Se spune că, aşa cum păsările anunţă primăvara sau cum frunzele căzute anunţă apariţia toamnei, dispariţia motocicliştilor de pe şosele este cel mai bun indiciu legat de faptul că îşi intră în drepturi sezonul în care maşinile create pentru senzaţii "adorm" la garaje. Iar venirea iernii echivalează de obicei cu moartea pasiunii în ceea ce priveşte maşinile sport: şoselele care se pretează la aşa ceva sunt de obicei primele înzăpezite, suprafeţele de rulare sunt departe de acceptabile pentru astfel de aventuri, iar peisajele frumoase ale României se pierd în ceaţă. Pe scurt, iarna este de obicei un anotimp al bateriilor încărcate şi al planurilor pentru sezonul de vară care va veni.
ALTERNATIVA: CURSURILE DE PILOTAJ DE IARNĂ
Şi totuşi, cei care îşi doresc cu adevărat o experienţă plină de adrenalină în spatele volanului au o serie de alternative interesante în acest sezon. E adevărat, pentru asta trebuie să scoată bani frumoşi din buzunare, dar măcar au în schimb asigurate maşini pe care nu le vor avea niciodată la dispoziţie în acelaşi timp în România, au trasee cu circulaţie închisă, ceea ce garantează dispariţia oricăror griji legate de propriul permis de conducere şi de siguranţa maşinilor testate şi, nu în ultimul rând, îţi garantează atât suprafeţe de rulare perfecte pentru acest sezon, cât şi un antrenament constructiv cu ajutorul unor instructori adevăraţi.
Unul dintre cele mai interesante cursuri de acest tip vine din partea celor de la BMW, iar reprezentanţii constructorului bavarez ne-au invitat în Alpii austrieci pentru a trăi câteva dintre senzaţiile prin care trece un pasionat al mărcii (şi nu numai) trece atunci când are parte de o astfel de experienţă.
BMW ŞI ALPII AUSTRIECI: POVESTE ÎNCEPUTĂ ÎN ANII '80
Povestea începe la Solden, undeva în vestul Austriei, o staţiune excepţională care vara este înconjurată de munţi înalţi cu vârfuri stâncoase şi este dedicată celor care vor drumeţii în natură. Iarna, însă, Solden se transformă într-o Mecca a iubitorilor sporturilor de iarnă. Cu 150 de kilometri de pârtie de schi pe versanţii din jur şi cu posibilitatea de a ataca pârtiile de la 3000 de metri altitudine, Solden este una dintre zonele austriece care iarna se umple de fani ai zăpezii de calitate. Aici, pe un platou aflat între 2600 şi 2800 de metri în partea inferioară a gheţarului Rettenbach, BMW îşi aşează anual centrul de comandă începând cu anii '80. Iar cei mai pasionaţi dintre fanii mărcii vin să-şi finiseze aptitudinile de piloţi pe zăpadă, la o altitudine care bate cel mai înalt punct din România.
Ziua începe cu transferul de la aeroportul din Innsbruck, cel mai apropiat de Solden. Apoi, după un prânz în care veţi gusta din bijuteriile bucătăriei austriece alpine, începe o sesiune de teorie în care veţi afla ce veţi testa. În cazul nostru - jurnaliştii au fost supuşi practic unei demonstraţii a programului - accentul a fost pus pe prezentarea sistemului de tracţiune integrală xDrive şi pe capabilităţile dinamice ale celor peste 60 de versiuni diferite ale modelelor BMW care dispun de aportul acestei tehnologii. De exemplu, la Solden am testat pentru prima dată noile BMW M135i xDrive, cea mai puternică versiune a lui Seria 1 (320 CP, 450 Nm) şi, de asemenea, am văzut cum se comportă pe zăpadă sistemul xDrive pe o versiune cât se poate de normală a lui Seria 1: BMW 120d.
De altfel, prezentarea listei complete a noutăţilor absolute xDrive prezentate de BMW în faţa jurnaliştilor la Solden ne-ar lua o lună întreagă, cu articol dedicat fiecăreia. Cert este că, pe lângă noutăţile din gama Seria 1, am văzut la treabă xDrive pe Seria 3 (320i, 328i, 335i şi 320d), pe noul Seria 6 GranCoupe (650i cu 450 CP şi 650 Nm), dar şi pe recent lansatul BMW M550d, "ciudaţenia" M diesel din gama constructorului bavarez. Toate pe zăpadă, toate în condiţii perfecte, toate cu instructori pregătiţi să-ţi arate că ce ştiai tu de pe stradă este doar baza pe care poţi încăţa să pilotezi cu adevărat astfel de maşini.
xDRIVE ŞI TEORIA STABILITĂŢII PE ZĂPADĂ
Revenind la instructajul teoretic, veţi afla ce aduce xDrive în comportamentul maşinii şi cum funcţionează acest sistem (nu vă faceţi griji, nu e deloc o teorie de "şcoală", adică una pe care să nu o poţi digera uşor).
Apoi, veţi afla de ce modelele BMW, chiar şi cele cu xDrive, folosesc mai mult tracţiunea spate în condiţii normale. Nu vor lipsi nici câteva minute despre Dynamic Performance Control, sistemul care reuşeşte să facă din X5M şi X6M două dintre cele mai bune SUV-uri de performanţă ale lumii. Apoi, veţi afla de ce "ESP"-ul celor de la BMW are de fapt trei stadii de operare: o dată cu toate sistemele electronice active (DSC On), apoi în formatul intermediar DTC (Dynamic Traction Control, operabil cu o apăsare scurtă a butonului dedicat din orice BMW) şi la final în formatul DSC Off, când toate sisteme de siguranţă activă sunt eliminate şi te lupţi, practic, de unul singur cu forţele care apasă asupra propriei tale maşini.Dacă această introducere în sine e cam lungă, imaginaţi-vă ce înseamnă aşteptarea într-o sală caldă în condiţiile în care zăpada de afară şi maşinile pregătite impecabil aşteaptă în parcare. Şi totuşi, vine timpul maşinilor.
ÎN CREIERII MUNŢILOR
De la Solden, urci în şir indian pe o şosea de munte. După doi kilometri, asfaltul începe să fie înlocuit de zăpadă bătătorită, iar maşinile se răresc. Treci de câteva ori pe serpentine pe sub telecabina care duce turiştii la peste 3000 de metri, apoi începi să profiţi de şoseaua pustie pentru a fanda în acele de păr. Şi funcţionează! Dar simţi că sub roţi e gheaţă, îţi aduci aminte de sfaturile instructorului şi încerci s-o iei uşor, treptat. După vreo 20 de kilometri de urcare, timp în care nu mai întâlneşti decât câteva utilaje de deszăpezire care oricum nu se agită prea mult să cureţe pe unde nu trec decât schiorii, ajungi la poarta de control-acces spre rai. Este locul în care turiştii plătesc vara pentru a intra cu maşina în zona gheţarilor alpini, un soi de poartă care taxează accesul spre - oricât de urât ar suna - unul dintre multele "Trasfăgărăşanuri" austriece. Iarna, accesul este blocat din cauza zăpezii mari şi a riscului ridicat de avalanşă. Din fericire, cei de la BMW au programul aprobat de autorităţile din zonă, iar avalanşele lipsesc în această perioadă.
După trecerea în zona alpină, eşti înconjurat de un alb imaculat, de o şosea săpată prin zăpadă şi de vârfurile unor munţi înalţi care în partea nordică sunt acoperiţi, iar în partea sudică ies în evidenţă prin stâncile dure. Ai de mers cam 10 kilometri pe această - probabil - şosea transformată în potecă ceva mai lată. Iar apoi ajungi sus, pe platou. La 2600 de metri, o înălţime la care în România poţi urca doar cu aparatele de zbor, ne aşteaptă un platou pe care zăpada e tăvălugită şi grupuri răzleţe de schiori miraţi că văd maşini în creierii munţilor şi care se opresc să se fotografieze. Afară sunt minus 15 grade, iar telefoanele mobile ale jurnaliştilor sunt lovite instantaneu de o autonomie înjumătăţită a bateriilor, în ciuda faptului că austriecii au semnal chiar şi aici. După împărţirea pe grupuri, urmează exerciţiile. Sunt trei zone diferite.
OFF-ROAD CU X1, X3, X5 ŞI X6
SUV-urile BMW sunt trimise cu 10 jurnalişti spre o zonă off-road, acolo unde testezi sisteme de asistenţă dedicate lor, precum versiunea avansată a clasicului Hill Descent Control (HDC) sau pornirea din rampă în condiţii de iarnă. Te minunezi de faptul că cineva a reuşit să sape adevărate tuneluri în zăpadă prin care abia încap maşinile astea şi înaintezi apoi uşor spre pante, rampe şi spre coline pe care exersezi comportamentul off-road al maşinilor. Ne amintim că ne aflăm la peste 2500 de metri când o rafală de vânt aduce de pe versanţi zăpada care transformă instantaneu platoul luminat de un soare pal într-un loc cu vizibilitate un metru. Sub un metru, mai exact, pentru că un jurnalist sloven prins în tunelul de zăpadă s-a proptit în peretele alb cu un X3 într-un viraj de 90 de grade pe care nu l-a mai văzut. Noroc cu zăpada afânată care a evitat astfel orice daună.
