Vânzările de maşini electrice s-au dublat în 2015, însă au în continuare o cotă de piaţă nesemnificativă. Pe lângă autonomia relativ redusă a unora dintre modele, principalul obstacol în creşterea vânzărilor îl reprezintă preţul de comercializare.
Renault, unul dintre principalii constructori care promovează noul tip de propulsie, admite ca preţul reprezintă un impediment şi că lucrează la dezvoltarea unor tehnologii care să permită maşinilor electrice să devină cu adevărat accesibile, dar în acelaşi timp să păstreze şi performante bune.
"Ştim că preţul reprezintă un handicap, oamenii cumpără maşini electrice foarte ieftine. Evident, poţi avea preturi mici cu performanţe scăzute. Care este cel mai bun compromis între performanta acceptabilă şi cel mai mic preţ posibil? Aşa ceva nu există astăzi şi vrem să găsim o soluţie. Pariez că va fi multă muncă de dezvoltare pentru maşini electrice accesibile", a declarat Carlos Ghosn, CEO-ul Alianţei Renault-Nissan.
În ultimii ani, aproape toţi constructorii şi-au crescut vânzările datorită pieţei din China. Nu puţini sunt cei care mizează pe vânzarea de maşini electrice în această tară pentru a putea ulterior să reducă preţurile, însă Ghosn afirma că populaţia chineză cumpăra doar maşini electrice foarte ieftine construite de diverşi producători locali care nu oferă performante sau dotări bune."Piaţa de maşini electrice din China este foarte jos. Maşinile electrice care se vând acolo sunt foarte ieftine, iar cele care sunt un pic mai sofisticate şi la preţuri mai mari nu se vând prea bine", a adăugat el.
Via Forbes
Deci trebuie eliminate bateriile si motoarele electrice iese o masina ieftina. Mai adaugi un motor termic pentru a misca masina din loc si obtii o reteta ieftine.
Acum serios vorbind, mi se pare deplasat ca tu, mare (si de succes oarecum) producator de electrice, sa vii si sa recunosti ca electricele sunt scumpe. Nu ne-am dat seama pana acum.
Lumea asteapta de la tine solutii, nu vorbe care nu spun nimic.
Dacă urmăm calea de mijloc, a hibridelor, observăm că și aici avem un câștig, dacă sistemul de propulsie e proiectat în așa fel încât motorul termic să funcționeze doar într-o plajă redusă de turație, adică acolo unde randamentul e maxim.
E o atitudine de bun simt sa nu fim de acord cu aberatiile tale. Daca spuneai asta in 2010, mai intelegeam scepticismul. Dar asa? E o copilarie. De ce? Pentru ca nu-i vorba numai de Renault. Alianta a fost unul dintre deschizatorii de drumuri, dar in prezent intreaga industrie auto s-a indreptat in directia asta. Facand o analogie, daca fi ca fiecare constructor care crede in viabilitatea masinilor electrice, prin lansarea lor spre comercializare, sa reprezinte o palma peste fata, atunci ai inota in propriul sange. Gandeste !
Un Renault Zoe e 20.000 sau 15.000 euro cu deducerile guvernametale luate in calcul, functie de la tara la tara. La 15.000 e deja pretul mediu al unui model diesel de pe acelasi segment. Deci e destul de competitiv.
Totusi sa vrei sa fii mai bun e un pacat? De cand e deplasat sa-ti motivezi angajatii sa scoata un raport mai bun la performanta/pret? Si s-o declari ! De cand e deplasat sa te gandesti la economia din buzunarul oamenilor? Chiar asa falsi trebuie sa fim? Chiar asa lipsiti de umanitate?
Ghosn spune clar ca in prezent poate scoate un pret scazut, dar in detrimentul performantelor. Nu vrea compromisul asta. Vrea calitate. Care-i problema? In 2017 lucrurile pot sta diferit. Incontestabil, electricele sunt o buna bucata din viitorul nostru pe termen mediu si lung. Totul este evolutie, nu involutie.
http://www.autoblog.com/2015/10/08/gm-li-ion-battery-cost-per-kwh-already-down-to-145/
In 2010 Nissan cerea aprox 20 000$ pentru o baterie de Leaf, acum cere pentru o baterie noua 5500$, scadere de 75% din pret
- motorul electric nu este scump.
- eu inteleg, din ce spune Ghosn, ca Renault isi va continua ofensiva in zona eletcrica si nu va abandona acest segment.
- mai inteleg ca punctul slab al unei masini electrice ramane acumulatorul. Toata lumea stie asta, dar precizarea suplimentara ar putea sa ascunda o doza de pesimism. "nu va asteptati ca pretul electricelor sa scada abrupt in urmatoarea prerioada pentru ca pur si simplu inca este de munca la acumulatori"
- si mai vad ceva printre randuri. E ca o declaratie publica cu destinatie pentru industria furnizorilorilor; Renault ramane sau poate deveni un potential partener pe termen lung pentru companii ce dezvolta bateriile.
concluzie: masinile electrice vor ramane scumpe iar performantele legate de autonomie, reduse.
Motoarele electrice nu-s chiar ieftine. Se ridica undeva la 4000$/100 hp si cresterea e aproape liniara cu puterea. Adica un motor de 200 hp n-are nici o sansa sa coste doar cu 500$ mai mult ci mai degraba v-a fi aproape dublul celui de 100 hp.
ZOE fara baterii e ~20 mii euro adica mai scump decat un Clio, bine echipat cu cel mai bun motor diesel si cutie EDC cu dublu ambreiaj. Si astuia nu trebuie sa-i inchiriezi rezervor.
panoul de comanda 2500 lei;
pedala de acceleratie 700 lei
baterii 5500 euro
intr-adevar de componentele astea nu depasesti 60 km/h
DAR ai autonomie spre 160 km !
unii nu prea inghit fenomenul electricelor
si eu sunt fan de centimetru cub benzina... dar viitorul ne sta in fata si unii nu vad curentul din cauza firelor.
Motorul electric dezvoltă cuplul maxim de 250 Nm de la 0 până la 5000 rot/min. Puterea maximă de 125 kW este generată de la 5000 rot/min și este menținută la un nivel aproximativ constant până la turația maximă a motorului de 11400 rot/min.
Tensiunea de alimentare a motorului electric poate varia între 250 și 400 V. Curentul maxim consumat este de 400 A. Rotorul este prevăzut cu 6 poli magnetici. Masa totală a motorului este de 50 kg fără invertor (65 kg cu invertor), răcirea se realizează cu lichid iar randamentul maxim este de 97%.
Bateria de înaltă tensiune conține 8 module individuale, fiecare modul conține 12 celule Li-ion. Tensiunea totală a bateriei este de 380 V, energia stocată este de 22 kWh, energia utilizabilă fiind de 18.8 kWh. Arhitectura bateriei permite înlocuirea modulelor individuale, în cazul defectării acestora.
Temperatura optimă de funcționare a bateriei este de 20 °C. Pentru a menține temperatura în jurul acestei valori, bateria este prevăzută cu sisteme de răcire și încălzire. Masa totală a bateriei este de 230 kg.