fi uitată nici celebra poză cu BMW X6 ActiveHybrid ascuns în lanul de grâu, dar nici facelitul lui Toyota RAV4, pentru care am găsit, în mijlocul pustiului, aproape de localitatea Brăneşti, un peisaj selenar. Una dintre sesiunile foto pe care nu o vom uita prea curând? Cea în care am reuşit să aşezăm la picioarele statuii din Piaţa Revoluţiei un Infiniti G37 facelift. Şi, nu în ultimul rând, sesiunea foto pentru Chevrolet Aveo sedan şi Citroen DS4 din această iarnă: lângă Brăneşti într-un tunel croit prin tone de zăpadă.
Ciprian pe scurt
AUTOMARKET: Îţi mai amintesti de primul aparat foto? Când ai luat contact cu lumea asta? Care este parcursul unei fotografii din momentul în care apesi pe declanşator şi până apare pe site? Înainte de a apăsa butonul magic trebuie să pregateşti cadrul. De la alegerea locului potrivit pentru tipul de masină pe care o testăm, până la cântărirea cantităţii de lumină. Trebuie să ţii cont şi de ideile pe care le vei aplica apoi în programul de editare. Practic, trebuie să vezi deja poza în faza ei finală, înainte de a apăsa pe buton. Deci fiecare maşină are nevoie de o abordare diferită? Bineînţeles. Dacă vreau o şedinţă foto cu caracter comercial, folosesc spaţii de birouri, clădiri cu arhitectură contemporană, străzi cu un anume tipar. Dacă vreau o abordare artistică aleg un cadru natural. De obicei caut lacuri, malul mării, păduri cu o paletă de culorie vie sau chiar monumente mai vechi. Şi totuşi, până la a apăsa pe buton mai e mult? Da. După ce am ales locul, urmează încadrarea fotografiei. Avem mai multe tipare pe care trebuie să le aplicăm: faţă, spate, profil. După ce am aşezat maşina vin bliţurile, stativele şi trepiedul. Apoi, pe obiectiv se fixează filtrul de polarizare. În unele situaţii mai folosesc şi un filtru gradual, portocaliu sau albastru. Asta se vede cel mai bine la nivelul cerului, care capătă o altă nuanţă. Ce se întâmplă însă după ce ai făcut fotografia? Vine partea cea mai grea. Editarea fotografiilor. Multe cadre pe care le vedeţi azi sunt rezultatul unei suprapuneri a fotografiilor, făcute cu diferite tipuri de lumină. Descrie şedinţa foto perfectă. O maşină sport, exclusivistă. Un cadru natural de poveste şi, bineînţeles, linişte. Să nu am parte de gardieni recalcitranţi sau de spectatori curioşi. A. Era să uit. Condiţia esenţială: maşina nu trebuie să fie neagră. Ai o problemă cu maşinile negre? În primul rând, se murdăresc foarte repede. Când ajungem la locul ales se întâmplă de multe ori să luăm din nou maşina la şters, deşi a fost proaspăt spălată. Un alt aspect foarte important este faptul că negrul nu reflectă lumina, iar bliţul apare ca un punct pe întreaga caroserie. Şi ce faci în situaţiile în care ai o maşină neagră? Şi mai e şi noapte? Cel mai bun mod de a lumina maşina în astfel de situaţii este folosirea unei lămpi. Eu îi spun “light paint“. Pot să îţi dau drept exemplu poza cu Audi A8, din faţa Casei Poporului. Ai vreo şedinţă foto care ţi-a rămas în memorie? Câte fotografii ai realizat pentru Automarket de-a lungul celor trei ani de colaborare? |
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Reportaj
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (17.10)
-
Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici de anvelope Nokian Tyres de la Oradea. Mai mult, am avut ocazia să vedem procesul de producție în prima fabrică de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2. (21.09)
-
BMW România a organizat un eveniment special pentru iubitorii de animale. Am fost în vizită la Urme de Bucurie by Save The Dogs, un adăpost special pentru animale, aflat la Cernavodă. Cu această ocazie, am fost la volanul noilor modele Mini Cooper și Countryman, disponibile în versiuni termice și electrice. (19.09)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
In rest faci o treaba excelenta pentru privitorul de rand.
http://www.automarket.ro/image_zoom.php?id=289640
Oricum se observa ca a evoluat in timp Ciprian dar mai e mult pana departe. Este vorba doar de concept, sunt convins ca se pricepe. Nu vreau sa fac reclama altcuiva dar s-a vazut o mare diferenta cand ati facut drive-test-ul cu Citroen C4.
