La sfârșitul anilor '80, Europa începea să respire libertate. Iar curajul începea să se simtă și în rândul constructorilor auto. BMW lua decizia de a explora noi granițe ale imaginației și le permitea unor designeri germani să dea naștere unui roadster care privea spre viitor. De altfel, de viitor se și leagă numele primului model Z, pentru că litera Z era o abreviere a cuvântului german „Zukunft”, tradus simplu „viitor”.
BMW Z1
Studiile pentru primul model Z au început în 1985, iar mașina a fost prezentată sub formă de concept în anul 1987. Primele exemplare ale futuristului BMW Z1, așa cum fusese botezat de germani, au început să apară pe străzi în martie 1989, la un preț de 83.000 de mărci. Era un preț piperat, dar comenzile nu au întârziat să apară. Era o perioadă în care Mazda MX-5 se pregătea să popularizeze ideea mașinii decapotabile de mici dimensiuni, creată pentru plăcerea de a conduce.
BMW Z1 arăta însă mult mai spectaculos decât un MX-5. Avea portiere care coborau asemeni geamurilor. Nu se deschideau în exterior. Pragurile înalte asigurau viața pasagerilor în caz de accident. Caroseria era compusă din panouri din plastic. BMW susținea că panourile unei mașini se pot schimba în doar 40 de minute pentru a da o nouă culoare mașinii. Ba mai mult, nemții susțineau că mașina se putea conduce chiar și fără ele.
Motor de 2.5 litri, transmisie manuală cu cinci trepte, 168 de cai putere și o suspensie spate denumită Z Axle, creată special pentru acest model. Cu alte cuvinte, o adevărată sursă de distracție. Vânzările au fost neașteptat de bune la început, BMW străduindu-se să facă față cererii cu o producție de 10-20 de exemplare pe zi la uzina din Munchen. În 1991 însă, germanii decid să oprească producția după 8000 de unități livrate. În prezent, un BMW Z1 ajunge să coste cel puțin 45.000 de euro, semn că raritatea sa l-a transformat într-o mașină căutată de pasionați și colecționari.
BMW Z3
Dar BMW Z1 a fost doar începutul aventurii germane în segmentul roadsterelor. La cinci ani de la pensionarea primului Z, BMW lansează noul Z3, un roadster de serie cu o producție însemnată. Mașina se bucură de un capital de imagine fantastic după ce apare în seria James Bond, filmul Golden Eye. 15.000 de clienți plătiseră un avans înainte ca mașina să fie lansată.
De data aceasta, de producție s-a ocupat uzina BMW din Spartanburg, Statele Unite, Z3 fiind primul model al constructorului produs în afara Germaniei. Până în 2002, anul retragerii sale din activitate, BMW a produs aproape 300.000 de unități Z3. O mică parte dintre acestea erau modele coupe, dezvoltate de o echipă de ingineri BMW în afara programului. BMW Z3 Coupe era o mașină de 3 ori mai rigidă decât varianta roadster, motiv pentru care a și primit atenție din partea diviziei de performanță M.
BMW Z8
În vreme ce se bucurau de succesul lui Z3, oficialii BMW și-au permis din nou o pauză de visare.
Fix ca pe vremea lui Z1, germanii i-au dat mână liberă designerului danez Henrik Fisker, cel care avea să fondeze celebra companie americană de automobile, rivală pentru Tesla. Fisker a vrut să omagieze celebrul BMW 507 și a dat naștere unui concept denumit Z07.Baia de mulțime pe care a făcut-o conceptul în 1997 i-a determinat pe nemți să dea naștere unei versiuni de serie. S-a numit BMW Z8 și restul e deja istorie. Mașina folosea o structură și o caroserie din aluminiu, avea o distribuție a greutății 50/50, dispunea de un motor V8 de 5.0 litri cu 400 de cai putere și 500 de Nm și putea atinge 100 de km/h în 4.7 secunde, precum și o viteză maximă de 290 km/h. Trăsături demne de orice model de performanță al vremii noastre. Nu e de mirare că în momentul lansării mașina costa 128.000 de dolari.
Au fost produse doar 5708 exemplare, dintre care aproape jumătate au ajuns pe piața din Statele Unite. Bineînțeles, pentru că și această mașină avea nevoie de un capital de imagine impresionant, James Bond a condus mașina în filmul The World Is Not Enough, în anul 1999. În prezent, un BMW Z8 poate fi achiziționat de pe site-urile de profil cu 180.000 de euro, deci cu mult peste prețul inițial.
Primul BMW Z4
După Z8, BMW a renunțat să mai viseze, dar nu a renunțat la ideea de a avea un roadster în gamă. Așa că în 2002 a dezvăluit primul BMW Z4, o mașină desenată tot de un designer danez, Anders Warming. A fost produs tot în Statele Unite până în anul 2008, totalizând aproximativ 200.000 de unități vândute, dintre care 17.000 au fost coupe-uri.
Prima generație Z4 a beneficiat și de o versiune M, care a adunat 5000 de clienți.
Al doilea Z4
A doua generație BMW Z4 a fost lansată în 2008 și a rămas pe piață până în 2016. A fost primul model care a folosit un acoperiș rabatabil din metal, ceea ce a marcat sfârșitul unei caroserii coupe dedicate. Nu a existat un model dedicat M, iar producția a fost una destul de modestă, comparativ cu vechile modele: doar 118.444 de mașini.
