Saab ar putea cere din nou protecţie împotriva creditorilor
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Acum trei ani, când Saab încă se afla sub conducearea General Motors, oficialii suedezi cereau protecţie împotriva creditorilor.Acum, sub o nouă conducere, Saab este pe punctul de a înainta încă o dată o astfel de cerere întrucât finanţele constructorului suedez au ajuns aproape de zero.
În cadrul unei emisiuni difuzate la un post public de radio suedez, realizatorii au citit un raport în care, grupul Swedish Automobile NV (SWAN) se pregătea să ceară protecţie împotriva creditorilor, însă oficialii nordici au negat afirmaţiile. Mai mult decât atât, oficialii suedezi au spus că pentru moment evaluează orice opţini posibile pentru a asigura continuitatea Saab.
"Nu am luat încă nicio decizie cu privire la reorganizare", a declarat în aceeaşi zi, Mats Fagerhag, şeful care se ocupă de dezvoltarea tehnologică din cadrul SWAN.
Via | Carscoop
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Economic
-
Potrivit celor mai recente cifre, înaintate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Dacia a comercializat peste 500.000 de mașini, pe Bătrânul Continent, în primele 11 luni din 2024. (19.12)
-
Constructorul de la Mioveni a înregistrat 10.000 de comenzi pe platforma proprie de e-commerce. Mașina aniversară este un Duster Extreme, de ultimă generație. (16.12)
-
Nissan a recunoscut că unul din motivele pentru care se află în situația dificilă din prezent este lipsa de modele hibride pe anumite piețe importante. Marca japoneză s-a bazat prea mult pe mașini electrice. (06.12)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
SU.com zic ca reconstructia e o masura de backup, dar cel mai mare risc este sa convinga furnizorii sa mai treaca printr-o reconstructie dupa cea din 2009, atat de repede.
Telenovela continua.
Am trait s-a aud (ma rog, s-o vad) si p-asta...si inca de la unu` care pare sa aiba idee pe ce lume traieste...
@ SaabCuantic
Mi-ar placea sa citesc o detaliere a citatului de mai sus ca poate n-am inteles eu bine despre ce e vorba...nu de alta, da` asa cum e scris acum pare o gugumanie monstruoasa...
Si mai avem si pretentii.
Putem totusi sa ne concentram pe Saab?
Muller a spus intr-un interviu ca reconstructia e o solutie.
Am crezut ca ai scapat si tu caii in lucerna cum scapa tot omu` cand si cand dar acum mi s-a confirmat: e vorba de fanatism si chiar mai mult decat atat.
Faptul ca ai pomenit de VAG, in sine, nu ma deranjeaza. Nu stiu cum ai ajuns tu la concluzia asta. Eu sunt unul dintre putinii care critica/injura VAG atunci cand acestia iau decizii idioate sau dau gherle.
Foarte multi dintre cei care incrimineaza Porsche pentru tovarasia cu VW poate n-au habar de capu` si de viata lor si nu inteleg nimic din nimic. Exclusivismul consta, in principal, in pret, pret care este pe masura performantei si calitatii produsului. Cand ti-oi cumpara un 911 Turbo nou cu 19.999 de Euro, atunci mai vorbim de “democratizare” si pierderea caracterului exclusivist. Pana atunci, Porsche ramane un produs cat se poate de greu accesibil si, pe cale de consecinta, exclusivist.
Apropo de motorul diesel, vad ca Jaguarul nu s-a prabusit in flacari cand a pus diesel pe 2 din cele 3 modele pe care le produce. “Exclusivistul” SAAB, la fel, nu si-a pierdut caracterul hmmm…exclusivist cand a pus motoare diesel pe masinile pe care le face chiar daca acele motoare erau de origine Opel. Sa inteleg ca Opel e cea mai greu abordabila marca de pe piata iar motoarele lor sunt etalon de rafinament?
Cea mai dulce mostra de fanatism este asta: “Iata niste avantaje strasnice pentru Porsche, dar cum ramane cu doctrina exclusivismului, cu politica de independenta, cu focusarea pe benzina turbo, cu respectul fata de fanii conservatoristi?”
