REPORTAJ: Am făcut cunoștință cu cea mai ecologică anvelopă din lume

de Bogdan Mirică
Vineri, 14.06.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Continental ne-a invitat în Portugalia pentru a vizita cea mai mare fabrică de anvelope, locul unde se va naște și cea mai ecologică anvelop din lume, adică UltraContact NXT, disponibilă deja și pe piața din România.

Dacă în urmă cu 10 ani puteam număra pe degete mașinile electrice dintr-un oraș mare al României, astăzi vedem deja că vehiculele cu zero emisii sunt tot mai frecvente, dominând anumite servicii de ride-sharing. E clar că și România se aliniază la trendul european. Producătorii auto sunt forțați să lanseze game complete de mașini electrice, pentru că normele europene vor interzice curând motoarele cu ardere internă. Cel puțin acestea sunt intențiile momentan.

Este un efort considerabil pentru constructori, care trebuie să investească mult în dezvoltarea unor mașini electrice competitive. Și nu e doar asta. Fiecare mașină electrică trebuie să aibă un impact redus asupra mediului înconjurător. La asta contribuie și procesul de producție, care trebuie să fie cât mai eficient. Atunci când în ecuație intră și furnizori care oferă componente prietenoase cu mediul, e clar că producătorii auto au un avantaj.

O FABRICĂ ISTORICĂ ȘI „VERDE”

Continental, unul dintre cei mai mari producători de anvelope din lume, a înțeles rapid că afinitatea europenilor pentru mașini electrice are nevoie și de o anvelopă prietenoasă cu mediul. Una capabilă să impacteze pozitiv ciclul de viață al unei mașini. Așa s-a născut noua anvelopă Continental UltraContact NXT.

Pentru ne face cunoștință cu noua vedetă „verde” (stați liniștiți, tot în culoarea neagră o s-o găsiți la raft) a gamei sale de anvelope, Continental ne-a pregătit o vizită în fabrica sa din Portugalia, de lângă Porto, acolo unde capacitatea producției atinge cam cele mai mari nivelurile din lume. Sunt sigur că uzina noastră Continental Timișoara are ceva de obiectat aici, întrucât este și ea printre cele mai mari din lume.

Întorcându-ne în Portugalia, trebuie să precizăm că uzina din Lousado a fost aleasă pentru a produce noua anvelopă, întrucât a avut o expansiune fulminantă în ultimele 3 decenii și a făcut o mulțime de progrese atunci când vine vorba de reducerea amprentei de carbon.

DIMENSIUNEA A 100 DE TERENURI DE FOTBAL

Deși a crescut de la 40.500 de metri pătrați, în 1990, la un total de 314.500 de metri pătrați, în 2023, uzina a implementat o mulțime de măsuri menite să reducă consumul și resursele utilizate.

Spre exemplu, măsuri ca folosirea iluminatului LED, monitorizarea și auditul consumului de energie, folosirea energiei regenerabile, folosirea unei instalații de tratare a aerului și a panourilor solare, utilizarea unor atenuatori pentru zgomot și crearea unui circuit închis de folosire a apei au dus la reducerea amprentei de carbon a fabricii.

Până în 2025 nu se va mai folosi deloc petrol și cărbune pentru a genera abur, iar până în 2030 capacitatea de recuperare a deșeurilor va fi de 95%. Totul pentru ca în 2040 să vorbim despre o fabrică cu o amprentă de carbon neutră.

CEA MAI ECOLOGICĂ ANVELOPĂ DIN LUME

Cea mai „verde” anvelopă a momentului face parte din familia UltraContact și poartă indicativul NXT. Ea conține până la 65% materiale reciclate sau provenite din surse sustenabile, cel mai mare procent regăsit vreodată pe o anvelopă. Este un prim pas către un viitor în care Continental vede cel puțin 40% materiale reciclate în toate anvelopele sale până în 2030.

Până în 2050, Continental vrea ca toată gama sa de anvelope să conțină 100% materiale reciclate sau provenind din surse sustenabile.