Declinul acestui segment i-a făcut pe cei de la BMW să se gândească de două ori înainte să lanseze un nou Z4. Așa că au căutat un partener alături de care să împartă procesul de dezvoltare și implicit costurile. Toyota a simțit că este o ocazie bună pentru a relansa numele Supra, așa că cele două mari companii au lucrat la un model comun.
Noul BMW Z4
Noul BMW Z4 s-a lansat în anul 2018 și a fost catalogat de către mulți fani ai brandului drept cel mai frumos Z4. Poate și pentru că a decis să se întoarcă la un acoperiș textil și să inspire aceeași senzație de libertate ca Z1. Dezvoltat pe o platformă comună cu noul Toyota Supra, BMW Z4 nu putea să nu se ridice la pretențiile cu care BMW și-a obișnuit clienții, așa că a venit cu o distribuție perfectă a masei pe ambele axe: 50/50. A scăzut și în greutate cu 50 de kilograme față de vechiul model. Deci numai vești bune. Și fix ce ți-ai dori să auzi despre o mașină cu care vrei să explorezi cele mai frumoase drumuri ale României.
Colac peste pupăză, versiunea pe care o vom folosi în cadrul proiectului #RomanianRoads by Michelin este și cea mai puternică disponibilă în prezent în gamă: Z4 M40i. Pentru că BMW nu a mai așteptat și a lansat Z4 cu o versiune care poartă amprenta diviziei de performanță M.
Nu este un M 100%, dar se apropie foarte mult de valorile diviziei, pentru că vine cu o suspensie sport și cu un motor puternic, cu șase cilindri în linie, care zbiară amenințător.De-a lungul celor 7 zile de preumblare pe șosele sinuoase, ne vom bucura de 340 de cai putere, orchestrați cu ajutorul unei cutii automate Steptronic, cu 8 rapoarte. Ce-o să mai zguduie granitul din Podișul Dobrogei și ce-or să se mai sperie măgarii de pe Transalpina.
Se va dansa mult cu puntea spate la turații înalte, chiar dacă valoarea impresionantă de cuplu, adică 500 de Nm, este disponibilă de la 1600 de rotații. Cu o asemenea rețetă, nu e de mirare că timpul de accelerare de la 0 la 100 de km/h este de numai 4.5 secunde, o valoare cu care se lăudau supercaruri acum un deceniu.
Dacă ai noștri jurnaliști sau reprezentanții media de pe alte meleaguri vor abuza de această teleportare până la 100 de km/h e clar pentru toată lumea că valoarea medie de consum anunțată de BMW, adică 8.4 litri/100 de km, e doar o frumoasă utopie. Promitem să vă ținem la curent cu prăpastia uriașă pe care o vom crea între valorile oficiale și cele reale.
BMW a avut grijă ca exemplarul Z4 care ajunge pe mâinile noastre să fie echipat cu toate bunătățile, chiar dacă asta înseamnă că valoarea sa finală depășește cu mult cei 60.100 de euro ceruți pentru o versiune M40i standard. Va exista o suspensie adaptivă cu mai multe moduri de rulare, vor exista faruri full LED adaptive și două ecrane generoase, ca să nu uităm în ce eră tehnologizată ne aflăm.
În spatele volanului se va afla un ecran uriaș de 12 inch, care digitalizează complet instrumentele de bord și vine cu o mulțime de informații pentru aceia dintre voi care ne vor asalta cu întrebări. În centrul planșei de bord există un alt ecran generos, de 10 inch, care va deservi unul dintre cele mai intuitive sisteme multimedia existente într-o mașină. Are și funcție tactilă, dar poate fi controlat și de pe consola centrală. Clasic.
Dar nu tehnologia ne va face să ne batem pe „cine conduce azi Z4”. Toți își vor dori să conducă mașina aia cu propulsie spate, cu 340 de cai, care stă fantastic pe viraje și care are cel mai bun sprint de la 0 la 100 de km/h dintre mașinile prezente în #RomanianRoads. Așa că, rămâneți să vedeți fotografii fantastice cu BMW Z4, cu plete în vânt și cu multă cremă de protecție solară.
#RomanianRoads este un proiect Automarket.ro
Partener principal:
Michelin
Alimentat cu:
Rompetrol efix
Conectat de:
Orange
Noul Z4 e clar un cabrio rasat, chiar dacă nu va deveni probabil *collector*.
Inutil să repet că mie cel puțin nu prea-mi place -- pe dinafară zic, că-n rest n-am motive de criticoșenie. :-)
P.S. Încă nu-s lămurit dacă actualizarea recentă a timpului de sprint 0-100 km/h sau 0-60 mph / 96,56 km/h (cu niște zecimi bune... mai bine decât 4,5-4,3 s) din partea BMW o fi valabilă doar pt versiunea americană, *gâdilată* cică nițel din ECU spre 380 CP.
...Putere care-i de fapt și a L6-ului aparent identic de pe Toyota Supra (după numeroase dyno-tests reale.)
Taiotă (aferim @zărne :-)) care atinge efectiv 60 mph în 3,7-3,8 secunde. Dar care-i și mai scumpă pe majoritatea piețelor -- paradoxal pentru un japo-coupé vs. un bavarezo-cabrio identic tehnic.
În fine, mai puțin contează zecimile decât trăirea șerpuirilor în viraje, așa că le așteptăm cu interes pe ultimele.
...Și (mai prozaic) eventual o estimare de preț pentru un set de caocioace -- hexagonale, clar -- ale fiecărei participante.