Trecand peste faptul ca traim in secolul 21 si trecem prin niste vremuri crancene care ne obliga la tot felul de compromisuri, cred ca ar fi cazul sa raspundem la urmatoarele intrebari pentru a ne plasa in paradigma corecta: cine a decretat ca o singura tehnologie in ceea ce priveste propulsia trebuie folosita de fabricantul X? Cine a stabilit ca motorul diesel este si va fi veci pururi (mult) inferior motorului pe benzina? Cine a stabilit ce presupune “conservatorismul”? In urma cu ani de zile, Porsche nu avea nici ABS, nici airbag-uri, nici ESP, nici controlul tractiunii, nici aer conditionat, nici tractiune integrala, nici, nici, nici…Daca suntem adevarati “conservatori”, pai hai sa “dezbracam” masinile de toate aceste elemente ca doar nu putem accepta sa se puna pe masina toate nazdravaniile astea, nu?!?
Probabil ca ma exprim eu prea complicat si de aia nu se intelege. Eu n-am tinut mortis sa mi se explice ci mi-am exprimat o dorinta...”Mi-ar placea sa citesc o detaliere a citatului de mai sus…”. Prin urmare, iti multumesc pentru amabilitate.
Faza cu "Diesel"-izarea SAAB-ului se poate imputa exclusiv satrapilor de la GM, am mai abordat tema in cauza, iar ztele a subliniat o realitatea foaaarte draguta, daca cercetezi arhiva, despre o calitate anume a Diesel-urilor de la SAAB, cu toata provenienta lor binecunoscuta (JTD-ul de la Fiat Group).
Totodata, ztele are dreptate, ca de obicei: ar trebui sa repudiem insultele "voalate" si ironiile ieftine dintre noi si sa ne indreptam atentia catre miezul cel mai fierbinte al problemei: ce trebuie facut la SAAB? In primul rand, pornim de la o certitudine, cam "nasoala", dar de neocolit: productia este paralizata de prea mult timp, deci, implicit, intreaga strategie financiara a companiei pentru anul in curs a sarit in aer...Asta o stim sau o intuim cu totii. Daca vom continua sa ne lamentam ca babele pe marginea inactivitatii prelungite a firmei, ar fi in zadar, caci n-o ajutam cu nimic. Tot ce putem intreprinde in mod rezonabil este sa sugeram solutii, cu precadere pe termen lung. Nu-i vorba aici despre cine dintre noi se considera sau este considerat priceput si cine nu, important este ca fiecare persoana interesata de subiect sa avanseze ideile lui proprii, indiferent cum par acestea celorlalti (numai sa nu aruncam in eter cu afirmatii patologice gen "SAAB este un gunoi sau trebuie depus la cimitir etc.", cum mai cunoastem noi pe cineva in acest sens sau nonsens...). De ce sustin cu fermitate dialogul civilizat, intensiv si constructiv intre noi? Fiindca, simplu, dreptul fundamental la expresie s-a castigat cu sange in 1989 si ganditi-va ca unii au avut rude sau prieteni care au platit pretul cuvenit pentru ca noi sa putem vorbi fara oprelisti astazi! (ca ne mai scapa si neghiobii pe gura, este o fatalitate inerenta democratiei si, prin extensie, oricarei oranduiri socio-politice...)
Revenind la tema zilei: sa nu se hazardeze nimeni sa creada ca "lasa ca au grija factorii responsabili de la SAAB de soarta brandului, fanii sunt doar fani, ei nu conteaza in complexul proces decizional!"...Fals! Eu am retinut din lectiile de management de la facultate ca un manager realmente iscusit nu va nesocoti niciodata parerile despre o anumita problema profesionala venite chiar si din partea femeii de serviciu, oricat de neavizate le-ar percepe la prima vedere...Prin analogie, pariaza cineva ca sefii SAAB-ului n-ar intra vreodata pe Automarket.ro si n-ar conchide astfel: "Ia uitati ce debiteaza tampitul X, nastrusnica gandire are in privinta lui SAAB, dar la naiba cu pragmatismul dus la extrem, haideti sa aplicam o sugestie originala de-a lui pe care noua nu ne-ar fi fatat-o mintea, poate ca va functiona si ne va da un impuls, teoretic orice este posibil, cine stie?"...
Asadar, eu, nebunul incurabil (fiecare sat sau stat trebuie sa aiba unul, prin traditie :))) , am aruncat doua pietre in apa (a se vedea in primul meu comment de sus), dar vad ca nici un intelept nu se incumeta sa le scoata :D
ps. singura solutie ar fi sa se ,,rebrenduiasca.'' Doar asa ar mai putea pacalii pe cate cineva....
