Să ne facem griji? Experţii în siguranţă cibernetică au demonstrat în SUA abilitatea de a prelua acceleraţia şi frâna unei maşini conectate la internet

de Mircea Meșter
Miercuri, 22.07.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Conexiunea la internet, una dintre opţiunile principale disponibile pe o maşină modernă, poate ascunde o mulţime de probleme. Iar hackerii care pot prelua comanda volanului sunt doar una dintre ele.

Doi experţi în securitate cibernetică au demonstrat pentru publicaţia americană Wired că o maşină conectată la internet poate fi foarte uşor atacată de hackeri, aceştia având la dispoziţie ulterior multe dintre funcţiile de bază ale maşinii, implicit acceleraţia, frâna, direcţia sau sistemul multimedia şi cel de climatizare. În cadrul demonstraţiei realizate de Charlie Miller şi Chris Valasek, maşina condusă de reporterul Andy Greenberg a fost atacată cibernetic de pe un laptop, "hackerii" reuşind ca la un moment dat să genereze un mic accident, conducând maşina într-un şanţ.

Ai internet pe maşină? S-ar putea să fii expus

Scopul experimentului celor doi americani a fost de a demonstra că maşinile conectate la internet sunt la fel de expuse ca orice alt computer la atacuri ale hackerilor. Asta pentru că explozia tehnologică a ultimilor ani a introdus conexiunea la internet cu ajutorul telefonului în dotarea standard sau opţională a celor mai multe dintre maşinile care se regăsesc în acest moment în showroom-uri.

Conform celor doi experţi, un exemplu ar fi sistemele montate pe maşină care alertează poliţia automat în caz de accident. Acestea reprezintă un factor de vulnerabilitate în cazul unui atac cibernetic, conexiunea constantă la internet având potenţial de risc major cu urmări fizice asupra ocupanţilor maşinii. 

În demonstraţia realizată de Miller şi Valasek, maşina condusă de reporterul Wired pe autostradă - Un Jeep Cherokee - a fost atacată de la distanţă, "hackerii" de ocazie preluând controlul asupra climatizării şi radioului maşinii şi stropind cu apă de parbriz fără ca şoferul să fi acţionat maneta dedicată. Ulterior, cei doi au oprit maşina pe autostradă, acţionând asupra acceleraţiei. Experimentul a continuat apoi într-o parcare goală, acolo unde hackerii au dezactivat frânele maşinii, obligându-l pe reporterul american să oprescă maşina într-un şanţ. Din fericire, cu viteză mică.

Constructori, guverne, antiviruşi, hackeri

Conform celor doi specialişti, problema industriei auto este că dezvoltarea sistemelor care conectează maşina la internet trebuie dublată de asigurarea unui nivel de securitate cibernetică foarte înalt. De exemplu, Chrysler a anunţat recent că oferă o actualizare de software prin care sistemele maşinilor care beneficiază de pachetul multimedia Uconnect sunt securizate împotriva atacurilor cibernetice de acest tip. 

Problema a devenit una foarte discutată în Statele Unite, acolo unde s-a ajuns la implicarea guvernului.

Autorităţile americane lucrează îndeaproape cu producătorii auto pentru ca hackerii să fie împiedicaţi să atace maşinile. Mai mult, producătorii de sisteme antivirus au şi ei un cuvânt de spus în acest sens, Kaspersky Lab anunţând acum un an rezultatele unui studiu care a analizat potenţialele probleme cu care se pot confrunta maşinile conectate la internet.

Comentarii (13)

  • Ce legatura au functiile actionate mecanic ( directie, frane, acceleratie) cu internetul ? Doar daca masina e 100% autonoma poate da.
    0 20
  • @what?......directie electrica....deci actionata de motor electric....
    acceleratie actionata de un computer.....pedala ta doar transmite un semnal electric computerului...care stie el ce are de facut......
    la franare.....e putin mai diferit.....insa ai auzit de sisteme tip City Safety? si acestea sunt controlate tot de un computer.....si deci e grava situatia.......
    17 0
  • De asta BMW e30 e sfant ! Si orice alta masina al acelor vremi sau pana in 2006 :))
    7 2
  • O frica in plus:

    temerea ca un cineva imi va hackui masina si-mi va lua volanul din mana. Deci imi va lua controlul. Chiar trebuie sa traim intr-o lume atat de nesigura? Nu numai ca trebuie sa fiu atent la ce descarc de pe internet si ce antivirus instales, dar acum trebuie sa am o grija in plus? Nu merci !
    Constructorii au o mare dilema. Trebuie sa analizeze cu mare atentie in ce se baga. S-ar putea sa fie o fundatura pe care scrie "faliment". Nu te joci cu viata oamenilor.
    9 1
  • Eu sunt in siguranta din punctul asta de vedere desi, daca mi-as permite, as prefera ceva din anii '70 - '80.
    6 0
  • Imi cumpar tractor
    0 0
  • si ma intrebau unii de ce eu prefer un logan 2 in loc de haudi

    p.s.: de unde stim ca 'hackerii' nu au modificat sistemul masinii, intreb
    5 2
  • AndreiRN
    Masini vechi pt mine pana la sfarsitul vieti.
    2 2
  • hazard
    tedeii vechi si pentru mine... D'ala care scoate mult fum si care poate merge si cu ulei de floare soarelui... Ca sa ma plimb prin fata guvernului...
    4 1
  • apa la moara...

    ii scot lui tata Dacia 1300 din curte si sa vedeti atunci "lume nesigura"

    am auzit ca sunt si vase de toaleta cu calculator incorporat....ce te faci cand ti se hacuie wc-ul si in loc de apa calda baga astia apa rece?

    tz, tz, tz
    0 0
  • Phenom
    Si de ce "trebuie" sa ai masina conectata la internet? Ca n-am inteles partea asta. In rest, intr-adevar orice electronice conectate la net pot fi hackuite, nu conteaza ca sunt filtre de cafea, wc-uri, telefoane sau autovehicule. Daca trebuie sa fii conectat pentru eventualitatea unui accident atunci cu siguranta nu iti trebuie conexiune permanenta (ca asta e singurul motiv pentru care as vrea internet pe o masina). Iar faza ca a anuntat Chrysler ca o sa faca un patch de securitate e vax. Daca un sistem poate fi hackuit, va putea fi hackuit oricum, oricate gauri astupi.
    Oricum, in Romanica, putem sta linistiti pentru o buna bucata de vreme, ca noi abia avem net pe telefoane in afara oraselor.
    2 0
  • Deja sunt companii care creaza programme antivirus pentru masini.Iar preturile pentru aceste programe nu sunt mari.Deci, treaba cu "las' camerge si asa" nu prea mai merge. Probabil ca domnul RN deja lucreaza la asa ceva! Caldura mare, sa-i arda focul de masoni!
    0 0
  • Au zis clar ca sunt afectate cele conectate la net. Cate masini sunt conectate la net? Ce sanse sunt sa gasesc unu pe autostrada, ascuns dupa un tufis care sa ma arunce de pe sosea? Aceste "preluari de comanda", sau "deturnari", cum vreti sa le ziceti, se fac cu tinta. Vor fi predispuse coloanele oficiale, masinile care transporta valori etc. Nu oricine poate fi hacker, iar hacker-ii experimentati nu isi pun mintea cu orice neica nimeni care merge cu masina pe soselele noastre.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru