Sătmăreanul Victor Sfiazof, designerul care a câştigat concursul global de proiecte de iniţiat de Renault odată cu startul dezvoltării SUV-ului Kadjar, consideră că un model de serie Renault desenat de un designer din afara Franţei este o realizare majoră în ceea ce priveşte poziţionarea Centrului de Design pe care Renault îl are la Bucureşti, al doilea din Europa.
"Se întâmplă foarte rar ca o maşină de producţie să fie desenată de unul dintre centrele de design pe care Renault le are în afara Franţei", spune Victor Sfiazov, care e pasionat de design auto încă din copilărie, astfel că a urmat cursurile unei facultăţi de profil din Cluj şi a fost cooptat în echipa de designeri cu care Renault a deschis Centrul de Design din Bucureşti în 2008.
"Schiţa mea, desenată conform cerinţelor venite din Franţa, a fost declarată câştigătoare după ce în concurs au intrat proiecte de la toate centrele pe care Renault le deţine la nivel mondial : Franţa, România, India, Coreea de Sud şi Brazilia", povesteşte designerul de 32 de ani.
După ce a fost acceptat şi declarat câştigător, proiectul lui Victor a mers mai departe la dezvoltare, românul colaborând îndeaproape cu inginerii şi modelatorii Renault din Franţa, acolo unde a locuit câteva luni în timpul perioadei de dezvoltare a maşinii."De multe ori, atunci când se alege designul unei maşini de serie, directorii de design din Franţa conduşi de Laurens van den Acker merg pe o schiţă care este îmbunătăţită cu elemente care se potrivesc din celelalte proiecte care au participat la concurs.
În cazul lui Kadjar s-a hotărât ca maşina să rămână integral cea din schiţele mele iniţiale. Mai mult, suntem foarte bucuroşi că între schiţele iniţiale şi modelul de serie există asemănări evidente", spune Victor Sfiazof, care anunţă că se întâmplă de foarte multe ori ca produsul final să nu mai semene decât vag cu ceea ce designerul a gândit la început."Intervine partea de inginerie, de exemplu elementele de siguranţă, iar acolo trebuie să faci câteva compromisuri pentru a schimba câteva elemente pentru ca maşina să se ridice la standardele cerute şi să poate fi până la urmă produsă. În cazul lui Kadjar, am reuşit să ducem produsul final într-o direcţie foarte asemănătoare celei pe care am conceput-o iniţial".
Conform designerului român, echipa franceză de design a căutat ca viitorul SUV compact al celor de la Renault să fie "senzual şi fluid, dar să păstreze aspectul masiv al unui crossover".
Victor Sfiazof locuieşte în Bucureşti de când a fost ales de Renault să facă parte din echipa de creaţie a biroului românesc de design aflat în centrul oraşului. Nu conduce nicio maşină în viaţa de zi cu zi şi este fan al modelelor Ferrari din epoca de aur a designului auto: "Nu-mi trebuie maşină în Bucureşti, pentru că birourile noastre sunt situate foarte central şi aici e foarte aglomerat. Dacă am nevoie de maşină, iau una dintre cele pe care le avem la Centrul de Design şi-mi fac treaba cu ea"."Numele modelului pe care l-am desenat a fost decis abia la finalul întregului proces de dezvoltare. În prima fază a trebuit să mă obişnuiesc cu denumirea Kadjar, însă apoi mi s-a părut că este una foarte potrivită, că îmbracă bine spiritul unui crossover. E şi un nume mai neobişnuit, aproape exotic", încheie Victor.
Felicitări!
Este destul de rar când o mașină de serie seamană atât de mult cu schițele (nu le-am văzut pănă acum), mai ales când schițele nu au fost desenate de designerul șef al mărcii.
S-ar putea mări dimensiunile pentru un automobil de clasă superioară.
Felicitări, Victor Sfiazov! Sper să desenezi cât mai multe modele noi ale Alianței!
Ce inseamna modelul anterior de Mazda? Care model?
Si apoi cum comentezi faptul ca Laurens van den Acker, designer-ul sef de la Renault, spunea, intr un interviiu: "Daca tipul asta (se referea la Victor) o ține tot asa, va trebui sa imi caut un alt job".
Go figure!