Dar până atunci, haideți să vorbim despre pionierul acestei noi generații, care este deja disponibil pe piața din Europa, implicit din România. Sunt 19 dimensiuni disponibile, intrarea în gamă fiind asigurată de anvelopa 215/55 R16. Bineînțeles, oferta crește considerabil, ajungând la 20 de inch.

Pe lângă disponibilitatea generoasă, noua anvelopă UltraContact NXT va garanta performanțe de top în materie de frânare și eficiență. Toate cele 19 dimensiuni disponibile au primit calificativul A pentru frânare pe carosabil umed și pentru eficiență la rulare. De asemenea, zgomotul la rulare e printre cele mai mici din segment.

65% MATERIALE RECICLATE SAU DIN SURSE SUSTENABILE

Continental a declarat că 65% dintre materialele anvelopei sunt reciclate sau provin din surse sustenabile. Bine, bine, dar cum se împarte procentul? Ei bine, 32% dintre materialele folosite sunt regenerabile, 5% sunt reciclate și 28% provin din surse ecologice. Spre exemplu, în componența sa intră rășini create cu materii reziduale din industria hârtiei și a lemnului.

Există, de asemenea, silicat obținut din cenușa coajei de orez.

Este o materie primă care se aruncă, de obicei, în urma prelucrării orezului. Silicatul optimizează aderența, rezistența la rulare și durata de viață.

Fiind vorba despre o anvelopă, nu putea lipsi cauciucul natural. Există, însă, și cauciuc reciclat, de la anvelope ieșite din uz. Lista materialelor reciclate include și oțel reciclat pentru structura anvelopei. Sunt fibre subțiri, care conferă rezistență, esențiale în producție.

ÎNTRE 9 ȘI 15 STICLE PET RECICLATE

O tehnologie importantă, despre care s-a mai vorbit în anii trecuți, se numește ContiRe.Tex. Ea presupune folosirea unor fibre de poliester, obținute din plastic reciclat. Și nu orice plastic. Este vorba despre sticle PET, care ar fi ajuns să polueze apele sau solul. Tehnologia ContiRe.Tex folosește între 9 și 15 sticle PET (în funcție de dimensiunea anvelopei) pentru a crea fibre de poliester necesare ranforsării carcasei.

Lista materialelor include și cauciuc sintetic, precum și negru de fum din surse recunoscute și transparente. Astfel, aceste ingrediente pot fi urmărite de oricine este interesat de transparența companiei.

CONTINENTAL ULTRACONTACT NXT, DEJA DISPONIBILĂ ÎN ROMÂNIA

Așa cum spuneam și mai sus, noua anvelopă Continental Ultra Contact NXT este o extensie verde a familiei UltraContact, pe care o știm deja, lansată în 2022. Însă, cele 19 dimensiuni ale anvelopei verzi, care încep cu 215/55/R16 și ajung până la 20 de inch vor înlocui dimensiunile similare ale familiei convenționale UltraContact.

Cu alte cuvinte, dacă vei căuta pneuri pentru mașini populare ca Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Audi A3, Tesla Model 3, Kia Niro, Mercedes EQA și Audi Q4 e-tron, este foarte probabil să găsești noua anvelopă „verde” UltraContact NXT. Prețurile pornesc de la puțin peste 500 de lei pentru dimensiunea entry-level 215/55/R16.

Comentarii (2)

  • Cele mai verzi anvelope sunt cele reesapate. E pacat ca nu se investeste mai mult si mai serios in tehnologia reesaparii care economiseste 80-90% din energia si resursele unei anvelope noi. Ma refer desigur la resaparile serioase de unde ies anvelope 99% ca noi nu garaje care scot cauciucuri echilibrate cu 150 grame de plump. Si de ce nu, poate vin echipari din fabrica cu reesapate chiar daca unii vor da ochii peste cap.
    Fie ca place, fie ca nu, intretinerea, repararea si reutilizarea sunt cele mai ecologice comportamente.
    8 1
  • George Simion
    mai rezista anvelopa 20 de ani cu materiale reciclate?! ar fi culmea sa o arunc dupa 5 ni cum fac unii..

    resapatele sunt periculoase, ar trebui interzise.
    4 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru