Toată lumea știe câte ceva despre Formula 1 și despre titanii care s-au întrecut în acest sport. Nume ca Ayrton Senna, Michael Schumacher, Alain Prost, Niki Lauda, Juan Manuel Fangio și alți piloți care și-au riscat viața (unii chiar la propriu) pe circuitele lumii, pilotând monoposturi cu viteze amețitoare, îi fascinează și în ziua de azi pe fanii acestui sport.
Un sport care are milioane de fani pe întreg mapamondul, iar acest număr este într-o continuă creștere.
Dar, puțină lume știe că, în 2020, Federația Internațională de Automobilism, sau FIA pe scurt, a ridicat la rang de campionat mondial o altă ramură a motorsportului.
Este vorba despre Formula E, singura serie de monoposturi care a câștigat acest titlu prestigios, în afara de Formula 1.
SCURTĂ ISTORIE A FORMULEI E
În 2011, șeful de atunci al FIA, Jean Todt, a luat decizia de a înființa o competiție de monoposturi pur electrice. La acea vreme, acest curent începea deja să cuprindă industria auto, astfel că era doar o chestiune de timp până să își întindă tentaculele și în motorsport.
Campionatul inaugural a avut loc trei ani mai târziu și a fost câștigat de Nelson Piquet Jr. Nu, nu este o coincidență de nume, vorbim chiar de fiul lui Nelson Piquet, de trei ori campion mondial de Formula 1, considerat a fi unul dintre cei mai mari piloți din istoria Marelui Circ.
Alături de Piquet Jr. au concurat, încă de la început, și piloți care au alergat, la un moment dat în cariera lor, în Marele Circ: Lucas di Grassi, Nick Heidfeld, Sebastien Buemi sau Jean Eric Vergne sunt doar câteva nume care ne vin acum în minte.
Lui Nick Heidfeld i-am luat un interviu în urmă cu un an, în cadrul unui eveniment organizat la Timișoara, unde am văzut, de asemenea, în acțiune și un monopost de Formula E pilotat de german. Interviul îl poți citi AICI.
Revenind, însă, la monoposturile noastre, programul unei etape din Formula E este foarte aglomerat și include sesiuni de antrenamente, calificări și cursa propriu zisă.
Toate într-o singură zi, pentru că etapele sunt organizate pe circuite stradale, în orașe ca Roma, Monaco, Portland, Londra, Berlin și Sao Paolo. În acest fel, deranjul pentru orașul gazdă este redus la minim.
Dar, desigur că mai sunt și câteva excepții. Pentru a face lucrurile ceva mai interesante, Formula E are așa numitele etape "Double-Header", adică două curse în același weekend și pe același circuit. Programul este identic, singura excepție fiind că în ziua de duminică există o singură sesiune de antrenamente, de 45 de minute.
Am vorbit despre piloți, am trecut în revistă și desfășurătorul unei etape, așa că acum îți propun să povestim puțin despre producătorii de automobile care activează în Formula E.
Lista include nume ca Porsche, Mahindra, NIO, Cupra, Jaguar, DS, McLaren și Nissan. Unii participă ca echipe de constructor, cum este cazul lui Porsche, Jaguar sau NIO, iar alții au intrat alături de alte companii.
NISSAN ÎN FORMULA E
Drumul japonezilor de la Nissan în Formula E a început în 2018, atunci când s-au aliat cu echipa E.DAMS. Astfel, Nissan a devenit primul producător nipon de automobile nipon intră în Formula E.
Printre motivele principale se numără promovarea strategiei prin care Nissan intenționează să devină o marcă full electrică până în 2030, promovarea sustenabilității, faptul că vorbim despre un motorsport neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon și, bineînțeles, faptul că Formula E este afiliată FIA.
Ca să nu mai spunem că Formula E este considerată a fi apogeul curselor cu sisteme de propulsie pur electrice.
În sezonul de debut, Nissan E.DAMS a strâns 6 podiumuri, șase plecări din pole position și a încheiat pe locul 2 în clasamentul general pe echipe.
Au urmat apoi și alte rezultate memorabile.Sezonul 2022/2023 nu a fost unul tocmai bun pentru echipă, astfel că, în sezonul 9, Nissan ia decizia de a deveni o echipă de constructor, cunoscută ca Nissan Formula E Team. Sezonul 9 a marcat și startul erei monoposturilor de generația a 3-a, mai puternice și mai eficiente decât înainte.
Pe scurt, monoposturile de generația a 3-a dezvoltă o putere maximă de 476 CP (+126 CP față de generația a 2-a), cântăresc 840 de kilograme (-60 kg), au o putere maximă de regenerare de 600 kW și ating o viteză maximă de 321 km/h. Totodată, este primul monopost de Formula E cu sistem de propulsie atât pe față cât și pe spate.
Acum, Nissan (cel mai mare producător din Formula E) privește cu optimism spre sezonul cu numărul 10, care va debuta în data de 13 ianuarie 2024, în Mexico City. Începe devreme, pentru că se termină devreme. Ca o curiozitate, sezonul se încheie în 13 iulie, în urma etapei din Londra.
AM INTRAT ÎN CULISELE FORMULEI E, LA INVITAȚIA NISSAN
În urmă cu o săptămână, Automarket a fost invitată să intre în culisele Formulei E, pentru a vedea exact ce se întâmplă în spatele cortinei și, mai ales, pentru a trece prin câteva probe de antrenament pe care le susțin și piloții acestor monoposturi electrice.
Evenimentul a avut loc într-o locație legendară, și anume Le Mans, Franța. Casa cursei de 24 de ore cu același nume, un adevărat templu al vitezei.
Alături de noi s-au aflat și piloții care vor concura în sezonul 10 pentru echipa Nissan Formula E, adică Sacha Fenestraz și Oliver Rowland, dar și șeful echipei, Tommaso Volpe. Așadar, am putut afla și câteva curiozități din interior.
Pentru anul acesta, Nissan nu are doar piloți noi, ci și un sediu nou, construit aproape de Paris. Aici se vor coace în tihnă viitoarele victorii din Formula E.
ÎNCEPUTUL UNEI ZILE MEMORABILE
După ce am parcurs cu autocarul o mică porțiune a drumului național care devine parte integrantă a circuitului de 24 de ore, inclusiv puțin din legendara linie dreaptă Mulsanne, am ajuns la circuitul Le Mans. Evenimentul s-a desfășurat pe varianta Maison-Blanche a acestuia.
Ziua a început cu o scurtă prezentare a planurilor Nissan în Formula E, iar după un mic instructaj am fost împărțiți în mai multe echipe. Apoi, au urmat cele 5 ateliere care ne-au introdus în această lume a curselor cu monoposturi electrice.
TEST DE REFLEX, ASEMĂNĂTOR CU CEL AL PILOȚILOR
Întâi de toate, am avut ocazia să ne testăm reflexele, viteza de reacție și vederea periferică, inclusiv la aparatul Batak. Pe scurt, cu privirea înainte, trebuia să apăsăm diverse lumini care se aprindeau în jurul nostru, aleator, pe un panou dezvoltat special.
În cadrul acestui atelier au fost alături de noi și piloții echipei Nissan, care ne-au demonstrat abilitățile lor. În 30 de secunde, ei au reușit un scor de 55 de apăsări corecte ale butoanelor aprinse aleator. Ca o comparație, media grupului nostru a fost de 25 - 26 de reușite.
Pentru încălzire am trecut și prin testul mingilor de tenis, dar și prin simularea unui start. Ce-i drept, aici am reușit un timp de reacție de 0.189 secunde. Am fost chiar lăudat de cei doi piloți, dar tot nu a fost de ajuns.
Așadar, mai am de lucrat dacă vreau să urc în viitorul apropiat la volanul unui monopost de Formula E.
De fapt, prin acest tip de antrenament trec și piloții din Formula 1.Ne-am obișnuit rapid cu ideea, așa că ne-am îndreptat către al doilea atelier. Unul care ne-a luminat mințile, la propriu.
Aici, românul Lucian Gheorghe, cu care am realizat un interviu pe care îl vom publica în curând pe site, ne-a explicat cum ajută știința la perfecționarea piloților din Formula E. Dar păstrăm mai multe informații pentru articolul viitor.
CU NISSAN ARIYA PE CIRCUIT
Cel de-al treilea atelier a fost, fără îndoială, cel mai așteptat de toată lumea, pentru că am avut ocazia să facem câteva tururi de circuit la volanul lui Nissan Ariya e-4ORCE Performance.
Ploaia, însă, a decis să ne încurce puțin. Vorba aia, nu poți merge la Le Mans, fără să te picure un strop. Astfel că prima sesiune s-a desfășurat în condiții ceva mai dificile, circuitul fiind destul de alunecos. Deloc ideal pentru o electrică de peste două tone, cu 394 de cai putere.
Dar până la a doua ieșire pe circuit, soarele și-a făcut apariția, astfel că am trecut rapid peste dezamăgirea sesiunii anterioare. După ce ne-am făcut încălzirea cu Ariya, am pilotat și un monopost de Formula E. Nu săriți de pe scaune. Din păcate, am făcut-o doar în mediul virtual, pe simulator.
CUM SE DESENEAZĂ GRAFICA UNUI MONOPOST
În cadrul ultimului atelier ne-am pus imaginația la contribuție, pentru că cei de la Nissan ne-au provocat să dezvoltăm o grafică, sau livery dacă vrei, pentru monopostul de Formula E. Nu înainte, însă, de a ne explica ce presupune acest lucru și de a ne arăta câtă muncă se află, de fapt, în spatele acestei operațiuni aparent banale.
Spre exemplu, trebuie să iei în considerare 4 aspecte cheie: estetica, conceptul (tot ce ține de tradiție, culori, mesaj transmis etc.), cât este de vizibil proprietarul echipei și, nu în ultimul rând, cât sunt de vizibili sponsorii.
În sezonul 9, monoposturile Nissan de Formula E au îmbrăcat o grafică de inspirație japoneză, lucru evidențiat de florile de cireș (sakura) de pe partea laterală. Roșul de pe monopost este culoarea utilizată de Nissan în toate ramurile de motorsport în care este implicat. Iar numărul 23, pentru că literele 2 și 3 se citesc Ni și San în japoneză. Potrivit reprezentanților companiei, grafica nu se va schimba foarte mult în sezonul cu numărul 10.
Fiecare probă la care am luat parte a fost punctată, iar, la finalul evenimentului, primele 3 echipe au fost sărbătorite pe podium. Exact ca la finalul unei curse de Formula E.
Comentarii (1)