Îi vedem zilnic în trafic, în special pe drumurile naţionale şi pe autostrăzi. Ne enervăm când ajungem în spatele unuia dintre ei, mai ales dacă asta se întâmplă pe un drum îngust şi virajat, din cauza timpului pierdut până reuşim să-i depăşim şi să revenim la o viteză "generoasă". Îi privim deseori cu dispreţ, fără să realizăm că şoferii de camion, căci despre ei este vorba, nu au o misiune tocmai uşoară.
Responsabilităţile unui şofer de camion pe şoselele patriei sunt mai mari decât cele la care am fi tentaţi să ne gândim iniţial şi nu vizează numai cunoştinţele teoretice despre legislaţia rutieră. Într-o perioadă în care preţurile la carburanţi sunt tot mai mari, impunerea unui stil de condus economic devine o cerinţă tot mai des întâlnită de către transportatori, la care se adaugă inevitabil cunoştinţele despre conducere defensivă, verificarea tehnică a vehiculului, siguranţa mărfurilor transportate sau noţiuni elementare de acordare a primului ajutor în caz de accident.
UN CONCURS PENTRU CEI MAI BUNI ŞOFERI DE CAMION
Acesta este contextul în care Scania, unul dintre cei mai mari producători de camioane din lume, organizează la nivel global începând din 2003 concursul "Cel mai bun tânăr şofer de camion", iar în acest an a fost organizat pentru prima oară şi în România.
Concursul a reunit la start peste 1.500 de şoferi de camion din România, care s-au înregistrat prin intermediul unei aplicaţii online. A urmat un chestionar cu 40 de întrebări despre siguranţă, eficienţa consumului de carburant, securitatea mărfii şi urgenţe medicale, iar cei mai buni 40 de participanţi au primit acceptul de a participa în semifinalele concursului.
DRUMUL SPRE FINALA NAŢIONALĂ
În mod surprinzător, cele mai interesante probe din cadrul concursului au avut loc în semifinale. Astfel, pe parcursul zilei de vineri, şoferii a trebuit să meargă în marşarier printre jaloane şi să parcheze într-un garaj strâmt, să parcurgă o probă teoretică şi practică de prim-ajutor şi să efectueze o verificare a capului tractor şi a remorcii.În urma punctajelor obţinute în aceste trei probe, 11 şoferi s-au calificat pentru următoarea probă de sâmbătă, care a constat în parcurgerea unui traseu de 26 km în care a contat atât timpul cronometrat, cât şi cantitatea de combustibil consumată. În plus, rezultatele au fost influenţate şi de punctajul oferit de Scania Driver Support, computerul de bord care oferă indicaţii în timp real despre stilul de condus. Cei mai buni patru clasaţi în această probă au obţinut accesul în finala de duminică.
FINALA: PROBĂ DE MANEVRABILITATE
Pe cât de spectaculoase par la prima vedere probele de vineri şi sâmbătă, pe atât de absente au fost în programul finalei de duminică.
Speranţele de a vedea cei patru finalişti luptându-se să parcheze cu spatele sau să economisească combustibil pe un traseu de 26 km au fost spulberate când, la începerea finalei de pe autodromul de lângă Târgu Mureş, finaliştii au avut de îndeplinit o singură probă de manevrabilitate în oglindă, doi câte doi, probă cunoscută sub numele oficial dsub numele "Knock the King".Pe un "teren de joacă" dreptunghiular, fiecare şofer a avut misiunea de a doborî câte un pilon cilindric albastru printre doi piloni cilindrici roşii, fără ca pilonii roşii să cadă. Această operaţiune a fost repetată de patru ori, întrucât în fiecare colţ al dreptunghiului exista un grup de cilindri. Pasul final a fost inclinarea cu capul tractor a unui pilon metalic timp de cel puţin trei secunde înainte ca acesta să cadă la pământ, iar şoferul care reuşea să termine primul această probă ajungea să lupte pentru marele premiu.
O FINALĂ CONTROVERSATĂ
Cei doi şoferi care au ajuns să lupte pentru titlul de cel mai bun tânăr şofer de camion au fost Mihai Turdean şi Adrian Neagu, amândoi în vârstă de numai 21 de ani. Dacă accesul în concurs s-ar fi făcut doar prin prisma constituţiei fizice, cei doi nu ar fi reuşit să treacă nici măcar în a doua fază a competiţiei: la prima vedere firavi, amândoi păreau mai degrabă puşti de liceu decât doi dintre cei mai buni şoferi de camion din România, dar abilităţile demonstrate până atunci au fost mai mult decât concludente.Iar modul în care au îndeplinit prima parte a probei a demonstrat rapid acest lucru: în numai câteva minute, cei doi au doborât aproape simultan cei patru piloni şi au ajuns în faţa ultimului pas, cel de înclinare al pilonului timp de trei secunde.
Mihai Turdean a ajuns primul în faţa pilonului şi, cu înaintări minime ale camionului, a reuşit să încline pilonul, însă acesta a căzut la pământ în mai puţin de trei secunde. Arbitrul competiţiei l-a informat pe şofer că trebuie să pună pilonul în poziţia iniţială şi să repete procesul, moment în care unul dintre organizatori a intervenit şi l-a declarat câştigător, spre confuzia generală a publicului.
