Cernavodă este un oraș de foarte mare importanță pentru România, așa cum știm cum toții. Aflat la mai bine de 60 de kilometri de litoralul românesc, orașul cu aproape 15.000 de locuitori este locul singurei centrale nucleare din țara noastră.
Însă, un loc mai puțin cunoscut în acest oraș mic, dar important, este adăpostul de animale Urme de Bucurie. La rândul său, acest adăpost este proiectul organizației internaționale Save the Dogs, o organizație care are astfel de adăposturi, nu doar în România, ci și în Italia și în Ucraina.
La invitația celor de la BMW România, am mers într-o caravană, alături de alți 19 jurnaliști auto și influenceri, până la Cernavodă, ca să vizităm acest adăpost cu oameni inimoși și pasionați de bunăstarea animalelor. Cu ocazia acestei călătorii am putut să descoperim mai bine, de la București până la Cernavodă, noile MINI Cooper și Countryman, proaspăt ajunse în România.
DE CE MINI?
Poate că te vei întreba de ce BMW România a ales să mergem cu cele mai noi modele ale mărcii britanice și nu cu modele BMW. Ei bine, alegerea nu a fost una întâmplătoare, deoarece vei observa câteva lucruri în comun, pe care Mini le are cu lumea animalelor.
În primul rând, noile generații Mini Cooper și Countryman se prezintă ca fiind mașini prietenoase pentru animale. Ce înseamnă asta mai exact? Ca alternativă la pielea naturală, noile Mini Cooper și Countryman se folosesc de materiale reciclate la interior. De altfel, începând cu noile generații ale acestor modele, Mini s-a angajat să renunțe complet la pielea de origine animală pe mașinile sale.
Al doilea element de legătură între Mini și lumea animalelor este Spike, asistentul virtual al noilor modele Mini. Întruchipat sub forma unui cățel virtual simpatic și jucăuș, Spike este mereu alături de tine, chiar și atunci când călătoriile sunt lungi. Îți pot spune cu încredere că Spike va face ca fiecare plimbare cu mașina să te facă să zâmbești.
Prin comandă vocală, asistentul Spike te poate ajuta cu răspunsuri la diverse întrebări, datorită tehnologiei bazate pe inteligență artificială. Iar animațiile sale, care mai de care simpatice, vor face mult mai ușoare momentele în care ești blocat în trafic. Ca să nu mai spun că Spike este un adevărat entertainer și pentru pasageri.
Al treilea lucru care leagă Mini de animale este chiar numele Cooper. Deși acesta vine de la John Cooper, proprietar și constructor de monoposturi de Formula 1 în anii ’50 și ’60, acest nume este adesea ales de iubitorii de animale, în special de câini, în lumea anglofonă.
AVENTURA A ÎNCEPUT CU NOUL MINI COOPER JCW
Într-o zi de vară extrem de călduroasă, cu temperaturi de peste 30 de grade Celsius la umbră, grupul nostru de jurnaliști și influenceri și-a dat întâlnirea la showroom-ul Automobile Bavaria din Băneasa. Acolo am făcut cunoștință cu mașinile care aveau să ne ducă până la Cernavodă. Pentru această călătorie, Mini ne-a pregătit 3 versiuni diferite ale lui Cooper și 5 versiuni pentru Countryman. În cazul celui dintâi model, am avut de ales între două versiuni cu motoare termice și una electrică. De cealaltă parte, Countryman s-a prezentat în nu mai puțin de 5 versiuni diferite pentru această călătorie, inclusiv într-una electrică și în două versiuni JCW.
Eu am ales noul Cooper JCW. Pentru drumul către Cernavodă, noul model de performanță promitea să mă răsfețe cu 204 cai putere, proveniți de la un motor pe benzină cu 4 cilindri, cuplat la o cutie automată cu 7 trepte și cu dublu ambreiaj.
În fața caravanei noastre, 173 de kilometri și aproape două ore de mers pe cea mai aglomerată autostradă din România în plin sezon estival. Pe drumul de dus către Cernavodă am avut ocazia să merg alături de colegul meu de breaslă Dan Damian, care se afla la volanul noului hot hatch.
Chiar dacă nu eu am fost cel care a condus până la Cernavodă, îți pot spune că am simțit din plin performanțele noului model. Nici nu este surprinzător să te trezești că ești împins puternic în scaun la accelerațiile cu talpa la podea. Având în vedere că marea majoritate a drumului parcurs era în linie dreaptă, era de așteptat ca noi să ajungem relativ rapid la destinația noastră, fără să depășim limita de viteză de 130 de km/h.
Pe autostradă, noul Mini Cooper JCW s-a simțit ca o "rachetă de buzunar", cum ar zice englezii. Chiar și din scaunul pasagerului simți cum transmisia schimbă treptele mai rapid decât poți să clipești. Motorul cu 4 cilindri oferă un sunet plăcut la turații mari, un sunet care este amplificat și de către boxele mașinii. Eu, personal, trebuie să recunosc că nu am fost niciodată un fan al redării artificiale a sunetului motorului. Însă, pot spune că modul în care sunetul motorului este redat în habitaclu mi se pare destul de reușit la acest model. Mai mult, atunci când mergi cu motorul la turații mai joase, abia dacă vei putea să-l auzi.
Înainte de a urca în noul Mini Cooper JCW, mă așteptam ca spațiul interior să fie limitat. Am fost destul de plăcut surprins să descopăr că în noul hot hatch nici nu se pune problema să stai înghesuit. Bineînțeles, este valabil pentru cei care stau în față. În cazul nostru, doar eu și colegul meu am fost în mașină, așa că nu a trebuit să ne facem griji de confortul altor pasageri.
Un alt lucru care m-a surprins plăcut a fost și spațiul la cap. Eu am o înălțime de 1.88 metri, iar mașina în care mă aflam era echipată și cu un plafon panoramic, care mai lua puțin din spațiu. Este adevărat că, din cauza înălțimii mele, a trebuit să reglez scaunul meu destul de jos. Între vârful capului meu și plafon am reușit să strecor 3 degete. Înainte să plecăm la drum, mă gândeam că este foarte probabil să mă lovesc cu capul de plafon la denivelări. Din fericire, temerile mele au fost nefondate, în ciuda unor denivelări de pe autostradă, care aproape că te fac să sari din scaun.
Asta se datorează în special suspensiei rigide a noului Mini Cooper JCW. Pe un drum lung, în linie dreaptă, vei simți și mai multe imperfecțiuni ale asfaltului, în comparație cu un model cu o suspensie mai moale. Tranzițiile și denivelările de pe Autostrada Soarelui vor fi simțite din plin la orice viteză, iar asta poate deveni obositor la drumuri foarte lungi pe autostradă.
Din scaunul pasagerului am simțit cât de stabilă este mașina chiar și atunci când iei virajele susținut și cât de bine mă ține scaunul sport, grație unui suport lateral foarte bun. Am menționat mai devreme faptul că noul Mini Cooper John Cooper Works schimbă foarte rapid treptele de viteză. În schimb, am sesizat o mică ezitare din partea acesteia în momentul în care te tragi pe banda 2 pentru a depăși o altă mașină. În momentul în care apeși brusc accelerația, nu vei avea un răspuns foarte ascuțit prompt, deoarece există o mică întârziere sesizabilă de aproximativ o jumătate de secundă.
În unele momente, atunci când ne pregăteam să depășim, motorul urca aproape de turația maximă, însă cutia de viteze parcă era cu jumătate de tempo în urmă. O astfel de caracteristică aveam să o întâlnesc la Mini Countryman, pe drumul de întoarcere. Dar, până atunci, să vorbim puțin și despre interiorul lui Cooper JCW.
INTERIOR ECOLOGIC
Așa cum spuneam mai devreme, noile modele Mini renunță definitiv la tapițeriile din piele naturală în favoarea unor materiale textile obținute din materiale reciclate.
La atingere simți o calitate foarte bună a materialelor, în special a poliesterului reciclat, prezent pe bord și pe panourile portierelor. Bineînțeles, când vine vorba de interiorul noilor modele Mini, nu poți trece cu vederea noul ecran rotund OLED.Într-adevăr, chiar și în momentele în care soarele bate puternic în mașină, luminozitatea ecranului rămâne la un nivel înalt, ceea ce înseamnă că nu vei avea nicio scuză să ratezi informațiile pe care vrei să le vezi afișate. De asemenea, răspunsul la comenzile tactile ale ecranului este instantaneu, fără niciun fel de întârziere sau lag din partea sistemului.
Ceea ce nu mă entuziasmează prea mult, în schimb, este modul în care reglezi temperatura în habitaclu. Modelul testat de noi a fost dotat cu climă automată pe două zone. Ca pasager, nu este nicio problemă să reglezi temperatura pentru tine. Însă, ca șofer, trebuie să-ți iei ochii de pe șosea pentru una sau două secunde ca să reglezi temperatura așa cum își dorești. Recunosc că eu sunt adeptul celor mai noi tehnologii într-o mașină, însă aș fi preferat, pentru siguranța mea, să am comenzi fizice pentru reglarea temperaturii.
Imediat sub ecranul OLED este prezentă o bară cu câteva dintre comenzile fizice importante ale mașinii. Aici găsești un întrerupător care imită cheia unei mașini pentru pornirea și oprirea motorului. Imediat în stânga, ai selectorul pentru cutia de viteze și un buton separat pentru poziția P. În dreapta cheii avem și selectorul special pentru Mini Experience Modes, care schimbă afișajul ecranului central, dar și atmosfera în habitaclu.
La final, imediat sub această bară de comenzi este tava de încărcare wireless pentru telefon. Conectarea telefonului la sistemul multimedia al mașinii este foarte simplă și rapidă. Tot ce trebuie să faci este să activezi sistemul Bluetooth și să asociezi dispozitivul. Acest proces durează mai puțin de 30 de secunde chiar și pentru cei care nu sunt familiarizați cu noul sistem. Semnalul a fost mereu puternic pe tot parcursul drumului, iar afișajul hărții pe ecranul central a fost foarte clar și lizibil, mulțumită rezoluției ecranului.
ADĂPOSTUL DE ANIMALE SE AFLĂ APROAPE DE AUTOSTRADĂ
Am ajuns și la Cernavodă după un drum de aproximativ două ore. Adăpostul de animale se află în apropiere de ieșirea de pe autostradă, la doar 3 kilometri de la intrarea în Cernavodă.
Odată adunat tot grupul, ne-am retras într-un grajd plin cu fân, unde am făcut cunoștință cu Sara Turetta, proprietara și fondatoarea adăpostului Urme de Bucurie. Sara Turetta este născută în Italia și a venit în România pentru prima dată în 2001, după mai mulți ani în care a făcut acțiuni de voluntariat la mai multe adăposturi de animale din Milano. Turetta a decis să înființeze adăpostul de animale după ce, în timpul unei vacanțe de vară petrecute în țara noastră, a descoperit multe cazuri de câini lăsați fără stăpân.
Până în 2002, atunci când Sara Turetta s-a stabilit definitiv în România, ea fusese angajată la o agenție de publicitate. În anul în care s-a stabilit aici, ea a înființat acest adăpost, cu susținere financiară din partea primarului de la acea vreme. De altfel, de la următoarele alegeri locale până în prezent, niciun alt primar nu a susținut financiar acest proiect, iar asta a dus la multe situații în care Turetta a trebuit să se lupte pentru a strânge fonduri necesare.
Povestea adăpostului a început mai întâi cu câini. Au urmat pisicile, caii și mai apoi măgarii. Acesta este locul unde trăiesc fericit animalele care fuseseră anterior neglijate, abandonate sau supuse unor acte de cruzime din partea foștilor proprietari. La adăpostul Urme de Bucurie, aceste animale primesc tratamente medicale și îngrijire din partea unui grup de angajați iubitori.
ADĂPOSTURI PENTRU CÂINI ȘI PISICI
Totul a început cu adăpostul pentru câini. De-a lungul timpului, facilitățile de aici s-au îmbunătățit, iar în prezent, acest spațiu poate primi nu mai puțin de 200 de câini. Adăpostul pentru câini este împărțit în 3 zone diferite, care se întind pe o suprafață de 170 de metri pătrați.
Câțiva ani mai târziu a fost construit și un adăpost pentru pisici. În acest adăpost pot sta până la 18 pisici, iar micile feline au parte de o casă mobilă iluminată și încălzită, dar și de spații de relaxare și de joacă. Zona de aer liber pentru pisici se întinde pe o suprafață de 200 de metri pătrați.
PROIECTUL CABALINE, UN ADĂPOST PENTRU CAI ȘI MĂGARI
Începând din 2008, adăpostul Urme de Bucurie găzduiește cai și măgari, prin Proiectul Cabaline. Adăpostul acomodează, în prezent, 22 de cai și 60 de măgari. Caii sunt împărțiți în 4 grajduri diferite, în timp ce măgarii sunt împărțiți în două astfel de grajduri.
Cei mai mulți cai și măgari care ajung la adăpostul Urme de Bucurie au avut parte de vieți grele. Foștii proprietari, ori au fost abuzivi cu aceste animale, ori le-au abandonat. De asemenea, adăpostul le oferă acestor animale o a doua șansă la viață și le scapă de soarta de fi vândute în străinătate sau de a ajunge la abator.
CLINICĂ VETERINARĂ
În 2017 a fost înființată și clinica veterinară a adăpostului. Aici, animalele bolnave primesc îngrijiri medicale, iar proprietarii de câini și pisici din zonă pot veni aici pentru a le steriliza gratuit. La această clinică sunt sterilizate, în medie, peste 1000 de animale pe an. Alte 1500 de animale pe an, în medie, primesc tratament medical aici.
Clinica se întinde pe o suprafață de 800 de metri pătrați și cuprinde o cameră de operație, o sală preoperatorie și două săli de consultație pentru animalele vaccinate și nevaccinate.
În timpul vizitei noastre am întrebat ce se întâmplă cu animalele care nu mai pot fi salvate din cauza unor boli terminale, cum ar fi cancerul. Pentru aceste animale este preferată eutanasierea lor, pentru a face ca trecerea lor în neființă să fie fără suferință și liniștitoare.
TREI MODALITĂȚI DE ADOPȚIE
Bineînțeles, poate te gândești acum dacă animalele din acest adăpost pot fi adoptate. Răspunsul este da, însă nu este chiar atât de simplu să pleci de aici cu un nou animal de companie. Mai întâi, va trebui să alegi între 3 moduri diferite de adopție: în persoană, la distanță sau exclusivă.
Pentru adopțiile în persoană vei putea adopta doar câini și pisici. Trebuie să mai menționăm aici faptul că procesul de adopție este unul mai complex decât te-ai aștepta. Aici, față de alte locuri, nu vei putea adopta animalul pe loc, în doar câteva minute. Înainte de a adopta un cățel sau o pisică de aici, va trebui să ai o discuție serioasă cu angajații adăpostului despre tot ce înseamnă responsabilitatea de a avea grijă de un animal, în special de unul care a avut parte de traume de abandon sau maltratare în trecut.
Apoi, după ce ești absolut sigur că vrei să adopți un câine sau o pisică, unul din angajații adăpostului te va vizita chiar acasă la tine sau în locul unde vei caza animalul. În acest fel, angajații adăpostului vor să se asigure că animalele adoptate de aici vor avea parte de oameni buni și de un mediu care este primitor. Au existat, bineînțeles, cazuri în care unii câini și pisici nu au avut parte de o viață bună cu noul lor proprietar. Dacă adopți un animal de aici, vei fi vizitat în mod regulat, o dată pe lună, pentru a vedea dacă animalul este pe mâini bune.
Iar dacă nu, atunci animalul va putea fi luat înapoi la adăpost.A doua modalitate prin care vei putea adopta un animal de aici este de la distanță. Concret, asta înseamnă că nu vei putea lua animalul acasă la tine, însă îl vei putea ajuta să-l hrănești și să petreci timpul cu el adăpost. Unele animale adăpostite la Urme de Bucurie nu pot fi adoptate în persoană din cauza unor probleme de sănătate sau de comportament.
Dacă alegi să adopți un animal de la distanță, va trebui să trimiți o donație de 24 de euro pe an sau de 2 euro pe lună în cazul câinilor și pisicilor. Pentru cai și măgari va trebui să dai 5 euro pe lună. Pe lângă noul tău animal de companie vei primi un certificat personal de adopție și două notificări pe parcursul anului cu fotografii și clipuri video ale animalului adoptat.
La final, mai există și opțiunea de adopție exclusivă, creată special pentru grupuri de prieteni sau companii care vor să adopte măgari. Aceștia vor contribui la întreținerea animalelor, motiv pentru care adopția exclusivă este posibilă doar cu o donație minimă de 500 de euro pe an. Această sumă garantează hrană și paie pentru animale pe tot parcursul anului.
Iar dacă alegi să donezi 1000 de euro pe an, atunci vor fi garantate controalele veterinare, vaccinările, examenele medicale, medicamentele, hrana, paiele, intervențiile regulate ale potcovarului și echipamentul necesar pentru îngrijirea de zi cu zi a animalului.
Alături de acestea, vei primi la schimb un certificat personal de adopție, precum și o zgardă cu numele ales de tine pentru măgar.
PROGRAM CU DEȚINUȚII DE LA ÎNCHISOAREA POARTA ALBĂ
Adăpostul Urme de Bucurie are și un program special pentru persoanele vulnerabile, numit Vieți Conectate. Prin acest program, adăpostul oferă mai multe activități pentru această categorie de oameni. Ca un exemplu concret, acest adăpost ajută inclusiv oamenii condamnați la închisoare să se reintegreze în societate prin multiple activități de îngrijire a animalelor. Pentru asta, adăpostul Urme de Bucurie are un program în acest sens cu penitenciarul Poarta Albă.
ÎNAPOI ACASĂ CU MINI COUNTRYMAN
Pentru drumul de întoarcere către capitală, eu am ales Mini Countryman în echiparea Classic, care pornește de la 38.475 de euro în România. De data aceasta, eu am fost la volan, așa că îți pot oferi mai multe impresii despre crossover-ul compact.
În primul rând, să începem cu motorul. Mașina pe care am ales-o are sub capotă motorul de 170 de cai putere pe benzină, ajutat și de un sistem mild-hybrid de 20 de cai putere. Mașina mea a fost dotată cu o cutie automată cu 7 trepte și cu dublu ambreiaj, însă fără padele pe volan. În această configurație, Mini Countryman accelerează de la 0 la 100 de km/h în 8.3 secunde și atinge o viteză maximă de 212 km/h.
Prima impresie pe care am avut-o atunci când mi-am început drumul cu noul Mini Countryman? Se simte ca o mașină de mari dimensiuni. Diferența de la Cooper la Countryman este foarte mare în acest sens. În schimb, chiar și în ciuda senzației că te afli într-o mașină mare, nu vei avea absolut nicio problemă să manevrezi noul Countryman în spații mai strânse.
Ce pot să-ți spun este faptul că am simțit efectul torque steer atunci când am accelerat mai tare într-unul dintre virajele de intrare în autostradă. Aș fi preferat ca volanul să nu fugă mai mult în direcția în care viram, mai ales că nu am accelerat brusc.
Apoi, am intrat pe autostradă, unde am simțit imediat diferența dintre o suspensie normală și cea setată pentru condusul dinamic și sportiv, cum este cazul lui Cooper JCW. Suspensia este destul de moale prin comparație și parcă nu mai simți chiar toate imperfecțiunile suprafeței de rulare. Și pentru că tot vorbeam de simțuri, trebuie să adaug aici că direcția, deși este ușoară și destul de precisă, nu îți oferă prea mult feedback prin volan.
Chiar dacă am sărit de la o mașină de 300 de cai putere la una cu "doar" 170 de cai putere, pot spune că motorul este vivace și nu vei avea nicio problemă să depășești liniștit pe autostradă și să te menții aproape de limita legală. Motorul este foarte silențios la turații normale și la ralanti.
Odată ce începi să accelerezi, vei putea auzi motorul mai clar, însă fără să fie deranjant. Față de Cooper JCW, cu care am venit la Cernavodă, Countryman nu folosește boxele ca să amplifice sunetul motorului. Cutia de viteze schimbă rapid treptele, însă are o mică ezitare atunci când apeși tare pe accelerație, pentru a intra în depășire. Răspunsul accelerației este, de asemenea, ușor întârziat în aceste condiții, mai ales atunci când apeși brusc pe pedală. Am descoperit că mașina reacționează mai bine și mai fluent atunci când apeși gradual accelerația până la podea pentru a putea depăși.
Trebuie să recunosc că eu am avut aici, intenționat, un picior drept mai greu. Cu cei 170 de cai putere ai motorului nu vei avea nevoie să apeși accelerația până la capăt ca să depășești pe autostradă.
Așa cum spuneam mai devreme, suspensia este mult mai moale față de Cooper JCW, lucru care mi-a oferit un nivel de confort excelent. De data aceasta, chiar și când treceam peste denivelări, nu mă simțeam ca și cum mașina încerca să mă arunce prin plafon.
Și pentru că tot am pomenit de plafon, să vorbim puțin și despre interior. Practic, aici m-am simțit deja familiarizat, deoarece interiorul lui Countryman este asemănător cu cel al lui Cooper. Toate butoanele și spațiile de depozitare se află în aceleași locuri, iar ecranul central OLED este la fel de ușor de utilizat. Așa cum am spus și în cazul lui Cooper JCW, ecranul OLED oferă o luminozitate foarte bună, chiar și atunci când bate soarele foarte puternic, cum a fost în cazul meu.
Din nou, trebuie să menționez faptul că aș fi preferat să am comenzi fizice pentru reglarea temperaturii. De asemenea, poziția ecranului pentru afișajul HUD din fața a fost puțin cam prea joasă pentru mine. Ca să pot vedea toate informațiile de acolo, a trebuit să mă aplec către volan, aproape ca un motociclist. Probabil că nici înălțimea pe care o am nu m-a ajutat foarte mult, mai ales că scaunul meu l-am reglat destul de jos.
După un drum de aproape două ore, am ajuns la București, înapoi la sediul Auto Bavaria din Băneasa. Acolo am avut ocazia să testez și camera de marșarier, care oferă o rezoluție bună și care m-a ajutat să parchez cu precizie între dungi. Nu că Mini Countryman ar fi greu de parcat, datorită vizibilității bune în spate, dar și a oglinzilor mari.
La finalul călătoriei m-am uitat să văd și care a fost consumul de combustibil. După o călătorie petrecută pe autostradă în proporție de 95% și o intrare destul de aglomerată în București, computer-ul mașinii mi-a afișat un consum de 7 litri/100 de km.
Așa s-a încheiat ziua petrecută la adăpostul de animale Urme de Bucurie, alături de noile Mini Cooper și Countryman. Cele două modele sunt disponibile în România, atât în versiuni cu motoare termice, cât și în versiuni electrice. Pe piața noastră, noul Mini Cooper pleacă de la 27.668 de euro, în timp ce mai marele Countryman pleacă de la 36.474 de euro.
Comentarii (0)