Saab respiră cu greu: un nou împrumut pentru reînceperea activităţii

De Mircea Meșter
Publicat Marti, 03.05.2011
Oficialii Spyker au anunţat că au contractat un împrumut pe termen scurt pentru reluarea activităţii la uzina din Trolhattan.

Oficialii suedezi ai celor de la Saab au anunţat că au contractat o parte din lichidităţile necesare pentru a reîncepe activitatea la uzina din Trolhattan. Marca Saab, deţinută de olandezii de la Spyker după ce GM a hotărât să renunţe la ea, şi-a încetat activitatea în cursul lunii trecute, pe fondul lipsei fondurilor necesare continuării asamblării maşinilor.

Prima parte a împrumutului necesar supravieţuirii a fost luată de la Fondul de Investiţii Gemini, suma ridicându-se la 30 de milioane de euro. Conform declaraţiilor oficialilor suedezi, restul sumei necesare pentru reînceperea activităţii - 29.1 milione de euro - va fi împrumutată de la Banca Europeană de Investiţii. Ambele sume vor intra în contul Saab în cursul săptămânii viitoare, producţia urmând să reînceapă imediat după acest moment.

Conform oficialilor Saab, Spyker lucrează în continuare la asigurarea fondurilor care îi va da mărcii suedeze o gură de aer din punct de vedere financiar pe termen lung.

"Vreau să le cer scuze angajaţilor noştri dedicaţi, furnizorilor, dealerilor şi clienţilor din cauza întreruperilor din ultimele săptămâni. Facem tot ce putem pentru a readuce încrederea în marca noastră cât de repede posibil", a declarat Victor Muller, CEO Spyker.

via | Automotive News

Comentarii (11)

  • R.I.P. Saab
    pacat - acum 25 de ani facea masini bune
    2 3
  • Saab fii tare! Nu ne lasa cu nemtestile! :)
    8 2
  • cred ca o duceau mai bine daca mai erau la GM. falimentul bate la usa
    3 3
  • Saab
    Nu cred ca vor reusi. Se bat pe o piata mult prea competitiva pt posibilitatile lor financiare. Le trebuie cel putin 2-3 modele formidabile ca sa aiba sanse minime de redresare, insa pana acum eu nu am vazut nimic notabil. Cred ca timpul este cel mai mare dusman al lor.

