Michelin a ales să dovedească eficienţa anvelopelor sale pe un câmp minat: pista de teste ADAC, din Germania.
Cupa Mondială de Fotbal transformă radical o ţară prezentă la competiţie. Fotbalul uneşte spiritele, leagă prietenii şi rupe barierele lingvistice, oferindu-le tuturor un subiect comun de discuţie. Pe parcursul campionatului, oraşele fierb, mulţimea se agită, discuţiile se aprind mai uşor şi berea curge în valuri.
Aşa am găsit Berlinul cu o zi înaintea meciului decisiv pentru calificarea în optimi. O capitală reconstruită în numai 15 ani, care păstrează încă o simbioză bizară între estul comunist şi vestul democrat, preferând să îşi surprindă vizitatorii cu contrastul dintre clădirile noi, futuriste şi vechile sedii ale Gestapo-ului, unde zac statui decapitate ale foştilor ofiţeri fascişti.
Oraşul contrastelor se poate dovedi însă o gazdă bună pentru jurnalişti olandezi, britanici, francezi, balcanici şi scandinavi, strânşi laolaltă de Michelin pentru o demonstraţie de forţă. Semn că nu numai Campionatul Mondial de Fotbal poate reuni o asemenea diversitate etnică.
Liniştea dinaintea furtunii
Cu o seară înainte de evenimentul surpriză, pe care Michelin îl cocea la foc mic, în sala care a reunit presa europeană puteai vorbi de un adevărat Turn Babel. Engleza, germana, franceza, olandeza sau sârba se auzeau din toate colţurile încăperii. Un murmur halucinant, care ţesea posibilul program al zilei următoare.
Am pornit în zori spre Linthe, o localitate situată la mai bine de 60 de kilometri depărtare de Berlin, în vecinătatea căreia aveam să găsim teatrul de desfăşurare a operaţiunilor Michelin. Este vorba despre pista de teste a ADAC. Exact! Acel ADAC care în urmă cu câţiva ani punea la îndoială capacitatea Loganului de a trece testul elanului, acel ADAC care a făcut "pateu" ai multe modele chinezeşti şi acel ADAC care nu demult a declarat că Citroen Nemo este incapabil să treacă acelaşi test al elanului.
Frânare pe carosabil umed
Dumnezeul german al siguranţei în trafic a fost de acord să-i găzduiască pe francezi şi chiar să îi ajute în certificarea performanţelor, alături de nume mari precum TUV Sud sau Dekra. În funcţie de naţionalitate, am fost împărţiţi pe grupe, pentru a putea lua parte pe rând la cele trei ateliere pregătite de francezi, în interiorul complexului german. Plasaţi în aceeaşi urnă valorică cu croaţii, olandezii şi francezii, am descins către scena unde urma să facem cunoştinţă cu prima performanţă a pneului Michelin Pilot Sport: Atelierul de siguranţă.
Trei instructori nemţi de vârsta a doua, rigizi în limbaj şi comportament, ne-au făcut cunoştinţă cu trei exemplare Mercedes E-Klasse identice, dar încălţate cu pneuri diferite. Primul a fost echipat cu pneuri Bridgestone, al doilea cu pneuri Michelin şi al treilea cu pneuri Continental. Am urcat pe rând, la volanul fiecăruia, pentru a ne convinge de capacitatea de frânare pe carosabil umed.
Patru stropitori au udat din belşug o porţiune îngrădită de jaloane a pistei pe care urma să rulăm şi mai apoi să frânam. Am experimentat mai întâi promptitudinea pneurilor Bridgestone, după ce am accelerat până la 90 de km/h şi apoi am frânat cu putere până la 0 km/h.
Instrumentul de măsurat, înfipt în parbriz,
a indicat 28 de metri, distanţă măsurată în intervalul de decelerare 80-10 km/h.
A urmat apoi Mercedes-ul echipat cu anvelope Michelin. Acelaşi scenariu, alt rezultat: 26.2 metri. Ultimul exemplar intrat în concurs a fost cel echipat cu pneuri Continental. Rezultatul? 26.2 metri, identic cu cel al lui Michelin. Bineînţeles, acestea au fost rezultatele individuale. Pentru că la nivelul grupului lucrurile au stat puţin diferit, iar valorile au oscilat foarte mult.
La final însă, contrar aşteptărilor, dar într-un perfect spirit de fair-play, cum rar întâlneşti la fotbal, Michelin a recunoscut că rivalii de la Continental frânează mai bine pe ud în medie cu aproximativ 0.2 metri. Lucru certificat şi de ADAC.
Rezistenţa la rulare = consum redus de carburant
Atunci când primul atelier s-a încheiat, sorele era deja sus. Am pornit la pas, prin complexul ADAC spre următorul atelier pregătit de francezi, cel dedicat rezistenţei la rulare. Ne aşteptam la mecanisme sofisticate, la cabluri, la piste de încercare, la piloţi profesionişti. Nu am dat însă decât peste trei exemplare VW Golf 6 cocoţate pe o rampă.
Aliniate şi pregătite parcă să salute grupul de vizitatori, cele trei vehicule s-au angajat să ne demonstreze cât de importantă este rezistenţa la rulare şi ce înseamnă de fapt. Experimentul ştiinţific la care ne aşteptam s-a dovedit a fi o banală coborâre în pantă. Am urcat la volanul hatchback-ului, am pornit motorul, am eliberat frâna de mână şi am lăsat maşina să alunece uşor pe pantă.
Aflat în Golf-ul echipat cu pneuri Bridgestone, am văzut cum sunt depăşit pe rând de Continental şi Michelin. La final, diferenţele dintre cele două tipuri de cauciucuri (Bridgestone iese din ecuaţie), au fost ceva mai mari decât în cazul seminarului de frânare. În termeni simplificaţi: Michelin a parcurs o distanţă mai mare decât competitorii săi. Performanţa fusese certificată şi de TUV Sud, în urma unui proces ceva mai complicat.
Lecţia de ştiinţă - "Cum ia naştere rezistenţa la rulare?"
O să vă întrebaţi probabil pe cine ajută scăderea rezistenţei la rulare. Raspunsul este "Pe noi toţi". Pentru că astfel de anvelope reduc consumul şi emisiile de carburant.
Puţini ştiu că pneul este responsabil pentru 20% din consumul de energie folosit pentru punerea în mişcare a unui automobil. Zona de contact a cauciucului cu solul se deformează cu fiecare rotaţie, componentele se încălzesc iar energia transmisă de motor se pierde. Reducerea acestei încălziri poate reduce consumul şi emisiile.
Vă gândiţi probabil că un astfel de pneu nu va oferi aderenţă suficientă, şi în cazul unei frânări nu veţi reuşi să opriţi în siguranţă. Fals. Pentru că Michelin s-a gândit şi la acest aspect. Pneurile francezilor sunt capabile să se încălzească extrem de rapid la o frecare accentuată cu solul, dată de o frânare bruscă. Aşadar aderenţa este optimă şi performanţele sunt bune, chiar şi pe carosabil umed.
Pentru a împăca şi capra şi varza, Michelin a introdus în componenţa pneurilor sale o serie de elemente noi, a redus greutatea, a înlocuit tipul cauciucului şi a redesenat structura internă.
Michelin a economisit 184 de milioane de litri de combustibil în 2 ani
Michelin militează pentru reducerea rezistenţei la rulare încă din 1992, când a lansat primul pionier Energy Saver, ajuns astăzi la a patra generaţie şi recunoscut după eticheta X Green, imprimată pe flanc. Ultima generaţie Michelin Energy Saver s-a vândut din 2008 şi până în prezent în 37 de milioane de exemplare, responsabile pentru reducerea consumului la nivel global cu 184 de milioane de litri şi a emisiilor de CO2 cu 460.000 de tone.
Ultima valoare este echivalentul dioxidului de carbon emis de 177.000 de maşini într-un an.
Performanţa se datorează faptului că anvelopa a fost certificată pentru producţia de serie a 120 de modele din întreaga lume, un record având în vedere că un pneu de acest tip este omologat de obicei doar pentru maxim 40 de maşini.
Dacă ne întoarcem puţin în timp, realizarea Michelin este impresionantă: din 1992 şi până în prezent, anvelopele "verzi" ale francezilor au economisit 12 miliarde de litri de carburant şi au redus emisiile cu aproximativ 31 de miliarde de tone.
Cât carburant economiseşti cu pneurile Michelin
Cifrele sunt impresionante, însă raportate la un singur automobil, diferenţele sunt foarte mici. Comparativ cu un pneu de calitate inferioară, Michelin poate reduce consumul de carburant al unui automobil cu 0.2 litri/100 de km. În cazul unui vehicul care consumă în medie 10 litri/100 de km şi rulează 40.000 de kilometri cu un set Michelin Energy Saver, şoferul poate economisi în total 80 de litri de carburant.
Durata de viaţă a unui cauciuc
Revenim însă pe pista de teste ADAC, unde Michelin şi-a încheiat pledoaria cu un al treilea atelier dedicat longevităţii cauciucurilor. Francezii au încercat să demonstreze tuturor că pneurile produse de ei au o durată de viaţă mult mai mare. În cazul anvelopelor de iarnă Michelin Alpin, durata de viaţă extinsă poate fi sinonimă chiar şi cu o iarnă în plus, dacă ne raportăm la celelate pneuri rivale.
Pentru a obţine performanţe un pneu capabil să reziste la peste 25.000.000 de mişcări de rotaţie (număr înregistrat într-un ciclu de viaţă normal), Michelin a folosit o compoziţie omogenă, un model inovativ al suprafeţei de aderenţă şi a modificat structura internă a pneului. Din studiile Dekra şi TUV Sud rezultă că Michelin se poziţionează mult mai bine decât rivalii săi Continental, Dunlop, Good Year sau Pirelli la capitolul longevitate.
Francezii avertizează însă că modul de utilizare şi tipul de şofat pot influenţa categoric modul de uzare a pneurilor. Chiar şi umflarea corectă a cauciucurilor poate avea un impact major asupra uzurii. O diferenţă de 0.5 bari faţă de cea corectă poate accelera cu 20-30% procesul de uzură.
Pentru al doilea an consecutiv BMW X3 este premiat la categoria "Calitate". Prestigiosul premiu ?Gelber Engel? este acordat de cel mai mare club auto din lume ? ADAC (Clubul Auto German) in urma unei statistici de asistenta rutiera care a inclus peste 2 000 000 de interventii in Germania in 2008, precum si pe baza unui sondaj realizat cu participarea a peste 43000 de cititori ai revistei ?ADAC motorvelt?.Si in acest an serviciul de asistenta rutiera ?Gelber Engel? (?Ingerul galben?) al ADAC a avut foarte putine solicitari din partea posesorilor de BMW X3. Aceasta probeaza inca o data fiabilitatea modelului care si-a consolidat pozitia de bestseller la nivel mondial. In noiembrie 2008 BMW X3 a atins cota de 500 000 unitati livrate.
Este intradevar un articol sau doar o continuare a reclamei ,care apare mereu la incarcarea paginii,sau cand vrei sa vezi o poza ?
P.S. : Masina o am echipata cu Michelin Pilot Exalto 2 (foarte incantat de aceste anvelope)
Din 2007 am avut 3 masini, toate cu cauciucuri Michelin Energy Saver, aceasi problema!
1/2 l la rezervor ti se pare nimic??? Poate fi nimic daca bagi benzina de 10 RON sa te plimbi in cartier cu muzica data la maxim. Pentru cei care fac 70-100 km/zi ... ia mai gandeste-te.