O călătorie care părea una normală, de serviciu, s-a transformat pentru mine într-una iniţiatică. Ştiţi momentele în care intri într-un muzeu cu gândul că nu vei găsi lucruri foarte interesante, dar pleci de acolo transpus de o experienţă imensă, care ţi-a schimbat optica şi firul epic pentru totdeauna?
S-a întâmplat la finalul lunii martie, în Suedia. Fusesem invitat de Audi la teste cu noile Audi S1 şi S3 Cabriolet, modele care tocmai întregesc gama Audi şi despre care am început deja să vă povestesc în rubrica noastră de teste. Nu mă aşteptam însă să merg vreo şase ore cu avionul şi, pe lângă clasicele teste, să dau în mijlocul Scandinaviei de trei legende care au marcat istoria auto şi a motorsportului. Şi nu doar că le-am găsit, dar le-am şi experimentat îndeaproape. În întinderea albă pustie a lacurilor îngheţate care par că nu se termină m-am trezit faţă în faţă cu Audi Sport Quattro, o ediţie foarte specială limitată a celebrului Audi Quattro. Apoi, am das nas în nas cu Audi Quattro Rally S1, maşina care l-a făcut campion mondial în Raliuri pe Stig Blomqvist în 1984. Şi, cireaşa de pe tort, pe însuşi Stig Blomqvist, omul care i-a bătut pe Vatanen, Rohrl, Mouton, Toivonen, Mikkola, Alen şi nu numai în epoca de glorie a raliurilor, cea a celebrei Grupe B.
Până la senzaţii, teste, descrieri şi chiar filme de acolo, să intrăm însă puţin în atmosfera anilor '80.
Legenda Audi Quattro
Audi Quattro este o maşină pe poveste. Este un automobil care a stârnit multe pasiuni printre cei cu benzină în vene, fiind una dintre cele mai dorite maşini din anii '80. Produs într-o serie destul de mică (aproape 11.500 de unităţi), Audi Quattro este astăzi un automobil rar. Iar exemplarele care mai există sunt păstrate cu atenţie de proprietarii lor. O astfel de maşină bine întreţinută de la finalul seriei şi cu puţini kilometri la bord se poate vinde şi pentru 80.000 euro. Nu e rău pentru o maşină fabricată acum 25 de ani.
Versiunea de stradă a modelului împărţea o parte din elemente cu Audi Coupe, model ce făcea parte din familia Audi 80 (B2). Quattro se deosebea uşor însă de versiunea Audi Coupe prin aripile evazate. De asemenea, Quattro folosea suspensia independentă atât pentru puntea faţă cât şi pentru puntea spate.
Ca în multe alte cazuri, povestea acestei maşini fascinante începe cu o idee a unui inginer care voia mai mult. Numele său: Jorg Bensinger. Fascinat de capacităţile de înaintare pe zăpadă a modelului Volkswagen Iltis, începe să dezvolte în 1977 un sistem de tracţiune integrală pe care îl adaptează experimental pentru un Audi 80. Şefii săi au agreat ideea, iar Audi prezenta publicului trei ani mai târziu modelul de serie. Primul automobil care îmbina un motor turbo cu tracţiunea integrală permanentă.
Primul motor folosit de Audi Quattro a avut 2.1 litri (2.144 cmc), cinci cilindri în linie supraalimentat prin sistem turbo. Furniza 200 CP şi 285 Nm, cifrele erau suficiente pentru a propulsa modelul german de la 0 la 100 km/oră în 7.1 secunde, iar viteza maximă atinsă era de aproximativ 220 km/oră. Motorul a fost modificat în 1989, când cilindreea a fost mărită la 2.2 litri (2.236 cmc). Puterea rămânea neschimbată, 200 CP, dar cuplul maxim era atins la o turaţie mai joasă. O a treia modificare a propulsorului a păstrat cilindreea intactă, dar a adăugat câte patru supape per cilindru în loc de două. Astfel, motorul 2.2 20v furniza 220 CP şi putea împinge modelul Quattro spre o viteză maximă de 230 km/oră.
cilindree 2.2 10v este "MB", iar versiunea cea mai recentă cu motor multisupape este "RR" sau "20v". În cei 11 ani de producţie, Audi a fabricat 11.452 exemplare ale modelului Quattro, lucru care-l face astăzi un model destul de rar.
Pentru a le deosebi între ele, pasionaţii le-au botezat după codul motor. Astfel, prima versiune este numită "WR", apoi versiunea cuDeşi producţia s-a întâns între 1980 şi 1991, maşina nu a suferit prea multe modificări estetice de-a lungul acestor ani.
Modificări mai importate au avut la interior. În 1983, planşa de bord cu instrumente analogice a fost înlocuită cu una digitală cu display LCD de culoare verde. În 1988, aceasta a fost modificată, de data aceasta culoarea display-ului fiind portocalie. La exterior, modelul original avea patru faruri independente, soluţie modificată în 1983, când modelul a primit blocuri optice simple. Ultimul exemplar Audi Quattro a fost produs în 17 mai 1991.Versiunile de raliu: Audi Quattro Rally
Audi Quattro a avut şi versiuni dedicate raliurilor, devenite legendară datorită performanţelor obţinute în Campionatul Mondial de Raliuri în epoca celebrei Grupe B, intrată la rândul său în vocabularul fanilor raliurilor începând cu anul 1983.
Primele exemplare ale lui Audi Quattro Rally, produse pentru anul competiţional 1980, dezvoltau 300 CP şi aveau să o facă faimoasă pe Michelle Mouton, prima femeie-pilot care avea să câştige o etapă de campionat mondial (1981). Din 1983, Grupa B şi-a făcut loc pe scena raliurilor şi Audi avea să răspundă cu versiunile A1 şi A2 ale modelului său. Motorul cu cinci cilindri turbo era împins către 350 CP, iar debutul modelului Quattro A1 avea să aibă loc la Raliul Monte Carlo din 1983. În timpul sezonului, modelul a evoluat la varianta A2, variantă ce a fost pilotată de nume ca Stig Blomqvist, Walter Rohl sau Hannu Mikkola.
În 1984, Audi a dezvoltat un Quattro şi mai "tare" pentru a se menţine în bătălia din Campionatul Mondial de Raliuri. Noul Audi Quattro Rally S1 folosea un propulsor cu bloc din aluminiu de 2.133 cmc, cu 20 supape, supraalimentat prin sistem turbo. Puterea totală: un imens 450 CP. Aceasta va fi maşina cu care Stig Blomqvist câştigă sezonul 1984 din campionatul Mondial.
Cel mai puternic Quattro de raliuri a fost produs pentru sezonul 1985. Numit Quattro S1 E2, avea un motor de 2.110 cmc ce producea oficial 480 CP. Însă Audi a folosit un sistem ingenios pentru a reduce efectul de turbo lag: aerul era recirculat pentru a ţine turbina la turaţii mari chiar şi când cel de la volan lua piciorul de pe acceleraţie sau schimba treapta de viteză. Puterea dezvoltată era de fapt undeva peste 500 CP la 8.000 rpm. Sunetul motorului Audi cu cinci cilindri acompaniat de şuieratul turbinei rămâne unul dintre cele mai impresionate din istoria motorsportului.
O serie limitată specială: Audi Sport Quattro
Problema celor de la Audi a fost că această maşină de raliuri, una extremă pentru acele vremuri, trebuia să aibă un corespondent în gama de stradă a mărcii. Astfel s-a născut una dintre cele mai nebune maşini ale tuturor timpurilor: Audi Sport Quattro, o versiune de 305 cai putere a lui Quattro. Cu transmisie cu cinci trepte, sistem de tracţiune integrală subînţeles şi tablă înlocuită cu panouri din fibră de carbon şi Kevlar, noul model trebuia să fie produs în serie de minim 200 de exemplare pentru ca maşina de raliu derivată să poată fi omologată.
Cu toate că preţul său era unul imens, 203.850 de mărci germane, adică de aproape 7 ori mai mare decât cel al versiunii "normale" Quattro, 214 pasionaţi din întreaga lume au comandat această maşină excepţională. Astăzi se mai păstrează în garajele colecţionarilor doar circa 80 dintre acestea, iar când una este scoasă la vânzare se stârneşte o furtună printre pasionaţi. Pentru că preţul unui exemplar variază astăzi între 200.000 şi 300.000 de euro, în funcţie de cât de bine a fost întreţinut.
În aceste condiţii, să ai în faţa ochilor exemplarul numărul 1 din seria de 214 este un eveniment în sine. Să conduci o astfel de bijuterie este deja o onoare care nu se compară cu multe lucruri pe care le trăieşti în viaţă.
Scuzaţi-mi emoţiile din filmul de mai jos, dar când cineva îţi pune în braţe o pictură originală semnată de Picasso nu te gândeşti decât la câte se pot întâmpla cât timp se află în posesia ta.În maşina timpului cu Stig Blomqvist
Stig Lennart Blomqvist s-a născut pe 29 iulie 1946 în Orebro, Suedia. A debutat ca pilot de raliu în 1971, dar notorietatea a venit ca pilot oficial Audi. Câteva repere: a devenit campion mondial la volanul modelului Audi Quattro în 1984 şi a terminat pe locul al doilea doilea în 1985. Blomqvist a câştigat Raliul Suediei de şapte ori.
Povestea merge mai departe şi aflăm despre momentele în care Stig Blomqvist juca rolul de copilot pentru tatăl său încă înainte să poată să privească prin parbriz peste bord. Pe la 16 ani făcuse deja cursuri de pilotaj şi îşi petrecea serile jucându-se prin pădurile din jurul oraşului natal până când noaptea îl trimitea acasă. "Pe vremea mea, luminile maşinilor nu erau atât de bune precum cele de acum", zâmbeşte Stig. Una dintre puţinele glume pe care le spune un tip altfel taciturn şi care pare constant concentrat chiar şi la aproape 70 de primăveri.
Când intru în dreapta sa într-un Audi Quattro Rally S1, maşina cu care a câştigat titlul mondial în 1984 învingând nume precum Walter Rohrl, Hannu Mikkola, Ari Vatanen sau Michele Mouton, mă simt ca şi cum aş fi trecut instantaneu în cel mai tare muzeu din lume, unde îl am lângă mine pe cel mai tare ghid din lume. Planşa de bord a maşinii a fost păstrată perfect, iar lângă zecile de butoane există la fel de multe bucăţi de bandă adezivă pe care scrie în limba germană comenzile fiecăruia. Bine am venit în 1984, anul naşterii mele.
De fapt, destinul pare scris dinainte pentru toată lumea. Să mă explic. Întâlnirea cu Stig Blomqvist a venit la fix o lună după ce Walter Rohrl, o altă legendă a anilor '80, mă plimbase exclusiv de-a latul pe un lac îngheţat din nordul Finlandei într-un Porsche 911 Turbo de ultimă generaţie. Sunt probabil unul dintre puţinii oameni din lume care au avut ocazia de a le fi copilot în decurs de mai puţin de o lună celor două monumente ale motorsportului mondial. În plus, anul 1984 este unul special pentru fiecare dintre cele trei personaje ale poveştii.
În primul rând, autorul acestui text s-a născut în ianuarie 1984. Apoi, Walter Rohrl a câştigat tot în ianuarie, la patru zile distanţă, primul său Raliu Monte Carlo, acesta fiind momentul considerat de mulţi certificatul de naştere al legendei Audi Quattro Rally. Nu în ultimul rând, Stig Blomqvist a câştigat primul şi singurul său sezon în Campionatul Mondial de Raliuri în acelaşi an, 1984.
De fapt, faptul că Stig Blomqvist a luat de şapte ori în carieră Raliul Suediei este un argument îndeajuns de puternic pentru orice discuţie pe tema calităţilor sale, suedezul fiind considerat unul dintre cei mai experimentaţi piloţi pe zăpadă din întreaga istorie a raliurilor. Iar cele 450 de secunde pe care le-am petrecut strâns în centurile cu prindere în patru puncte ale unei maşini imense în timp ce Stig schimba vitezele şi trecea în viteză pe potecile din pădurile suedeze au fost, evident, unele foarte intense. Atât de intense, încât am preferat să tac, să privesc şi să simt. I-am adresat lui Stig un simplu "Godspeed" în momentul intrării pe zona împădurită. Omul a zâmbit şi atât. Pentru că, la fel ca o fotografie, un zâmbet poate însemna mai mult decât o mie de cuvinte.
Comentarii (4)