Acum o sa-ti povestesc despre un alt tip de faliment, unul mult mai primejdios si mai reprobabil - falimentul de tara, al nostru, al Romaniei, in ciuda optimismului desuet al poetului autohton de rezonanta, alias Romanul Absolut, Eminescu: "La trecutu-ti mare, mare viitor!"...Tot asa se amagea si Dimitrie Bolintineanu: "Viitor de aur tara noastra are / Si prevad prin secoli ai ei inaltare"...Chiar asa?! Si cine anume ne va asigura acest viitor apoteotic? Cumva cuplul de comici bufanti BB ? (Becali-Borcea). Niste analfabeti de cea mai josnica speta ?? Niste talhari inraiti naparliti "european" in "mostre de realizati in viata", numa' bune de "invidiat", de "clevetit", de "mondenizat" si, nota bene, de "urmat" ???...Sau o mass-media care si-a pierdut de mult busola firescului normat ancestral si orice dara omeneasca de buna cuviinta si care ne intoxica neincetat cu frivolitati desucheate care invenineaza atmosfera pana si in Ceruri ?! Iata cum se verifica abrutizant proorociile evanghelice: "Cand Hristos Se va intoarce, oare va mai gasi El credinta pe pamant?"...In nici un caz, ci fel de fel de preocupari "lumesti", exact ca in perioada de nesimtire crunta a pacatosilor contemporani cu miticul Noe, numai ca acum pacatul, indiferent daca de factura obsteasca sau de "rang inalt", se invesmanteaza intr-o forma mai "evoluata", mai "moderna", mai "stralucitoare", mai "linistitoare", mai...ademenitoare. Daca asa stau lucrurile, atunci preconizatul faliment al SAAB-ului ni se va parea apa de ploaie in comparatie cu COLAPSUL (iata termenul adecvat in contextul national, deci este putin spus faliment...) Romaniei.
Apropo, nu v-a ajuns cutitul rabdarii la os? Nu simtiti si voi ca meterezele rezistentei voastre launtrice sunt covarsite de sarabanda interminabila de receptii, sindrofii, botezuri, nunti si inmormantari (toate aceste actiuni de tip "coca-piti" de regula sunt desfasurate in public sub auspicii strident giga-fastuoase, de risipa antologica, pe fondul foametei panoramizate, reliefand epic ceea ce C.V. Tudor denumea sugestiv "dictatura neamului prost"...) ale "potentatilor zilei", in fapt niste lepadaturi de toata vremea (bisnitari, evazionisti si contrabandisti, gen Becali, Borcea si hat! o groaza ca ei, nenumarabili, cu totii niste sfertodocti notorii de ramai interzis daca te sinchisesti sa le asculti "exprimarile" de asa-zisi "oameni de afaceri", in realitate niste fameni profitori, banali, tenebrosi, agresivi!) ? Au ajuns petrecerile lor private absolut meschine, unde "spumega desfraul, in miscari si in cuvinte", sa fie considerate la unison in tara lui Baselu-Voda "evenimente sociale de prim rang" ?! Aha, carevasazica nu mai intereseaza pe nimeni sa-si ciuleasca urechile sufletului catre un teolog haruit precum Nicodim Mandita, un literat fecund precum scriitorul Octavian Paler, un savant eminent precum chirurgul Irinel Popescu, un ziarist cerebral precum inginerul Cristian Tudor Popescu sau un sportiv reverberant precum canoistul Ivan Patzaichin...Bah, "fraierii" astia n-aduc "audienta", de! Drama cea mai anchilozanta moral este ca oamenii "de rand", alias puhoiul popular de "prosti, da' multi", carora le place la culme sa se zgaiasca la tembelizor la asemenea porcarii ordinare (care reflecta in mod halucinant, neverosimil, parada desantata a borfasilor super-imbogatiti ai "tranzitiei", sub privirile suspect de ingaduitoare ale "autoritatilor statului" - care naiba or fi si alea?! - na poftim, ca statul nu este Dumnezeu, ba inca un copil naiv si entuziast, inarmat cu o sabie de lemn mesterita la gradinita, ar fi mai aplecat catre cruciada dreptatii decat "statul", cu toate "parghiile" lui de "putere a legii"), dovedesc efectiv un nivel de inteligenta extrem de scazut...Iar mass-media, in goana ei fetida, nonsensuala si patologica dupa "rating", se identifica magistral sub pielea tartorului care dispretuieste in continuu prea-indelung rabdatoarea toleranta divina, fiind supta fatalmente de orice urma macar filosofica de frica de Dumnezeu...Halal rol educativ si moralizator fata de societatea suculent demonizata de azi prezinta tembeliunea, pardon, televiziunea! In loc de concluzie: "democratia" este falimentul suprem in Romanica Abramburica, asadar, in mod inexorabil, nu putem invata nimic util de la un sistem de "valori" care corupe, denatureaza, desfigureaza, urateste si infiereaza spiritul uman...Doar caracterele cu adevarat mari dainuie peste timpul profan, insa, din nefericire, acestea sunt mai rare decat floarea de colt...