Între timp, Adrian Neagu reuşise să încline pilonul şi, în momentul în care a observat că rivalul său a fost declarat câştigător, a ridicat mâinile de pe volan în semn de frustrare. Ironia sorţii a făcut ca pilonul înclinat de Adrian Neagu să rămână în această poziţie timp de câteva zeci de secunde, însă verdictul fusese dat: Mihai Turdean a fost declarat câştigător.
"Am permis categoria C+E de mai puţin de un an, dar, datorită tatălui meu, de mic copil am fost pasionat de camioane. La 11 ani m-am urcat prima dată într-un camion. Participarea la acest concurs m-a făcut să îmi doresc mai mult să practic această meserie. În afară de condus, am învăţat şi multe lucruri legate de responsabilitatea pe care o ai ca şofer" - Mihai Turdean.
CE URMEAZĂ PENTRU CÂŞTIGĂTOR?
În calitate de cel mai bun tânăr şofer de camion din România, Mihai Turdean va participa în perioada 7-8 septembrie la finala europeană a competiţiei, care va avea loc în Suedia. Ca premiu pentru performanţa de la Târgu Mureş, el a obţinut o excursie de două persoane la finala europeană şi una la Marele Premiu de Formula 1 al Ungariei din 28-29 iulie, în timp ce firma la care este angajat a primit 2.000 de litri de carburant.Adevărata provocare va fi însă la marea finală din Suedia, acolo unde câştigătorul va fi recompensat cu un camion Scania din seria R şi cu titlul de "Cel mai bun şofer de camion din Europa".
ÎN LOC DE CONCLUZIE
România va fi astfel reprezentată în competiţia finală de unul dintre cei mai tineri participanţi, care şi-a demonstrat abilităţile de şofer pe parcursul a numeroase probe teoretice şi practice. Mihai Turdean va trebui însă să treacă peste controversele care l-au adus în ipostaza de a reprezenta România şi să-şi demonstreze talentul şi abilităţile în faţa celor mai buni concurenţi din Europa.De cealaltă parte, în calitate de organizator, Scania are de asemenea câteva lucruri de corectat, cel puţin din perspectiva publicului: probele din finala naţională ar trebui să fie mai variate, asemănătoare cu cele din semifinale, iar acolo unde timpul de realizare a unei anumite sarcini este decisiv ar trebui utilizat un banal cronometru. În acest fel ar fi fost evitate controversele care l-au declarat învingător pe Mihai Turdean şi ar fi fost eliminate confuziile prin care a trecut publicul spectator, mulţi dintre cei prezenţi la autodrom aflând abia după câteva minute cine este adevăratul campion.
Trecând însă peste aceste mici probleme, iniţiativa Scania de a organiza periodic o astfel de competiţie este una demnă de apreciat, atât pentru că strânge într-un singur loc cei mai buni şoferi de camion din ţara noastră, cât şi pentru că determină opinia publică să privească cu alţi ochi frumoasa şi în acelaşi timp dificila meserie de şofer de camion.
Oricum din articol se vede clar ca cel mai bun a fost nedreptatit si iarasi este o caracteristica romaneasca.
As dori sa stiu numele celui care a facut aceasta nedreptate.
Deosebiri:
1. În primul rănd poziţia la volan; în timp ce şoferul stă comod şi relaxat, conducătorul auto este crispat şi stresat, fiind ca un uliu peste volan;
2. Şoferul poate să conducă şi să asculte muzică în acelaşi timp, acesta “simte” când ceva nu este în regulă cu maşina. Conducătorul auto (a.k.a. şoferul de Duminică) îşi pune şi telefonul pe “silent” ca nu cumva să sune şi să-l sperie;
2. Şoferul conştientizează tot timpul poziţia lui în trafic şi ce manevre poate face astfel încât să nu pună pe nimeni în pericol. Conducătorul auto şi-ar dori mai multe oglinzi retrovizoare;
3. Şoferul se descurcă onorabil cu orice are un motor, un volan şi 4 roţi. Conducătorul auto va bombăni din pricina comenzilor, care sunt “altfel”.
4. Şoferul comunică cu ceilalţi participanţi la trafic prin bliţ-uri, semnale cu avariile, etc, conducătorul auto … nu.
5. Şoferul îţi spune dacă o maşină are probleme tehnice sau este doar pur şi simplu mai proastă. De exemplu: şoferul ghiceşte aproape întotdeauna corect când o maşină are probleme tehnice sau este pur şi simplu inferioară (de exemplu dacă la un Tico frânele sunt mai proaste în general decât ale Logan-ului, ori dacă sunt doar neaerisite). Ori situaţia în care şoferul concluzionează că direcţia la vechiul model de Skoda Superb era cam “moale” faţă de modele concurente. Conducătorul auto nu e capabil de asemenea performanţe.
Diferenţele dintre cele două categorii cică ar fi genetice – nişte cercetători din SUA au descoperit gena din ADN responsabilă de “talentul” condusului. Cu alte cuvinte, ori te-ai născut cu harul şoferiei, ori ba.