REPORTAJ: Am asistat la naşterea noului Dacia Sandero

de Bogdan Mirică
Vineri, 19.10.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
După ce am văzut noul Sandero în premieră mondială la Paris, am mers acasă la Dacia, la uzina de la Mioveni, pentru a vedea cum se naşte noul model al brandului românesc.

Articolul pe care vi-l pregăteam astăzi, după o mini-excursie la Mioveni, în fieful constructorului român de automobile, trebuia să vă vorbească despre cele 250 de milioane de euro investite de Renault anul acesta la Dacia şi despre noul Sandero. Nu mai bine să vă povestesc cum arată uzina românească la 13 ani după ce francezii au cumpărat-o şi cum se văd cele 2 miliarde de euro investite de atunci şi până în prezent la Mioveni? Nu mai bine să vizităm împreună halele în care se produce noul Sandero?

În 2009 călcam pentru prima dată pe platforma industrială de la Mioveni. Pe atunci, ”încă de la intrare erai izbit de un aer comunist, insuflat poate de halele imense, vopsite într-un alb şters, poate de zecile de autobuze vechi care asteaptau sfârşitul de tură pentru a transporta sutele de muncitori sau poate de gratiile porţilor de fier.” Ce s-a schimbat de atunci vedem astăzi.

”Noua Doamnă de la Mioveni”

Începem cu ce nu s-a schimbat: drumul de la Piteşti la Mioveni, o adevărată aventură, mai ales atunci când te afli într-un autocar timid, ce tremură la fiecare groapă şi păstrează izul tuturor curselor pe care le-a desfăşurat în ultimul deceniu. Dar probabil că drumul îl cunoaşteţi.

Uzina. ”Bătrâna Doamnă” din Mioveni a devenit ”Noua Doamnă de Mioveni”. Să fie de vină soarele ăsta de toamnă târzie care poleieşte cu căldură halele zugrăvite într-un alb pe care îl găseşti în farmacii? Să fie oare autobuzele noi, aliniate exemplar? Să fie oare asfaltul proaspăt, negru ca tăciunele sau spaţiile verzi frumos coafate? Totul arată altfel.

Halele Uzinei Dacia au fost modernizate, iar autobuzele vechi au fost înlocuite cu altele noi

Suntem întâmpinaţi de oameni zâmbitori, îmbrăcaţi în halate apretate, gata să-ţi răspundă la orice întrebare. Avem un program bine stabilit şi suntem împărţiţi pe grupuri de vizită. Simt o oarecare precizie nemţească. Se face o distribuire rapidă, ni se agaţă în piept nişte ecusoane cu culoarea grupului de care aparţinem şi ni se împart nişte protecţii pentru încălţăminte. Mă simt ca în clasa a II-a când am fost în vizită la Peleş şi am fost obligaţi să ne încălţăm cu botoşi. Toţi târâim cu greu galoşii, împrumutaţi parcă din recuzita unui clovn de la circ, şi ne îndreptăm către câteva microbuze. Un şofer prezentabil, la costum, cu o cravată pe care stă scris Dacia, ne invită pe rând şi apoi demarează în trombă către prima hală. Acelaşi asfalt negru ca pana corbului, bariere care sar ca arse la apariţia noastră şi muncitori care ne conduc cu privirea. Să facem aşadar cunoştinţă cu Sandero.

1. Linia de asamblare

Intrăm în prima hală, acolo unde se află linia de asamblare sau montaj. Începem practic cu sfârşitul. Suntem instruiţi să urmăm doar linia verde şi să fim atenţi la trecerile de pietoni. Treceri de pietoni într-o fabrică? Da. Există. Trafic într-o fabrică? Da. Există. Şi e mai alert decât vă imaginaţi. Zeci de cărucioare cu piese se scurg pe lângă noi. Ici, colo mai sună şi câte un claxon.

Grupul nostru de gură-cască se opreşte între două benzi. Una aduce caroseria de la vopsit, iar alta ascunde sub caroserie tot trenul motor. Ridic privirea şi văd cum se perindă multe caroserii. Totul e fix ca un şir de furnici. Extrem de bine pus la punct. Dar stai. Uite caroseria noului Sandero. Încă una, încă una. Maşina se produce deja în paralel cu noua generaţie.