Ei, ce zici, @Adi? Poate ca SAAB va scapa cumva de osandirea desfiintarii, dar oare va scapa si tarisoara noastra cacapitalista scumpa si draga?...
Apelative de genul “Georgel” si “BAH” nu mi se par tocmai politicoase…poate nu stiu eu sa le evaluez corect.
Pana la “compromisurile” legate de structura organizatorica a acestui monstru economic despre care mai putem discuta o gramada (si nu cred ca putem inca sa decretam ca a fost bine sau rau), ma refeream la lucrurile pe care orice fabricant auto trebuie sa le faca pentru a putea sa ramana in viata si sa faca profit. Putem vorbi despre normele de poluare care au ucis, printre altele, masini precum Honda Civic Type R si Focus ST sau de normele de emisii de CO2 care vaneaza ca pe sobolani motoarele mari pe benzina, vorbim de tot felul de cerinte tehnologice obligatorii care cresc pretul si care creaza probleme masinilor si utilizatorilor lor (acum vreo 10 – 15 ani, un anumit model de Maseratti nu a putut fi vandut in America pentru ca stopurile spate erau in forma de bumerang, iar un model Pagani a patit acelasi lucru acum cateva saptamani din cauza unui airbag), vorbim de gusturile si orientarile clientilor care dicteaza directia de dezvoltare a gamelor si modelelor (ca tot vorbim de Porsche cu motor diesel, la 1.5 Euro pe litru de zeama, chiar si oamenii care isi permit o masina mai fitoasa, o vor ceva mai economica). Si fiindca tot vorbim de motorul diesel, daca GM a facut o porcarie punand motoare de acest fel pe SAAB, viitorul lu` SAAB (daca o mai exista vreunul) fara motoare diesel e o iluzie.
Aici si eu sunt de acord cu ztele: insultele nu au ce cauta intr-un dialog civilizat. Faptul ca ma zburlesc la diversi indivizi de pe acest site este perfect justificat de comportamentul acestora. Atunci cand sunt luat la impins vagoane, ma dezbrac de caracter…
Ce trebuie facut la SAAB? Imi asum riscul sa ma injuri din nou si-ti spun care ar fi solutiile:
-sa faca fix ceea ce a facut VAG (cu sanse foarte mici de reusita) sau
-sa fie preluati de un alt mare producator care sa-i puna pe picioare (n-as exclude deloc varianta VAG; te faci frate si cu dracu` ca sa treci puntea. Oricum mi se pare o varianta mai buna decat tovarasia cu chinezii sau indienii).
In rest, eu n-as fi prea optimist in privinta deschiderii managementului SAAB catre opiniile si sfaturile din stanga si din dreapta. Mai degraba cred ca ar fi utila o condensare a diverselor idei vanturate pe-aici pe care cineva sa le traduca si sa le trimita personal la CEO-ul SAAB...
