Revolutie in sistemele de franare!
- Printeaza
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Sistemele de franare, elemente de securitate extrem de importante pentru masinile noastre, au trecut in istorie de la mecanisme rudimentare (franele pe saboti) la actualele sisteme hidraulice, care s-au impus in cursul secolului trecut ca standard de siguranta.
Ultimele functioneaza foarte simplu. Atunci cand soferul imprima o forta de franare pe pedala, aceasta forta este transmisa printr-un circuit hidraulic pe baza de ulei la organele sistemului de franare: discuri sau tamburi. Ei bine, desi aceste sisteme au devenit extrem de complexe in ultimii ani, prin adoptarea unor pachete ajutatoare cum sunt pompele, regulatorii si dispozitivele de asistenta de tip ABS si ESP, franele hidraulice sunt astazi amenintate de aparitia unui sistem extrem de complex de franare bazat pe electricitate.
Revolutia a fost anuntata oficial de Siemens VDO, divizia auto a cunoscutei companii, si are la baza sistemul de franare EWB (Electronic Wedge Brake), pe care Automarket vi l-a prezentat in premiera acum cateva luni, cand acesta se afla inca in faza de testare. Avantajele acestui sistem sunt multiple si foarte clare: distanta de franare este injumatatita si franele sunt cu atat mai eficiente cu cat viteza masinii este mai mare.
Desi la prima vedere sunt foarte dificil de observat diferentele dintre sistemul Siemens EWB si o frana traditionala pe disc, acestea sunt clare.
In primul rand, intreg sistemul se bazeaza pe mecanica unei pene din lemn. Dar sa vulgarizam putin explicatiile tehnice. Pana este de fapt o bucata de lemn de forma piramidala care asezata sub o usa o impiedica pe aceasta sa se loveasca de perete. Ei bine, stim foarte bine ca daca impingem usa cu forta ridicata, eficienta acestei pene creste prin faptul ca usa ramane intepenita. Exact acest principiu se aplica cu succes in cazul noului sistem Siemens.
La constructia EWB s-a plecat de la o frana traditionala pe disc din cadrul careia a fost inlaturata toata partea hidraulica. In schimbul pistoanelor si al conductelor de ulei apar doua placi (numarul 6 in figura 2) zimtate pe partea laterala, cu zimtii fata in fata. Intre zimti apar mici cilindri (numarul 5). In partea exterioara uneia dintre placi este instalata o placuta clasica de frana (numarul 2), care va actiona asupra discului in mod traditional. In momentul in care soferul actioneaza frana, placuta se lipeste de disc cu ajutorul a doua motoare electrice (numerele 3 si 4) care exercita presiune asupra cilindrilor (5) amplasati intre placi.
Rotatia rotii amplifica presiunea asupra acestor cilindri iar ecartul dintre placute este capabil sa produca o putere de franare foarte ridicata cu o risipe redusa de energie. Legaturile dintre elementele sistemului EWB este asigurata prin impulsuri electronice in timp real care ofera un trafic de informatii de 10 Mb pe secunda.
Vestea buna este ca primele teste, cara au avut loc pe masini reale in conditii de trafic urban, au reprezentat un succes total pentru Siemens. Rezultatele testelor au facut ca Siemens sa afirme intr-un comunicat oficial ca aceasta noua si revolutionara tehnologie va fi disponibila pe modele de serie pana la finalul acestui deceniu. Trebuie notat si faptul ca inventatorul sistemului EWB, Bernd Gombert, a primit Medalia Rudolf Diesel pentru inovatie auto.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Tehnologie
-
Gorden Wagener, designerul șef al germanilor de la Mercedes-Benz, a declarat într-un interviu recent că ecranele mari, instalate în mașini, nu reflectă luxul. (24.02)
-
Stellantis a dezvăluit oficial noul său sistem de conducere autonomă, STLA AutoDrive. Noul sistem este de nivelul 3, iar acesta ar urma să fie disponibil cel mai devreme la sfârșitul acestui an. (21.02)
-
Au apărut noi detalii despre viitorul sistem de tracțiune integrală electrificată care va fi prezent la Dacia Duster și Bigster în viitorul apropiat. În premieră pentru Dacia, cele două modele vor avea versiuni cu tracțiune integrală și cutie automată în același timp. (17.02)
-
Skoda Octavia facelift primește o versiune cu tracțiune integrală
-
Șeful de design al Mercedes-Benz: Ecranele mari nu reflectă luxul
-
Teaser cu noul Audi A6 Avant. Data lansării, confirmată
-
Dacia Sandero, preferata europenilor: a fost cea mai vândută mașină în ianuarie
-
Noua Kia EV4, detalii tehnice complete: 204 CP și 630 km autonomie
dk, dupa cum am citit, au fost inlaturate total partile clasice hidraulice, ce se intampla dk Doamne Fereste bateria pateste ceva, sau din orice motiv, nu mai vine curentul la sistemul de franare in timpul mersului?
tb sa se fi gandit la asta, nu??
* daca tot se reduce la jum. distanta de franare atunci trebuie si cauciucuri pe masura pt ca dupa 2 frani bune s-ar putea sa ajungi pe jante :))
* cat despre impulsurile electronice .. sunt destul de sceptic pentru ca sunt in domeniul informaticii si stiu cat de usor influentabil poate fi un impuls dat gresit de un computer de bord :(
dar totusi este un inceput de drum destul de interesant .. si le urez multa bafta si idei cat mai ingenioase celor de la siemens (nu de alta dar se angajeaza romanii la vdo pe capete :)) )
pt buzila: esti incult !
si dupa aia poti sa incepi sa postezi mai cu incredere si alte ineptii
Degeaba schimba placutele si discul cu altceva, tot coeficientul de frecare dintre cauciuc si asfalt determina distanta de franare, DECI NU POATE FI INJUMATATITA asa!!!