REPORTAJ: Macadam, asfalt şi spectacol
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Mijlocul verii aduce cu sine concediul, canicula, marea şi cel mai important eveniment al motorsportului românesc: Raliul Sibiului. Considerat de toţi fanii acestui sport drept cea mai dificilă probă a Campionatului Român de Raliuri, Sibiul şi probele sale pun la grea încercare talentul piloţilor înscrişi în concurs dar şi finanţele lor, numărul abandonurilor fiind foarte mare.
O zi de raliu începe în zori, chiar dacă startul pe probele speciale se dă după amiază. Fosta capitală cultural europeană devine un furnicar încă de la ivitul soarelui, maşinile de asistenţă şi oamenii care învârt mecanismul complex al unui raliu, mobilizându-se intens pentru cele două zile de foc.
Anul acesta miza a fost şi mai mare. Sibiul se vedea gazda primului raliu mixt din România, gata să amestece norii de praf ai macadamului cu mirosul de cauciuc încins al asfaltului. Numărul kilometrilor de probă specială au crescut pentru ca raliul din Transilvania să se apropie cât mai mult de standardele unei etape din Intercontinental Rally Challenge.
Super specială pe terenul de autocross
Prima zi de concurs a debutat mai întâi în parcul de service, unde agitaţia a fost cuvântul de ordine pentru fiecare echipaj. Mecanicii au făcut ultimele verificări, jantele şi cauciucurile au fost schimbate iar vaporii de benzină au început să plutească în aer odată cu alimentarea şi pregătirea de start.
Prima provocare pentru cele 45 de echipaje aliniate la start a fost super speciala desfăşurată pe terenul de autocross din cartierul Ştrand. Soarele încă sus, valurile de praf şi canicula nu au ţinut departe sutele de pasionaţi ai motorsportului, care s-au adunat pe marginea specialei, pentru a urmări tururile de forţă ale celor mai titraţi piloţi din CNR. Super speciala a aliniat la start câte două maşini, pregătite să scoată cel mai bun timp pe circuitul artificial de la periferia Sibiului.
Venit din postura de campion en-titre, maghiarul Georg Szabo şi copilotul său sibian, Csegzy Levente, au forţat cel mai mult super speciala şi s-au instalat în fruntea clasamentului, urmat îndeaproape de favoritul publicului, Vali Porcişteanu şi experimentatul Tempesta.
Proba a încins orgoliile participanţilor dar a marcat şi primele probleme tehnice pentru Dragoş Argeşanu, care a fost lăsat "baltă" de maşina sa, un Mitsubishi Lancer Evo, încă de la debut. Răbdător însă, pilotul de la grupa K a reuşit să termine destul de greu super speciala.
După agitaţia din cartierul Ştrand, publicul s-a mutat pe a doua probă specială, Dobârca, unde Szabo şi-a confirmat din nou valoarea.Şanta pe noapte revine după doi ani
Principala atracţie a primei zile avea să se consume însă abia la orele 22:00, când soarele era deja la culcare şi seara se instalase peste dealurile de la marginea Sibiului. Sutele de fani ai sportului cu motor au migrat către cea mai importantă probă a zilei, speciala Şanta pe noapte, revenită în programul de concurs după doi ani de absenţă.
Interesul manifestat de public a fost unul maxim, organizatorii chinuindu-se să ţină în frâu sutele de tineri instalaţi de o parte şi de alta a macadamului, cu lumini, grătare şi chiar "vuvuzele" autohtone, pentru încurajarea favoriţilor. Mulţi au fost chiar nevoiţi să traverseze un curs de apă pentru a putea fi mai aproape de zona în care urmau să apară concurenţii.
Traseul a fost deschis de oficiali cu un Citroen C-Crosser, înarmat cu o sirenă asurzitoare, girofar şi bineînţeles pneuri speciale BF Goodrich All-Terrain. La numai câteva minute de la startul anunţat de organizatori, pădurea a început să răsune, iar întunericul a fost brăzdat de faruri puternice.
Szabo a trecut în forţă, fără probleme tehnice, în aplauzele publicului. Frenezia a atins însă cote maxime când Lancer-ul EVO 9 al lui Vali Porcişteanu şi-a făcut apariţia într-un nor de praf, în stilul caracteristic al tânărului pilot: "de-a latul". Preţ de aproape o oră, spectatorii s-au putut delecta cu jocul de lumini care brăzdau întunericul pădurii sau cu roşul încins al discurilor de frână şi al evacuării.
Seara a fost marcată de mai multe probleme tehnice, bolovanii mari de pe Şanta fiind vinovaţi pentru multiplele jante şi cauciucuri distruse. Mulţi au terminat pe avarie, iar alţii nu au reuşit să ajungă nici măcar la linia de sosire.
Victorios a fost însă Bogdan Marişca şi al său Subaru Impreza N15, care s-a declarat entuziasmat de revenirea probei pe noapte, susţinând că timpul său putea fi mai bun dacă forţa. Graţie rezultatelor din cursul zilei însă, Szabo nu şi-a văzut ameninţată poziţia de lider al clasamentului.
Prima probă mixtă asfalt-macadam din Raliul României
A doua zi de Raliul Sibiului a debutat devreme, piloţii fiind puşi la grea încercare de macadamul de pe probele Sadu şi Gâtul Berbecului. La orele prânzului, teatrul de luptă s-a mutat din nou pe Şanta, pe traseul unde cu o seară înainte piloţii au plătit scump pentru fiecare greşeală.
Şanta Max 1 a reprezentat prima probă mixtă din Raliul României, o premieră care nu i-a impresionat prea tare pe piloţi, decişi să forţeze pe ambele porţiuni ale traseului.Spectatorii au împânzit cei 23 de kilometri ai probei, înarmaţi cu aparate foto, gata să surprindă orice ieşire în decor şi orice derapaj controlat. Mitsubishi EVO 9 a fost maşina care a adus cele mai bune clasări, primii patru piloţi fiind Georg Szabo, Vali Porcişteanu, Manu Mihalache şi Titi Aur. Traseul a fost reluat după câteva ore, Şanta Max 2 fiind ultima probă a raliului, cea care avea să desemneze şi câştigătorul absolut.
Podiumul de la Sibiu: Szabo, Porcişteanu şi Titi Aur
Szabo a profitat de avantajul său şi nu a forţat, preferând să nu sfârşească pe pană ca restul colegilor. Strategia se pare că a dat roade, el fiind lider pe toate probele speciale de a doua zi şi câştigătorul Raliului Sibiului.
Vali Porcişteanu a continuat să genereze ropote de alauze în rândul publicului, diferenţa de timp dintre el şi Titi Aur, permiţându-i chiar să ofere trei "cerculeţe" de senzaţie la trecerea de pe macadam pe asfalt a probei Şanta Max 2.
Multiplul campion naţional, Titi Aur, a reuşit să prindă a treia treaptă a podiumului, chiar dacă nu a forţat deloc pe tot parcursul raliului. Abandonurile rivalilor săi a făcut ca strategia de echipă să conteze însă enorm.
La grupa A, victoria a revenit echipajului Edwin Keletti şi Victor Ponta, care a rulat spectaculos la volanul unui Renault R3 MAXI EVO, bifând astfel al cincilea succes consecutiv. Sub ei, pe treapta a doua şi a treia a podiumului au venit două exemplare Citroen C2 R2 MAX, pilotate de Danny Ungur şi Vlad Cosma, ambii înscrişi în Citroen Racing Trophy.
Celelalte două maşini Citroen C2 R2 înscrise în concurs au căzut pradă traseului. Nistor Duval a fost ţinut pe loc de o jantă distrusă, în timp ce Alex Filip a sfârşit destul de rău, după o ieşire spectaculoasă în decor. Din fericire, pilotul a scăpat teafăr, doar maşina sa de concurs fiind grav avariată.
La grupa K, Dodo Piţigoi şi al său Ford Focus WRC au terminat pe prima poziţie, în timp ce la grupa H s-a impus Florin Crişan la volanul unui Subaru Impreza. Dezamăgirea raliului a fost însă echipajul Adi Răspopa/Lazăr Gabriel, care a abandonat deşi s-a bucurat de cea mai nouă maşină introdusă în concurs, o Skoda Fabia S2000.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Citroen in Romania
-
Citroen Berlingo Furgon Preţ: 13.685 - 15.351 €
-
Citroen Berlingo Multispace Preţ: 14.506 - 17.957 €
-
Citroen C-Elysee facelift Preţ: 11.067 - 14.518 €
-
Citroen C1 Preţ: 10.698 - 13.673 €
-
Citroen C3 Preţ: 10.600 - 15.500 €
-
Citroen C3 Aircross Preţ: 13.500 - 18.400 €
-
Citroen C4 Cactus Preţ: 13.490 - 18.890 €
-
Citroen C4 Spacetourer facelift Preţ: 23.550 - 29.976 €
-
Citroen C5 Aircross Preţ: n/a - 30.300 €
-
Citroen Grand C4 Spacetourer facelift Preţ: 24.621 - 31.047 €
-
Citroen Jumper Preţ: 21.360 - 27.240 €
-
Citroen Jumpy Combi Preţ: 21.896 - 23.562 €
-
Citroen Jumpy Furgon Preţ: 18.802 - 21.301 €
-
Citroen SpaceTourer Preţ: 25.109 - 30.464 €
Ultimele stiri din Reportaj
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (17.10)
-
Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici de anvelope Nokian Tyres de la Oradea. Mai mult, am avut ocazia să vedem procesul de producție în prima fabrică de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2. (21.09)
-
BMW România a organizat un eveniment special pentru iubitorii de animale. Am fost în vizită la Urme de Bucurie by Save The Dogs, un adăpost special pentru animale, aflat la Cernavodă. Cu această ocazie, am fost la volanul noilor modele Mini Cooper și Countryman, disponibile în versiuni termice și electrice. (19.09)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
Cred ca si din acest motiv, pilotii au rulat mult mai precaut.
Oricum, un raliu frumos. Am ramas impresionat de echipajul Kelety/Ponta care au rulat mult mai spectaculos decat concurenti cu dotare tehnica mai buna.