In alta ordine de idei, cred ca faci confuzie intre termeni. Ceea ce-mi povestesti tu acolo despre MAC si MAS tine de exclusivitate care nu apartine din fericire nimanui. Cum ar fi sa platesti pentru o masina de 2 ori, asa cum se intampla in cazul calculatoarelor? Adica o data pentru fieratanie si o data pentru drepturile de autor care decurg din proprietatea asupra tehnologiei. Eu cred ca ar fi tare nasol...Discutia despre exclusivism a luat-o iarasi un pic pe langa subiect: “adoptarea unor caracteristici de constructie (caroserie si motoare) straine de ideologia pe care a pretuit-o decenii la rand” nu va dilua (substantial) nici exclusivismul acestei masini, nici rafinamentul. In primul rand, nu a semnat nimeni de la Porsche cu sange ca nu vor adopta diverse tehnologii (proprii sau imprumutate). Nici nu e recomandat asa ceva. Solutii care erau pana ieri “inacceptabile” (respinse tacit sau intr-o maniera ambigua de fabricant –cu exceptiile de rigoare precum Soichiro Honda care spunea ca “mecanicii mei nu se vor murdari niciodata pe maini de motorina”- si vocal de catre fani) sunt azi cheia succesului. Transformarea unui motor dintr-o rasnita pufaitoare si zgomotoasa intr-o bijuterie tehnologica pare o simpla adaptare desi are toate ingredientele progresului din punctul meu de vedere.
Stiu, pare extrem de vulgar dar profitul, cateodata de-a dreptul obscen, este ratiunea de a exista a oricarui fabricant. SAAB se afla in prezent intr-o situatie de-a dreptul imputita pentru ca enormul capital de simpatie din partea fanilor nu poate plati din pacate furnizorii si salariatii.
Referitor la ultimul tau mesaj, cu parere de rau iti spun ca te scandalizezi degeaba. Cu toate pacatele ei, nu televiziunea e de vina pentru haznaua in ne balacim ci chiar noi, "poporul". Acum 50 de ani nu avea nimeni televizor (nici radio nu aveau prea multi) si lumea parca era mai limpede la creier.
"Poporul" este cel care voteaza aiurea sau deloc dupa care cade in letargie lovit de copita Mioritei. Din acest motiv falimentul rasunator al Romaniei (care e pe vine si de care nu vom scapa), va avea probabil si un efect pozitiv. Acela de exorcizare a acestui popor care a renuntat sa mai gandeasca si, cu atat mai putin, sa actioneze. Tot din acest motiv cred ca pentru a fi o exorcizare eficienta, aceasta trebuie sa fie si foarte dura. De data asta va trebui sa moara oameni de frig, foame si boli ca sa ne trezim si noi la realitate. Altfel o s-o luam de la capat ca si cand nimic nu s-a intamplat fiindca rezervele de imbecilitate ale acestui popor sunt cel putin la fel de mari ca cele de aur adica imense...
Cat priveste oportunitatile reale ale lui SAAB de normalizare, stabilizare si rentabilizare, evident ca singura n-are nici o sansa, este foarte corect ce spui, insa eu nu agreez decat pistele urmatoare, in ordinea preferintelor: SAAB Aero & Military Systems, Koenigsegg, BMW (dar nu in orice conditii, adica nu cu platforme de Mini si motoare de BMW 1.6L turbo pentru viitorul 9-2 sau cu aspect clar de BMW M6 CSL la conceptul "original" SAAB PhoeniX sau mai stiu eu ce nazdravanii) sau eventual Ford, cum sugera LauCalin. In cel mai rau caz as admite revenirea la GM, de care SAAB s-a rupt si nu prea!
Nu m-am scandalizat in cazul lichelelor politico-interlope si tarfelor de tot soiul (si zoiul) care au acaparat, sfasiat si orientalizat aceasta tara "frumoasa si buna" (epitete desprinse din filmul "Actorul si salbaticii"), deoarece ma simt prea imun ca sa sucombez de indignare...Textul meu precedent il incadrez la capitolul pusee necesare de atitudine civica (vorba aceea: "Daca noi vom tacea, pietrele vor striga!"). Mi-e tare dor de nebunia dulce a Pietii Universitatii din 1990, ultima miscare idealista de constiinta nationala...Dar sa nu deznadajduim, caci vremea justitiei cuvenite, in speta cea providentiala, este foarte aproape, chiar bate la usa! Cine are urechi de auzit...
Nu am nici o problema cu cei care-si exprima opiniile chiar gresite cateodata atata timp cat o fac in baza unor argumente mai mult sau mai putin solide si intr-un mod civilizat.
Am o mare problema cu "basistii". Aia care au citit la viata lor 2 bilete de tramvai si o eticheta de margarina si care spun prostii cat Canada cu aere de Himalaya.