TRASEU PE ZĂPADĂ CU SERIA 3
Pe platoul de la 2600 de metri, probabil o parcare pe care vara se înghesuie maşini cu turişti veniţi să ia masa la restaurantele din jur, gama Seria 3 xDrive ne aşteaptă să o crevaşăm pe un traseu care în mod normal ne-ar lua 10 secunde, dar care în condiţiile de aici ne ia peste 30. Cu greu, pentru că porţile formate din jaloane sunt puse astfel încât să agreseze sistemele electronice de stabilitate ale maşinii şi să te împingă la maximum.
Este un traseu pe care-l facem contratimp şi pe care trecem de trei ori: o dată cu toate sistemele activate, a doua oară cu intermediarul DTC activ, apoi cu sistemele scoase complet de pe maşină. Iar diferenţele sunt enorme. Îţi place când sistemele nu te lasă să pierzi fundul, dar urăşti că acestea îţi limitează puterea atunci când ai nevoie de demaraj după un drift. Urăşti apoi faptul că ai avea nevoie de ceva mai mult timp pentru a te acomoda cu lipsa sistemelor, dar iubeşti libertatea de care ai parte atunci când reuşeşti să parcurgi ultimul viraj, unul larg la 180 de grade, într-un drift continuu. Te uiţi peste timpii realizaţi şi vezi că sunt relativ aceiaşi. Se pare că tracţiunea controlată de sisteme este echilibrată de putere când controlul artificial nu mai există.SLALOM CU SERIA 1 xDRIVE
Ultima probă: slalom contratimp cu Seria 1. Aici intră în scenă noul M135i xDrive, iar factorul fun este pregnant. Pentru a ajunge la platoul special destinat acestei probe de antrenament trebuie să treci printr-un tunel de un kilometru săpat direct în munte, iar pe partea celalaltă te trezeşti la două sute de metri mai sus, de partea cealaltă a unui versant. Deşi te afli la 2800 de metri, cei de la BMW au pregătit o fotocelulă pentru ca timpul realizat de fiecare "concurent" să fie înregistrat la sutime de secundă. Şi nu e rău. Împreună cu xDrive, Seria 1 se transformă din maşina aia urâtă de începători pe timp de iarnă în zăpezile mioritice într-o armă de distracţie. Contrabrachezi, driftezi, supravirezi şi subvirezi deopotrivă în acelaşi viraj, te pregăteşti de fiecare jalon după ce treci de anteriorul şi înveţi să ţii maşina pe trasă cu sau fără sistemele de asistenţă. Este un exerciţiu care acum pare amuzant, dar care probabil că ne va fi util undeva pe o variantă de munte a unui Drum Naţional în momentul în care ai nevoie de o fandare pentru a trece de obstacole de toate felurile. Chit că ele se numesc animale sălbatice, animale domestice sau animale cu permis.
PROGRAMELE BMW WINTER TRAINING
La final, când te prinzi că ai început să transpiri deşi afară e o temperatură pe care nu ai simţit-o recent, joaca se termină şi pleci uşor spre hotelul de la poalele muntelui, coborând 1500 de metri pe şoseaua pe care ai urcat. Ai fost martor şi participant în ceea ce BMW numeşte Technic Driving, o combinaţie reuşită între Snow Basic Training şi Ice Perfection Training, cele două programe de iarnă pe care bavarezii le oferă clienţilor săi.
Dacă Snow Basic Training se desfăşoară la Solden cu program de două zile, pe acelaşi platou alpin şi cu ajutorul modelelor lui Seria 5, Seria 7 şi a modelelor din gama X a celor de la BMW, Ice Perfection Training este un curs de patru zile în care veţi descoperi toate secretele driftului şi ale rulării sportive pe zăpadă şi gheaţă la Arjeplog, în nordul Suediei. Dacă accesul la cursul austriac costă 790 de euro şi merită absolut fiecare cent investit, cursul finlandez este dedicat celor cu dare de mână, costul său fiind de 3250 de euro. Prezentarea completă a programelor şi datele disponibile pot fi consultate AICI.
Aceasta experienta in munti pe timp de iarna este totusi altceva, dar urmareste acelasi lucru, cum bine a spus si @BoDo, este JOY.
Mai nou, fostul pilot de raliuri Claudiu David a intrat în echipa BMW Driving Experince și, alături de evenimente internaționale (ultima oară cred că a fost cu M6 în Dubai, săracul), ne susține și la evenimentele locale. Patriot, ce să-i faci.