Sub caroseria proaspăt ieşită din cuptoarele vopsitoriei se aplică trenul motor

De-a lungul liniei de asamblare vedem cum un motor intră în pântecul unui Duster, cum muncitorii folosesc o platformă mobilă de la o maşină la alta.

Totul e luminos, curat şi dezordinea pieselor de pe marginea liniei are de fapt o logică bine scrisă.

”E spaţiul de odihnă şi de discuţii al muncitorilor. Aici se relaxează şi vorbesc despre procesul de fabricaţie”

Şeful Liniei de Asamblare
Dacia

Privirea îmi cade pe câteva bănci adunate în jurul unei mese.”E spaţiul de odihnă şi de discuţii al muncitorilor. Aici se relaxează şi vorbesc despre procesul de fabricaţie”, ni se şopteşte. Habar nu aveam că există aşa ceva. ”Bravo domnule”, zic. Ne continuăm plimbarea, vedem cum se pune un volan, cum se montează scaunele şi cum se înşiră ordonat jante din aliaj, din tablă, gri sau negre.

La capătul liniei, noul Sandero respiră pentru prima dată. Maşinile sunt pornite şi retuşate, ca mai apoi să intre la un duş rece. Timp de patru minute sunt supuse unor condiţii vitrege şi apoi un tehnician verifică dacă au existat infiltraţii. Cu motoarele pornite, Sandero pleacă la testare. Odată cu el plecăm şi noi.

Un tehnician face ultimele verificări înainte de pornirea motorului.

2. Linia caroseriilor

Esential 2500 de oameni lucrează în trei schimburi pe linia de asamblare a caroseriilor Dacia.
4600 de puncte de sudură se fac pentru structura caroseriei noului Dacia Sandero.
A doua hală este cea în care se naşte caroseria noului Sandero. Nu mai pare aşa luminoasă, iar înăuntru ne izbeşte un miros puternic de fum. Nu intrăm însă înainte de a ne pune la ochi o pereche de ochelari. Un domn înalt ne cere acelaşi lucru: ”Nu depăşiţi linia verde”. Hala asta parcă e din Războiul Stelelor: cei 2500 de oameni convieţuiesc împreună cu câţiva roboţi. Roboţii fac sudurile mai grele, iar oamenii pe cele mai uşoare.

Fiecare muncitor are ochelari de protecţie şi trage de nişte aparate ce seamănă cu obuze neexplodate din Al Doilea Război Mondial. Unde ating sar zeci de scântei. Ne facem şi noi cale printre ploaia de stele. Pişcă, dar suntem asiguraţi că nu păţim nimic dacă păstrăm ochelarii. Muncitorii se amuză şi ciupesc mai tare bucăţile de metale. Sute de scântei. Sute de suduri. Mai exact 4600 de suduri pentru noul Sandero.

Muncitorii sudează majoritatea pieselor care compun structura caroseriei.

Pe măsură ce înaintăm, structurile prind formă. Ici colo, câte una iese de pe linie şi este trimisă la un laborator 3D. În fiecare zi trei caroserii merg să treacă testele. Înaintăm printre cărucioare încărcate cu piese. Cărucioare de diferite culori. Ni se explică că în cele mov sunt piesele pentru noul Sandero şi în cele verzi piesele pentru Duster.

Vizita se încheie în faţa unui panou de la ieşire pe care vedem că Dacia îşi premiază angajaţii cu titlul de ”Angajatul lunii”, iarăşi o practică sănătoasă.

3. Hala Motorului 0.9 TCe

Ne îndreptăm către hala Motoare, nu înainte de a da prioritate unei garnituri de tren, plină ochi cu Dustere, Loganuri şi Sandero ce vor ajunge probabil în garajele nemţilor, spaniolilor sau francezilor.

La intrarea în hala motoarelor se tunde iarbă. O maşină taie de zor şi ne răsfaţă simţul olfactiv cu un iz de iarbă proaspătă. Îl înlocuim repede cu unul de plastic nou. Am intrat în hala unde ia naştere noul motor de 0.9 litri TCe al Alianţei Renault-Nissan, inima noii generaţii Sandero.

O doamnă mică de înălţime, cu o voce pătrunzătoare şi o tuşă verde stridentă la nivelul ochilor ne zâmbeşte amabil.

O atmosferă relaxantă, luminoasă şi extrem de bine organizată. Pe rafturi imense, de mărimea unei case cu etaj, stau aşezate sute de motoare. Înaintăm prin hala mare, înseninaţi de voia bună şi de uşurinţa cu care lucrează oamenii.

La un moment dat suntem rugaţi să ne îndepărtăm de nişte linii negre trasate pe podea. Întorc capul şi văd un cărucior ce transporta carterul unor viitoare motoare. E automat şi a înţeles că cineva se afă în calea lui. Senzorii nu-i permit să te calce pe picioare. Ce politicos. Îl lăsăm să treacă pentru a nu perturba procesul de producţie.

Căruciorul automatizat funcţionează pe senzori şi se ghidează după dungile negre trasate în podea.

4. Turnătoria

Urmareste Automarket
Atunci când începusem să ne acomodăm cu mediul prietenos suntem invitaţi la Turnătorie. Lăsăm baia de lumină în spate şi ne cufundăm într-o hală învăluită în fum înecăcios. Atât de înecăcios că aş face un pas înapoi. E prea târziu. Suntem deja conduşi către cea mai nouă maşinărie a uzinei, una care toarnă automat carterul motorului, folosindu-se de un robot. Prin cele câteva geamuri înegrite de pe plafon abia răzbate lumina. Oamenii sunt parcă mai gri, mai încruntaţi şi au uitat să zâmbească.

Sunt robotizaţi, la fel ca utilajul despre care aflăm că a costat 3.5 milioane de euro. Vedem chiar cum ia naştere carterul motor, scos aburind de mâna robotului şi trimis către un gater care taie aluminiul cu uşurinţa cu care oamenii de la carmangerie feliază un salam.

Uzina de la Mioveni va produce anul acesta un total de 300.000 de motoare TCe de 90 cai putere.

În drum spre ieşire am aruncat însă o privire dincolo de zona destinată vizitei. Printr-un fum gros, care se ridica către înălţimile halei se zăreau orbecăind câteva siluete printre turnătorii ce fierb încărcate cu tone de metal încins. Printre crăpăturile mastodonţilor puteai vedea roşia clocotire a fierului. A fost un moment în care în urechi mi-a răsunat ”1 Mai Muncitoresc”. Am revenit repede din călătoria în timp şi am ieşit din hală respirând cu poftă aerul curat şi uşor rece. După 8 ore închis între pereţii Turnătoriei nu e de mirare că devii mai gri decât oţelul şi fonta pe care le-ai plămădit.

Încheiem vizita meditând puţin la călătoria în timp şi conducând cu privirea o altă garnitură de tren încărcată cu maşini ce pleacă la export. În dreapta se întinde o parcare plină cu noul Sandero. Îşi aşteaptă probabil transportul care să le ducă departe de Mioveni.

Comentarii (13)

  • Frumos reportaj. Daca ar fi toti muncitorii romani atat de organizati si bine condusi...
    49 4
  • In vremurile astea cu benzina 7 lei 0.9 - 90cp suna excelent.
    51 6
  • Cristi
    Felicitari pentru reportaj. A fost foarte introductiv in atmosfera din uzina. Multumesc pt vizita virtuala.
    42 1
  • Cel mai interesant reportaj de pana acum. Felicitari.
    32 1
  • antonny
    Nu ati fost si pe centura pe care cei de la Dacia o pregatesc de deschidere ???jumatate din centura numai pe pilonii imensi la peste 30 m inaltime ,centura de milioane de euro care duce la un drum judetean cum ati declarat in reprtaj ..........pacat ca fabrica nu face porti deschise anual sa vada si publicul ce inseamna o uzina de automobile ......
    15 0
  • dinalex
    OK frumoasa fabrica , dar asteptam un raspuns cand livreaza noul Sandero si mai ales noul Logan la distribuitorii interni.Raspunsul standard la sfarsitul anului nu ma multumeste !
    16 1
  • razvan ionescu
    Este un reportaj interesant.
    12 0
  • Off topic:
    Automarket, astazi si-a deschis portile si Salonul Auto de la noi. E drept ca e cam pricajit, dar chiar nu aveti de gand sa spuneti nimic?
    22 1
  • Buna ziua ,Automarket.Vedeti ca de ieri a inceput in Romania Salonul Auto 2012. Ca sa stiti si voi, nu de alta...
    9 1
  • fost proprietar de sandero
    "Timp de patru minute sunt supuse unor condiţii vitrege şi apoi un tehnician verifică dacă au existat infiltraţii". el nu le va observa, le va gasi cumparatorul dupa 6 luni de utilizare ;). pacat
    10 6
  • antonny
    @dinalex .......sandero se livreaza la sfarsitul lui octombrie .....iar logan de la anul nu au primit ceva aprobari de fabricare ......
    3 0
  • @ LUCCI
    SAB2012 e o bataie de joc. Se poate numi SAB2012 un salon auton atat timp cat sunt prezente in jur de 10 marci auto? Faptul ca multi producatori auto au spus pas acestui eveniment arata situatia deloc fericita a vanzarilor de masini noi. Atunci de ce sa mai investeasca in realizarea standurilor si plata chiriilor? Este si normal, avand in vedere scaderea cu 20% a vanzarilor de masini noi. Cum s-a ajuns in situatia asta? Foarte simplu: problemele politice interne care au sensibilizat cursul de schimb i-au facut pe multi sa se gandeasca daca isi mai pot permite o masina si, incapacitatea satului de a controla piata tichetelor pentru masini casate, tichete care au ajuns toate in mana intermediarilor, bisnitarilor si smecherilor. Mai mult decat atat se pare ca de la anul se vrea reintroducerea programului rabla doar cu un singur tichet, iar daca anul acesta a fost mai rau decat 2011 la vanzarea de masini noi, atunci cu siguranta anul 2013 va fi unul catastrofal. In alta ordine de idei, dupa parerea mea SAB2012 este o pierdere de timp si de bani. Pentru ce sa dai 15 lei intrare si 10 lei parcare?
    11 1
  • Fals!
    Daca s-ar fi pus problema asa nu ar fi fost prezenti la targ (sorry, salon nu ii pot spune) marci precum Mercedes, Land Rover, Honda sau Mitsubishi care in Romania au vanzari slabe pe langa VW, Renault sau Dacia, marii absenti in opinia mea. Chiar as fi vrut sa vad Logan 2 si Clio 4. Motivele pentru care nu au fost prezenti s-au datorat in special pozitionarii standurilor care li s-au dat de organizatori (mici, amplasate prost sau amandoua). Din cauza asta Peugeot nu a fost prezent acum 4 ani.
    Eu am fost vineri si singurul stand care chiar m-a impresionat si mi-a placut foarte mult a fost cel cu masinile clasice. Cel putin Jaguar E-Type, Amilcar CGSS cred, din 1923 (cei de la stand nu au stiut exact sa-mi spuna modelul) sau Ford-ul Escort RS 1600 mi-au placut enrom.
    Alte "chestii" intereante:
    Masina de buget de la Peugeot, 301, arata destul de bine pentru segmentul asta de pret (costa cam 10000 pret de pornire), portbagaj de vreo 400-450 de litri, daaar am sesizat ca usile cam trebuie trantite ca sa se inchida. Sau ma rog, tre' sa dai putin mai tare. Totusi mai tare ca la Logan. Am verificat asta si la Citroen C-Elysee si a fost exact la fel.
    M-am urcat si in 208 tocmai pentru a vedea cat de cool este cu ceasurile peste bord. Ei bine da, e o chestie misto si care atrage atentia, insa nu prea mi se pare practica pentru ca ceasurile de bord le vezi de la 3000 rpm respectiv 70 km/h. Cel putin in pozitia cu scaunul lasat mai pe spate si volanul ridicat cam la jumatate (asta e fost pozitia care mie mi-a fost cea mai comoda).
    In rest... aceleasi masini ieftine si aceleasi masini scumpe.
    Ah, inca ceva: noua Honda CRV chiar arata bine iar ultimul Range arata ce putin la fel de bine ca si generatiile anterioare si e cel putin la fel de luxos. Si scump.
    9 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru