Trei piloni sub forma literei V care susţin o greutate similară cu cea a celebrului Turn Eiffel din Paris. Un adevărat monolit din oţel, pavat cu oglinzi în care teleportarea devine realitate imediat ce păşeşti dincolo de uşă. Sunt 19 grade afară şi aproximativ 15 înăuntru. E o adevărată oază pentru mine şi vecinul din drapta mea, venit tocmai din Cipru. La el sunt 40, la mine doar 38 de grade, iar aici e paradisul.
Toţi porii îmbrăţişează adierea rece, iar nările inspiră cu nesaţ aerul încărcat cu frânturi de poveste. Cea mai lungă scară rulantă pe care am văzut-o până acum urcă încet către pântecul alb imaculat al Muzeului Porsche.
Pe urmele lui Ferdinand Porsche
La capătul scării, orizontul se deschide larg, iar retina se umple cu un mănuchi de caroserii clasice. Inconştient, creierul tău a comandat deja picioarelor direcţia de mers şi te îndrepţi glonţ către exponate. Aleksander, ghidul nostru, pune însă un paravan cronologic între tine şi setea de Porsche, invitându-te să urmezi povestea maşinilor din Stuttgart. Băiatul îmbrăcat în costum negru, cu păr blond aranjat atent, întinde mâna îmbrăcată într-o mănuşă albă către primul exponat.
Geneza Porsche seamănă cu o trăsură veche şi miroase a lemn. Este structura unei căruţe ciudate, cu roţi mari şi un motor amplasat la vedere. Se numeşte Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton. Un nume lung din care n-am înţeles decât „electric„ şi „Phaeton”, iar ultimul nu are nici un fel de legătură cu maşina actuală din gama Volkswagen.
Prima maşină electrică a debutat în 1898
Totuşi, electric înseamnă electric. Iar ceea ce vedeam era prima maşină electrică, gândită de Ferdinand Porsche în 1898. Tânărul Ferdinand a amplasat un motor electric pe structura unei căruţe create de Lohner, de unde şi numele. Era primul model revoluţionar dintr-o serie lungă de multe altele. Era prima maşină creată sub eticheta Porsche. Culmea, un vehicul electric şi nu unul pe benzină.
Folosea un motor electric capabil să producă între 3 şi 5 cai putere, ţinut în viaţă, chiar şi la acea vreme, de un pachet de baterii ce cântăreau 550 de kilograme. Maşina lui Porsche putea atinge 25 de km/h şi garanta o rulare totală de maxim 6 ore. Performanţe incredibile pentru acea perioadă de pionierat. Mândru de creaţia sa, Ferdinand a concurat şi chiar a câştigat o cursă de maşini electrice.Câţiva ani mai târziu, în 1900, Ferdinand Porsche dă naştere primei roţi cu motor electric integrat.
O invenţie care a zguduit lumea automobilului de la acea vreme şi pe toţi cei prezenţi la Târgul de la Paris. Cuvântul „invenţie” a început să definească apoi toată existenţa lui Ferdinand, care s-a văzut pe rând creatorul primului vehicul cu propulsie hibridă pe benzină, al primei tracţiuni integrale şi a frânei pe toate cele patru roţi.Moştenirea electrică devine realitate
Un conglomerat de tehnologii care există şi astăzi şi pe care le-am văzut reflectat în oglinzile uriaşe din faţa Muzeului Porsche. Reflexia s-a numit Panamera S E-Hybrid şi a însemnat, pentru mine cel puţin, rescrierea istoriei Porsche.
Am apreciat întotdeauna brandul din Stuttgart pentru maşinile sale puternice, manevrabile şi extrem de sportive. Însă n-am ştiut multă vreme că în spatele acestor muşchi mereu încordaţi se ascunde şi o latură verde, preocupată de emisii şi consum, ancorată în segmentul vehiculelor electrice de mai bine de 100 de ani.
Paradoxul începe să se simtă imediat ce ieşi pe autostradă, iar Panamera S E-Hybrid rulează în tăcere, complet electric, cu 90 de km/h. Mă depăşesc camioane, din când în când mai aud şi câte un claxon. Oricât de tare aş testa răbdarea de fier a nemţilor nu urc mai sus de 90 km/h. Refuz. Şi nu pentru că Panamera mea nu poate. Ba dimpotrivă, ea ajunge până la 135 de km/h în mod electric. A dovedit-o şi Mircea în testul său.
AM TESTAT: Porsche Panamera S E-Hybrid: Multifunţional
Dar eu m-am fixat la 90 km/h şi nu mă mişc de aici. Vreau să parcurg o distanţă cât mai lungă cu energia înmagazinată în bateriile lui Panamera S E-Hybrid. Colegul meu de maşină, acelaşi cipriot, îndură cu stoicism provocarea de consum lansată de organizatori. Ba mai mult, îmi dă sfaturi atunci când crede că ar trebui să forţez mai puţin.
După aproximativ 10-15 kilometri de autostradă sunt salvat de o ieşire şi un drum naţional. Aiurea. Mă trezesc legat de o coadă interminabilă de maşini şi camioane care merg în ritmul meu: undeva la 60-70 de km/h. Mângâi pedala de acceleraţie şi mă uit cum se scurg kilometrii din bateria frumos desenată cu albastru pe instrumentarul de bord. Turometrul, plasat chiar în centru, rămâne inert, mort, la 0 rotaţii pe minut, semn că V6-le încă doarme. Ce bine!Se fac aproape 30 de kilometri de când am plecat din faţa Muzeului Porsche, iar Panamera S E-Hybrid a mers doar cu zero emisii. Precaut din fire, am ieşit din modul electric şi am intrat în cel E-Charge. După cum o spune şi numele, acesta porneşte motorul pe benzină de 333 de cai putere, care se străduieşte să consume cât mai puţin şi, în acelaşi timp, să trimită din resurse şi bateriei. Şi uite aşa, mergând încet, cu claxoanele de rigoare, eu şi alte două Panamera ne-am scurs uşor pe dealurile brăzdate de culturi interminabile de viţă de vie din împrejurimile Stuttgart-ului.
39.4 kilometri parcurşi doar în mod electric
La reintrarea în oraş, am adormit la loc motorul pe benzină şi am început să storc uşor din cei 12 kilometri adunaţi în bateria electrică. S-au scurs repede şi am rămas cu ochii ţintă către turometrul motorului pe benzină. Aşteptând să se trezească din secundă în secundă. Însă a rămas inert până în dreptul Muzeului Porsche, linia de sosire a competiţiei de consum.După 54 de kilometri de traseu, organizatorii au decis: 39.4 kilometri au fost parcurşi doar în mod electric, cea mai bună performanţă a zilei. După strângeri de mână, felicitări şi o machetă a noului Porsche 918 Spyder, am revenit la încordarea muşchilor.
Am lăsat deoparte răbdarea de mai devreme şi m-am răzbunat pe acceleraţia lui Panamera S E-Hybrid. 416 cai putere şi 590 de Nm s-au împletit într-un dans îndrăcit, udat din plin de o ploaie măruntă, nemţească. Totul în acordurile metalice înalte ale unui V6, cufundat în tăcere ori de câte ori piciorul se despărţea de pedala de acceleraţie.
Un salt de la linişte la hărmălaie, o combinaţie de forţă brută şi rafinament, care au adus la finalul celor 200 de kilometri de test un consum de numai 7.8 litri/100 de kilometri. O valoare record pentru o maşină de 416 cai putere şi încă o confirmare că Porsche se pricepe de minune la paradoxuri.
Pentru că Porsche Panamera S E-Hybrid tocmai asta e: un paradox frumos, un fiu al tehnologiei avansate şi materializarea ideilor futuriste ale părintelui Ferdinand Porsche.
Vedeti si : http://gmauthority.com/blog/2013/07/2014-corvette-stingray-30-mpg-highway-in-eco-mode-with-seven-speed-manual/
Degeaba va e ciuda. Corvette bate Panamera Hybrid la consum. Si inainte sa ziceti ca Panamera e o masina full size, mai mare si grea decat Corvette, luati in considerare ca Panamera are motor V6 in comparatie cu motorul push-rod V8 din Corvette si are si mai putini cai putere.