Acum o săptămână primeam invitaţia de a participa la Raliul Deltei 2013. O invitaţie venită din partea celor de la Klar Professional, producător autohton de vopsele auto, ce susţine de trei ani de zile Cupa Dacia, o competiţie monomarcă ce se desfăşoară în cadrul Campionatului Naţional de Raliuri Dunlop. Am acceptat-o pentru că vream să vedem o etapă ce promitea multe încă de la început. Un raliul ce are o istorie destul de lungă, dar care a fost dat uitării în ultimii 20 de ani. Ştiam că Dobrogea este un tărâm de vis din punctul de vedere al peisajelor, iar probele se anunţau mai mult decât interesante. În plus, faptul că echipa organizatorică este identică cu cea de la Raliul Sibiului, ne-a convins că este un raliu ce nu trebuie ratat.
În ziua de joi, ne-am îmbarcat foarte de dimineaţă în patru Dacii Duster la sediul Policolor, compania mama pentru marca Klar Professional. Împărţiţi în patru echipe de jurnalişti am primit misiunea de a ajunge în apropiere de localitatea Agighiol, acolo unde avea să se desfăşoare shakedown-ul, adică antrenamentele libere pentru piloţi şi maşinile lor de curse. Pentru echipaje este o ocazie bună pentru a îşi face ultimele reglaje, dar şi pentru a desfăşura diverse activităţi de PR. Ca de exemplu, o parte din jurnaliştii invitaţi de Klar puteau experimenta senzaţiile unui copilot de curse alături de piloţii de la Cupa Dacia.
Raliul Deltei 2013
Ne-a aşternut la drum pe o vreme mohorâtă şi fiecare şi-a ales traseul preferat către Tulcea. Eu am optat pentru trasul clasic: autostrada A2, Drajna, Slobozia, Hârşova, Vadul Oii. Deşi este mai lung, traseul via Constanţa, Ovidiu, Babadag s-a dovedit a fi mai rapid, autostrada până la Constanţa ajutând mult media de viteză. Am ajuns pe locul doi la locaţia shakedown-ului, dar am cedat oportunitatea de a lua loc într-un Logan de curse în favoarea colegei mele de echipaj de la Money.ro, aflată la prima experienţă de acest fel. Locaţia shakedown-ului era deja o indicaţie despre ce ne aşteaptă. Drumuri impecabile de macadam ce brazdau lanuri de grâu de un verde crud, totul presărat cu eoliene desprinse parcă dintr-un film SF. Odată shakedown-ul încheiat, am părăsit câmpul de eoline şi am intrat în Tulcea, descoperind un oraş contrastant, cu un potenţial imens pentru turism. După trei zile petrecute aici, nu mai vreau să văd icre de crap şi şalau pentru o vreme. Meniurile restaurantelor sunt total diferite, în ele regăsind feluri de mâncare ca ciorbă de perişoare de peşte sau cârnaţi de peşte la grătar.După un start festiv găzduit de piaţa Mircea cel Bătrân din Tulcea, raliul debuta cu vreme schimbătoare în dimineaţa zilei de vineri.
O privire aruncată cerului şi îţi puteai da seama că probele vor fi udate din belşug. A plouat în reprize, dar nu suficient de mult pentru a pune probleme concurenţilor. Am descoperit însă un parc de service organizat chiar pe faleza Dunării din Tulcea. Cea mai bună locaţie din punct de vedere vizual, dar şi pentru publicul local şi turişti. În plus, mecanicii echipelor au putut să îşi omoare timpul liber dintre servisarea maşinilor încercând să prindă câte un peşte.Nu vom detalia aici rezultatele sportive și deznodământul acestui raliu. Puteți citi despre ce s-a întâmplat la Raliul Deltei 2013 AICI.