Sunt de acord cu toate parteneriatele mentionate de tine (daca ar fi si dorinta din partea lor) cu doua exceptii: Ford care a reusit sa bage in noroi 2 fabricanti cu staif desi avea forta financiara si tehnologica sa evite acest lucru si GM care stii tu mai bine ce a reusit. Cu SAAB in situatia data, mi se pare ca un parteneriat cu Ford sau GM este la fel de util ca o aspirina data unui bolnav de cancer in faza terminala...In prima faza, SAAB are nevoie de foarte multi bani si nici unul dintre cei 2 nu are suficienti pentru asa ceva.
Eu iti recomand sa nu-ti pui prea mari sperante in vreun fel de justitie, indiferent de care va fi ea, providentiala, divina, etc, pentru ca sistemul e corupt in intregime iar singurul care poate sa-l repare doarme pe camasa nestiind nici macar ca poate remedia situatia, cu atat mai putin maniera in care poate face acest lucru.
@ Optimus.
GM si Ford nu au bani sa resusciteze SAAB care acum are nevoie de sume cel putin impresionante. Probabil ca ai uitat faptul ca GM tocmai ce a trecut printr-un faliment prin care i s-au sters datorii de vreo cateva zeci de miliarde de dolari si a cochetat cu ideea despartirii de Opel pana mai acum cateva luni iar Ford a fost cat pe ce sa intre in banii de bail-out dar s-a oprit cand Wagoner a fost pus sa aleaga intre salariu nesimtit + bonusuri + prime si bail-out. A ales prima varianta pe care a platit-o cu vanzarea Land Rover + Jaguar, inchidere de uzine in America, vanzarea de actiuni Mazda + multe alte masuri de austeritate...
@ SaabCuantic
Ai vazut ce simpatici sunt cate unii?
Revenind la subiect, eu n-as credita GM cu atata influenta benefica asupra SAAB. Eu cred ca-i mai degraba forta circumstantelor. In perioada aia, toata economia duduia, nu doar industria auto. Adevarata influenta a GM asupra SAAB s-a vazut mai degraba in perioada de criza cand managementul prost a pleznit sub forma unui faliment rusinos pentru GM insusi si sub forma unor situatii critice la unele subsidiare, inclusiv Opel care a fost salvat si el cu bani de la guvernul german (pentru ca guvernul bolsevic a refuzat sa dea bani muncitorului german).
Ma intrebi de ce cred ca ai supraestimat rolul benefic al GM asupra SAAB dupa care imi scrii 30 de randuri in care imi spui ca GM a manageriat foarte prost SAAB? Pentru ca indiferenta si neimplicarea, sau, mai pe romaneste, miserupismul, sunt sinonime cu prostul management chiar daca nu a existat rea vointa. Stii vorba aia, "Ochiul stapanului ingrasa vita". Un parinte bun nu e ala care isi lasa copiii sa faca absolut tot ce vor ei asa cum nici un manager bun nu-i lasa pe angajati sa zburde pe tarla.
Domnilor de la Renaissance Center li se poate reprosa ca nu si-au facut treaba pentru care erau platiti cu basculante de bani. Asa cum Audi si Porsche au fost transformate din pietre de moara (ca nu mai vroia nimeni sa cumpere masini de la ei) in vaci de muls printr-un management destept spre genial, asa puteau si ei (cel putin in teorie). Sau daca nu puteau, macar il vindeau cat mai luau pe el de o ciorba si un pachet de tigari. Prin urmare, GM este muuult mai vinovat pentru situatia infecta in care este astazi SAAB. Da` ce tot vorbesc eu de ce putea face GM pentru SAAB cand GM insusi s-a prabusit in flacari in ciuda eforturlor imense de salvare?
Aici sunt de acord cu tine: folosirea platformelor de Opel nu poate fi un motiv pentru a spune ca masinile sunt proaste. Faptul ca Audi A3 e facut pe platforma de Golf nu-l transforma pe A3 intr-o roaba. E adevarat insa ca din momentul ala poti sa pui sub semnul intrebarii caracterul exclusivist.
Optica asta deformata ar putea fi responsabila pentru o parte a reticentei potentialilor clienti fata de SAAB. Vinovatul principal ramane, dupa parerea mea, managementul absolut ridicol, in mod special la nivelul grupului cat si la nivelul marcii, lucru care se intampla, as we speak, la Honda.
Sa-i dam Cezarului ce-i al Cezarului dar nici un sfant in plus! Sinistrul realizator TV spune multe lucruri corecte insa produce si o cantitate impresionanta de bullshit si imbecilitati.