Cred ca ar trebui sa se apropie mult mai mult de acel stil. Curat. Adica adevarata fotografie de drive-test.
Bafta in continuare!
Eu insa am insistat intr-un topic sa-mi spuneti ce model de camera foto folositi pentru fotografierea masinilor. Clar este o scula profesionala, iar cine face fotografiile e maestru in devenire. Keep going.
Iar fiind vorba ca se discuta de o arta aceeasta este interpretabila si fiecare o intelege cum vrea la fel cum si eu care o creez o fac dupa cunostiintele mele si dupa cum percep eu o fotografie .
Se vede pana in momentul de fata ca fotografiile mele merg spre domeniu comercial nu asa zisa " adevarata fotografie de drive-test".
Eu si colegii mei de la Automarket vrem sa facem ceva.....ALTCEVA . asta este principiul pe care merg.
Sper ca acest comentariu sa nu fie interpretat ca unul rautacios ci doar vreau sa explic si in cateva cuvinte cam ce fac eu pe acolo .
Dar sa nu uiti sa cauti sa-ti imbunatatesti constant si stilul de fotografiere ca incadrare, compozitie etc. Ca in ceea ce priveste post-procesarea e clar ca o stapanesti foarte bine. Bafta in continuare!
Este foarte bine ca vreti sa faceti ALTCEVA si cred ca orice om cu capul pe umeri apreciaza lucrul acesta. Problema este cu totul alta:
Fotografia de drive-test trebuie sa reflecte realitatea... ori in fotografiile tale, care sunt bune de altfel, nu se intampla acest lucru. Voi uitati tocmai esentialul: SCOPUL FOTOGRAFIILOR.
Stiu ca e cam aiurea dar, daca nu va puteti desprinde de fotografiile "spre comerial", puteti incerca doua seturi de fotografii. Unele ca tine, altele ca restul lumii. E mai mult de munca, e adevarat, dar poate vor exista si avantaje ;)
Bafta!
Mascarici continua sa arunce cu noroi si e timpul sa primeasca si ei o portie.
Bat campii si latra fara sa adauge nimica constructiv.
E munca sa faci poze si e arta sa alegi ce crezi ca te defineste.
E doar parerea mea, oricum unele poze chiar sunt foarte reusite si per total faceti o treaba buna la acest capitol.
Bafta in continuare
Unele efecte create sunt foarte necesare, (exemplu ascunderea detaliilor sa le zicem "urate", care nu puteau fi scoase din cadru). Alteori exagerezi. Imi pastrez parerea expusa si la primele fotografii facute cu cerul exagerat, nu mediul auto e locul. Sa fi "altfel" e alegerea ta si poti sa te mandresti cu astfel de fotografii care le ai pe site. Doar ca am alte asteptari cand intru pe siteul unui fotograf si altele cand intru pe AM...fiecare trebuie tratate cu profesionalismul meseriei principale. Asa cum spunea si wtw, nu dai atat de multa arta in fotografiile de pe AM cat trebuie sa dai informatie. Daca vrei sa publici si una doua artistice, fa-o...dar lasa-le pe restu sa ramana doar mai mult la nivel de informatie. Rolul tau nu este sa faci un calendar cu masini sau cum spunea un cititor, fundale de ecran, tu trebuie sa ne arati noua, cititorilor ceea ce noi nu am vazut, masina testata. Arta o intelegem cu precadere fata de subiecte cunoscute (un monument arhicunoscut) care iti pun in valoare dibagia post procesare etaland un rezultat net diferit de realitatea cunoscuta de noi...
Iti urez mult succes in continuare! Si inchei prin a-ti aprecia cu precadere fotografiile de pe site-ul personal (domeniul artistic, unde ai mult potential de extindere, mai ales ca iti place). Sa auzim de bine.
Intrebare totusi: cum adica v-au cerut autorizatie de facut poze pe A2?? Fac poze in parcarea aia de trei ani de zile si ma am foarte bine cu politistii respectivi. Nu mi-au cerut niciodata asa ceva.
Si pe bune ca nu am pus o vorba rea la ei! :p
Acum sunt unele dintre cele mai bune poze din site-urilor de profil auto.
Tot asa !
Urmariti maine pe Automarket urmatorul test.
Ce nu inteleg eu e de ce nu sunt aprinse farurile si stopurile masinilor. La faruri, pentru anumite unghiuri, pot sa inteleg problema, dar la stopuri (si de multe ori la instrumentele de bord) ar putea sa fie aprinse. Sa nu mai para "moarta" masina.... parerea mea.