Vom spune doar că se pot organiza etape incredibil de frumoase și la noi în țară. Iar Tulcea și județul său au dovedit-o pe deplin. Drumurile sunt într-o stare neobișnuit de bună pentru România, atât cele de asflat, dar mai ales cele de macadam. Probele speciale au reluat o parte din drumurile folosite în anii 80 și 90 pentru acest raliu clasic. Mai mult, la startul din 2013, am avut piloți care au participat la etapele de atunci, ca de exemplu, George Grigorescu, campion național în 1995. În anii 80, raliul Deltei era o cursă ce se desfăşura atât pe macadam, cât şi pe asfalt, iar maşinile aliniate la start erau în majoritatea lor Dacii. Un plus pentru proba specială numită Eoliene, desfăşurată într-unul dintre cele mai mari parcuri de mori de vânt din această parte a ţării. Peisajul este aproape indescriptibil, fiind de o frumuseţe ireală. Pe lângă meritele organizatorului local, Mihai Tănase, un mare bravo şi pentru echipa de sibieni condusă de Sorin Itu cei care s-au ocupat de toate aspectele acestui raliu din Deltă. Este aceiaşi echipă care organizează Raliul Sibiului, cea mai importantă competiţie auto de la noi din ţară, intrată de anul trecut în Campionatul European de Raliuri (ERC).Klar Professional
Klar Professional este divizia specializată în vopsele auto a grupului Policolor-Orgachim şi sprijină pentru al treilea an consecutiv Cupa Dacia, o competiţie monomarcă din cadrul Campionatului Naţional de Raliuri. Pe lângă susţinerea Cupei, Klar sponsorizează echipajele Marian Orha/ Marin Nicuşor (Dacia Logan), Raul Badiu/ Răzvan Hulea (Dacia Logan), George Grigorescu/ Tudor Mârza (Subaru Impreza), dar şi Francois Delecour/ Dominique Savignoni (Peugeot 207 S2000).
În 2013, Klar Professional a sărbătorit 10 ani de la lansare. Se împlineşte un deceniu de când Klar a intrat pe piaţa lacurilor şi vopselelor auto. În plus, începând cu raliul Deltei, producătorul autohton de vopsele auto a lansat Trofeul Klar Macadam. La finalul sezonului, ecipajul din Cupa Dacia ce va însuma cel mai mare număr de puncte în etapele desfăşurate pe macadam va primi din partea Klar un premiu în valoare de 2.000 euro.
Cupa Dacia
Cupa Dacia a fost lansată în 2007 având ca scop facilitarea intrării în Campionatul Naţional de raliuri a echipajelor ce vor să concureze cu un buget restrâns. A fost ideea şi proiectul pilotului George Grigorescu.De-a lungul anilor, această cupă monomarcă s-a bucurat şi de susţinerea oficială Dacia, cea mai mare implicare a constructorului autohton fiind în sezoanele 2007 şi 2011. Între timp, modelul omologat, Dacia Logan de primă generaţie, nu mai este un model de interes din punctul de vedere al promovării. Însă Cupa s-a dovedit populară prin piloţii cu buget restrâns, sau printre cei care vor să încerce pentru prima dată senzaţiile unui raliu. La ora actuală este nevoie doar de o Dacie Logan de primă generaţie şi de achiziţia kitului Renault Sport pentru trasformarea în automobil de raliu. Preţul kitului variază între 5.000 şi 8.000 euro, în funcţie de opţiunile alese. Apoi mai este nevoie de anvelope, fiind permise folosirea a şase bucăţi per etapă. Acestea provin de la furnizorul unic agreat de Cupa Dacia. În ultimele două sezoane, anvelopele folosite la Cupa Dacia sunt marca DMack, Michelin fiind furnizorul agreat în trecut.
Pe lângă aceste costuri mai este nevoie de benzină, cazare şi transport plus asistenţa tehnică. În funcţie de posibilităţile fiecăruia, se poate opta pentru o echipă de mecanici profesionişti sau ajutorul prietenilor. Costurile pe etapă pot varia între 2.000-3.000 euro. Apoi după un sezon complet, există costuri de întreţinere care de obicei constau în înlocuirea ambreiajului, a unui set de planetare şi a două seturi de plăcuţe de frâne.
Cupa Dacia este de fapt o pepinieră pentru piloţii tineri, dar suferă de lipsa de vizibilitate. Faptul că Dacia Logan nu este un automobil spectaculos pe probele unui raliu îi face de multe ori pe cei care relatează despre respectivul eveniment să uite sau să dea la o parte această competiţie. Iar această situaţie probabil nu se va schimba prea mult nici în viitor.
Din sezonul viitor, există planuri ca cupa Dacia să schimbe modelul. Bătrânul Logan şi-a făcut suficient datoria, iar acum a venit timpul pentru Sandero. Mai precis Dacia Sandero cu motor turbo de 0.9 litri. Modelul trebuie omologat şi, deşi este mai potrivit pentru raliuri faţă de Logan datorită dimensiunilor mai reduse, va ridica o dilemă pentru concurenţii din Cupa Dacia. Achiziţia unui Sandero nou, chiar şi în variantă de bază, este totuşi o investiţie mai serioasă faţă de un Logan 1.6 second-hand. În plus, roll-bar-ul va fi diferit. Dacă Sandero va deveni o prezenţă pe specialele din raliurile naţionale în sezonul viitor rămâne de văzut. Cert este că Cupa Dacia este poate cel mai bun loc de unde poţi începe a gusta din tainele raliurilor.
Comentarii (1)