Poate o sa te uluiasca ce-ti voi scrie in randurile urmatoare, dar, daca, prin absurd, planeta ar fi fost populata numai de clone de-ale mele, atunci SAAB ar fi fost cea mai vanduta masina...
Prin acest mic artificiu verbal vreau sa subliniez ca gusturile nu se discuta, dar a dezavua aceasta marca batuta de soarta doar pentru ca nu te dau interioarele ei pe spate, pentru ca nu prinde cel putin 300 km/h nici macar prin intermediul unui concept supersport ca Aero X sau PhoeniX si pentru ca nu-ti provoaca fiori la mult-ravnita plaja "0-100", mi se pare o mostra perfecta de infantilism din partea majoritatii iubitorilor de automobile din intreaga lume - iata adevarata si singura cauza a naufragiului nemeritat al SAAB-ului, nu incompetenta administrativa sau viziunile, ce-i drept, aiurite despre performanta ale lui GM!
Probabil ca, daca americanii investeau masiv in potentialul suedez ca sa-l impulsioneze sa realizeze bolizi care sa te invarta cu scaun cu tot cand ar fi luat-o la sanatoasa (evident, exagerez, este doar un efect metaforic) si limuzine care sa radieze atata lux, stridenta si exuberanta incat sa hipnotizeze orice zuza pe strada, atunci n-ar mai fi impuscat nimeni din vorbe politica, repet, inapta si inepta, a concernului din Detroit...
Un bun manager stie sa impleteasca cu iscusinta si cu viziune traditia si individualitatea cu modernitatea si progresul (cel mai bun caz: Rolls Royce). Un bun manager ori creaza nevoi care pot fi satisfacute de produsul pe care-l vinde, ori, daca nu poate face asta, se adapteaza la client. Un bun manager isi face strategia de dezvoltare in baza unor studii de marketing profesioniste (plus alte chestii) prin care se identifica adevaratele nevoi si exigente ale clientului si promoveaza un model nou chiar daca nu “prinde cel putin 300 km/h” si “nu-ti provoaca fiori la mult-ravnita plaja "0-100"...Nu vorbesc de Logan ca sa nu spui ca am coborat discutia in derizoriu ci de marci serioase (Audi si MBZ) care au pus pe navele amiral (A8 si S Klasse) motoare de 204 CP (2.8 la Audi si 2.2 la MBZ) si asta in anul 2011.
Raman la parerea ca managementul are cea mai mare parte de vina in cazul actualei situatii a SAAB. Si asta pentru ca SAAB nu e singurul fabricant de masini “cu suflet”. Daca stai sa te uiti in jur, exista “tz” marci care au fani aproape la fel de “insufletiti” si de mobilati intelectual ca si tine (fa abstractie de unii care posteaza pe-aici!). Exista fan cluburi Dacia Logan in Franta si Olanda ca sa nu mai vorbesc de multe marci japoneze si cu atat mai putin de marci nemtesti. Nu toate aceste marci au ajuns mari si admirate din senin. Unele dintre ele au plecat de la zero si au muncit enorm ca sa ajunga acolo, altele s-au lansat cu catapulta (aminteste-ti inceputurile Toyotei) dupa care au muncit enorm. Iar aceasta munca a avut rezultate in mod special datorita celor care au condus mustaria respectiva.
Pe langa acea munca, au existat si niste compromisuri precum cele pe care le tot critici pe la Porsche, mai mult sau mai putin justificat desi chiar si SAAB le-a facut din plin (le-au facut toti de fapt). Diferenta e ca Porsche le-a facut bine calculat si cu rezultate excelente in vreme ce SAAB le-a facut in virtutea inertiei si cu rezultate dezastruoase.
Nu stiu ce ar fi facut SAAB daca ramanea independent si-si pastra caracterul individual. Eu cred ca ar fi avut aproximativ aceeasi soarta +/- cativa ani.
Prin urmare, daca SAAB tot a manifestat o deschidere atat de mare spre “adaptare” ca sa nu spun compromisuri, cu putin (mai mult) efort (din partea managementului in mod special ca de-aia castiga CEO-ii din industria auto cisterne de bani) ar fi supravietuit chiar onorabil, chiar si in aceasta perioada crancena (a se vedea ce a facut Toyota care, in ciuda pedalei si a Fukushimei, se bate pentru un loc fruntas in top).