Efectele pandemiei de COVID-19 și criza mondială de semiconductori s-au resimțit puternic asupra pieței auto românești. Conform APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile), în 2021 au fost înmatriculate 121.208 de mașini noi în țara noastră. Asta reprezintă o scădere de 4.1% față de 2020. În luna decembrie, au fost comercializate 11.858 de autoturisme, cu 25% mai puțin față de aceeași perioadă din 2020.
Între mărcile preferate de români, Dacia ocupă, evident, prima poziție. Astfel, în 2021 au fost înmatriculate 34.788 de modele ale constructorului român. Modelul electric Dacia Spring a fost cea mai bine vândută mașină în luna decembrie, cu 1531 de înmatriculări. Este a doua lună consecutiv, după performanța înregistrată în noiembrie.
Continuând cu clasamentul mărcilor, Hyundai se află pe poziția a doua, cu 9532 de mașini vândute. Podiumul este completat de Toyota, 8942 de vehicule noi înmatriculate în România.
Surprinzător este că mărcile iubite de români în anii trecuți, Volkswagen și Skoda, nu au intrat nici măcar în top 5.Dacă piața de mașini noi a cunoscut o scădere în 2021, acest lucru nu se poate spune și despre piața mașinilor second hand. Aceasta a atins un nou record la nivel național, fiind tranzacționate 655.804 de vehicule. Dintre acestea, 395.000 au fost aduse din străinătate și s-au aflat la prima înmatriculare în România.
Pe această piață, Volkswagen ocupă prima poziție, cu 98.097 de înmatriculări. Pe poziția a doua se află Audi, cu 38.514 unități vândute, iar BMW se situează pe locul trei, cu 38.481 de mașini rulate înmatriculate în România.
Eu estimez o invechire a parcului auto cu aproximativ un an atat in Vest cat si Europa rasariteana si cred ca or sa inceapa sa se vanda de noi, mai mult masini fara multe pretentii premium.