    P.S.: Personal nu vad nici un motiv pt care mi-as lua o masina premium Saab, insa as rezona cu idee unei masini Saab low cost. Cred ca ar avea mai multe sanse in directia asta.
    5 2
  • SaabCuantic
    de la Saabaru la Saabtai
    De fapt, infuziile de capital invocate in articol se pare ca nu vor urni lucrurile in curtea suedeza cat certitudinea ca cel mai puternic investitor in SAAB, conform ultimului val de stiri oficiale, va veni din...ghici! - "People's Republic of..." Este deja stabilit ca holdingul auto Hawtai sa ofere 120 de milioane de euro cash in schimbul a aproximativ 30% din numarul total de actiuni de la SAAB Automobile AB, dintre care primii 30 de milioane de euro imediat, ca garantie a intentiilor (bune) chinezesti. Hm, am un sentiment straniu de deja-vu...in urma cu 22 de ani, cam tot asa si-a varat coada si o oarecare corporatie GM, care i-a momit pe sarmanii suedezi cu cumpararea concreta a 50% din drepturile de proprietate. Atunci a fost vorba de 600 de milioane de dolari, care s-ar echivala cu o suma contemporana mult mai mare, dar acum SAAB, volens-nolens, s-ar arata flamanda si numai pentru un milion cash doar-doar sa-i vada si sa-i palpeze in fata ochilor, caci nevoile de productie sunt extrem de ridicate...Si, ca sa pastram proportiile de comparatie, atunci GM semnifica un nume destul de pertinent fata de (inca) anonima Hawtai, deci ne putem astepta la un nou bluf, poate si mai urat, daca pana la urma SAAB va incapea integral in custodia chineza...Paradoxal, pentru Volvo se anunta vremuri chiar interesante sub tutela lui Geely, care insa se dovedeste putin mai serioasa si mai competenta decat concurenta, adica alde BAIC, Hawtai, Chery si plutonul! Sau poate ma insel eu grav si galbejitii vor da lovitura chiar inainte de 2012, anul preconizat de jupan Muller pentru "revenirea pe profit la SAAB" (revenire? ultima data cand SAAB a fost cu adevarat "pe plus" se petrecea prin 1995...).
    2 1
  • 9-5Aero
    Eram sigur ca o sa vina SaabCuantic cu o noua poezie.........:)))))))))
    4 0
  • @SaabCuantic
    Defapt ultima data Saab a fost pe profit in 2001, cand a avut si cele mai mari vanzari din istorie. E drept, ambele modele erau relativ fresh atunci.
    1 0
  • SaabCuantic
    @ztele
    Eu am specificat profit "cu adevarat", adica plafonul cel mai ridicat de venituri incasate pe un an, nu volumul maxim de vanzari (masini) . Acesta din urma s-a realizat in...1987 (record nedepasit pana azi de 134 112 unitati SAAB vandute) , dar nivelul cel mai inalt de profit din istoria marcii s-a inregistrat in 1995: 2,86 miliarde de dolari net, desi in acel an s-au vandut numai 97 307 unitati! Incepand cu 1998, acest plafon de productie a fost sistematic surclasat, dar explicatia unor profituri mai scazute decat in 1995 ar fi ca, dupa 2000, nivelul datoriilor economice ale SAAB-ului a inceput sa creasca vertiginos, ceea ce a "stirbit" in mod real si matematic din cota finala de profit, desi, teoretic, in deceniul recent incheiat au fost inregistrati si ani cu incasari mai mari decat in 1995, dar, repet, datoriile si-au luat partea leului (in cazul nostru, a dolarului) si au dezechilibrat astfel balanta bugetara a marcii...Ne putem intreba logic de ce a acceptat compania detinatoare, GM, ca productia sa fie sustinuta in conditii net defavorabile de indatorire si mai ales pe fondul diminuarii gradate a interesului clientilor, cu precadere cei ne-americani, de masa numerica potential mai mare. Nu stim exact nici de ce GM a plusat pe deasupra cu fonduri de "acoperire"...Poate ca sefii corporatiei din Detroit au crezut in sinea lor in steaua SAAB-ului pana in ultima clipa posibila...Cert este ca nu vom afla vreodata adevarul total despre cei 20 de ani bizari de stapanire americana...
    Ma rog, n-am vrut sa intram in maruntaiele cifrelor, ca daca ar fi sa tintim insasi expresia "vanzari de calitate unanim recunoscuta", se pare ca cel mai bun an in acest sens este socotit...1985 (nu 1987, raportat strict la dinamica vanzarilor, deoarece puristii nu prea au privit cu ochi langurosi modelul 9000, care nu era 100% conceptie SAAB precum 900 FG , 90 si EV-1) . Si oricum SAAB este mort spiritual din 1990, iar fanii inraiti si autentici considera in habotnicia lor acceptabila ca nici macar variantele 900 SG si 9000 SG nu trebuie situate la aceeasi valoare cu primele generatii ale acestor doua emblematice modele: 900 si 9000. Asa ca noi sporovaim amorezati de "meandrele concretului" si "pragmatismul momentului", dar cu inima suntem de fapt departe de adevaratul SAAB, musai cel de dinainte de epoca GM...Ca o axioma, daca uiti de trecut sau nu te mai intereseaza, sigur nu traiesti in prezent, iar viitorul nici nu poate fi conceput. Deci @9-5 Aero, asta-i poezie sau realitate?
    2 1
  • Corect
    Dar, problemuta e ca nu ai cum sa mentii interesul clientilor ridicat atata timp cat nu ai produse noi.
    Saab a investit masiv in noul 9-5, s-a grabit foarte tare cu 9-4 (presupun ca stii ca nu va avea o motorizare diesel) si a ales sa dezvolte o platforma complet noua pentru viitorul 9-3 (impreuna cu Haldex).
    Probabil costurile platformei le-a dat peste cap bugetul.
    1 0
  • SaabCuantic
    Uf,da
    @ztele, stim noi de fapt care este marea buba la SAAB: lipsa unei strategii eficiente pe termen lung in privinta...publicitatii, caci cu gasirea unui investitor puternic o mai scoti la liman, dar, daca nu te pricepi sau minimalizezi marketing-ul, atunci nu te mira ca "graficul vanzarilor" arata mereu numai cote spre subsolul hartii din biroul managerial sau de pe lap-top...nu poti sa acuzi doar reticenta clientilor si tacticile concurentei. De pilda, unde si cand ati vazut la televiziunile din Romania vreo reclama la SAAB? Chiar am intreprins eu un sondaj in mica colectivitate si concluzia m-a lasat perplex: multi romani nici n-au auzit vreodata in viata lor de SAAB!! In atare conditii, urmarea este fireasca: prin showroom-urile marcii suedeze din tara, pana si microbii se plictisesc de moarte...
    1 0
  • SaabCuantic
    @ztele
    Ai rostit un mare adevar: 9-4X mai trebuia "prelucrat"...Cred ca te referi, pe langa evitarea Diesel-ulului (tot mai solicitat, pretutindeni) , si la implementarea practic a aceluiasi bord interior ca la noul 9-5, desi conceptul 9-4X a aparut inaintea acestuia! N-ar fi asta o hiba importanta si nici impartirea aceleiasi platforme cu Cadillac SRX, cat focusarea pe benzina si bioetanol, adica excluderea motorizarii Diesel clasice, ceea ce denota intentia clara a fostului proprietar, GM, de a adresa prioritar pietei nord-americane, iar actualul proprietar, Spyker, sondeaza si tentanta piata chineza...si astfel poate va realiza ca va fi musai nevoie si optimizarea consumului prin folosirea Diesel-ului. Oricum se va ocupa preconizatul tatic de calibru, Hawtai, care zice-se ca este chiar specializat pe altarul motorinei. Daca insa locul, matritele si drepturile de productie vor ramane in Mexic, in grija vechiului stapan, atunci noi, europenii, nu vom avea sanse sa admiram aceasta prima autentica masina de teren din istoria SAAB (ma rog, crossover, dar pare ca inspira dimensiuni de SUV, iar XWD-ul ii confera valente off-road) decat pe cai virtuale...Merge si asa cand te gandesti ca nu s-a mai repetat gluma idioata gen 9-7X. Una peste alta, este o realizare placuta de format scandinav si cu forme ispititoare, se putea si mai bine, conteaza in final sa se vanda masiv :D pai nu?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru