Am fost recent în vizită la garajul echipei Engage Racing din Brașov. Aceasta este echipa care se află în spatele primului BMW i4 de curse din lume, botezat Elsa. Modelul de concurs pregătit de echipa românească, care îl are în componența sa și pe pilotul Horia Platona, este gata să ia cu asalt probele speciale din Campionatul Național de Viteză în Coastă, dar și cea mai faimoasă cursă în urcare din lume: Pikes Peak.
Cu Elsa am făcut cunoștință pentru prima dată în vara anului trecut, atunci când mașina a fost dezvăluită în cadrul Galeriei Țiriac Collection. De atunci, succesorul lui Racing Mimi, primul Mini electric de curse pregătit tot de Engage Racing, a călătorit și în Germania, inclusiv în garajul BMW M, divizia de performanță a mărcii bavareze.
CREAREA UNUI SUNET UNIC
Miza vizitei noastre la garajul Engage Racing a fost aceea de a afla mai multe detalii despre un nou sistem inovator care generează un sunet unic pentru mașina de concurs. Pentru că vorbim aici de o mașină electrică, chiar dacă este de curse, aceasta este în mod natural silențioasă, ceea ce este o problemă în special în ceea ce privește siguranța spectatorilor, dar și performanța pilotului.
Regulamentul pentru cursele de viteză în coastă precizează foarte clar că o mașină de curse, fie ea cu motor termic sau electric, trebuie să emită un sunet de 110 dB la o distanță de un metru față de automobil. Plecând de la această regulă, echipa Engage Racing s-a concentrat pe crearea unui sistem inovator de generare a sunetului care să-i ofere Elsei un caracter unic.
Pe parcursul dezvoltării au existat numeroase provocări.
Soluția de generare a sunetului trebuia să îi ofere informații importante pilotului cu privire la comportamentul mașinii, cum ar fi viteza de deplasare, turația și sarcina. Prin feedback-ul sonor, pilotul nu mai este nevoit să se bazeze doar pe indicatoarele afișate pe bord pentru a simte cum performează pe traseu.Sistemul de generare a sunetului trebuie să fie fiabil, compact ca dimensiuni și să facă față accelerațiilor laterale, vibrațiilor și temperaturilor ridicate prin comparație cu un model de stradă. Totodată, sistemul este limitat și de o putere de calcul limitată.
O SOLUȚIE BAZATĂ PE SIMPLITATE
Cu aceste provocări luate în calcul, echipa Engage Racing a avut nevoie de un inginer de sunet, un designer de sunet și doi ingineri software pentru a crea acest sistem. Prin comparație cu un sistem de generare a sunetelor prezent la mașinile electrice de stradă, care se bazează pe un pachet de sample-uri mixate, sistemul prezent la Elsa are numeroase avantaje.
În primul rând, cu ajutorul unei aplicații special dezvoltate, sistemul de generare a sunetelor se comportă mai mult ca un sintetizator virtual. Capacitatea de calcul este semnificativ mai mică, iar sistemul este mult mai flexibil, deoarece permite integrarea cu latență minimă a mai multor surse de feedback.
Cu alte cuvinte, sistemul poate fi calibrat pentru a produce mai multe sunete prin mai multe surse de intrare, cum ar fi pentru apăsarea accelerației, sarcina motorului electric și chiar viteza fiecărei roți. Sistemul devine o componentă esențială pentru a-i oferi pilotului un feedback acustic despre informații importante ca viteza, limitarea de putere și aderența roților.
Înainte de competiție, pilotul trece printr-un proces de învățare prin care să recunoască aceste sunete individuale în mod instinctiv.Pentru sunete, echipa din spatele acestui sistem a vrut să-i ofere lui BMW i4 Racing Elsa o personalitate desprinsă din filmele sci-fi și care să se îmbine cu comportamentul unui motor termic.
DIFUZOR AERODINAMIC CU ROL DE CUTIE DE REZONANȚĂ
După ce a fost creat generatorul de sunete, acesta trebuia acum să fie difuzat. În mod normal, astfel de sunete sunt difuzate de către o pereche de boxe clasice, însă Elsa utilizează ceva mai inovativ. Mai exact, sunetul este difuzat cu ajutorul unor rezonatoare acustice direcționale, împreună cu două subwoofere omnidirecționale.
Sunetul este amplificat de către volumul de aer care trece sub mașină, astfel încât difuzorul aerodinamic din spate are acum un rol dublu. Acesta nu doar că generează forță de apăsare, ci este și o cameră de rezonanță. Astfel, sistemul funcționează pe un interval de frecvență cuprins între 40 Hz și 5 kHz.
PARTICIPARE LA PIKES PEAK
Noul BMW i4 Racing Elsa va concura în Campionatul Național de Viteză în Coastă și va ajunge inclusiv pe celebra urcare Pikes Peak din Statele Unite. La volanul mașinii de concurs va fi Horia Platona, cel care a pilotat și vechiul Racing Mimi în sezoanele trecute.
via Engage Racing
Comentarii (0)